پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

معضلی جدی به نام تصادف!/ آمارهای عجیب و وحشتناک!

تصادف یکی از مهم ترین مشکلات و معضلات جدی در کشور ماست که متاسفانه روزانه با فوت بسیاری از هموطنان ما رقم می خورد.

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۸ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛

هر روز که اخبار را مرور می کنیم خبرهای مربوط به تصادف و تعداد کشته شدگان ما را تحت تاثیر قرار می دهد اما تغییری در روند این موضوع صورت نمی گیرد و متاسفانه آمار کشته شدگان تصادفات رانندگی نه تنها کاهش پیدا نمی کند بلکه افزایش چشمگیری نیز دارد به گونه ای که رئیس پلیس راهور فراجا در جدیدترین اظهارات خود عنوان کرده است : روزانه ۵۰ تا ۶۰ نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند.

کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی با اشاره به این که دولت در سال‌های اخیر تصادفات جاده‌ای را جدی نگرفته گفت که کارهایی اساسی نظیر «نوسازی ناوگان،‌ تجهیزات و امکانات پلیس، هلال احمر، اورژانس و…»در سال‌های اخیر صورت نگرفته است.

او همچنین گفته برغم تاکیدات مکرر پلیس، توجه لازم به رفع نقاط حادثه خیز در جاده‌ها و همچنین ارتقا ایمنی خودروهای داخلی نشده است.

تصادف

لازم به ذکر است که مطابق قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۶، سالانه باید ۱۰% از تلفات ناشی از حوادث رانندگی کاسته شود. مقایسه آمار کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای در ایران نشان می‌دهد بدون در نظر گرفتن سال‌های همه‌گیری کرونا، آمار تصادفات در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۷ نه تنها کم نشده بلکه بیش از ۱۳% افزایش یافته است.

چه عواملی در تصادف‌های جاده‌ای دخیل است؟

مطالعات انجام شده در ایران عوامل موثر بر سوانح جاده‌ای را به صورت زیر دسته‌بندی می‌کنند:

  • اشتباهات رانندگی
  • ناایمن بودن و نقص فنی اتومبیل‌ها
  • عوامل محیطی و جاده‌ای

محققان عوامل عمده تصادف را عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم، عدم رعایت فاصله طولی، سبقت و سرعت غیرمجاز دانسته‌اند که دو مورد آخر بیشترین سهم را در تصادفات منجر به فوت داشته‌ است.

تعداد کشته‌ها در حوادث رانندگی

در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۹،۴۹۰ فوت ناشی از تصادف رانندگی در سازمان پزشکی قانونی به ثبت رسیده است. استان‌‌های فارس، سیستان و بلوچستان، تهران، کرمان، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین سهم را داشته‌اند. تعداد کشته‌های چنین حوادثی در استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری و اردبیل نسبت به سایر استان‌ها  کمتری بوده‌ است. این درحالی است که در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۵،۳۹۶ فوت ناشی از تصادف رانندگی در سازمان پزشکی قانونی به ثبت رسیده است. در این سال استان‌های فارس، تهران، اصفهان، کرمان، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی بیشترین سهم را در تعداد کشته شدگان سال ۱۳۹۹ داشته‌اند. تعداد کشته‌های تصادف در استان‌های چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خراسان جنوبی و شمالی، سمنان و یزد نسبت به سایر استان‌ها در این سال کمتر بوده است.

نام استان رتبه به لحاظ تعداد کشته‌شدگان

در سال ۱۴۰۱

رتبه به لحاظ  تعداد کشته‌شدگان

در سال ۱۳۹۷

فارس ۱ ۱
سیستان بلوچستان ۲ ۶
تهران ۳ ۲
کرمان ۴ ۵
خراسان رضوی ۵ ۴

پنج استانی که در سال‌های اخیر بالاترین آمار کشته‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، تقریبا در قبل و بعد کرونا تغییری نکرده است. تنها نکته، ورود استان سیستان و بلوچستان به جای استان اصفهان پس از کرونا به جمع ۵ استان اول به لحاظ کشته‌شدگان است.

میزان تصادفات نسبت به طول جاده‌های کشور

وزارت راه و شهرسازی طول جاده‌های شهری و روستایی را بالغ بر ۲۲۰ هزار کیلومتر اعلام کرده است. این عدد شامل آزادراه، بزرگراه، راه اصلی، آسفالت و شوسه است.به بیان دیگر با توجه به آمار کشته‌های تصادف جاده‌ای در سال ۱۴۰۱ در هر ۱۱/۲ کیلومتر در جاده‌های ایران یک حادثه منجر به مرگ اتفاق می‌افتد. این در حالی است که در سال ۱۳۹۷ در هر ۱۴/۲ کیلومتر یک حادثه مرگبار رانندگی اتفاق می‌افتاد.

تصادف

باتوجه به روند موجود در ایران و ادامه افزیش آمار مرگ و میر براساس تصادف در کشورمان به نظر می رسد وضعیت خطرناک تر از آنچه که تصور می شود است و برای کاهش میزان تلفات ناشی از تصادفات باید برنامه جدی در دستور کار قرار گیرد که بازسازی جاده ها بدون شک یکی از مهم ترین مباحث در این حوزه است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی