پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وظیفه دلکو در خودرو چیست؟

دلکو قطعه ی مکانیکی در سیستم موتور های احتراق داخلی است که موظف به نظم دهی در ترتیب سیستم احتراق به وسیله ی انتقال جریان مدار الکتریکی فشار بالا از کوئل به شمع می باشد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ دلکو با دو کارکرد اساسی در خودرو تعبیه می شود. وظیفه ی اصلی دلکو […]

شیوا تدین پور
یکشنبه - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

دلکو قطعه ی مکانیکی در سیستم موتور های احتراق داخلی است که موظف به نظم دهی در ترتیب سیستم احتراق به وسیله ی انتقال جریان مدار الکتریکی فشار بالا از کوئل به شمع می باشد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

دلکو با دو کارکرد اساسی در خودرو تعبیه می شود. وظیفه ی اصلی دلکو کمک به کوئل در راستای ایجاد جریان برق قوی است. کارکرد دوم دلکو نیز به تقسیم برق ایجاد شده در کوئل به سیلندر خودرو در راستای جرقه زدن اختصاص دارد.

در ساختار سازنده ی موتور های چهار زمانه با هر دور میل لنگ و تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت دورانی، یک مرتبه میل سوپاپ و دلکو به گردش در می آیند.

 

با پیشرفت جوامع بشریت به موجب معایب متعدد دلکو، انژکتور قطعه ی دلکو حذف شد. سپس به جای دلکو، یک حسّگر یا سنسور میل لنگ و میل سوپاپ تعبیه شد که موظف به انتقال اطلاعات مربوط به وضعیت دقیق پیستون به “ECU” می باشد.

به عبارتی دیگر دلکو در سیستم جرقه زنی خودروهای کاربراتوری مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که در خودرو های انژکتوری سنسور انتقال دهنده ی اطلاعات ما به ازاء دلکو تعبیه می گردد.

قطعات تشکیل دهنده ی دلکو

اصلی ترین و سازنده ترین قطعه در ساختار دلکو، چکش برق نام دارد. چکش برق روند قطع و وصل سازی پلاتین های دلکو را تکمیل می سازد. این قطعه به عنوان یک پل ارتباطی جریان الکتریکی ورودی از کوئل را به وسیله ی قطع و وصل سازی پلاتین، در زمان های مشخص، برق را به شمع منتقل می سازد.

 

چکش برقی در قسمت بالایی دلکو، بر روی میل دلکو تعبیه می شود که با حرکت چرخشی دایره ای وار سبب برقراری جریان الکتریکی می گردد.

یکی دیگر از قطعات اساسی دلکو، درب آن است. درب دلکو موظف به پوشش دهی میان اجزای داخلی دلکو است که به صورت عایق طراحی می گردد.

 

در قسمت مرکزی درب یک ترمینال تعبیه می شود که متصل به وایر خروجی کوئل است. در واقع به وسیله ی ترمینال مرکزی در وسط درب، جریان برق به دلکو راه پیدا می کند.

در حوزه ی ترمینال مرکزی ، تعدادی ترمینال قرار دارد که به وسیله ی اتصال به وایر شمع، روند خروجی برق دلکو را تکمیل می کنند.

از دیگر قطعات سازنده ی دلکو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پلاتین

• خازن

• وزنه

• فنر وزنه

• بدنه

• میل دلکو

• فنر و زغال

• سیم خازن

• صفحه ثابت دلکو و…

وظیفه ی دلکو در سیستم جرقه زنی خودرو

اساس فعالیت موتور خودرو بر اساس موتور چهار زمانه می باشد. به عبارتی دیگر در هر سیلندر موتور خودرو چرخه ی چهار مرحله ای اعم از مکش، تراکم، انفجار و تخلیه صورت می گیرد. در طول کارکرد موتور چهار زمانه، یک مرتبه پیستون در راستای سیلندر به سمت بالا و پایین حرکت می کند. سپس سبب حرکت میل لنگ خودرو می گردد.

در چرخه ی چهار مرحله ای موتور زمان بندی حائز اهمیت است. در واقع این چرخه می بایست در هر یک از سیلندر های موتور در زمان معینی صورت بگیرد تا میل لنگ بچرخد و تناوب حرکت میان قطعات حفظ گردد.

در هر سیلندر، شمع قرار دارد. شمع جریان برق را از دلکو دریافت می کند سپس به منظور تکمیل فرایند جرقه زنی، از جریان الکتریکی حاصل بهره می گیرد.

دلکو موظف است برق را در زمان مناسب در خصوص تکمیل فرایند احتراق و جرقه زنی به شمع های هر سیلندر انتقال دهد.

زمان بندی کارکرد دلکو به میل لنگ بستگی دارد. در واقع میل لنگ به وسیله ی میل دلکو و میل سوپاپ زمان کارکرد دلکو را مشخص می سازد.

دلکو برق 12 ولتی را از دینام و باتری خودرو دریافت می کند. سپس با افزایش ولتاژ چند هزاره، برق را به صورت منظم و یکنواخت میان شمع های سیلندر توزیع می کند.

روند انتقال جریان برق از جانب دلکو از منظر زمان بندی دارای ریتمی معین است. در واقع دلکو به منظور جرقه زنی برای احتراق در زمان مناسب، به وسیله ی ریتمی مشخص برق را قطع و وصل می سازد.

در قسمت جانبی دلکو، قطعه ای کوچک به نام فیوز دلکو یا شیشه ی عمر خودرو قرار دارد. فیوز دلکو در کارکرد موتور نقش اساسی ایفا می کند. لذا در صورت وجود تداخل در کارکرد فیوز دلکو، موتور خودرو قابلیت روشن شدن را از دست می دهد.

بدین جهت دلکو نوعی تقسیم کننده ی برق میان شمع های سیلندر در سیستم جرقه زنی به شمار می رود.

نشانه های معیوب شدن دلکو 

• عدم استارت خوردن خودرو

• انتشار صداهای ناهنجار از موتور

• فعال شدن چراغ دینام یا باتری در صفحه ی نمایش خودرو

• تغییر شکل در گاز های خروجی از اگزوز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی