پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بیمه افت قیمت خودرو

آشفتگی به وقت بازار خودرو / حال صنعت خوب نیست!

شاید جالب باشد بدانید چرا احوالات صنعت خودرو با وجود شرایطی که می رود تا بهاری نورسیده برای این صنعت باشد در وضعیت بحرانی قرار گرفته است! به گزارش اختصاصی جوان خودرو  تصور کنید وارد بیمارستانی شدید که تنها یک بیمار دارد و در این بیمارستان هم‌ همگی دانشجوهایی هستند که اساتیدشان به دلایل نامعلومی […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱

شاید جالب باشد بدانید چرا احوالات صنعت خودرو با وجود شرایطی که می رود تا بهاری نورسیده برای این صنعت باشد در وضعیت بحرانی قرار گرفته است!

به گزارش اختصاصی جوان خودرو 

تصور کنید وارد بیمارستانی شدید که تنها یک بیمار دارد و در این بیمارستان هم‌ همگی دانشجوهایی هستند که اساتیدشان به دلایل نامعلومی در کلاس درس شان حضور‌ ندارند و از طرفی هم حال بیمار وخیم است اما کسالتش لاعلاج نیست!

تصورش دور از ذهن نیست که ندای درون این شبه دکترها چه آونگی در ذهن شان را به صدا در می آورد. نام این بیمار بازار خودرو است و‌ دانشجوها هم‌ بزرگوارانی هستند که نسخه های کم‌ نظیری برای این بیمار پیچیده اند. کسالت هایی شامل تحریم، انحصار، رانتو فساد حسابی احوالات این بیمار را به وخامت رسانده اما بیشتر‌ ظهور غده ای بدخیم از جنس داروهای نامعلوم و نامکشوف از جنس سیستم قرعه کشی خودرو با چاشنی قصیده ای بلند از شرط و شروط ها و سامانه یکپارچه خودرو هیچوقت در دسترس! حال این بیمار را نگران کننده کرده است.

وضعیت این کهنه بیمار به همین چند مورد ختم نمی شود بلکه تصمیمات ‌و‌ تحرکات خلق الساعه تبدیل به دردی نوظهور‌ برای بازار خودرو شده است. اپیدمی تصمیمات یک شبه دیگر مدتی است وارد صنعت خودرو شده و حالا هر لحظه خودروسازان را بیش از پیش متضرر کرده است.

شاید جالب باشد بدانید چرا احوالات صنعت خودرو با وجود شرایطی که می رود تا بهاری نورسیده برای این صنعت باشد در وضعیت بحرانی قرار گرفته است!

حضور‌ همه جانبه دولت در امور فروش خودروسازان به راحتی شرایط ایجاد رقابت را از خودروسازان گرفته و به نوعی دیگر این خودروسازان نیستند که خودرو می فروشند بلکه دولت(وزارت صمت) است که سکان عرضه خودرو را در دست گرفته است.

قیمت گذاری دستوری در حالی صورت می گیرد که تنوع محصولی در این بازار بیش از پیش گسترده شده است، از طرفی دیگر‌ عرضه خودرو در بورس کالا نشان داد که می توان از این بستر به منظور عرضه خودرو به مصرف کننده واقعی در وضعیتی که دیگر فقط دلالان منتفع نشوند بهره گرفت. بورس کالا تمرین خوبی بود تا خودروسازانی که سال ها در شرایط انحصار و قیمت گذاری دستوری فعالیت می کردند طعم رقابت و آزادسازی قیمت با چاشنی گم شده شفافیت را بچشند.

از طرفی دیگر بورس کالا تبدیل به انگیزه ای برای افزایش تولید خودروسازان شده تا پس از مدت ها به جای انتظار امیدواری به سودآوری؛حالا به فکر برنامه های توسعه محصول به پشتوانه سود کسب شده از محل عرضه خودرو در بورس کالا باشند.

بزرگواران؛ کسالت های بی پایان این کهنه بیمار قابل علاج است اما به دست متخصصان آن. مدتی است که نقش ها مسیر و چگونگی کارکرد خود را گم کرده اند و از همین حیث دچار مشکل شده ایم لذا بهتر است تا ماهیت و نقش واقعی هر‌بخش به آن بازگردانده شود تا هم‌ خودروساز هم سیاستگذار هم مصرف کننده خیالشان از‌ حال این بیمار آرام بگیرد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی