پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تارا

ضرورت انجام آزمون شتاب خودرو در شرایط استاندارد

رییس اداره پیش توسعه و طرح ریزی محصول ایران خودرو گفت: شتاب صفر تا ۱۰۰ یکی از شاخص های استاندارد مقایسه خودروهاست که ارتباط مستقیمی با وزن خودرو، قدرت موتور و شرایط آیرودینامیکی دارد. برای ایجاد شرایط کنترل شده یکسان در این مقایسه، اندازه گیری شتاب خودرو استانداردسازی شده است. به گزارش پایگاه خبری جوان […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۳۰ شهریور ۱۴۰۰

رییس اداره پیش توسعه و طرح ریزی محصول ایران خودرو گفت: شتاب صفر تا ۱۰۰ یکی از شاخص های استاندارد مقایسه خودروهاست که ارتباط مستقیمی با وزن خودرو، قدرت موتور و شرایط آیرودینامیکی دارد. برای ایجاد شرایط کنترل شده یکسان در این مقایسه، اندازه گیری شتاب خودرو استانداردسازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

بهروز احمدزاده، انجام آزمون استاندارد اندازه گیری شتاب صفر تا ۱۰۰ خودرو را نیازمند مهیا بودن برخی شرایط خودرویی، جاده‌ای و محیطی از جمله نوع سوخت، شرایط وزنی خودرو، عدم شیب جاده در سطح دریا، شرایط دمایی و سایر پارامترها دانست و ادامه داد: به عنوان مثال، ارتفاع ۱۸۰۰ متر از سطح دریا در محل انجام تست، حدود ۱۵ درصد افت توان در موتور احتراقی تنفس طبیعی در مقایسه با سطح دریا ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به این که این آزمون استاندارد در شرکت‌های خودروساز جهانی نیز انجام می‌شود و مختص ایران نیست، درخصوص شتاب محصول تارا گفت: مدت زمان رسیدن سرعت خودروی تارا دستی از سرعت صفر (سکون خودرو) به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، که توسط تیم آزمون جاده ای ایران خودرو صورت گرفته، ۱۲.۵ ثانیه است. این عدد در شرایط محیطی استاندارد و همچنین در چندین مرحله آزمون به دست آمده است.

احمدزاده، به زاویه جاده مسیر تست با جریان باد و حذف اثر باد بر روی نتیجه اشاره کرد و گفت: آزمون شتاب‌گیری خودرو در دو جهت و مسیر رفت و برگشت جاده یکسان اجرا می شود، شتاب‌گیری خلاف جهت باد بر نتایج آن تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر لزوم تعویض دنده در حداکثر توان دور موتور، شروع به حرکت خودرو نیز باید در حداکثر گشتاور موتور بوده و زمان فشردن حداکثری پدال گاز و رها کردن پدال کلاچ باید بسیار دقیق و سریع انجام شود که منجر به سرخوردن تایر در آغاز حرکت نشود. عدم رعایت این موضوع می‌تواند تا نیم ثانیه اتلاف زمان را در شروع حرکت به دنبال داشته و در نتیجه در زمان کلی آزمون اثرگذار باشد.

احمدزاده با بیان این که بنزین مورد استفاده در آزمون شتاب باید بنزین سوپر با اکتان استاندارد باشد، تصریح کرد: کیفیت سوخت، به دلیل کالیبراسیون ECU، تاثیر قابل توجهی بر روی کارکرد موتور خودرو دارد. هم چنین شرایط فشار باد تایرها باید دقیقا مطابق آنچه تعریف شده تنظیم شود؛ کمتر یا بیشتر بودن فشار باد لاستیک‌ها بر روی نتایج تاثیر منفی دارد. ایجاد شرایط لازم برای اجرای آزمون شتاب خودرو، همواره کنترل می شود و با قرار گرفتن در شرایط مطلوب و ایده آل نسبت به اجرای آزمون اقدام می شود.

انتهای پیام/

نسخه اتوماتیک تارا به زودی به بازار می‌آید

ترانه پایداری تارا با تحریم در آزادی/ تست فنی سدان جدید ایران خودرو در پیست اتومبیلرانی

طرح پیش فروش «تارا»/ تنوع رنگ محصول افزایش می‌یابد

کسب بالاترین امتیاز طی ۱۲ سال گذشته توسط ایساکو میان رقبای دیگر

تولید کراس‌اوور ایران خودرو با سطح بالای داخلی‌سازی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی