پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دلالی خودرو

عبارات پر تكرار در آگهی های فروش خودرو چه معنايی دارند؟

آگهی‌های ماشین هم برای خودشان دنیایی دارند. یک دنیا عبارت و اصطلاح در این آگهی‌ها به چشم می‌خورد که اگر از آنها سر در نیاورید و درست به کارشان نبرید، کلاه‌تان حسابی پس معرکه است.

فاطمه علی اصغری
پنجشنبه - ۱۵ تیر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ البته برخی از این اصطلاحات دیگر حسابی کد گشایی شده‌اند و تقریبا همه از آنها خبر دارند اما بعضی‌هایشان هستند که هنوز برای معرفی بیشتر جا دارند و حتی سرچ هم می‌شوند. خلاصه کلام این‌که همه این عبارت‌ها یک هدف دارند و آن‌هم این‌ که نشان بدهند خودرویی که آگهی شده در شرایط خوبی به سر می‌برد و سلامت است. دیگر لازم نیست توضیح بدهیم و خودتان نیز حتما می‌دانید که ماشین دست دوم سلامت هم معنایی جز قیمت بالاتر ندارد. به هر صورت همه این صحبت‌ها برای قانع کردن مشتری به پرداخت پول بیشتر برای آن خودرو است و بس.

سند تک برگ

سند تک‌ برگ

این اصطلاح یعنی خودرو از ابتدا و زمانی که صفر کیلومتر بوده تنها یک مالک به خود دیده و دست به دست نشده. مسلما چنین خودرویی نیز به قول نمایشگاهی‌ها «آرام»‌تر است و کمتر پیش می‌آید مشکل فنی حادی داشته باشد.

خودرو

فنی درجه یک

این عبارت یعنی بی‌خیال ظاهر فرسوده و شلخته ماشین بشوید و بچسبید به باطن‌اش. یعنی درست است که ماشین رنگ دارد، تصادفی است، داشبورد و صندلی‌هایش آسیب دیده‌اند و هزار و یک مشکل ظاهری دیگر دارد اما از نظر فنی کاملا سالم است و قرار نیست خرج خاصی روی دست‌تان بگذارد.

جلو عقب پلمپ

این 3 کلمه همراه با یک هشدار هستند: «ماشین من تصادف داشته، تصادف‌اش نسبتا سنگین هم بوده اما نه آن‌قدر که خودرو دور رنگ یا چپی محسوب بشود، پس حواس‌تان باشد که قیمت‌اش چندان پایین نیست!»

بی‌رنگ بدون نقطه

این اصطلاح به معنای آن نیست که حتی یک نقطه هم نمی‌توانید روی بدنه خودرو بیابید، بلکه ممکن است چندین و چند نقطه و خط نیز روی بدنه پیدا کنید. هدف از کاربرد چنین عبارتی اعلام این موضوع است که بدنه خودرو بسیار تمیز است و باز هم به قول دلال‌ها و نمایشگاهی‌ها «لا زر ورقی» نگهداری شده. همین! البته معنای این «همینِ» ساده میلیون‌ها تومان قیمت بالاتر است.

خودرو

مدل X، ترخیص Y

معنای این موضوع هم یک مظلوم‌نمایی ساده است که می‌گوید: «به من چه ارتباطی دارد که خودرویم سال‌ها در گمرک معطل ترخیص شده؟ سال آغاز استفاده از این خودرو Y است و باید به جای مدل X پول مدل Y را برای آن بپردازید. والسلام!»

سفارش کشور X

این هم یک پُز اضافه است. معنایش هم می‌شود: «ماشین من فول‌تر از سایر خودروهای مشابه است و به همین دلیل قیمت‌اش هم بالاتر اعلام شده.»

فول کامل

برخلاف توقعی که از این عبارت در ذهن ایجاد می‌شود، باید گفت منظور از کاربرد آن در آگهی‌ ماشین‌های دست دوم این است که خودروی مذکور حداقل آپشن‌های لازم برای این که نسخه فول به حساب بیاید را دارد.

خودرو

در حد…

این از آن عبارات اغراق‌آمیزی است که فقط می‌توان در بازار خودروی ایران مشاهده کرد. معنایش هم می‌شود «در حد صفر کیلومتر». البته واقعا هیچ‌کس تاکنون نفهمیده چطور می‌شود به یک ماشین که بیشتر از 200 هزار کیلومتر پیمایش داشته، حتی اگر در بهترین شرایط ممکن هم نگهداری شده باشد، می‌توان گفت در حد صفر کیلومتر!

 

زاپاس زیر ماشین نرفته

این اصطلاح هم الزاما به این معنا نیست که تا به حال از زاپاس استفاده نشده، بلکه می‌تواند به خودرویی که لاستیک زاپاس‌اش نو است یا کم کار کرده نیز اطلاق شود.

 

یه لکه رنگ

یک سطح بالاتر از «یه کف دست رنگ» می‌شود یک لکه رنگ! البته یک کف دست رنگ هم بیشتر تعارف است و معمولا سطح رنگ شده در بدنه این خودروها وسیع‌تر از این صحبت‌هاست. یک لکه رنگ هم معمولا وقتی پای معامله بروید بیشتر می‌شود. دیگر از 2 لکه رنگ و اینها برایتان نگوییم. دست روی دلمان نگذارید. به قول یکی از دوستان 2 لکه رنگ گاهی معنای می‌شود: «دور و سقف خودرو!»

 

لوازم اضافه

اصلا گول این چهار قلم رینگ و لاستیک، سیستم صوتی و امثالهم را نخورید. مهم سلامت فنی و بدنه خودرو است. گاهی برخی دلال‌ها برای این که یک خودروی مورد دار را راحت بفروشند چند قلم آپشن استوک و دست دوم روی آن نصب می‌کنند تا چشم‌گیر به نظر برسد. حتما هم هزینه آنها را به شکلی روی قیمت محاسبه کرده‌اند. خیال‌تان راحت! البته منظورمان این نیست که به همه بدبین باشید. فقط حرف ما این است که اولویت برایتان لوازم اضافه خودرو نباشد.

 

قسمت X آب رنگ

آب رنگ یعنی برای هم‌رنگ شدن یک قسمت یا قطعه با سایر بخش‌های بدنه خودرو بر قطعات مجاور آن ترکیب آب و رنگ پاشیده می‌شود. قطعه یا قسمت آب رنگ شده عمدتا آسیب دیده و ضربه خورده نیست البته گاهی نقاش‌ها جهت خش‌گیری هم از آبرنگ استفاده می‌کنند.

 

خودرو

قسمت X گریسی

این عبارت به روشی از انواع شیوه‌های صافکاری بدون رنگ اشاره دارد که در میان صافکاران به «تقه زدن گریسی» مشهور است. روش تقه زدن گریسی نیز به این صورت است که وقتی آسیب به بدنه در حدی باشد که به ورق بدنه و رنگ آسیب نرسیده باشد و بتوان بدون رنگ آن را صاف کرد، قسمت مورد نظر را با گریس چرب و سپس با استفاده از ابزار و شیوه‌های تجربی خاص صاف می‌کنند. البته صافکاری گریسی تقریبا امروز دیگر منسوخ شده اما همچنان در برخی آگهی‌های خودرو مشاهده می‌شود و هدف از درج آن نشان دادن این موضوع است که خودرو را با چنگ و دندان هم که شده بی‌ رنگ نگاه داشته‌اند!

صفر خشک

از نظر بسیاری از دلالان خودروهای صفرکیلومتر 2 دسته‌اند: «آنهایی که زیر 30 هزار کیلومتر کارکرد دارند و تصادف سنگینی را تجربه نکرده‌اند و خودروهایی هنوز هیچ کارکرد خاصی ندارند.» مورد دوم می‌شود صفر خشک!

 

آخر داستان…

در خاتمه دیگر صحبت چندانی باقی نمی‌ماند اما باید خدمت‌تان عرض کنیم که اولا به هیچ عنوان به اطلاعات مندرج در آگهی‌های خودرو اکتفا نکنید و حتما خودرو را نزد یک کارشناس معتبر بررسی کنید. ثانیا هر چه در آگهی- مخصوصا از نوع دلال‌محور آن- نوشته شده را چند برابر بدتر در نظر بگیرید. مثلا اگر نوشته شده کاپوت تعویض حتما خودرو را چپی فرض کنید. یا به عنوان 2 لکه رنگ قانع نشوید و حتم داشته باشید داستان فجیع‌تر از این صحبت‌هاست. ممکن است برخی ما را متهم به بد بینی کنند، اما به هر روی خودرو کالای سرمایه‌ای بسیار گرانی در کشور ما به حساب می‌آید و دولت و نهادهای مسئول نیز ساز و کار مشخصی مانند تهیه یک بانک اطلاعاتی از تاریخچه تصادفات و وقایع هر خودرو تدوین نکرده‌اند؛ پس در چنین شرایطی خرید با وسواس و بدبینی بهترین راه ممکن است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی