به گفته ی رئیس اتحادیه تعمیرکاران قیمت روغن موتور همراه با افزایش نمونه های تقلبی در حال رقابت است و 70 درصد گران شده است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو اگرچه طی روزهای اخیر شیب قیمت خودرو روند نزولی داشته اما نمودار نرخ قطعات و لوازم بدکی و مصرفی خودرو اعم از روغن موتور […]
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
اگرچه طی روزهای اخیر شیب قیمت خودرو روند نزولی داشته اما نمودار نرخ قطعات و لوازم بدکی و مصرفی خودرو اعم از روغن موتور و گیربکس با افزایش قابل توجهی همراه بوده است نکته جالب توجه در کنار افزایش قیمت زیاد شدن نمونه های نقلبی این اقلام در بازار است که مشکلات زیادی برای مردم و تعمیرکاران بوجود آورده تحمیل هزینه دوباره و آسیب دیدن قطعات حساس خودرو آن هم در شرایطی که قیمت قطعات های تک به شدت افزایش پیدا کرده از پیامدهای استفاده از نمونه های تقلبی روغن موتور و روغن گیربکس و مواردی از این قبیل است. هم اکنون با توجه به شرایط حاکم بر بازار میزان وجود تولیدات خارجی با کیفیت در مقایسه با نمونه های بی کیفیت و تقلبی بسیار اندک بوده لذا یکی بهترین راهکارها برای مردم، خرید تولیدات داخلی است به این علت که کالای مورد نظر از شناسنامه و ضمانت مناسب و مطلوبی برخوردار است، اما به طور کلی برای جلوگیری از ادامه دار بودن این روند باید برنامه ای در دستور کار قرار گیرد تا اجناس قبل از ورود به بازار مورد ارزیابی کیفی قرار گیرند به این سبب که تشخیص اصل یا تقلبی بودن این اقلام تنها با آزمایش میسر می شود فارغ از موضوع ارزشیابی کیفی ظاهرا سایه ی نظارت بر بازار لوازم یدکی و مصرفی خودرو سنگین شده به این سبب که شاهد افزایش قیمت قابل توجهی در این بازار هستیم و به گفته ی فروشندگان قیمت ها از مبدا دستخوش تغییر قرار می گیرند.
علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران با اشاره به قیمت و تقلبی بودن برخی از روغن موتورهای موجود در بازار بیان کرد: متاسفانه چهار شرکت اصلی روغنساز 70 درصد قیمتها را تغییر دادند و بسیار راحت قیمتها تثبیت شد. در حال حاضر روغنموتور با 70 درصد قیمت بالاتر نسبت به گذشته به فروش میرسد که این کار منجر شد تا تقلبیها در بازار مخصوصا در نمونههای خارجی به 2 برابر برسد. مشکلات زیادی نیز برای تعمیرکاران در نتیجه همین کار به وجود آمده چرا که صاحب خودرو ممکن است نمونه تقلبی را بخرد و پس از تعویض روغن موتور، پیشرانه خودرو با مشکل مواجه شود. در نهایت هیچکس جوابگو نیست و نمیتوان سراغ فروشنده روغن رفت ضمن این که مالک نیز زیر بار هیچ حرفی نمیرود. این موارد به دادگاهها و بخشهای کارشناسی میرود و با صرف مدت زمان زیاد در نهایت باید به این نکته پی برد که روغن دارای مشکل بوده است.
وی در خصوص چگونگی تشخیص تقلبی بودن روغن موتور اشاره کرد: نمیتوان نکتهای در خصوص تشخیص روغنموتورهای تقلبی اعلام کرد و برای پی بردن به تقلبی بودن باید هر فرد یک آزمایشگاه داشته باشد که امکانپذیر نیست. بستهبندیها و چاپهای امروز به شدت نزدیک به نمونههای اصلی است و افراد برای نزدیک شدن هرچه بهتر ظواهر کالای مورد نظر خود از دستگاههای پیشرفتهای در این حوزه استفاده می کنند پیش از این مکانیکها میتوانستند نمونه تقلبی را از اصلی تشخیص دهند اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد. به طور کلی توصیه میکنم مردم از نمونههای ایرانی و تعویض روغنیهای دارای جواز خرید انجام دهند. جوازها نصب شده هستند ضمن این که اپلیکیشنی توسط انجمن ساخته شده که در آن لیست تعمیرگاههای مجاز وجود دارد و مردم میتوانند از آن استفاده کنند.
این عضو اتاق اصناف همچنین در ارتباط با وضعیت روغن گیربکس در بازار گفت: مابقی روانکارها از جمله روغن گیربکس نیز دچار افزایش قیمت شدهاند. بخش اعظمی از روغن گیربکس به صورت وارداتی است و به عنوان مثال ممکن است چهار لیتر از یک روغن بیش از یک میلیون تومان قیمت داشته باشد. در این نوع روغنها میتوان گفت تقلب 10 برابر بیشتر از روغن موتور صورت میپذیرد. در این رابطه با بازرسی اتاق اصناف هماهنگی انجام دادهایم تا از ورود نمونههای تقلبی جلوگیری شود.
این فعال صنفی با تاکید بر اینکه مردم حتما از کالای ایرانی استفاده کنند بیان کرد: پیشنهاد میشود که قطعات ایرانی بر روی خودروها نصب شود چرا که از لحاظ بحث گارانتی شرایط مشخصی دارند و امکان پیگیری وجود دارد. قطعات خارجی که وارد بازار شده و شکل و شمایل آنها مشابه نمونههای اصلی است از نظر ما همگی رد هستند. نمیتوان گفت تمام قطعات خارجی تقلبی هستند اما این نکته را میتوان درباره بخش اعظمی از آنها اعلام کرد. هنوز موجودی بازار از قبل در انبارها وجود دارد اما بخش عمدهای از قطعات خارجی در این زمینه تقلبی هستند.
انتهای پیام/
دیدگاه خود را بنویسید