پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پیرمردی برای تمام فصول! / چند نکته جالب از شلبی کبرا

میخواهیم از نماد خودرو اسپرت و جذاب و در عین حال ستاره سینما در دهه 60 میلادی بگوییم. شلبی کبرا خودرو دورگه و محبوب و یادگار کارل شلبی. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  اگر مسیرتان یک زمانی به درب گاراژ کلکسیونری رسید مدیونید فکر کنید که یکی از اون شلبی کبراهای جذاب در کلکسیونش […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۲ تیر ۱۴۰۱

میخواهیم از نماد خودرو اسپرت و جذاب و در عین حال ستاره سینما در دهه 60 میلادی بگوییم. شلبی کبرا خودرو دورگه و محبوب و یادگار کارل شلبی.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

اگر مسیرتان یک زمانی به درب گاراژ کلکسیونری رسید مدیونید فکر کنید که یکی از اون شلبی کبراهای جذاب در کلکسیونش نباشد، حتی اگر خبری هم از وجودش نبود بپرسید! شاید حتی از آنجا عبور کرده باشد، اما یادتان باشد همیشه پای یک شلبی کبرا در میان است.

چرا؟ چون این خودرو اسپرت دلربای خیل کثیری از ماشین دوستان و ماشین بازان بوده و با اقتدار همچنان هم هست! شاید زیاده گویی باشد که بگوییم اعتبار کلکسیونرها یا کلاسیک بازان است اما به حق گل سر سبدشان است.

حالا چرا شلبی، چون خود شلبی کبرا تولدش رو مدیون کارل شلبی است. این ماشین باز 6 سیلندر، درواقع واسطه ای بین شرکت خودروسازی AC و فورد بوده که با ثبت قرارداد ساخت خودرویی با پیشرانه 8 سیلندر فورد، رگ و ریشه ای آمریکایی به پیکر سبک وزن و بریتانیایی این خودرو تزریق کرد.

کارل شلبی

در واقع شلبی کبرا یک ریزه میزه دو رگه است که تولید آن در سال 1962 آغاز شد و با ورود به باشگاه های بدنسازی آمریکایی توانست برای خود گلگیرهای برآمده و عضلانی دست و پا کند و به نماد خودرویی در دهه 60 میلادی تبدیل شود.

نمونه تولید شده در سال 1964

شلبی کبرا اگرچه در زمان معرفی پسر محبوبی برای مردم نبود و کسی هم اقبالی برای رفاقت با وی نداشت اما پس از گذشت سال ها، به جذاب ترین و معروف ستاره سینما، قهرمان پیست مسابقه و سلبریتی خیابان ها تبدیل شد.

کارل شلبی برای تهیه یک قلب قدرتمند ابتدا سراغ شوی رفت اما آن ها علاقه ای به رقیب تراشی برای کوروت تازه نفس خود نداشتند شاید هم علاقه ای به انگلیسی ها نداشتند!

شلبی کبرا 2

کمپانی AC خودروی کامل اما بدون پیشرانه را به آمریکا فرستاد به همین علت مقاوم‌ سازی بدنه این پسرک برای شرایط آب و هوایی آمریکا و نصب پیشرانه و جعبه‌دنده در کارگاه شلبی در کالیفرنیا انجام می­‌شد.

نخستین زین شلبی کبرا با شماره شاسی CSX2000 در 2 فوریه 1962 در کمتر از 8 ساعت روی اسب سرکش سوار شد و این خودرو اسپرت آماده آزمایش بود! البته ناگفته نماند از آنجایی که قلب تپنده این خودرو اندکی تا قسمتی قوی بود ( 8 سیلندر )، چاره‌­ای جز انتقال قدرت به محور عقب نبود.

شلبی کبرا 7

اولین شلبی کبرا تولید شده در سال 1962

همچنین در سری دوم شلبی کبرا، میله اتصال فرمان به محور از MGB و ستون فرمان از فولکس‌­واگن بیتل به عاریت گرفته شد.

متاسفانه سلطنت طلبان فرومایه بریتانیایی، قدر این پسر شیطون را ندانستند به همین علت فورد و شلبی در سال 1967 به صادرات این خودرو از بریتانیا پایان دادند. اما آن نسخه اول با شماره CSX2000 که یادتان هست؟ همان خودرو در سال 2016 با ثبت قیمت بیش از 13 میلیون دلار، مدال گران ترین خودرو آمریکایی را به گردن آویخت.

از شلبی کبرا Super Snake با لقب «سرآمد تمام کبرا ها» که به سوپرشارژر دوقلو مجهز بود، تنها 2 دستگاه ساخته شد که یکی به دریا سقوط کرد چون خودروها که شنا بلد نیستند و متاسفانه راننده از این واقعیت بی خبر بود!

شلبی کبرا

تنها نمونه شلبی کبرا Super Snake در سال 2007 با قیمت 5.7 میلیون دلار رکوردشکنی کرد. این خودرو در مارس 2021 به قیمت 5.5 میلیون دلار به فروش رسید.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی