پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آئودی A8 مدل 2012 در جزیره کیش

آئودی A8 ارباب حلقه ها درجزيره مرجاني   به نقل از مجله تخت گاز در سفر به جزيره زيباي كيش اولين موضوعي كه بعد از طبيعت زيبا و درياي زلال توجه مسافران را به خود جلب مي‌كند تردد خودروهاي روز دنيا در خيابان‌هاي جزيره است. به قول يكي از دوستان خودروهايي كه در بازي معروف […]

javankhodro
سه شنبه - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

آئودی A8 ارباب حلقه ها درجزيره مرجاني

 

به نقل از مجله تخت گاز

در سفر به جزيره زيباي كيش اولين موضوعي كه بعد از طبيعت زيبا و درياي زلال توجه مسافران را به خود جلب مي‌كند تردد خودروهاي روز دنيا در خيابان‌هاي جزيره است. به قول يكي از دوستان خودروهايي كه در بازي معروف need for speed نيز توان خريد آن را نداريم در جزيره كيش تردد مي‌كند! از آن گذشته نظم در عبور و مرور و قوانين خاص رانندگي در جزيره همچون ممنوعيت بوق زدن، خودنمايي مي‌كند و به آرامش ساكنين و مسافرين مي‌افزايد.

به لطف يكي از دوستان سري به يكي از نمايشگاه‌هاي اتومبيل خوشنام درجزيره کيش زديم و ضمن لذت بردن از تماشاي انواع خودروهاي روز و خاص فرصتي مهيا شد تا ساعتي را به بررسي لوكس‌ترين خودروي ساخت آئودي يعني آئودي L A8 مدل سال 2012 بپردازيم.

به خاطر دارم در بسياري از تست‌هاي معتبر در كلاس سدان‌هاي لوكس سه خودروي مرسدس بنز S كلاس، ب‌ام‌و كلاس 7 و آئودی A8 در رقابت ميلي‌متري با يكديگر بوده‌اند. با توجه به تجربه رانندگي با دو خودرو ديگر اين بار درب‌هاي آئودی A8 را باز كرده و به فضاي لوكس و جذاب آن وارد مي‌شوم. حس اطمينان و تلفيقي از خواص اسپرت و لوكس در اولين نگاه توجه را به خود جلب مي‌كند. با هماهنگي مديريت نمايشگاه خودرو را به محلي خلوت انتقال داديم تا بتوانيم بهتر از توانايي‌هاي اين سدان لوكس مطلع شويم.

آئودی

نماي خارجي آئودی A8

نماي خارجي آئودي به‌طور كلي تداعي كننده سبكي خاص و در پيروي از ديگر محصولات اين خودروساز معروف آلماني است. در طراحي خارجي اين مدل كه در سال 2014 تغيير شكل داده است بيش از هرچيز به پيروي از سبك طراحي كلاس A آئودي پرداخته شده است تا رقابت‌پذيري با رقباي هم‌وطن يعني مرسدس بنز S كلاس و ب‌ام‌و سري 7. در نماي جلو بيش از هر چيز جلو پنجره استيل همواره با آرم و لوگوي برجسته آئودي يعني همان حلقه‌هاي تودرتو و زيبا خودنمايي مي‌كند. چراغ‌هاي جلو نيز به نوبه خود نوعي شاهكار طراحي و ساخت به شمار مي‌رود به نحوي كه از تركيب بسيار زيبايي از لامپ‌هاي LED و لامپ‌هاي مختص به روشنايي در روز تشكيل شده‌اند. در يك كلام سادگي همراه با وقار ساده‌ترين تعبيري است كه مي‌توان در خصوص نماي جلوي A8 به كار برد.

در نماي جانبي اين سادگي بيشتر از قبل به چشم مي‌آيد و تنها نوار استيل روي حاشيه پنجره‌ها و ركاب، نشان از لوكس بودن خودرو دارد، البته همگوني با نماي جلو و عقب اين سادگي را نيز منجر به زيبايي کرده است. از طرفي رينگ‌هاي 20 اينچي اين مدل منقش به لوگوي آئودي در مركز آن زيبايي خاصي به نماي جانبي خودرو بخشيده. اما در نماي عقب كمي طراحي كلاسيك و به دور از مدرنيته گلايه خريداران را به دنبال دارد. كافي‌ است تا A8 را از نماي عقب در كنار دو رقيب آلماني ديگر مقايسه كنيد تا پي به اين نقيصه طراحي ببريد. طراحي ساده بدون حجم همراه با چراغ‌هاي نه چندان جذاب از علل اصلي اين موضوع به شمار مي‌روند. تنها نشان لوكس بودن اين مدل از نماي عقب در مقايسه با مدل‌هاي ديگر كلاس A آئودي، وجود نوار استيل روي سپر عقب است.

 

audi

اما با باز كردن درب خودرو و ورود به داخل كابين زيباي آئودي ورق بر مي‌گردد و زيبايي، تكنولوژي و كيفيت در كنار يكديگر خودنمايي مي‌كند. وجود آپشن‌هاي فراوان و قابل دسترسي و طراحي ارگونوميك، A8 را حتي بالاتر از دو رقيب قرار مي‌دهد. تركيب چوب با كيفيت بالا و استيل در داشبورد لوكس بودن خودرو را به طور كامل تداعي مي‌كند. غربيلك فرمان و پشت آمپر نيز با طراحي زيبا و هماهنگ به زيبايي كابين افزوده است . ساعت آنالوگ در وسط كنسول با لوگوي آئودي در مركز آن بيش از هر چيز بنز S كلاس را به خاطر مي‌آورد. صندلي‌هاي حافظه‌دار با تنظيم الكترونيك به خوبي راننده را در بر مي‌گيرد و از لحاظ ارگونومي و راحتي بهترين است. DVD در داخل كنسول زير درپوش مخصوص قرار گرفته و ادوات تنظيم سيستم صوتي و سيستم تهويه بر خلاف دو همتاي آلماني‌اش روي كنسول شيب دار قرار گرفته است. چوب روي كنسول از نوع مرغوب و با هارموني خاصي با ساير قسمتها طراحي و نصب شده است. دسته دنده در اين مدل همچنان به طور سنتي ولي با طراحي منحصر به فردي وجود دارد كه در مدل 2014 به مانند ساير خودروهاي اين كلاس حذف شده است. اما متمايزترين و نقطه قوت آئودي در اين بخش را مي‌توان صندلي ارگونوميك و بسيار لوكس و راحت آن عنوان كرد كه شايد تجربه‌اي مشابه صندلي بيزنس كلاس ايرباس A380 را تداعي مي‌كند. صندلي‌هاي عقب خودرو به‌واسطه فضاي بزرگ بسيار راحت است و تفكيك خوبي با فضاي جلوي خودرو به وجود آمده است. وجود كنسول وسط با امكان دسترسي به كليه تنظيمات سيستم صوتي BOSE با 14 بلنگو و ساب‌ووفر و نيز تهويه به زيبايي و كارايي آن افزوده است. ضمن اينكه در اين مدل به جاي سقف پانوراما از دو سانروف مجزا براي جلو و عقب خودرو استفاده شده.

audi

با فشردن دكمه استارت موتور 4 ليتري سوپرشارژ آئودي بي‌صدا روشن مي‌شود. آئودي A8 با دو نوع پيشرانه 6 و 8 سيلندر توربو قابل سفارش است كه مدل مورد آزمايش از نوع A8L ، 6سيلندر با حجم موتور 4000 سي‌سي همراه با سوپرشارژر است.

توانايي حركتي

دو نوع موتور 6 و 8 سيلندر براي اين خودرو در نظر گرفته شده كه خودروي تست شده از نوع 6 سيلندر با 4000 سي‌سي حجم موتور همراه با سوپر شارژر و البته مجهز به سيستم انحصاري QUATRO است كه با توليد 290 اسب بخار وگشتاور 420 نيوتن‌متر جاي گله‌اي باقي نمي‌گذارد. در عمل نيز عملكرد خودرو خارق‌العاده است و هنگام شتاب‌گيري سرنشينان و راننده را وادار به فرورفتن در صندلي مي‌کند.

audi

در تست شتاب در زماني حدود  6   ثانيه به سرعت 100 كيلومتر در ساعت رسيديم كه با ادعاي كارخانه سازنده همخواني دارد. شروع حركت بدون مكث و گيركس 8 سرعته خودرو عملكرد حيرت‌انگيزي دارد. ضمن اينكه با دراختيار داشتن سوپرشارژر در دورهاي بالا عملكرد خودرو فراتر از يك خودروي لوكس سدان است. صدا و غرش موتور در شتابگيري ناگهاني با خصلت ذاتي خودرو سازگارتر است تا يك خودروي اسپرت. اما به ياد داشته باشيد حركت دادن خودرو با اين جثه و وزن 4125 پوند ي يعني حدود 2 تن كار آساني نيست. پس از گذر از سرعت 100 كيلومتر بر ساعت به ناچار و به دليل قوانين مجبور به كاهش سرعت خودرو مي‌شويم. ترمزهاي خودرو بسيار قوي و بدون مكث جثه سنگين A8 را متوقف مي‌کند. البته نيازي به تست حداکثر سرعت نيز در اين مدل نيست چرا كه سرعت نهايي خودرو در 250 كيلومتر بر ساعت محدود شده است.

هندلينگ و عملكرد در پيچ‌ها بي‌نظير و فراتر از حد انتظار است و نرمي و پايداري را توامان به راننده هديه مي‌كند. قسمتي از اين عملكرد خوب را مديون لاستيك‌هاي پيرلي با ابعاد 265/40/R20 است كه نرمي و دوام را توامان به همراه دارد.

از اين حيث با توجه به تجربه نگارنده از رقيب اصلي يعني مرسدس‌بنز S500 پيشي مي‌گيرد. پشت آمپر و ادوات نشان‌دهنده سرعت به خوبي در ديد راننده قرار گرفته‌اند و فرمان خودرو كاملا لوكس طراحي شده است. عملكرد فرمان بسيار دقيق بوده و به كمترين حركتي عكس‌العمل نشان مي‌دهد. مصرف سوخت خودرو طبق اظهار مالك و ادعاي سازنده رقمي كمتر از 10 ليتر در هر 100 كيلومتر در حالت ميانگين است كه عددي قابل قبول به شمار مي‌رود. هرچند معمولا مالكين اين نوع خودروها چندان اهميتي به اين شاخص نمي‌دهند.

audi (2) audi (4)audi (3)

نتيجه نهايي

آئودی A8 در مسير رقابت با دو رقيب آلماني خود همواره به اصول و استراتژي محصولات آئودي پايبند است و شايد به همين دليل شاهد سادگي طراحي در قسمت عقب و كناري خودرو هستيم. اما عملكرد فني، ايمنی و ارگونومي نقطه قوت اين خودرو در مقايسه با رقبا است. طرفداران آئودي به اصالت‌ها و الگوهاي خاص آن علاقه‌مند هستند و اين مدل نيز تبعيت از اين اصول را نشان مي‌دهد. عدم حضور آئودي در داخل كشور از ديگر موارد سوال برانگيز است كه علي‌رغم وجود اكثر برندهاي نام آشناي آلماني در كشور چرا آئودي در ايران حضور ندارد. اما به لطف قوانين جزيره زيباي كيش و مهمان‌نوازي اتوگالري تك و مديريت محترم جناب آقاي رمزي توانستيم ساعتي از راندن اين مدل آئودي لذت ببريم.

مشخصات فنی آئودی A8

حجم موتور: 4000 سي‌سي

قدرت موتور: 290 اسب‌بخار

گشتاور موتور:420 نيوتن‌متر

شتاب 0 -100 كيلومتر: 6.2 ثانيه

وزن :4125 پوند

مصرف ميانگين سوخت : 9 ليتر

قيمت در جزيره كيش : 170 میليون تومان

برچسب‌ها : مجله تخت گاز

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • نیلوفر رهگذر | 13/07/1394 در 12:10

    عااااااااااالی

کیوسک مطبوعاتی