پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بیمه

بیمه شخص ثالث خودرو و بیمه موتور؛ دو بیمه اجباری برای رانندگان و راکبان

خرید بیمه شخص ثالث و بیمه موتور یکی از انواع بیمه نامه است که برای وسایل نقلیه زمینی اجباری است و در صورت عدم تهیه این بیمه نامه‌ها، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند خودرو و موتور سیکلت را توقیف کرده و به پارکینگ منتقل کند. از این رو خرید به موقع و استعلام بیمه شخص […]

javankhodro
دوشنبه - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱

خرید بیمه شخص ثالث و بیمه موتور یکی از انواع بیمه نامه است که برای وسایل نقلیه زمینی اجباری است و در صورت عدم تهیه این بیمه نامه‌ها، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند خودرو و موتور سیکلت را توقیف کرده و به پارکینگ منتقل کند. از این رو خرید به موقع و استعلام بیمه شخص ثالث از شرکت‌های بیمه‌ای، اهمیت پیدا می‌کند. همانطور که می‌دانید ماشین و موتور سیکلت سرعت تردد و انجام امور را افزایش داده‌اند و البته که همیشه حادثه بی خبر رخ می‌دهد. بهتر است که برای غافلگیر نشدن، از یک پشتوانه مالی برای جبران خسارت‌های ناشی از تصادف‌ها داشته باشید. مشخص است که بیمه ماهیت حمایتگر و پشتوانه دارد تا در صورت بروز حوادث، خسارت‌های به وجود آمده را جبران کند.

در این متن درباره پوشش‌های بیمه موتور و بیمه شخص ثالث توضیحاتی خواهیم داد تا انتهای متن همراه ما باشید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

همانطور که اشاره شد بیمه شخص ثالث خودرو و موتور یک بیمه نامه اجباری است که عدم خریداری آن با جریمه و توقیف وسیله نقلیه همراه است. به طور کلی شرکت بیمه با عقد قرارداد بیمه و با دریافت حق بیمه از بیمه‌گزار، متعهد به جبران خسارت‌های وارد شده به افراد زیان دیده ثالث می‌شود. تمام افراد ثالث که از حادثه ناشی از تصادف دچار آسیب و ضرر و زیان شده‌اند، در این بیمه نامه جبران خسارت خواهند داشت. زیان‌های مالی و جانی جزو پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو و بیمه موتور است که هزینه‌های مرتبط به درمان، فوت و خسارت‌های مالی جبران خواهد شد.

علت نام گذاری بیمه شخص ثالث

بیمه

در بیمه شخص ثالث به بیمه‌گزار شخص اول، به شرکت بیمه، شخص ثانی و به فرد زیان دیده در حادثه، شخص ثالث گفته می‌شود. همانطور که از اسم این بیمه نامه مشخص است، پرداخت خسارت به فرد زیان دیده در حادثه پرداخت می‌شود.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو

در بیمه شخص ثالث ماشین دو نوع خسارت مالی و جانی که به فرد زیان دیده وارد می‌شود تحت پوشش بیمه نامه قرار گرفته و جبران خسارت می‌شود. توضیحات این پوشش‌ها به شرح زیر است:

خسارت بدنی یا جانی:

 در این پوشش میزان غرامت پرداختی به نوع صدمه بدنی و جانی وارد شده به شخص ثالث بستگی دارد. صدمه وارد شده در حادثه ناشی از تصادف شامل: شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی موقت یا دائم، ازکارافتادگی جزئی و کلی، هزینه‌های معالجه و درمان یا دیه فوت است.

خسارت مالی:

در صورت تصادف و حادثه رانندگی، اگر به اموال شخص ثالث خسارتی وارد شود، تحت پوشش مالی بیمه ثالث خواهد بود. به طور مثال: خودرو فرد زیان دیده، آسیب ببیند. در حقیقت شرکت بیمه‌ای که از آن بیمه شخص ثالث خودرو را تهیه کرده‌اید، با توجه به حداکثر سقف پوشش بیمه، برای پرداخت خسارات اقدام خواهد کرد.

محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1401 چقدر است؟

میزان دیه مشخص شده در ابتدای هر سال را  می‌توان مهم‌ترین مبنا برای محاسبه حداقل نرخ حق بیمه شخص ثالث دانست. مبلغ دیه از سوی قوه قضاییه مشخص می‌شود و بیمه مرکزی این مبلغ را به شرکت‌های بیم‌ ای ابلاغ خواهد کرد تا با توجه به آن میزان حداقل و حداکثر نرخ حق بیمه را مشخص کنند.

در سال 1401 مبلغ دیه معادل 800 میلیون تومان در ماه حرام و مبلغ معادل 600 میلیون تومان برای ماه عادی در نظر گرفته شده است.

حداقل نرخ بیمه شخص ثالث خودرو، یک چهارم یا 2.5 درصد از دیه اعلام شده است و با توجه به این موضوع، راننده‌ها و بیمه‌گزار‌ها باید حداقل بیمه شخص ثالث را با نرخ مبلغ20   میلیون تومان انتخاب کنند.

هر چند که بیمه‌گزار می‌تواند با توجه به درخواست و شرایط خود، پوشش‌های اضافی دیگر هم دریافت کنند که با پرداخت حق بیمه بیشتر قابل خریداری است و بیشترین پوشش مالی برای این بیمه نامه معادل مبلغ 320 میلیون تومان است که تنها برخی از شرکت‌های بیمه‌ای آن را پرداخت می‌کنند.

پوشش‌های بیمه موتور

بیمه موتور

بیمه موتور هم مانند بیمه ثالث خودرو اجباری بوده و باید برای خرید آن اقدام کرد. بیمه موتور، پوشش‌های مختلفی دارد که به شرح زیر است.

خسارت مالی شخص ثالث در حادثه:

شرکت بیمه در بیمه موتور، خسارت‌های مالی وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه که غیر از راننده مقصر باشد را جبران خسارت می‌کند.

خسارت جانی اشخاص ثالث در حادثه:

میزان خسارت جانی وارد شده در حادثه و در بیمه شخص ثالث موتور ارزیابی شده و شرکت بیمه مطابق با پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتور سیکلت غرامت پرداخت خواهد کرد.

خسارت جانی برای راننده مقصر:

اگر راننده موتور سیکلت مقصر در حادثه دچار خسارات جانی شود، می‌تواند مطابق با قوانین بیمه موتور سیکلت، برای دریافت خسارت از شرکت بیمه اقدام کند.

به طور کلی پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتور سیکلت عبارتند از:

  • هزینه درمان شخص ثالث در صورت بروز مصدومیت به علت تصادف با موتور سیکلت
  • غرامت فوت و نقص عضو
  • هر گونه خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث
  • برخورد و تصادف با هر گونه جسم ثابت و یا متحرک
  • هزینه خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه یا محمولات آن

تاثیر کاربری بر نرخ بیمه موتور

در نرخ بیمه موتور عوامل مختلفی تاثیر گزار هستند که تعداد سیلندر‌ها و تعداد چرخ‌ها از جمله مهم‌ترین آن‌ها است. به طور کلی تعداد موتور سیکلت‌ها به 4 دسته تقسیم می‌شود. تعداد سیلندرهای موتور سیکلت عبارتند از:

  • موتور سیکلت گازی
  • موتور دنده‌ای یک سیلندر
  • موتور سیکلت دوسیلندر و بالاتر
  • موتور دارای سه چرخ و سایدکار

آیا بیمه موتور سیکلت قابل انتقال به غیر است؟

بیمه موتور در چند حالت قابل انتقال به افراد دیگر است که به شرح زیر می‌باشد:

  • اگر بیمه‌گزار موتور سیکلت خود را بفروشد، می‌تواند بیمه شخص ثالث را به خریدار منتقل کند. برای انجام این انتقال، کافی است که به شرکت بیمه مراجعه کرده و با ارائه مدارک مورد نیاز انتقال بیمه را به خریدار انجام داد.
  • امکان دارد که بیمه‌گزار نخواهد بیمه شخص ثالث موتور خود را به خریدار تحویل دهد، در این صورت اعتبار و مزایای آن را به موتور سیکلت جدیدی که خریداری خواهد کرد، منتقل می‌کند. در این روش مشکلی از نظر بیمه وجود نخواهد داشت و بیمه‌گزار باید حداکثر تا یکسال شرایط انتقال بیمه را به موتور سیکلت جدید انجام دهد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی