در حالی که به نظر می رسد کارت سوخت ها بلا استفاده هستند و با عدم سهمیه بندی قابلیتی ندارند اما برخی جایگاه داران اقدام به خرید آن می کنند. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو: استفاده از کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین در دولت نهم کلید خورد و در دولت یازدهم با […]
به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو:
استفاده از کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین در دولت نهم کلید خورد و در دولت یازدهم با اما و اگرهایی همراه شد و وزیر نفت چندین نوبت از ابقا و یا حذف کارت سوخت سخن گفت و در نهایت هم عنوان کرد که کارت سوخت ابقا شده اما سهمیه بندی صورت نمی گیرد.
در هر صورت اکنون برای دریافت سوخت باید کارت سوخت داشته باشید یعنی یا با کارت سوخت خود اقدام به سوخت گیری می کنید و یا از کارت سوخت جایگاه استفاده می کنید و این حالت نوعی بلاتکلیفی است که طبیعتا موجب سودجویی برخی افراد خواهد شد.
اخیرا با پدیده ای مواجه شدیه ایم به نام” خرید و فروش کارت سوخت” اقدامی که شاید در نگاه اول کار بیهوده ای باشد چون تقریبا برای مردم کارت سوخت هیچ خاصیتی ندارد اما جایگاه داران سوخت برای خرید کارت سوخت شما حاضرند 30 تا 50 هزار تومان هزینه کنند! البته این مبالغ برای کارت سوخت بنزین است که سهمیه بندی نمی شود. کارت سوخت گازوئیل هم خرید و فروش می شود و در خلا نظارتی برای بازار خود ضوابطی را نیز تعیین کرده اند که فرد فروشنده باید سفته ای را به جایگاه دار بدهد تا ضمانتی باشد که فروشنده، کارت سوخت خود را باطل نکند و در بعضی موارد مشاهده شده که کارت سوخت گازوئیل اجاره هم داده می شود.
جایگاه داران با خرید کارت های سوخت در واقع دلالی می کنند و آن را در اختیار قاچاقچیان سوخت قرار می دهند و از آنجایی که پایش فعالیت جایگاه ها بر اساس مانیتورینگ است و میزان کارت های وارد شده به دستگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد لذا قاچاقچیان برای قاچاق نیازمند کارت سوخت به تعداد زیاد هستند تا بتوانند سوخت بیشتری را دریافت و سپس قاچاق کنند و در این خلا نظارتی چرخه ای شکل می گیرد که در نهایت به قاچاق سوخت می انجامد. چرخه ای که موجب بوجود آمدن بازار هم شده و این روزها بازار فروش کارت سوخت داغ است.
در همین خصوص سید محمد رضا موسوی خواه مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت و گو با خبرنگار جوان خودرو اظهار داشت: در حال حاضر در کشور حدود 3 هزار و 600 جایگاه سوخت وجود دارد و طبیعتا تخلفاتی از سوی آن ها صورت می گیرد.
وی با اشاره به لزوم پایش و رصد فعالیت جایگاه های سوخت گفت: نظارت بر این حجم وسیع کار ساده ای نیست و اساسا این که ما برای همه جایگاه ها یک ناظر قرار دهیم امکان پذیر نیست از این رو شاهد برخی تخلفات هستیم.
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: برای مقابله و جلوگیری از تخلفات این چنینی و قاچاق سوخت می توان سهمیه جایگاه های سوخت را کاهش داد و نظارت ها را بیشتر کرد اما نظارت بر این تعداد کار سختی است.
دیدگاه خود را بنویسید