
در این نوشتار قصد داریم بهصورت دقیق، گزیده و کاربردی خدمتتان عرض کنیم پس از انواع تصادف رانندگی چه اقداماتی را باید مد نظر داشته باشید.
گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
وقتی تصادف میکنیم تا لحظاتی در شوک به سر میبریم. برخی سر جایشان خشک میشوند و مردمی را نظاره میکنند که به طرف آنها میآیند. اگر تصادف جرحی باشد که دیگر اوضاع بد اندر بدتر خواهد شد. اما همگی میدانیم که حادثه همواره در کمین است و حین رانندگی، رد شدن از عرض خیابان و حتی پیادهروی در پیادهرو هر چقدر هم قوانین را رعایت کنید بازهم ممکن است قربانی قانونشکنی دیگران یا حوادثی بشوید که اختیار آنها از دست همه خارج است. در این نوشتار قصد داریم بهصورت دقیق، گزیده و کاربردی خدمتتان عرض کنیم پس از انواع تصادف چه اقداماتی را باید مد نظر داشته باشید.
شوک و آنتیشوک
میدانیم حتما با مطالعه جمله آخر پیش خودتان گفتهاید: «مگر در شرایطی که تصادف رخ داده و انسان شوکه است میتوان توصیههای این مقاله را به یاد آورد؟». با تمرین و تکرار اقدامات موثر در مدیریت بحران پس از تصادف میتوانید حداقل بخشی از این اقدامات را به یاد بیاورید، به موقع خودتان و سرنشینان خودرو را جمعوجور کنید و خلاصه تعامل سازندهای با طرف یا طرفهای مقابل برقرار کنید.
به هر صورت اگر رانندگی میکنید باید همواره خود را از نظر روحی برای تصادفهای ناخواسته آماده نگاه دارید. البته نمیگوییم با اضطراب رانندگی کنید و آنقدر محتاط باشید که صدای سایر رانندگان در بیاید. نه! حرف ما این است که باید از نظر روحی بپذیرید که رانندگی یا حتی حضور در کسوت عابر پیاده در خیابان خالی از خطر نیست. همچنین اطلاع از این اقدامات میتواند به شما جهت یاری رساندن به دیگرانی که دچار حادثه شدهاند کمک کند.
شاید عده زیادی بگویند با احتیاط افراطی جلو تصادف را میگیریم که اصلا در شرایط مدیریت بحران پس از آن قرار نگیریم. این حرف ممکن است در نگاه نخست قابلقبول به نظر برسد اما هرگز نمیتواند یک قاعده کلی باشد. بپذیرید که همواره، همهچیز تحت کنترل شما یا هیچکس دیگری نیست.
بهترین ضدشوکها در تصادفهای سبک و نیمهسنگین را میتوان در اقدامات زیر خلاصه کرد:
1-به محض اینکه به خودتان آمدید نفسهای عمیق بکشید. اکسیژنرسانی بهتر به مغز موجب بهبود عملکرد شما میشود.
2-کمربند ایمنی، کمربند و دکمه شلوار، دکمههای بالایی پیراهن، کراوات، گردنبند و در مجموع هر عاملی که موجب میشود احساس آرامش نداشته باشید را باز کنید.
3-مخصوصا در فصول سرد سال بلافاصله لباس گرم بپوشید و به تن همه سرنشینان نیز لباس گرم بپوشانید. بهتر است بخاری خودرو را روشن نکنید، زیرا ممکن است آسیب به سیستمهای خودرو موجب ورود بخار مایعات و گازهای سمی موجود در قطعات مختلف به کابین بشود.
4-اگر از میان سرنشینان کسی بیهوش شده حتما او را تا بیشترین حالتی که میتوانید نزدیک به شرایط درازکش کنید و به طرفین بگردانید تا مانعی سر راه تنفس او باقی نماند.
5-اگر احساس سرگیجه، دوبینی، تهوع و ضعف دارید کمی پنجره را پایین بدهید و از کسانیکه اطراف خودرویتان جمع شدهاند بخواهید با شماره اورژانس (115) تماس بگیرند.
6-چنانچه حال عمومی خود و سرنشینان خودرو خوب است اما احساس عصبانیت شدید دارید، به سرعت نفس بکشید و برای لحظاتی به نقطهای دور از حادثه مثلا در افق خیره بشوید. بر تاثیر آدرنالین شدیدی که در مغرتان ترشح شده فائق بیایید و هیجانی تصمیم نگیرید.
7-باید حتما با پیشزمینه مناسب ذهنی که قبلتر درباره آن سخن گفتیم بکوشید اگر طرف مقابل رفتارهای عصبی بروز میدهد او را آرام کنید.
8-اگر خودتان میدانید که مقصر هستید با بیان این عبارت روی آتش خشم طرف مقابل آب بریزید: «صمیمانه بابت حادثهای که سهوا موجب آن شدهام عذرخواهی میکنم. من مقصر هستم و خودرویم بیمه است. خسارت شما یا توسط بیمه یا با هزینه شخصی بنده به طور کامل پرداخت خواهد شد.»
اقدامات قانونی پس از تصادف رانندگی
1-هرگز بدون پیاده شدن از خودرو صحنه را بر هم نزنید.
2-با هیچ شخصی درگیر نشوید و در صورت احساس خطر از سوی طرفهای درگیر و شرایط مناسب محل حادثه در خودرو بمانید و به سرعت با پلیس 110 تماس بگیرید.
3-با حفظ خونسردی میزان خسارات مادی و جرحی را بررسی کنید.
در این شرایط ممکن است حالات زیر اتفاق افتاده باشند:
الف) تصادف سبک باشد و بهصورت چشمی بتوان برآورد کرد میزان خسارت وارده به فردی که مقصر نیست کمتر از یکچهلم یا 2.5 درصد دیه در ماههای حرام است. رقمی که در شرایط فعلی و سال 1400 میشود 16 میلیون تومان. در این شرایط اگر 2 طرف روی شناسایی مقصر توافق نظر داشته باشند، هر 2 خودرو برخوردار از بیمه شخص ثالث معتبر و تاریخدار و گواهینامه منقضینشده باشند، میتوان صحنه را برهم زد و برای جبران خسارت توافق کرد. البته پیشنهاد میکنیم در این شرایط حتما فرد خسارتدیده دستکم کارت خودرو راننده مقصر را از او بگیرد. پیش از بر هم زدن صحنه و ترک محل از زوایای مختلف عکسهای باکیفیت تهیه کنید و توجه داشته باشید که پلاک هر 2 خودرو و بخشهای خسارتدیده در عکسها مشخص باشند.
ب) گاهی تصادف نیمه سنگین است و خسارت مالی آن بالا پیشبینی میشود اما خسارت جانی در بر نداشته. در چنین شرایطی باید حتما با پلیس 110 تماس حاصل کنید و شرایط را توضیح بدهید. گاهی ممکن است صحنه تصادف در لِین سرعت اتوبان یا هر نقطه خطرناک دیگری واقع شده باشد. در این موارد ضروری است به سرعت از صحنه مستندات تهیه کنید و با مشورت پلیس خودروها را به محلی ایمن انتقال بدهید اما در انتظار حضور پلیس برای ترسیم کروکی بمانید. همچنین احتمال میدهید خودرویی آتش خواهد گرفت باید همزمان با پلیس به شماره 125 آتشنشانی نیز زنگ بزنید.
ج) اگر تصادف منجر به جرح باشد، باید حتما وضعیت را بررسی کنید. چنانچه مصدوم اوضاع بحرانی دارد، هرگز نباید او را از جایش تکان بدهید و حتما ضروری است در انتظار اورژانس بمانید. اما اگر مصدومیت جزئی باشد میتوانید با توافق و مشورت تلفنی با کارشناسان پلیس صحنه را برهم بزنید. البته پیشنهاد میکنیم صحنه تصادف منجر به جرح را هرگز تا رسیدن پلیس و ثبت دقیق وضعیت برهم نزنید. زیرا ممکن است فرد پس از حادثه دچار مشکلات بعدی شود و در آن شرایط شما هیچ مستنداتی برای دفاع از خود نداشته باشید.
د) صحنه تصادفی که منجر به فوت شده را تحت هیچ شرایطی نباید برهم زد. در چنین شرایطی حتی به فرار فکر هم نکنید.
چند نکته کاربردی
- دیه جانی و جرحی مرد و زن از سال 98 به این سو با یکدیگر برابر است. پیشتر نیز دیه مسلمان و غیرمسلمان مساوی اعلام شده بود.
- کروکی پلیس برای تصادفهایی با خسارت زیر 2.5 درصد دیه ماههای حرام در صورت صحت مدارک طرفین لازم نیست. دیه ماه حرام از ضرب دیه ماههای دیگر در عدد 4 و تقسیم عدد حاصل بر 3 بهدست میآید.
- اگر با گاردریل، جدول، تیر چراغ برق و سایر المانهای شهری تصادف کردهاید برای استفاده از بیمه بدنه حتما نیازمند کروکی پلیس هستید.
- برای دریافت خسارت از بیمه پیش از تعمیر، خودرو را به مرکز برآورد خسارت بیمه ببرید زیرا در صورت ایجاد تغییر در بخش خسارتدیده بیمه ضرر شما را نمیپردازد.
- عدم تطابق راننده و مالک خودرو درصورتیکه راننده گواهینامه معتبر داشته باشد، مانع از پرداخت خسارت توسط بیمه نیست.
- اگر محل حادثه خطرناک و خسارت مالی و اندک است بلافاصله مستندات تهیه کرده و صحنه را بر هم بزنید. پلیس در چنین شرایطی قطعا هر 2 خودرو را به علت سد معبر جریمه خواهد کرد.
- وقتی خسارت مالی بالاست و نمیتوان صحنه تصادف را برهم زد، باید رانندهها از فاصله 70 تا 200 متری بسته به نوع مسیر جادهای، آزادراهی یا پیچهای تند علائم هشداردهنده لازم را به کار بگیرند.
- عامل اصلی تصادف در ایران عدم توجه راننده به جلو است.
- بیشتر از نیمی از تصادفات در بزرگراهها اتفاق میافتند.
- موتورسیکلتها در 47 درصد از تصادفها حاضر هستند و این میزان برای عابران پیاده 36 و برای خودروها 18 درصد است.
- اگر نیاز به امدادخودرو داشتید میتوانید با شمارههای 096440 مربوط به شرکت امدادخودرو ایران و 096550 متعلق به شرکت امدادخودرو سایپا تماس حاصل کنید.
ختم کلام
چنانچه فکر میکنید ممکن است نکات مهم را حین تصادف از یاد ببرید، آنها را در نوت موبایل یا یک تکه کاغذ بنویسید و درون خودرو نگهداری کنید. البته امیدواریم این نکات هرگز به کارتان نیایند.
نوشته: روزبه خندان
رانندگان تعارفگریز/ فرهنگ رانندگی ایرانیان شرایط مناسبی ندارد
شکایت از پلاک خودرو و چگونگی استعلام آن
فراتر از کاربرد!/ با عجیب ترین آپشن های خودرویی آشنا شوید
این خودروهای نحس!/ افراد مشهوری که تصادف رانندگی آن ها را به کام مرگ کشاند
از (الف) تا (ی) پلاک خودرو / هر آنچه می خواهید از انواع پلاک های ملی بدانید
راننده تشنه به اندازه یک راننده مست خطرساز است!
آشنایی با انواع جریمه رانندگی و مروری بر نرخ و نمره منفی جریمه ها