خودروهای خودران الزاما با تصویری که از یک راننده خوابیده پشت فرمان یا در حال مطالعه داریم همخوان نیستند. فناوری خودران سطوح مختلفی دارد و خودروهای حاضر در این نوشتار از تکنولوژی سطح 2 و 3 بهره میبرند. فناوریهایی که پیشتر با مدلهای ردهبالای وارداتی نیز در ایران حاضر شده بودند. گزارش اختصاصی پایگاه خبری […]
گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
البته بهتازگی خودروسازان داخلی نیز اعلام کردهاند تا چندی دیگر بهسوی استفاده از سیستمهای هوشمند کمکراننده در خودروهای مدرن ایرانی حرکت میکنند. همچنین محصولات بهروز چری که همواره در ایران نیز حضور دارند هم در حال تجهیز به سطوح پایین فناوری خودران هستند. خودروهای سلفدرایو سطح یک به سیستم کمکی راننده مجهز هستند و در سطح 2 هوش مصنوعی میتواند خودرو را کنترل کند اما راننده باید هوشیارانه فرمان را در دست داشته باشد. فناوری خودران سطح سوم شرایطی را فراهم میآورد که راننده تنها بر کنترل خودرو نظارت کند. در ماشینهای خودران سطح 4 بازهم راننده پشت فرمان مینشیند اما دیگر نیازی به نظارت بر خودرو ندارد. سطح 5 نیز که به خودران کامل شهرت دارد انسان را تنها به یک مسافر در خودرو تبدیل میکند.
کمپانی بیوایدی بهعنوان یک خودروساز پیشتاز در زمینه عرضه خودروهای کاملا الکتریکی با عرضه سدان هان که از یک سیستم اتوپایلوت کمکی راننده بهره میبرد دنیا را بیش از پیش به خود امیدوار کرد. هان یکی از خودروهای مجهز به سیستم خودران است که میتواند در آینده با این نسل یا نسلهای جدیدتر به ایران بیاید.
کمپانی چانگان نیز به تازگی با تست محصولات آزمایشی خودران در پاکستان توجه جهانیان و علاقهمندان به فناوری اتومبیلهای سلفدرایو را به خود جلب کرده است. در این میان سری یونی مخصوصا مدل تی از نخستین نامزدهای تجهیز به فناوری خودران هستند. خودرو زیبا و استایلیشی که در صورت حضور در بازار ایران موفقیتهای زیادی کسب خواهد کرد.
این کراساوور استایلیش از کمپانی جیلی که ژن محصولات ولوو بیش از گذشته در آن عیان است نیز با تجهیز به سیستمهای کمکی راننده میتواند یکی از مدلهای خودران سطح 2 یا 3 باشد که بازار ایران راه مییابد و از اعتبار جیلی و ولوو برای موفقیت استفاده میکند.
هاوال اچ6 بدشانس چه آن دوران که تحت برند گریتوال تولید میشد و چه وقتی توسط عظیمخودرو به بازار معرفی شد جذابیتهای زیادی داشت. مدل جدید آن در نمایشگاه سال 96 تهران نیز بهعنوان محصول آینده گروه بهمن بهشدت درخشان بود. مدل روز هاوال اچ6 با بهره از سیستمهای کمکی، تشخیص حرکت بین خطوط، ترمز خودکار، انواع رادار و لیدار میتواند از جمله خودرانهای بالقوه برای بازار کشورمان باشد.
این کراساوور لوکس چینی یکی از خودروهایی است که شاید در آینده نسبتا نزدیک توسط پرشیاخودرو به بازار ایران عرضه شود. خودرویی گرانقیمت، لوکس و خاص که برای موفقیت در کشورمان حتما باید لیست بلندبالایی از آپشنهای مدرن را ارائه بدهد. در میان این آپشنها سیستمهای میانرده اتومبیلهای خودران در سطوح 2 و 3 از جمله قابلانتظارترینها هستند.
جدیدترین نسل سدان سگمنت دی کمپانی هیوندای که در ایران بسیار مشهور و محبوب است اگرچه ادعایی در زمینه تجهیز به سیستم خودران ندارد اما در عمل بهرهمند از سامانههای کمکی راننده است. با اینکه وضعیت واردات مشخص نیست و تولید سوناتا در ایران بعیدتر از وارداتاش به نظر میرسد، اما میتوان طی میانمدت به حضور این خودرو با تمام آپشنهایش در بازار ایران امید بست. این در حالیست که با توجه به تصمیم اخیر مجلس و خبر ورود 50 هزار خودرو وارداتی در سال 1401، می توان امیدوار بود که این مدل سوناتا و دیگر خودروهای خارجی مجهز به چنین تکنولوژی هایی نیز به ایران وارد شوند.
کیا اپتیما که در بازار آمریکای شمالی با نام K9 شناخته میشود آنقدر آپشنهای کمکی برای راننده در دل خود دارد که میتواند محصولی نیمهخودران به حساب بیاید. با یک سرچ ساده میتوانید ویدئوهای عملکرد سیستم خودران این مدل را در اتوبانها مشاهده کنید. اپتیما هم اگر واردات آزاد شود میتواند با نمونههای فولآپشن به بازار ایران بیاید. البته اینبار خریداران اپتیما و سوناتا با قیمتهای نجومی فعلی آلمانیسوارهای سابق خواهند بود.
در حاضر فونیکس تیگو 8 پرو تنها خودرویی در این سطح است که در بازار عرضه شده و از سیستم خودران 2.5 بهره می برد. این خودرو به کروز کنترل هوشمند و رادار خطی مجهز شده که می تواند خودرو را بین خطوط نگه دارد و فاصله با خودرو جلویی را حفظ کند. البته به دلیل خط کشی نامناسب برخی جاده های کشور، سیستم های کمک راننده خودروها و رادارهایشان بعضا دچار سردرگمی می شوند.
نوشته: روزبه خندان دزفولی
دیدگاه خود را بنویسید