یازدهمین مرحله از مسابقات فرمول یک فصل 2018 در پیست هاکنهایم رینگ در آلمان برگزار شد. مسابقه ای که از زمان برگزاری انتخابی تا پایان مسابقه اصلی با حواشی و اتفاقات جذاب زیادی همراه بود. پیست هاکنهایم 4.574 کیلومتر مسافت دارد و یکی از تکنیکی ترین پیست های آلمان است. در روز برگزاری مسابقه انتخابی, […]
پیست هاکنهایم 4.574 کیلومتر مسافت دارد و یکی از تکنیکی ترین پیست های آلمان است. در روز برگزاری مسابقه انتخابی, لوئیس همیلتون ناگهان با نقص فنی در سیستم هیدرولیک مواجه شد تا به رتبه چهاردهم سقوط کند. پس از پایان مسابقه انتخابی سباستین فتل در رتبه اول, ولتری بوتاس در رتبه دوم و کیمی رایکونن در رتبه سوم قرار گرفت. مسابقه در ساعت 17:40 استارت خورد و سباستین فتل پیشتاز مسابقه بود. رقابت برای مقام دومی بین کیمی رایکونن, مکس ورستپن و ولتری بوتاس در جریان بود. در دور 26 سباستین فتل که پیشتاز مسابقه بود به پیت استاپ رفتن تا لاستیک های اولترا سافت خود را تعویض کند. چند دور بعد دنیل ریکاردو با نقص فنی مواجه شد و مجبور به متوقف کردن خودرویش شد. این دومین بار در 3 مسابقه اخی فرمول یک است که ریکاردو از مسیر مسابقه خارج می شود. در دور 33 رقابت در مکان های اول و دوم بین دو هم تیمی فراری یعنی کیمی رایکونن و سباستین فتل دنبال می شد.
اما در دور 39 اتفاق جالبی افتاد. تیم فراری در تماس رادیویی با کیمی رایکونن به او اعلام کرد که اجازه سبقت گیری سباستین فتل از او را بدهد. این اتفاق در تیم فراری در سال 2013 هم افتاده بود. جایی که به فیلیپه ماسا اعلام شد که به فرناندو آلونسو راه بدهد. بدین ترتیب سباستین فتل در جایگاه اولی قرار گرفت. در دور 42 لوئیس همیلتون که کار را از رتبه 14 آغاز کرده بود, خود را به رتبه سوم رسانده بود.
با اینکه زمزمه هایی از بارش باران به گوش می رسید در دور 43 لوئیس همیلتون به پیت استاپ رفت و لاستیک های خود را با لاستیک های اولترا سافت عوض کرد. در دور 44 در تماس رادیویی تیم ها اعلام شد که بارش باران بزودی آغاز می شود. سر انجام در پیچ 6 پیست باران شدیدی آغاز شده بود. این در حالی بود که تمامی خودروها از لاستیک های اسلیک استفاده می کردند. تیم تورو روسو در این حین در یک حرکت عجیب از لاستیک های خیس استفاده کرد که پس از چند دقیقه مجبور به تعویض آنها شد. در دور 51 رقابت بین رایکونن و بوتاس بر سر مقام دوم در جریان بود.
در همین حین مرطوب بودن پیست باعث اسپین شدن خودروی سرجیو پرز شد. اما شاید بتوان شروع این مسابقه هیجان انگیز را در دور 52 دانست. جایی که لیدر مسابقه یعنی سباستین فتل در اتفاقی عجیب ناگهان از مسیر پیست خارج شد و دیواره پیست برخورد کرد. سباستین فتل که رویای پیروزی در خاک خود را در سر می پروراند, مجبور به ترک مسابقه شد.
اکنون همه چیز برای لوئیس همیلتون آماده بود. ولتری بوتاس که در مقام اول قرار داشت برای تعویض لاستیک وارد پیت استاپ شد اما با سردر گمی تیم مرسدس مواجه شد. آنها با تغییر استراتژی ناگهان از لاستیک های سوپر سافت استفاده کردند که همین امر باعث از دست رفتن تایم شد. این تنها بی نظمی تیم مرسدس نبود. پس از آن لوئیس همیلتون هم قصد داشت وارد پیت استاپ شود که ناگهان در ثانیه های آخر از تصمیم خود منصرف شد. در دور 54 هم کیمی رایکونن اقدام به تعویض لاستیک کرد. اکنون این همیلتون بود که پشت سیفتی کار در رتبه اول قرار داشت.
پس از خارج شدن سیفتی کار رقابت بین دو خودروی مرسدس بنز ادامه پیدا کرد. ولتری بوتاس که از لاستیک های نو تری بهره می برد, برای سبقت گرفتن از همیلتون آماده شده بود که ناگهان دستور تیمی رسید. تیم مرسدس در تماس رادیویی با بوتاس به او اعلام کردند تا جایگاه خود را حفظ کند و از همیلتون سبقت نگیرد. توتو ولف رئیس تیم مرسدس در این باره گفت: این استراتژی تیم برای حفظ مقام های اول دومی بود.
اگر بوتاس در رتبه اول بود ما به همیلتون هم همین دستور را می دادیم. سرانجام پس از گذشت 67 دور لوئیس همیلتون که کار را از رتبه 14 آغاز کرده بود مسابقه را زودتر از بوتاس و رایکونن تمام کرد تا بار دیگر به صدرنشین لیست رانندگان تبدیل شود. تیم مرسدس پس از پایان در تماس رادیویی اعلام کرد که معجزه رخ می دهد لوئیس!.
نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی
دیدگاه خود را بنویسید