پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعه سازان

صحبت های وزیر صمت به درستی منتقل نشده است/ قطعه سازان خودروساز نمی شوند!

دبیر انجمن قطعه‌سازان در خصوص خبر تشکیل کنسرسیوم قطعه سازان که وزیر از آن به عنوان یکی از راهکارهای شکست انحصار در صنعت خودرو یاد کرده بود توضیحاتی را ارائه کرد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه خبر تشکیل کنسرسیوم قطعه‌سازان به درستی منتقل نشده است، اظهار […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۱۳ دی ۱۳۹۹

دبیر انجمن قطعه‌سازان در خصوص خبر تشکیل کنسرسیوم قطعه سازان که وزیر از آن به عنوان یکی از راهکارهای شکست انحصار در صنعت خودرو یاد کرده بود توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه خبر تشکیل کنسرسیوم قطعه‌سازان به درستی منتقل نشده است، اظهار کرد: در جلسه قطعه‌سازان با وزیر صنعت، معدن و تجارت، ایشان یکی از بهترین راه‌ها برای شکستن انحصار خودروسازان را تشکیل کنسرسیوم قطعه‌سازان دانستند، به طوری که قطعه‌سازان در قالب یک کنسرسیوم امکانات خودروسازان را که بلااستفاده مانده است، به کار ببرند و خودرو تولید کنند.

وی بیان کرد: در جلسه یاد شده، موضوع تولید یک خودروی جدید مدنظر وزیر صمت نبود، بلکه فحوای کلام این بود که در حال حاضر ۷۰ درصد از قطعات خودروها را قطعه‌سازان داخلی تامین می‌کنند، بنابراین این گروه، مابقی قطعات را هم در قالب کنسریوم تهیه کنند و بخشی از کار تولید خودروساز را قطعه‌ساز بر عهده بگیرد.

وی ادامه داد: تاکید وزیر صمت بر این بود که ظرفیت خودروسازان بسیار بالا است، اما از آن استفاده کامل صورت نگرفته است و قطعه‌سازان با اجاره خط تولید یک خودرو از خودروسازان، قطعات را تامین و خودرو را تولید کنند.

وی تاکید کرد: فحوای کلام وزیر شامل احداث خودروسازی جدید نبود، بلکه صحبت بر سر این بود که قطعه‌سازان از تجهزات تولیدی خودروسازان استفاده و خودروهای موجود را تولید کنند.

وی با بیان اینکه این موضوع در حد یک ایده مطرح شد، افزود: وزیر صمت از قطعه‌سازان خواست که مطالعات و بررسی‌های لازم را درباره این ایده انجام دهند.

به گفته بیگلو، در حال حاضر این طرح در دست بررسی توسط قطعه‌سازان است و هنوز اقدام دیگری صورت نگرفته است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان اظهار داشت: چنین کنسرسیومی پیش از این نیز تشکیل شده است، اما ساز و کار و بحث‌های حقوقی پیچیده‌ای در این باره وجود دارد و نمی‌توان به صراحت و با اطمینان گفت که آیا این طرح قابل اجرا هست یا نه؟

وی اشاره کرد: باید تمام جوانب طرح بررسی و یک ساز و کار تعیین شود و ما هنوز حتی نمی‌دانیم که اجرای چنین ایده‌ای ممکن هست یا نه؟

بیگلو گفت: فرهنگ کشور ما مناسب کار اشتراکی نیست و بعضی از قطعه‌سازان به دلیل توانایی مالی و فنی بیشتری که دارند، سهم‌خواهی بیشتری خواهند داشت.

وی افزود: بعضی از قطعه‌سازان با یکدیگر تضاد منافع دارند، با هم رقیب هستند و نمی‌خواهند به این قضیه ورود کنند و یا در صورت ورود به کنسرسیوم، خواهان تمام سهم تامین هستند. بر سر قیمت نیز مجادلاتی وجود دارد و اینها بخشی از پیچیدگی‌های تشکیل کنسرسیوم است.

بیگلو عنوان کرد: تشکیل کنسرسیوم قطعه‌سازان به دلایل مشکلات فرهنگی، رقابتی و فضای کسب و کار کشور شکست خورده بوده است. قطعه‌سازان در همان جلسه هم به وزیر صمت گفتند که این طرح یک بار شکست خورده است اما وزیر از قطعه‌سازان خواستند که به بررسی بیشتری بپردازند و نتایج را اعلام کنند.

به گفته بیگلو، طرح تشکیل کنسرسیوم قطعه‌سازان اکنون در حال بررسی است، هیچ تصمیم خاصی گرفته نشده است و اقدامی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/ منبع: قطعه نیوز

چرا قطعات مورد نیاز تولید خودرو به موقع ترخیص نمی شود؟!

شیوه قیمت گذاری خودرو شورای رقابت بالانس ایجاد می کند

لزوم عرضه مواد اولیه صنعت خودرو در بورس به منظور کاهش قیمت

نفس قطعه سازان موتورسیکلت به شماره افتاد/ جانشین خاطره سازترین موتورسیکلت ایران مشخص شد

شکست انحصار با ورود قطعه سازان به عرصه خودروسازی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی