پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

Blade_super_sport_car_3D_print_پرینت سوپر اسپورت_بلید-1

چاپ سوپر اسپرت راهی آسان و رویایی

 شرکت «دایورجنت میکروفکتوریز» یا DM اقدام به تولید سوپر اسپرتی جنجال برانگیز به نام تیغ (Blade) کرده است. این شکرت با چاپ سوپر اسپرت آینده این صنعت را امروز به نمایش گذاشته است. شاید بتوان گفت نسبت وزن به قدرت مهم ترین مشخصه بلید است. وزن کلی این سوپر اسپرت در حدود ۶۳۵ کیلوگرم است […]

سهیل زنگنه
دوشنبه - ۸ تیر ۱۳۹۴

 شرکت «دایورجنت میکروفکتوریز» یا DM اقدام به تولید سوپر اسپرتی جنجال برانگیز به نام تیغ (Blade) کرده است. این شکرت با چاپ سوپر اسپرت آینده این صنعت را امروز به نمایش گذاشته است.

شاید بتوان گفت نسبت وزن به قدرت مهم ترین مشخصه بلید است. وزن کلی این سوپر اسپرت در حدود ۶۳۵ کیلوگرم است و از یک موتور ۷۰۰ اسب‌بخاری بهره می‌برد. طبق گفته کمپانی سازنده، بلید می‌تواند در عرض ۲ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد!

به گفته DM، مدل «بلید» اولین سوپرماشینی در جهان است که به صورت چاپ سه‌بعدی ساخته شده است. با این حال، طبیعی است که اجزایی مانند موتور و تایرهای خودرو به‌صورت سنتی تولید شده‌اند. آنچه برای این خودرو چاپ سه‌بعدی شده، قطعات «گِره‌ای» یا Node هستند.

قطعات پرینت شده

قطعات چاپ شده

قطعات «گره‌ای»، در واقع اجزای آلومینیومی چاپ سه‌بعدی هستند که پایه‌های شاسی «بلید» را تشکیل می‌دهند. این قطعات مجموعه‌ای از لوله‌های فیبرکربنی را به یکدیگر متصل می‌کنند و درنهایت شاسی‌ای را تکمیل می‌کنند که طبق گفته دی‌ام فقط ۴۵ کیلوگرم وزن دارد. این قطعات گره‌ای باعث می‌شوند تا وزن شاسی حدود ۶۰ درصد کاهش پیدا کند. سر هم کردن این شاسی توسط دو نفر، تنها زمانی حدود ۳۰ دقیقه نیاز دارد. همچنین این شاسی انعطاف‌پذیر است و می‌توان از طراحی آن برای فرم‌های دیگر بدنه خودرو مانند سدان یا کراس‌اور نیز استفاده کرد.

Blade_super_sport_car_3D_print_پرینت سوپر اسپورت_بلید-مونتاژ قطعات

مونتاژ قطعات چاپ شده

بدنه «بلید» از جنس کامپوزیت سبک‌وزن ساخته شده است؛ این در حالی است که تقریباً از هر ماده دیگری می‌توان در اینجا استفاده کرد. با ارتفاع پایین بدنه و درهای پروانه‌ای، بلید دقیقاً ویژگی‌های زیباشناسانه یک سوپرماشین واقعی را دارد. در همین حال، نظر قطعی راجع به عملکرد آن را باید در زمان مناسب خودش داد. دی‌ام می‌گوید که موتور توربوشارژر چهار سیلندر موجود در این خودرو می‌تواند هم از گاز طبیعی و هم از بنزین استفاده کند. داخل کابین نیز به شکلی نسبتاً ساده برای دو سرنشین در نظر گرفته شده که در حالت پشت‌سر هم قرار می‌گیرند.

_پرینت سوپر اسپورت_بلید-

طبق گفته DM، خودروهای با تکنولوژی «گره‌ای» نسبت به نمونه‌های مشابه خود در کمپانی‌های شناخته‌شده ارزان‌تر تمام می‌شوند و سازگاری بیشتری با محیط زیست خواهند داشت؛ یک مقایسه غیرمستقیم با تسلا موتورز. به‌عنوان مثال، در یک نشست خیری، دی‌ام اطلاع داده که تکنولوژی گره‌ای تنها یک‌سوم یک خودروهای تمام‌الکتریک ۸۵ کیلووات‌ساعتی به سلامت و محیط‌زیست آسیب وارد می‌کند. اساس این گفته بر مبنای اثر زیست‌محیطی تولید و به‌حرکت درآوردن تسلا مدل S است.

نام کمپانی Divergent Microfactories به معنای کارخانه‌های کوچک مختلف است و همان‌طور که از این عنوان برمی‌آید، محصولات آن می‌توانند در کارخانه‌های کوچک‌تر که بسیار ارزان‌تر و پایدارتر از کارخانه‌های معمولی هستند، مونتاژ شوند.

دی‌ام توسط مدیرعامل، کوین زینگر (Kevin Czinger) اداره می‌شود؛ کسی که چندان با استارتاپ‌های دنیای اتومبیل بیگانه نیست. اگر به گذشته برگردیم، «زینگر» در سال ۲۰۰۹ شرکت «کودا اتوموتیو» را پایه‌ریزی کرد. البته سال بعد نیز به‌طور ناگهانی آن را ترک کرد و «کودا» نیز چند سال بعد ورشکست شد. در حالی که به نظر می‌رسد «دی‌ام» پایه قوی‌تری نسبت به «کودا» داشته باشد، ولی هنوز هم ابهامات زیادی در مورد آینده آن وجود دارد. هزینه‌ها یکی از مسائل کلیدی هستند و همین‌طور اینکه این خودروهای گره‌ای می‌توانند استانداردهای ایمنی امریکا را به‌دست آورند یا خیر.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی