پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تیگارد X35 چگونه خودرویی است؟ / ساب‌کامپکت تازه‌وارد

شرکت سانیار موتور که از زیرمجموعه های دیار خودرو به شمار می رود، ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ اولین کراس اوور خود را با نام تیگارد X35 رونمایی کرد. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو  شرکت سانیار موتور که از زیرمجموعه های دیار خودرو به شمار می رود، ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ اولین کراس اوور خود را […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

شرکت سانیار موتور که از زیرمجموعه های دیار خودرو به شمار می رود، ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ اولین کراس اوور خود را با نام تیگارد X35 رونمایی کرد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو 

شرکت سانیار موتور که از زیرمجموعه های دیار خودرو به شمار می رود، ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ اولین کراس اوور خود را با نام تیگارد X35 رونمایی کرد. این کراس اوور در واقع نسخه سفارش بازار ایران بایک X3 یا همان X35 جدید است، با نشان تیگارد موتور به ایران آمده و توسط سانیار موتور در کشور مونتاژ می شود. عرضه تیگارد X35 که در واقع هم‌رده کراس اوورهای ساب کامپکتی مثل هایما S5 و جک S3 به شمار می رود، حدود یک سال پس از رونمایی آغاز شده و به تازگی پلاک ملی هم دریافت کرده است. تیگارد X35 در سال ۲۰۱۹ طراحی شده و از نظر سبک ظاهری، هم‌چون دیگر هم‌وطنان تازه واردش مدرن و خوش‌چهره است. در داخل کابین نیز با فضایی نسبتاً اسپرت و جوان‌پسند روبه‌رو هستیم که در آن از اِلمان‌های فانتزی بسیاری استفاده شده است. فرمان D کات و نمایش‌گر عریض مرکزی به سبک خودروهای آلمانی در میان این المان ها جالب توجه هستند. خطوط کلی طراحی هم با دقت و خلاقیت ترسیم شده‌اند و انحراف کنسول میانی به سمت چپ، جایگاه راننده را به خوبی از سایر سرنشینان جدا ساخته است. هم‌چنین کیفیت متریال کابین و مونتاژ قطعات در نگاه اول دلچسب است، اما باید دید در طولانی مدت، تیگارد از نظر دوام و کیفیت چه نمره ای را در کارنامه اش ثبت می کند.

تیگارد ۴,۳۲۵ میلی متر طول، ۱,۸۳۰ میلی متر عرض و ۱,۶۴۰ میلی متر ارتفاع دارد. فاصله محوری تیگارد X35 دو متر و ۷۵ سانتی متر است و این عدد نشان می‌دهد همان طور که گفته شد، X35 از نظر ابعاد شباهت زیادی به سایر رقبای چینی خود مانند جک S3، چانگان CS35، هایما S5 و… دارد.

مثل بیشتر کراس اوورهای چینی حاضر در بازار ایران، زیر کاپوت تیگارد X35 پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ قرار گرفته که می تواند قدرت ۱۴۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را تولید کند.

قدرت از طریق جعبه دنده CVT (با ۶ دنده مصنوعی) به چرخ های جلو منتقل می شود و مصرف سوخت ترکیبی در این کراس اوور ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر براورد شده است. البته باید دید در عمل این مصرف سوخت به چه عددی می رسد.

در بحث امکانات رفاهی با کراس اوور کامل و راضی کننده ای طرف هستیم. آپشن هایی نظیر سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور پارک و دوربین عقب، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، ۲ کیسه هوا، تهویه الکترونیکی دستی، کروز کنترل، صفحه نمایش لمسی مرکزی و فرمان کمکی برقی در فهرست امکانات رفاهی تیگارد به چشم می خورد. اگر بخواهیم تیگارد را با رقیب نزدیکش یعنی FMC SX5 مقایسه کنیم، امکانات بیشتری مثل استارت دکمه ای، چراغ های ال ای دی و ترمز پارک برقی به چشم می خورد و در نهایت سقف پانورامیک تیر خلاص را به قلب خریدارانی که توجه خاصی به آپشن های اتومبیل دارند می زند!

باید به این نکته توجه کرد که تیگارد یک برند تازه‌ وارد در مارکت ایران است و طبیعتاً برای جا افتادن در بازار به زمان بیشتری نسبت به رقبایی مثل جک و هایما نیاز خواهد داشت. در واقع خریداران این اتومبیل ممکن است در بحث خدمات پس از فروش (بخصوص در شهرستان‌ها) و بازار دست دوم با چالش‌های بیشتری نسبت به رقبای شناخته شده‌تر روبرو شوند. البته نباید زود قضاوت کرد و باید دید سانیار موتور در این مورد چه عملکردی از خود به نمایش می گذارد.

پیشنهاد نهایی

در عرضه سری اول، قیمت تیگارد X35 یک میلیارد و ۴۹ میلیون تومان اعلام شد. در حال حاضر پای تعدادی تیگار X35 و مونتاژی با مدل ۱۴۰۱ و تعدادی هم با مدل ۱۴۰۲ با پلاک ملی به خیابان ها رسیده و با آغاز تحویل این خودرو و مشخص شدن قیمت آن در بازار آزاد، می بینیم که در آگهی های فروش قیمتی در محدوده یک میلیارد و ۶۰۰ تا یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان برای تیگارد X35 در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی