پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

با روش های تشخیص رنگ خودرو آشنا شوید!

بدنه خودرو و برخی قطعاتی که در ظاهر خودرو به کار رفته است ممکن است در اثر تصادف یا برخورد با دیوار و یا هر چیزی که باعث شود بدنه خراشیده شود منجر به از بین رفتن رنگ اصلی و کارخانه ای خودرو می شود که البته در زمان فروش نیز این موضوع بسیار پراهمیت […]

شیوا تدین پور
سه شنبه - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲

بدنه خودرو و برخی قطعاتی که در ظاهر خودرو به کار رفته است ممکن است در اثر تصادف یا برخورد با دیوار و یا هر چیزی که باعث شود بدنه خراشیده شود منجر به از بین رفتن رنگ اصلی و کارخانه ای خودرو می شود که البته در زمان فروش نیز این موضوع بسیار پراهمیت است و افراد حتما آن را مدنظر قرار می دهند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

1. تشخیص رنگ خودرو با چشم

از طریق چشم می توان به این موضوع پی برد که رنگ بدنه خودرو اصلی است یا اینکه توسط افراد یا به اصطلاح صافکاری رنگ شده است. در این روش بهتر است با دقت و وسواس بیشتری به قسمت های دیگری از بدنه خودرو دقت کنید تا متوجه شوید که رنگ شده است یا خیر؟!! البته اگر توسط یک صافکار ماهر و حرفه ای رنگ شده باشد تشخیص آن کمی دشوار است.

تفاوت رنگ

ذر قسمت هایی از خودرو و بخش هایی که احتمال می دهید بیشتر در معرض آسیب دیدگی هستند مانند: درب خودرو، سپرها، صندوق عقب، گلگیر می تواند به دورنگ بودن خودرو پی ببرید و اگر نشانه های تفاوت رنگ را مشاهده کردید مطمئنا خودرو رنگ شده است. در کارخانه های تولید خودرو از رنگ ها با کدهای مخصوصی استفاده می شود که حتی حرفه ای ترین نقاش و صافکار نیز بدون داشتن آن کد مخصوص رنگ نمی تواند به صورت دقیق و کامل رنگ ماشین را یکدست کند.

یکی از راههای دیگر برای تشخیص خودروی رنگ شده این است که حتما خودرو را در روز روشن و در زیر نور آفتاب بررسی کنید چرا که در نمایشگاه ممکن است نور لامپ باعث کاهش دقت شود.

عکس گرفتن از فاصله دور برای تشخیص خودروی رنگ شده

اگر از دو روش قبلی نتوانستید متوجه رنگ شدن خودرو شوید می توانید در فاصله ای دورتر از خودرو قرار بگیرید و قسمت هایی از خودرو را که احتمال می دهید رنگ شده است را با دوربین با کیفیت عکس بگیرید و بعد از مشاهده به عکس متوجه تفاوت یک قسمت از خودرو با دیگر قسمت ها شده و متوجه رنگ شدن خودرو شوید.

پاشیدگی رنگ در قسمت های مختلف بدنه خودرو

با استفاده از این روش می توانید به این صورت عمل کنید که ابتدا درب کاپوت را بالا زده، تمامی درب های خودرو را باز و همچنین درب صندوق عقب را هم باز کنید.
در زمان رنگ کردن خودرو تمامی بدنه خودرو به جزء اجزای داخلی را رنگ می کنند و همین موضوع باعث می شود پاشیدگی رنگ ها به قسمت های مختلف نیز وارد شده باشد که به راحتی می توان متوجه شد.
ضمن اینکه ممکن است نقاش از نوارهای فومی استفاده کند و در این صورت بعد از برداشتن نوار، رد آن بر روی خودرو باقی می ماند و اگر چنین چیزی را مشاهده کردید باید بدانید که خودرو رنگ شده است.

تشخیص رنگ با اصطلاح پوست پرتقالی

برخی از نقاشها و صافکاران وجود دارند که خودرو را با بی دقتی رنگ می کنند و همین موضوع باعث می شود گرد و غبار یا اشیایی بسیار ریز به رنگ خودرو بچسبند که بعد از خشک شدن به وضوح دیده می شوند و یا اینکه می توانید با دست کشیدن بر روی بدنه خودرو کاملا زبری و یکدست بودن برخی نواحی را احساس کنید که ممکن است به صورت نقطه نقطه یا حباب های بسیار بسیار ریزی باشند که به آن پوست پرتقالی نیز میگویند.

بریدگی بسیار راحت قسمت های رنگ شده بدنه خودرو

رنگی که به خودرو در زمان تولید و در کارخانه زده می شود یک رنگ بسیار با کیفیت بوده که به راحتی پوسته پوسته یا بریده نمی شود و اگر چنین موردی را در خودرو مشاهده کردید قطعا خودرو رنگ شده است!

 انعکاس تصاویر در خودروهای رنگ شده

در این روش به این صورت عمل کنید که ابتدا به انعکاس تصاویر در بدنه خودرو نگاه کرده و متوجه خواهید شد که در برخی قسمت ها تصویر به طور واضح دیده نمی شود و اگر به این شکل باشد خودرو قبلا رنگ شده است.

رَد و اثر سنباده بر روی بدنه خودرو

به دنبال اثر سنباده که در صافکاری انجام می شود، باشید و در بخش های مختلف به ویژه در لبه ها از جمله لبه گلگیرها بگردید که این خطوط هاشور مانند نشان دهنده این است که خودرو قبلا در صافکاری بوده و بدنه آن رنگ شده است.

2. راه تشخیص خودروی رنگ شده با دست کشیدن بر روی بدنه خودرو

این کار مانند روش چشمی است و نیاز است تا دقت و حواس جمعی بالایی داشته باشید که به این صورت می توانید متوجه رنگ شدن خودرو شوید:
بر روی بدنه خودرو دست بکشید و با نوک انگشتان آن را لمس کنید و متوجه شوید که آیا برآمدگی یا ناهمواری هایی دارد و یا احساس می کنید که در برخی قسمت ها صافی کمتری وجود دارد که اگر به وسیله صافکار سنباده کشی انجام شده باشد متوجه خواهید شد که در بعضی جاها زبری احساس می شود.
روش های تشخیص رنگ خودرو

3. تشخیص رنگ خودرو با آهنربا

چنانچه بدنه خودرو از آهن و فولاد باشد با یک آهنربای ضعیف می توانید بخش های مختلف آن را تست کنید به این شکل که در قسمت هایی که رنگ شده باشد و ضخامت رنگ زیاد باشد آهنربا جذب نمی شود و در مقایسه با قسمت های دیگر خودرو که رنگ اصلی کارخانه است جذب کمتری اتفاق می افتد و نشان دهنده رنگ خودرو است.

4. تشخیص خودروی رنگ شده با تجهیزات کارشناسی

اما اگر در نهایت با تمامی روش های ذکر شده نیز متوجه رنگ خودرو نشدید می توانید به کارشناس مراجعه کرده تا با ابزارهای لازم رنگ خودرو را تشخیص دهند.
برای این کار از دستگاه پیشرفته تشخیص رنگ خودرو استفاده می شود و با قطعیت اعلام می شود که خودرو رنگ شده است و چنانچه تمامی بدنه خودرو نیز رنگ شده باشد باز هم اگر ضخامت لایه رنگ از ۴٫۷ بالاتر برود مشخص است که رنگ دیگری بر روی رنگ اصلی خودرو قرار گرفته است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی