پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جمشید حسینی

واردات سی کی دی منجر به کاهش مصارف ارزی نمی شود

یک فعال بازار خودرو معتقد است در شرایط مساوی واردات خودرو به‌صرفه‌تر است و اگر قرار به مدیریت ارزی است واردات سی‌کی‌دی هدر رفت ارزی را به دنبال دارد. حداکثر درآمدزایی دولت از وارداتCKD  بصورت به کشور 50 درصداست، بنابراین هم از بعد خروج ارز ضرر می‌کند و هم از بعد درآمدزایی که برای خود […]

هادی سیانکی
یکشنبه - ۲۸ مرداد ۱۳۹۷

یک فعال بازار خودرو معتقد است در شرایط مساوی واردات خودرو به‌صرفه‌تر است و اگر قرار به مدیریت ارزی است واردات سی‌کی‌دی هدر رفت ارزی را به دنبال دارد. حداکثر درآمدزایی دولت از وارداتCKD  بصورت به کشور 50 درصداست، بنابراین هم از بعد خروج ارز ضرر می‌کند و هم از بعد درآمدزایی که برای خود دولت ایجاد می‌شود، منتفع نمی‌شود

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

جمشید حسینی مدیرعامل شرکت نگین خودرو با اشاره به مشکلات ارزی کشور گفت: وقتی یک محصول مشترک از یک کارخانه و با امکانات مساوی را بررسی کنیم، مشاهده می‌شود که قیمت CKD (واردات قطعات منفصله) آن از CBU (واردات کامل خودرو) بیشتر است و در شرایط مساوی حتی واردات خودرو به‌صرفه‌تر است و اگر قرار به مدیریت ارزی است آیا واردات سی‌کی‌دی هدر رفت ارزی ندارد؟

حسینی به درآمد دولت از واردات خودرو نیز اشاره کرد و اظهار داشت: دولت به طور متوسط حدود 150 درصد قیمت خودرو از واردات خودرو درآمد دارد که این شامل درآمدهای مستقیم و غیر‌مستقیم مثل اسقاط خودرو، هزینه‌های گمرک، دو فیش 10‌درصد، ارزش افزوده و سایر هزینه‌های واردات است؛ درحالی‌که در CKD حداکثر این درآمدزایی 50 درصد است، پس دولت هم از بعد خروج ارز ضرر می‌کند و هم از بعد درآمدزایی که برای خود دولت ایجاد می‌شود، منتفع نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت نگین خودرو ادامه داد: این موضوعات غیر‌از مباحث کیفیت تولید و میزان مصرف و مسائل دیگر است، وقتی همه سیاست‌های دولت را می‌بینیم درک این موضوع سخت است که کاری را انجام می‌دهند که ارزبری بیشتری دارد و درآمد کمتری را برای دولت ایجاد می‌کند، شاید دولت بحث اشتغال را بهانه کند، اما مگر در واردات خودرو اشتغال نداریم؟

وی در پایان بیان کرد: سیاست‌های اتخاذشده باعث شده تا مشکلات اخیر برای شرکت‌های واردکننده پیش بیاید و آنها صدمات جدی ببینند.

خودروسازان برزیلی در بازار خودروهای تجاری ایران حاضر می شوند

شعارهای دوپهلو تیشه به ریشه صنعت خودروسازی می زند

فیات به ایران باز می گردد/ خودروساز ایتالیایی با چه برنامه ای به بازار ایران می آید؟

صدرنشینی قطعات خودرو در فهرست کالاهای وارداتی

صدرنشینی واردات قطعات منفصله خودرو در جدول کالاهای وارداتی

قطعات خودرو بیشترین حجم اقلام وارداتی را به خود اختصاص داد

چالش های بخشنامه ممنوعیت اخذ ضمانت نامه بانکی واردات خودرو 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی