پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید ایران خودرو

دولت با کنار نشستن گل به خودی می زند/ قطعه سازان پشت درهای گمرک مانده اند

شرایط صنعت خودرو به معنای کلی آن که شامل زنجیره تامین، خودروسازان و حوزه خدمات پس از فروش می شود، دیگر به روزهای بحرانی خود رسیده است. از طرفی خودروهای مونتاژ شده ناقص در کف پارکینگ خودروسازان هر روز بیشتر می شوند و از طرف دیگر عدم امکان تجاری سازی این خودروها باعث فوران تقاضا […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۴ شهریور ۱۳۹۹

شرایط صنعت خودرو به معنای کلی آن که شامل زنجیره تامین، خودروسازان و حوزه خدمات پس از فروش می شود، دیگر به روزهای بحرانی خود رسیده است. از طرفی خودروهای مونتاژ شده ناقص در کف پارکینگ خودروسازان هر روز بیشتر می شوند و از طرف دیگر عدم امکان تجاری سازی این خودروها باعث فوران تقاضا در بازار شده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

به طور مثال بسیاری از تولیدکنندگانی که در حوزه های مختلف صنایع نیاز به واردات مواد اولیه و قطعات دارند، در شرایط فعلی از عملکرد بانک مرکزی در تخصیص ارز و سپس گمرکات در ترخیص کالاها گله مند هستند. این مشکلی است که بدون شک باعث شده صنعت قطعه سازی خودرو به عنوان زنجیره و خون در رگ های خطوط تولید نتواند نیازهای خود را بر طرف کند. از این رو امروز قطعه سازان کشور بسته به توانمندی های خود اغلب با توان 30 تا 60 درصد در حال تولید هستند.

حسین مقیسه کارشناس صنعت خودرو در این خصوص می گوید: متاسفانه روش های کنترلی که دولت در اختصاص ارز به تولید و به خصوص قطعه سازان در نظر گرفته است بسیار دست و پاگیر هستند و عملا سیستم را با مشکل رو به رو می کنند.

او ادامه داد: امروز خودروهای بسیاری در کف پارکینگ خودروسازان باقی مانده اند چون قطعه سازان یا ارز کافی برای واردات مواد اولیه مورد نیاز را ندارند و یا مواد را وارد کشور کرده اند، اما نمی توانند از گمرکات ترخیص کنند. این به واقع گل به خودی دولت است که خودرو تولید شده باید به خاطر کسری قطعه ای که مواد اولیه ساخت آن در گمرک مانده، نتوان وارد بازار شود.

این کارشناس افزود: به طور مثال مواد پلیمری مانند پلی آمید که در تولید قطعات خودرو استفاده می شود وارداتی است و زنجیره تامین مشکلات فراوان در تامین آن دارد. یا بعضی از قطعات مورد استفاده در قطعات با تکنولوژی بالا مثل Ecu و یا ایربگ تولید داخل نداریم و سرمایه گذاری در آنها از حوزه سیاست گذاری صنعت خودرو خارج است. و البته وزارت صمت که بایستی این موارد را مدیریت کند متاسفانه پنج ماه است که وزیر ندارد و با سرپرست اداره می شود.

مقیسه تصریح کرد: در خصوص مواد اولیه و قطعات مانده در گمرک باید توجه کرد بعضی از مواد و قطعات مثل مواد اولیه فوم صندلی خودرو تاریخ مصرف و شرایط نگهداری مشخصی دارند که اگر در زمان تعیین شده و یا در شرایط خوب نگهداری نشوند کیفیت خود را از دست می دهند. در نهایت حتی اگر قطعاتی هم با آنها تولید شود کیفیت خوبی نخواهند داشت.

او ضمن اشاره به هزینه های بالای خودروسازان گفت: این که هزینه های تولید به دلایل مختلف در کشور بالا رفته است به کنار، اما کنار نشستن دولت و نظاره کردن شرایط و مدیریت نکردن باعث شده خودرو های کف کارخانه تعدادش بالارفته و هزینه ها رسوب کرده و بازگشت نداشته باشد.

این کارشناس در پایان گفت: به طور مثال خودروهایی که امروز در کف پارکینگ ها به دلیل نقص قطعه باقی مانده اند هزینه های انبار داری و جریمه تحویل به مشتری را برای خودروسازان در بر دارد که مسئولین توجه به آن می کنند. انتقادهای بسیاری به صنعت خودرو در ایران وارد است، اما شکستن همه کاسه و کوزه ها بر سر خودروسازان راحت ترین راه است نه راه حل مشکلات این صنعت.

انتهای پیام/

براساس کدام منطق اقتصادی پراید ۱۲۰ میلیون تومان می‌شود؟

دولت صنعت خودرو را رها کند قیمت خودرو کاهش می یابد

تصاویر مازراتی MC20 منتشر شد

لزوم حذف سوداگران و دلالان بازار خودرو

مذاکرات خودروسازان ایرانی و روسی در سطح نشست باقی ماند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی