پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سوئیست DX3 (5)

آشنایی با سوئیست DX3/ برگ برنده ای برای دیار خودرو

سوئیست (SouEast) که نام اصلی‌اش South East Motor است، بعد از آوردن در کلاس سدان و کراس اوور حالا مشغول تست‌های فنی کراس‌اور دیگری در خیابان‌های کشورمان شده است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو سوئیست (SouEast) که نام اصلی‌اش South East Motor است، بعد از آوردن سدان‌ سوئیست A5 و همچنین کراس‌اور نیمه لوکس […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۳ آبان ۱۳۹۹

سوئیست (SouEast) که نام اصلی‌اش South East Motor است، بعد از آوردن در کلاس سدان و کراس اوور حالا مشغول تست‌های فنی کراس‌اور دیگری در خیابان‌های کشورمان شده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

سوئیست (SouEast) که نام اصلی‌اش South East Motor است، بعد از آوردن سدان‌ سوئیست A5 و همچنین کراس‌اور نیمه لوکس سوئیست DX7 به ایران، حالا مشغول تست‌های فنی کراس‌اور دیگری در خیابان‌های کشورمان شده؛ خودرویی که در صورت قطعی شدن مونتاژ آن، می‌تواند دیار خودرو را به بازار کشورمان برگرداند: سوئیست DX3 در راه است!

سوئیست DX3 (2)

بازگشت دیار خودرو

سوئیست که حاصل جوینت ونچری میان دو خودروساز چینی CMC و فوجیان موتور است، اواسط دهه 90 میلادی کارش را شروع کرد و حدود یک دهه بعد، که میتسوبیشی هم به جمع سهامدارانش اضافه شد، مونتاژ محصولات میتسوبیشی را نیز برای بازار چین در دستور کارش قرار داد.

سوئیست تا مدت‌ها، هیچ خودرویی مختص خودش نداشت و با اینکه برخی از محصولاتش را با لوگوی خودش به بازار می‌فرستاد اما این خودروها یا نسخه تغییر شکل یافته محصولات میتسوبیشی بودند یا اینکه متعلق به CMC بودند و فقط با تغییر لوگو و ظاهر، با نام سوئیست فروخته می‌شدند. همین موضوع، بهانه خوبی دست مدیران سوئیست داد تا محصولاتی منحصر به خودشان بسازند. اینجا بود که نسل سوم محصولات سوئیست در سال 2015 به بازار چین معرفی شد.

سوئیست برای آنکه قدم اول را محکم برداشته باشد، طراحی همه محصولات جدیدشان را به استودیوی مشهور پینین فارینا سپردند و خوشبختانه، به نتیجه خوبی هم رسیدند. می‌گوییم خوب، چون که حالا می‌توانستیم با نگاه کردن به ظاهر محصولات سوئیست، آنها را از سایر برندهای چینی، تشخیص دهیم.

اما نکته جالب‌تر اینجاست که ظاهرا سوئیست با همکاری دیار خودرو می‌خواهد به ایران برگردد؛ دیار خودرو همان شرکتی است که هیچوقت روی خوش بازار ایران را به خود ندید؛ نه آن زمانی که با همکاری عظیم خودرو، دست به کار شد و پای محصولات «گریت وال هاوال» را به ایران باز کرد، و نه حتی آن زمانی که فروش محصولات خوش‌ساخت بایک (سابرینا، سنوا و سپس بایک X25) را در کشورمان شروع کرد. همین نکته کافی است تا مشتریان دیار خودرو، با چشم شک و تردید به آینده محصولات جدید این شرکت نگاه کنند.

سوئیست DX3 (4)

دی ایکس 3 ؛ دومین کراس سوئیست

ظاهرا تمرکز اصلی سوئیست، ساخت کراس‌اورهاست چراکه اگر به اعضای فعلی خانواده‌اش نگاه کنید، غیر از سدان A5، همه محصولاتش کراس‌اور هستند.

اولین محصولی که ایتالیایی‌ها برای سوئیست طراحی کردند، کراس‌اور DX7 بود که سال 2015 به بازار چین رسید. دومین محصول نیز که صحبت مقاله امروز ماست، سوئیست DX3 است که در 2016 متولد شد. سومین و چهارمین محصول نیز کراس‌اور کامپکت DX5 و سدان A5 که هردو در 2019 معرفی شدند. علاوه بر این‌ها سوئیست، مشغول آماده کردن پنجمین محصولش است؛ پرچمداری که با نام DX9 معرفی شده و در نیمه اول 2021 هم به بازار چین خواهد آمد.

سوئیست DX3 (5)

مشخصات فنی سوئیست DX3

سوئیست DX3 با طول کلی 4.3 متر و فاصله محوری 2.6 متر، هم کراس‌اورهای جمع و جور و هم کراس‌اورهای کوچک بازار کشورمان را هدف گرفته است. اما یک لحظه صبر کنید؛ سوئیست برای DX3 دو موتور 1.5 لیتری درنظر گرفته که یکی تنفس طبیعی است و با کد موتور 4A91 شناخته می‌شود. دیگری هم از نوع توربوشارژ بوده و کد 4A91T دارد. پس رقبای مستقیم این خودرو در ایران، بستگی به این سوال دارد که DX3 با چه موتوری به کشورمان می‌آید؟

سوئیست DX3 با گیربکس 5 دنده دستی و با موتور تنفس طبیعی، قدرتی حدود 120 اسب بخار و گشتاوری برابر 143 نیوتن متر دارد. با چنین مشخصاتی، می‌توان آنرا رقیبی برای ام‌وی‌ام X22 پلاس مدیران خودرو، جک S3 کرمان موتور، چانگان CS35 سایپا و حتی رنو ساندرو استپ‌وی دانست.

اما همین خودرو اگر به موتور توربوشارژ مجهز شود، همه چیز فرق می‌کند؛ حالا با خودرویی روبرو می‌شویم که گیربکس CVT با 8 دنده مصنوعی دارد و قدرتش به 156 اسب بخار و گشتاورش نیز به 225 نیوتن متر می‌رسد. چنین مشخصاتی یعنی رقبای DX3، در رده قیمتی بالاتری ایستاده‌اند؛ پس حالا از اس‌دبلیوام G01 سیف خودرو و ام‌وی‌ام X55 مدیران خودرو بگیرید تا بیسو T3 و حتی هایما S5 ایران خودرو و چه بسا هاوال H2 بهمن موتور هم وارد میدان رقابت با DX3 می‌شوند.

سوئیست DX3 (6)

سوئیست DX3 تیپ SRG

اولین تیپی که سوئیست برای DX3 معرفی کرد، تیپ SRG بود. این تیپ برای مشتریان جوان ساخته شده و به همین دلیل نیز رینگ‌های بزرگتر 18 اینچی داشت، کالیپرهای ترمزش به رنگ قرمز درآمده بود، سقف و آینه‌هاش مشکی شده، چراغ عقبش به LED تغییر کرده، نورپردازی داخلی کابین آن به رنگ قرمز درآمده و نهایتا تریم کابین، صندلی و فرمانش نیز با رنگ‌های مشکی و قرمز تزیین شده بود.

به لحاظ فنی، سوئیست DX3 SRG تفاوتی نکرده بود ولی برای رضایت هرچه بیشتر مشتریان، سوئیست برای اولین‌بار امکان سفارش موتور توربو اما با گیربکس دستی را فراهم کرده بود.

سوئیست DX3

سوئیست دی ایکس 3 با موتور برقی

حدود یکسال بعد از آمدن DX3 به بازار، و بصورت دقیق‌تر از سال 2017، سوئیست نسخه تمامی برقی این خودرو را با نام DX3 EV به بازار فرستاد. این مدل برقی، به لحاظ ظاهری، هیچ تفاوتی با DX3 بنزینی ندارد و سوئیست فقط جلوپنجره‌اش را بسته و به رنگ آبی درآورده. درون کابین نیز صفحه کیلومتر تغییر کرده و در کنسول هم دیگر خبری از اهرم دنده نیست.

موتور برقی DX3 EV به لطف پکیج باتری‌های 43.1 کیلووات‌ساعت، می‌تواند 122 اسب بخار را تحویل‌تان دهد. ضمن اینکه حداکثر سرعتش معادل 130 کیلومتر برساعت بوده و با یکبار شارژ نیز تا 310 کیلومتر، حرکت می‌کند.

البته همه این ویژگی‌های خوب در ازای قیمت خوب است! سوئیست DX3 برقی، قیمتی 2 برابر DX3 بنزینی دارد طوریکه از 170 هزار یوآن شروع و تا 190 هزار یوآن هم بالا می‌رود؛ یعنی چیزی حدود 25 الی 28 هزار دلار.

سوئیست DX3 (3)

قیمت سوئیست DX3

در بازار چین، قیمت سوئیست DX3 در مدل 2020 با موتور تنفس طبیعی حدود 60 تا 70 هزار یوآن است که حدود 9 الی 10 هزار دلار می‌شود. اما اگر DX3 توربو را سفارش دهید، قیمتش از 80 هزار یوآن شروع شده و تا 100 هزار یوآن هم افزایش می‌یابد که معادل تقریبی 12 الی 15 هزار دلار است.

از آنجایی که به احتمال فراوان سوئیست DX3 با موتور توربوشارژ و گیربگس CVT به ایران خواهد آمد، منطقی است که قیمتی بین 450 تا 550 میلیون تومان داشته باشد. البته هنوز چیزی قطعی نیست و همچنان باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه اتفاقی برای این کراس‌اور چینی رخ می‌دهد.

انتهای پیام/ منبع: باما

گران ترین خودرو چینی جهان معرفی شد! + قیمت

چری و راه‌های نرفته‌اش!/ نخستین بررسی جامع چری آریزو6 در جاده‌های ایران

کراس‌اوور چینی متفاوت/ تجربه رانندگی با چانگان CS35

بایک سابرینا بار دیگر شانسش را در ایران امتحان می کند + جزییات فروش نقدی و اقساطی سابرینا

مقایسه نیسان ماکسیما و بایک سنوا/ دود از کنده بلند می‌شود!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی