پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مالیات خودرو لوکس

سودآور یا مخرب؛ کدام یک پیامد دریافت مالیات های عجیب است؟

مسئله اینجا است که چطور از ابزاری مفید زمانی استفاده کنیم که می تواند بیشترین هزینه را برای مردم و آسیب برای بازار داشته باشد. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو تصور اینکه دوره تصمیم گیری های یک شبه به پایان رسیده خیالی باطل است که به طور قطع نمی توان آن را نادیده […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱ اسفند ۱۴۰۰

مسئله اینجا است که چطور از ابزاری مفید زمانی استفاده کنیم که می تواند بیشترین هزینه را برای مردم و آسیب برای بازار داشته باشد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

تصور اینکه دوره تصمیم گیری های یک شبه به پایان رسیده خیالی باطل است که به طور قطع نمی توان آن را نادیده گرفت. به این علت که این امر، موردی ریشه دار در روند تصمیم گیری و برنامه ریزی برخی از مسئولان است.

حتی می توانیم بگوییم که این تصمیم گیری ها و اقدامات دقیقه نودی، احترام و ارادت خاصی به قانون پایستگی دارد! که جدیدترین نمونه آن را می توان در موضوع دریافت مالیات از خودروها دید.

البته در این مورد خاص، قانون پایستگی با چاشنی فرار رو به جلو آمیخته شده است. به بیان ساده تر موضوع دریافت مالیات از خودروهای لوکس در حالتی مطرح و اجرایی شده که اکثر خودروهایی که با تعریف سازمان امور مالیاتی لوکس هستند نه تنها یدک کش بلکه حتی با واژه “لوکس” غریبه هستند. شاید بد نبود که طراحان این امر جست و جویی در اینترنت می کردند تا متوجه این موضوع شوند که هیوندای سانتافه ای که در حال حاضر به عنوان خودرو لوکس تلقی می شود در کلاس خودروهای اقتصادی در بازار جهانی عرضه می شود. البته این موضوع متاثر از آن است که متاسفانه برخی از ملزومات یک خودرو در صنعت ما به عنوان ویژگی و آپشن معرفی می شود!!

در کنار این تعریف جالب توجه از خودرو لوکس، در این میان افراد به این نکته توجه نکرده اند که شرکت های واردکننده خودرو، زمانی که اقدام به واردات این خودروها کرده اند حقوق و عوارضی را پرداخت کرده اند و سپس در آخر هنگام فروش این خودروها به مردم این هزینه ها را در حاشیه سودهای چند میلیونی خود گنجانده اند. حالا دوباره مردم باید هزینه ای تحت عنوان مالیات خودرو لوکسی که چند سال از زمان ورود و تولیدش گذشته بپردازند.

به لطف اقدامات انجام نشده برای رفع مشکل تورم در کشور شاهد اوج گیری این چهارچرخ های پرحاشیه در بازار بودیم و در کنار این موضوع عدم آزادسازی قیمت و واردات خودرو، مواد لازم جهت تشدید این آشفته بازار را فراهم کرد تا ناباورانه قیمت خودروها رشد پیدا کند. فلذا هم اکنون در بازار خودرو در دسته داخلی ها احتمالا باید منتظر ورود پر افتخار خودروهای داخلی به باشگاه میلیاردی ها باشیم و از طرفی به علت ممنوعیت واردات و عدم عرضه خودرو جدید در دسته خودروهای وارداتی شاهد اوج گیری بیش از پیش قیمت ها خواهیم بود.

مالیات ابزار مناسبی برای هدف دار کردن درآمدها و توزیع عادلانه ثروت است و در کنار این موضوع حربه کارسازی است که دولت ها از آن برای کنترل بازارها استفاده می کنند اما توجه داشتید “بازار“، در حال حاضر فضایی که با آن رو به رو هستیم بازار نیست بیشتر بیماری است که از هر طرف مهمان ویروس ها است.

در بسیاری از کشورهای دنیا، دریافت مالیات از خودروهای لوکس کاملا طبیعی است و حتی در برخی از کشورها مالیات های سنگینی هم از این خودروها دریافت می کنند. به طور مثال تمامی محصولات آستون مارتین، بنتلی، رولزرویس و تعدادی از محصولات لکسوس در بسیاری کشورها مشمول مالیات های سنگین می شوند به این علت که این خودروها به معنای واقعی کلمه در کلاس لوکس عرضه می شوند.

چهارچرخ هایی که در کشور ما یدک کش خودرو لوکس هستند تنها از یکی از المان های خودرو لوکس بهره مند هستند که آن، تنها بهایی است که به علت وجود تورم افسارگسیخته و ممنوعیت واردات، هر روز بر قیمت آن ها افزوده می شود. هزینه تعمیر و نگهداری خودرو در واقع ارزشی است که از آن خودرو تلف شده و اگر در دیگر بازارها دقت کنید خودروهای صفر کیلومتر پس از اولین استارت توسط مشتری قیمتشان با قبل متفاوت است و دچار کاهش می شود. اما این قصه در بازار کشور ما کاملا متفاوت بوده و بهای بسیاری از خودروهای کارکرده از قیمتی که در زمان صفر کیلومتری داشته اند بسیار افزایش پیدا کرده است. (در واقع ارزش پول رایج کشور افت کرده است.)

چنین تعاریفی از خودرو لوکس به نوعی تولید یک فرمول انحصاری است که فقط در یک منطقه معنا می شود.

اگر قرار است که دریافت این مالیات ها سبب سامان بازار خودرو و توزیع عادلانه ثروت شود تنها دست آخر شاهد نمایش ضرب المثل معروف “پز عالی و جیب خالی” خواهیم بود. به این ترتیب که افراد بدون هیچ اقدام قابل توجهی تنها شاهد بالا رفتن قیمت خودروهایی هستند که هیچ معیاری از خودرو لوکس نداشته و این وسط مردم متحمل هزینه ای شده اند که قبلا پرداخته اند و  این بار در شکلی جدید باید دوباره بپردازند.

انتهای پیام/

مالیات سبز؛ بی هدف اما پول ساز!

واردکنندگان و تولیدکنندگان تا چه زمانی مهلت پرداخت مالیات دارند؟

هدف از دریافت مالیات از خودروهای لوکس چیست؟

مالیات خودروهای لوکس چقدر است؟ / چگونگی محاسبه مالیات

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی