پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعات یدکی

بسته پیشنهادی برای قطعه سازان در صورت تمایل خودروسازان

گزارشات حاکی از این است که قطعه سازان داخلی با مشکلات جدی مالی روبرو شده اند و حتی به عنوان علت کاهش کیفیت خودرو شناخته می شوند. حال قرار است بسته ای به منظور یاری قطعه سازان ارائه شود. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور از ارائه بسته پیشنهادی 5 وجهی و تخصصی جبران […]

سهیل زنگنه
سه شنبه - ۹ تیر ۱۳۹۴

گزارشات حاکی از این است که قطعه سازان داخلی با مشکلات جدی مالی روبرو شده اند و حتی به عنوان علت کاهش کیفیت خودرو شناخته می شوند. حال قرار است بسته ای به منظور یاری قطعه سازان ارائه شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور از ارائه بسته پیشنهادی 5 وجهی و تخصصی جبران کسری نقدینگی به روش های غیر پولی خبر داد و گفت : در صورتی که این بسته اجرایی شود مشکل نقدینگی در واحدهای قطعه سازی و خودروسازی تا حد زیادی تعدیل خواهد شد.

آرش محبی نژاد افزود: تاکنون جلسات مشترکی در این ارتباط با وزارت صنعت و معدن برگزار شده و همچنان این جلسات ادامه دارد تا این بسته نهایی شود. پیش بینی می شود ظرف یکی دو هفته آینده این بسته پیشنهادی به تصویب برسد.

وی تصریح کرد : البته این بسته پیشنهادی چیزی نیست که ضرورت ابلاغ داشته باشد بلکه اجرای آن بسته به تمایل خودروسازان دارد که داوطلبانه از راهکارهای آن برای مجموعه خود و زنجیره تامینشان استفاده نمایند.

موانع صادرات قطعات خودرو

وی در ادامه به مهمترین موانع موجود در صادرات قطعات اشاره کرد و گفت : در حال حاضر تنها مانع صادرات قطعات ، افزایش مشکلات مالی قطعه سازان و عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان توسط خودروسازان است که موجب گردید تولید قطعات افت نموده و صادرات کاهش یابد.

وی افزود: البته در بحث صادرات بیشتر مزیت رقابتی است که تعیین می کند که کدام قطعه توان و پتانسیل صادرات را دارد بنابراین از قطعه سازی که قطعات حجیم و سبک مثل صندلی و برخی از قطعات تزییناتی تولید می کند طبعا نمی توان انتظار صادرات داشت چون هزینه صادرات و حمل و نقل نسبت قیمت تمام شده به میزانی زیاد است که صادرات قطعه هیچ توجیهی به همراه نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: البته برخی از قطعات نیز توجیه صادراتی دارند اما نمی توان مشخص نمود که چند درصد از تولیدات کارخانجات صادراتی است بلکه بسته به اینکه چه قطعه ای تولید می شود و آیا مزیت رقابتی دارد یا خیر درصد صادرات در این بخش مشخص می شود.

تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی

وی در ادامه به تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی مثل قیمت بنزین و گاز بر هزینه تمام شده قطعه سازان پرداخت و اظهار داشت : البته افزایش قیمت حامل های انرژی بر هزینه تمام شده قطعه سازان موثر است اما قطعا نمی تواند نقش عمده ای را در این راستا بازی کند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور تصریح کرد : البته افزایش 40 درصدی قیمت بنزین بر روی حمل و نقل اثر 40 درصدی نداشته است به طوری که در هزینه حمل و نقل از سال گذشته تاکنون بین 10 تا 20 درصد افزایش داشته است.

محبی نژاد افزود : هر چند افزایش هزینه حمل و نقل تا حدودی بر قیمت مواد اولیه قطعات هم تاثیر گذار خواهد بود اما باید دید که این مساله تا چه حدودی بر روی صادرات و یا حتی تولید داخل تاثیر خواهد گذاشت اما آنچه مسلم است فرق امسال با سال گذشته ، مطالبات بیش از حد معوق شده قطعه سازان از خوروسازان است به طوری که به تدریج نقدینگی و مطالبات معوق کمر قطعه سازان را می شکند .

وی همچنین با اشاره به اینکه امروز نقدینگی مشکل اصلی صنعت قطعه سازی است ، با نتیجه طرح تشکیل کمیته تعیین تکلیف مطالبات قطعه سازان از خودروسازان در این راستا پرداخت و خاطر نشان کرد : با تشکیل کمیته تعیین تکلیف مطالبات قطعه سازان از خودروسازان نیز موضوع مطالبات قطعه سازان حل نخواهد شد چرا که مانع اصلی نبود نقدینگی در شرکتهای خودروساز است که باعث گردیده که مطالبات قطعه سازان به تعویق بیفتد.

برچسب‌ها : قطعه سازان داخلی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی