پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

یک خودرو و ۲ سیاست مختلف در شماره‌گذاری!

در روزهای اخیر که شماره‌گذاری محصولات زامیاد به دلیل کارشکنی سازمان ملی استاندارد متوقف شده است، یک بار دیگر شاهد سیاست‌های متناقض این سازمان در برخورد با خودروسازان هستیم. اوج این تناقض را می‌توان را در تفاوت برخورد سازمان استاندارد با شماره گذاری پیکاپ کلوت و ممانعت از دریافت پلاک پیکاپ زاگرس دید.

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۱۸ تیر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

حال در شرایطی که تمام ارکان حاکمیت در تلاش است تا بتواند با افزایش تولید به ساماندهی بازار خودرو بپردازد، سازمان ملی استاندارد ایران یک تنه تلاش می‌کند تا در این مسیر دست‌انداز ایجاد کند.

آخرین تلاش این سازمان نیز با توقف شماره‌گذاری محصولات زامیاد بدون اعلام دلیل مشخص کلید خورده است چرا که شرکت خودروسازی زامیاد مدعی است هیچ مانع قانونی پیش روی پلاک گذاری محصولات این شرکت وجود ندارد.

با این وجود، سازمان ملی استاندارد همچنان مانع شماره‌گذاری محصولات زامیاد است در حالی که می‌توان تناقض در سیاست‌های این سازمان را در برخورد سلیقه‌ای با خودروسازان مشاهده کرد.

هرچند تمام محصولات تولیدی زامیاد در دریافت پلاک با مشکل مواجه است اما پیکاپ زاگرس می‌تواند سندی برای تناقض در رفتار سازمان استاندارد باشد.

موضوع این است که پیکاپ زاگرس نیز همچون سایر محصولات زامیاد با توقف شماره‌گذاری مواجه شده است در حالی که پیکاپ کلوت تا امروز بدون مشکل در حال پلاک گذاری است.

خاطرنشان می‌شود؛ بعد از معرفی فودای F22 (زاگرس زامیاد) در سال 2015، دانگ‌فنگ در سال 2017 تولید همین پیکاپ را با نام جدید دانگ‌فنگ P16 آغاز کرد. سپس شرکت خودروسازی دایون نیز از سال 2020، مجددا همین پیکاپ را با نام دایون V5 (کلوت مکث‌موتور) به فروش رساند.

این دو محصول که شباهت بسیار زیادی به هم دارند و از پلتفرم مشترکی بهره می‌برند هر دو با اندکی تفاوت و داخلی سازی متفاوت در حال تولید در شرکت زامیاد و مکث موتور هستند اما زاگرس به دلیلی نامشخص امکان شماره گذاری ندارد.

ایجاد مشکل در مسیر شماره گذاری پیکاپ زاگرس و مقایسه با شرایط پیکاپ کلوت نشان می‌دهد که سازمان استاندارد سیاست مشخصی در مواجهه با خودروسازان ندارد.

مشکل شماره گذاری محصولات زامیاد در حالی از روزهای گذشته آغاز شده است که سازمان ملی استاندارد ایران از ریاست آن تا معاونت‌ها و مدیران مربوطه با وجود آگاهی از مسائل، تا این لحظه هیچ پاسخ روشنی به رسانه‌ها نداده اند.

انتهای پیام/

منبع: پرشین خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی