پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جیلی بخشی از سهام آستون مارتین را خریداری کرد

جیلی 7.6 درصد از سهام آستون مارتین را خرید!

در ابتدای سال میلادی جاری بود که آستون مارتین لاگوندا، پروپوزال خرید سهام این اسپرت ساز 109 ساله انگلیسی را از سوی خودروسازی جیلی چین رد کرد چراکه اذعان داشت “این سرمایه گذاری برای سهامداران آستون مارتین لاگوندا جذاب نیست و هیچ موقعیت یا ارزش افزوده ای را برای این برند در بر نخواهد داشت.” […]

سامیار راشد
یکشنبه - ۱۰ مهر ۱۴۰۱

در ابتدای سال میلادی جاری بود که آستون مارتین لاگوندا، پروپوزال خرید سهام این اسپرت ساز 109 ساله انگلیسی را از سوی خودروسازی جیلی چین رد کرد چراکه اذعان داشت “این سرمایه گذاری برای سهامداران آستون مارتین لاگوندا جذاب نیست و هیچ موقعیت یا ارزش افزوده ای را برای این برند در بر نخواهد داشت.” اما گویی نظر سهامداران آستون مارتین در طول چند ماه اخیر عوض شده و حالا جیلی رسمأ اعلام کرده که 7.6 درصد از سهام آستون مارتین را خریداری کرده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

جیلی بزرگترین خودروسازی خصوصی چین است. آنچه هنوز مجهول بوده، مبلغ پرداختی جیلی برای خرید این 7.6 درصد سهام آستون مارتین است. اما جیلی تنها سرمایه گذار و سهامدار اسپرت ساز انگلیسی نیست. صندوق سرمایه گذاری ملی عربستان صعودی با 16.7 درصد، Yew Tree (کنسرسیومی با رهبری لارنس استرول – مدیر فعلی آستون مارتین) با 18.3 درصد و مرسدس بنز با 9.7 درصد از دیگر سهامداران عمده آستون مارتین هستند.

بد نیست بدانید که خرید سهام آستون مارتین، اولین سرمایه گذاری این خودروسازی چینی در یک برند خودروسازی غربی نیست. جیلی این سیاست را با خرید سهام ولوو شروع کرد که به سالها پیش باز می گردد و جانی تازه را در این خودروسازی سوئدی دمید. علاوه بر ولوو، جیلی برندهای خودروسازی به نام دیگری از جمله لوتوس، پُل استار و سازنده تاکسی های لندن (LEVC) را نیز تحت حمایت و سرمایه گذاری خود دارد که در این میان نباید از استارت آپ های Lynk&Co، Zeekr و Geometry غافل شد. شایان به ذکر است که Li Shufu، بنیانگذار و رییس خودروسازی چینی جیلی، 9.7 درصد از سهام گروه خودروسازی مرسدس بنز را نیز در اختیار دارد.

همکاری بین جیلی و آستون مارتین، تا چند ماه دیگر نمود پیدا می کند و در طی این همکاری قرار است اولین محصول الکتریکی آستون مارتین در سال 2025 عرضه شود و از سال 2026، تمامی تولیدات این برند، با پیشرانه الکتریکی عرضه می شود. اینکه آستون مارتین به غیر از بعد مالی، چه منفعت دیگری را برای جیلی در آینده خواهد داشت، هنوز مشخص نیست.

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی