پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کار قطعه سازان ایرانی در بازار روسیه ساده نیست!

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور بیان کرد: قطعه سازان ایرانی علاوه بر حضور رقیب سرسختی به نام چین در بازار روسیه با برخی مشکلات خاص نیز در این بازار روبه رو هستند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  علیرضا عشقی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌ سازی کشور گفت: بعد […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۷ مهر ۱۴۰۱

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور بیان کرد: قطعه سازان ایرانی علاوه بر حضور رقیب سرسختی به نام چین در بازار روسیه با برخی مشکلات خاص نیز در این بازار روبه رو هستند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

علیرضا عشقی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌ سازی کشور گفت: بعد از حضور موفقیت آمیز قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی در نمایشگاه اتومبیلیتی 2022، ارتباطات از سوی بازدیدکنندگان غرفه ما در نمایشگاه چه به صورت حضوری و چه مکاتبه‌ای ادامه یافت. با این حال در همکاری با شرکت‌ها و مشتریان روسی چند چالش وجود دارد.

وی بیان‌ کرد: نخست، اینکه روس‌ها هنوز ارتباطات صنعتی زیادی با شرکت‌های ایرانی نداشته‌اند و اعتماد کردن آنها به ایرانی‌ها در ابتدای کار دشوار است و با دیده تردید به ما می‌نگردند.

وی تاکید کرد: در این زمینه قطعه سازان ایرانی باید فضای کار را چه به لحاظ کیفیت تولیدات و چه از نظر قیمتی «بسیار رقابتی» ببینند.

این مقام صنفی افزود: دوم، خودروهایی که در روسیه مورد استفاده قرار می گیرد، جزو تولیدات جاری کشورمان نیست. به همین دلیل در سبد محصولات قطعه‌ساران ایرانی این قطعات وجود ندارد. لذا سفارشات آنها نیز تعداد محدودی شاید به اندازه مصرف یکی دو ماه شان خواهد بود.

وی اظهار کرد: در این زمینه باید به سرمایه‌گذاری، قالب سازی و فراهم کردن تجهیزات مرتبط پرداخت که به‌طور قطع با تیراژ کم اقتصادی نخواهد بود. با این حال تقاضاهای روس‌ها از سوی صنعتگران چینی مورد استقبال قرار می گیرد، زیرا آن قطعات در سبد محصولات تولیدکنندگان چینی وجود دارد.

عشقی گفت: حتی در ارتباطاتی که با روس‌ها داریم قیمت‌هایی که اعلام می کنند، قیمت های تمام شده چینی هاست و به این دلایل چین رقیب سرسختی در بازار روسیه است.

وی گفت: در حالی که روس ها انتظار دارند یکی دو ماهه و سریع نمونه‌های مورد نیاز را به آنها بدهیم که این مساله برای شرکت‌های ایرانی امکانپذیر نیست و نیازمند صرف زمان و قراردادهای بلندمدت است.

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان بیان‌ کرد: موضوع سوم، لزوم آشنایی و تسلط به زبان روسی برای شرکت‌های ایرانی است. روس‌ها همه اطلاعات فنی، مکاتبات و نقشه‌ها را به زبان روسی ارائه می کنند و می‌خواهند و برای کار کردن با آنها باید از وجود مترجمان توانمند بهره‌گیری کرد.

وی افزود: با وجود نیروی کار و انرژی ارزان، همچنین برخورداری از دانش فنی و مهندسان توانمند، مزیت نسبی در بسیاری زمینه ها در ایران وجود دارد، اما فراموش نکنیم برخی مواد اولیه مورد نیاز ما مشمول تحریم ها هستند و ناچار به دور زدن تحریم ها هستیم.

عشقی معتقد است؛ برای شروع به کار با مشتریان روسی نباید به دنبال سود قابل ملاحظه بود، همچنین کیفیت تولید و انجام بسترسازی‌های لازم به منظور جلب اعتماد باید در دستور کار صنعتگران و قطعه‌سازان باشد که در این صورت در ادامه کار سودآوری نیز محقق می شود.

وی گفت: هرچند به دلیل همسایگی، حُسن همجواری و ارتباطات سیاسی خوب، روسیه می‌تواند یکی از مقاصد بسیار خوب صادراتی تلقی شود، اما فراموش نکنیم که فرصت برای حضور در این بازار کوتاه است و شاید تحریم روسیه از سوی غرب طولانی مدت نباشد؛ لذا باید هرچه سریعتر زمینه اعتماد سازی و شکل‌گیری صادرات را فراهم کرد.

انتهای پیام/ منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی