پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کیا استینگر

خودروهای جذابی که سال آینده بازنشسته می شوند!

تعدادی از خودروهای پرطرفدار بازار تا سال آینده بازنشسته می‌شوند.

فاطمه علی اصغری
شنبه - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

با تغییر سلیقه رانندگان، طبیعی است که کمپانی‌های خودروسازی نیز برخی مدل‌های محصولاتشان را از رده خارج کرده و محصولات جدیدی را جایگزینشان کنند.

این روند البته در سال‌های اخیر به‌خاطر گرایش جوامع مختلف به اتومبیل‌های هیبریدی و تمام برقی سرعت بیشتری گرفته؛ چرا که اکثر کمپانی‌های خودروساز ناچارند خط تولید خودروهای بنزینی خود را کنار بگذارند تا فرصت برای محصولات هیبریدی یا تمام الکتریکی فراهم شود.

در نتیجه این اتفاق، بسیاری خودروهای پرطرفدار سال‌های گذشته بازار رفته رفته بازنشسته می‌شوند و محصولات جدیدی جای آن‌ها را می‌گیرند.

در سال ۲۰۲۲ تقریبا تمامی خودروسازهای بزرگ دنیا حداقل یک مدل از خودروهای ضعیف‌تر از انتظار خود را بازنشسته کردند. این روند در سال ۲۰۲۳ هم ادامه یافت و حتی سخت‌تر از سال ۲۰۲۳ هم پیش رفت. با این حال، گرایش به خودروهای الکتریکی باعث شده که اتومبیل سازان ناچار شوند ظرف یک سال آینده با برخی مدل‌های مطرح دیگر از محصولاتشان نیز خداحافظی کنند.

در ادامه به معرفی تعدادی از خودروهای پرطرفدار سال‌های اخیر دنیا می‌پردازیم که تولیدشان تا سال ۲۰۲۴ متوقف شده و جای خود را به اتومبیل‌های هیبریدی یا برقی خواهند داد.

بازنشستگی برخی از این مدل‌ها از پیش اعلام شده بود. با این وجود خبر توقف خط تولید برخی از آن‌ها باعث شگفتی فراوانی در میان علاقمندان شده است.

شورلت بولت – Chevrolet Bolt

شورلت بولت

یکی از بزرگترین شکایاتی که پیرامون خودروهای الکتریکی وجود دارد، قیمت بالاتر و مسافت پیمایش پایین‌تر آن‌ها در مقایسه با خودروهای ارزان قیمت بنزینی است.

خودروی الکتریکی شورلت بولت با حداقل قیمت ۲۶ هزار دلار و مسافت پیمایش ۲۵۰ مایل با هر بار شارژ کامل باتری توانست پاسخی مناسب به هریک از این دو ایراد بدهد.

Chevrolet Bolt در حقیقت یکی از معدود خودروهای برقی ارزان‌قیمت دنیا به شمار می‌رود. با این وجود به نظر می‌رسد این مساله برای ادامه بقای آن کافی نیست؛ چرا که جنرال موتورز اعلام کرده که شورلت بولت و مدل بزرگتر Bolt EUV در پایان سال ۲۰۲۳ از چرخه تولید خارج شده و به لیست خودروهای پرطرفداری که تا پایان سال ۲۰۲۴ بازنشسته می‌شوند، اضافه خواهند شد.

جنرال موتورز دلیل توقف تولید بولت را استفاده این خودرو از معماری قدیمی توصیف کرده که امکان پشتیبانی از قابلیت‌های جدیدی مثل سوپر کروز را از آن می‌گیرد.

دوج چلنجر – Dodge Challenger

دوج چلنجر

پس از حدود ۱۵ سال حضور قهرمانانه مدل‌های چلنجر (Challenger) و چارجر (Charger)، دوج اعلام کرد که این دو اتومبیل را در سال ۲۰۲۴ بازنشسته خواهد کرد.

به این ترتیب آخرین مدل‌های این سری اتومبیل‌های جذاب در دسامبر ۲۰۲۳ تولید شده و اوایل سال ۲۰۲۴ تحویل مشتریان خواهد شد.

البته این، پایان دو برند سرشناس Chager و Challenger نخواهد بود؛ چرا که دوج اعلام کرده که مدل‌های الکتریکی این دو سری را در آینده روانه بازار خواهد کرد. با این وجود زندگی درخشان این دو خودروی بسیار موفق که سهم بزرگی در مطرح شدن نام دوج در بازار داشتند، به فرم کنونی به‌زودی به اتمام خواهد رسید.

کمپانی Stellantis که شرکت مادر دوج به شمار می‌رود، تلاش بسیاری کرده که مدل‌های برقی را جانشینان مناسبی برای مدل‌های چلنجر و شارژر جلوه دهد. علاوه بر این، ظرف چند ماه آینده، نسخه‌هایی ویژه از Challenger به دست مشتریان خواهند رسید تا علاقمندان بتوانند خداحافظی درخوری با این برند محبوب داشته باشند.

از جمله این مدل‌های سفارشی و خاص می‌توان به Dodge Challenger SRT Demon ۱۷۰ اشاره کرد که صفر تا صد آن تنها ۱.۶۶ ثانیه بوده و توان شگفت‌انگیز ۱۰۲۵ اسب بخاری دارد.

این مدل، قدرتمندترین خودرویی است که دوج تا کنون تولید کرده و در ۳۳۰۰ نسخه روانه بازار خواهد شد. از این تعداد، ۳۰۰۰ نسخه برای مشتریان آمریکایی بوده و ۳۰۰ نسخه به کانادا صادر خواهد شد.

دوج شارژر – Dodge Charger

دوج شارژر

با وجود این که ساخت جایگزین‌هایی برای مدل‌های چلنجر و چارجر داج کار ساده‌ای نیست؛ اما این برند آمریکایی وعده داده که محصولات الکتریکی که به‌عنوان جایگزین‌های این دو مدل معرفی می‌شوند، قادر به رقابت با مدل‌های بنزینی خواهند بود.

به‌طور خاص، Dodge ادعا کرده که مدل پایه خودروی الکتریکی شارژر توانی ۴۵۵ اسب بخاری خواهد داشت و مدل متوسط آن قادر به ارائه توان ۵۹۰ اسب بخار خواهد بود.

علاوه بر این، مدل ویژه SRT از این خودروی الکتریکی نیز با توان بسیار بیشتر روانه بازار خواهد شد؛ هرچند که هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست قدرت این مدل چقدر خواهد بود.

با این وجود در صورتی که دوج واقعا قصد داشته باشد مدل الکتریکی چارجر را به محصولی قدرتمندتر از مدل بنزینی تبدیل کند، باید آن را با توانی بالاتر از ۱۰۲۵ اسب بخار روانه بازار نماید.

در حال حاضر البته خودروهای الکتریکی متعددی در بازار قادر به ارائه توان بالاتر از ۱۰۰۰ اسب بخار هستند. از میان این اتومبیل‌ها می‌توان به تسلا مدل اس پلید با توان ۱۰۲۰ اسب بخار و لوسید ایر نسخه Dream با قدرت ۱۱۱۱ اسب بخار اشاره کرد.

بنابراین طبیعی است که گمان کنیم دوج قصد دارد با کنار زدن قدرتمندترین مدل‌های تسلا و لوسید ایر، به‌تنهایی به قدرتمندترین خودروی برقی آمریکا تبدیل شود.

کرایسلر ۳۰۰ – Chrysler ۳۰۰

کرایسلر ۳۰۰

یکی دیگر از خودروهای پرطرفداری که در سال ۲۰۲۴ از بازار کنار گذاشته خواهد شد، کرایسلر ۳۰۰ است.

آخرین مدل از این خودرو که در سال جاری تولید خواهد شد، به یک موتور ۶.۴ لیتری V۸ با توان ۴۸۵ اسب بخار مجهز خواهد بود.

کرایسلر تنها ۲۲۰۰ دستگاه از این مدل را روانه بازار خواهد کرد که ۲۰۰ تای آن‌ها متعلق به بازار کانادا بوده و ۲۰۰۰ دستگاه دیگر در آمریکا فروخته خواهد شد.

Chrysler ۳۰۰ یکی از قدیمی‌ترین خودروهای مدرن کرایسلر به شمار می‌رود که نخستین بار در سال ۲۰۰۵ به بازار عرضه شده و از آن زمان، تغییر چندانی به خود ندیده است.

با این وجود، موج گرایش به سمت اتومبیل‌های برقی، این بار گریبانگیر کرایسلر هم شده و این برند آمریکایی را نیز ناچار به کنار زدن این مدل پرطرفدار نموده است.

با بازنشسته شدن Chrysler ۳۰۰، کمپانی کرایسلر در سال ۲۰۲۴ در وضعیت عجیبی قرار خواهد گرفت. این کمپانی پیش‌تر اعلام کرده بود که نخستین خودروی الکتریکی خود را در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهد کرد. به این ترتیب، با کنار گذاشتن مدل ۳۰۰، تنها خودروی باقی مانده در سبد محصولات کرایسلر در سال آینده، مینی ون پاسیفیک خواهد بود.

حتی با در نظر گرفتن خودروی الکتریکی این برند که بر اساس اطلاعات پیشین بر پایه مدل ۳۰۰ طراحی و ساخته خواهد شد، بعید به نظر می‌رسد که کرایسلر بتواند حداقل در آینده نزدیک، شکوه سابق خود را پس بگیرد!

با این حال باید منتظر ماند و دید برنامه Stellantis برای آینده این برند ریشه‌دار آمریکایی چیست.

کیا استینگر – Kia Stinger

کیا استینگر

خودروهای سدان اسپرت دیگر به اندازه قبل محبوب نیستند؛ به‌طوری که حتی مطرح‌ترین خودروهای این کلاس هم قادر به جذاب خریداران کافی نبوده و به لحاظ اقتصادی محصولاتی مستقل و پایدار به شمار نمی‌روند.

کیا استینگر یکی از برجسته‌ترین اتومبیل‌های این کلاس و از جمله خودروهای پرطرفداری است که نتوانسته فروشی مناسب داشته باشد و به همین جهت پس از سال ۲۰۲۳ به کار خود در بازار پایان خواهد داد. این اتفاق با عرضه مدل محدود Tribute Edition رخ خواهد داد.

Stinger بیش از هرچیز نشانگر روند باورنکردنی رشد این خودروساز کره‌ای‌ست! بیست سال پیش، رویای ساخت یک خودروی اسپرت با قدرت بالاتر از ۳۵۰ اسب بخار توسط کیا خنده‌دار به نظر می‌رسید؛ اما امروز این برند به یکی از مطرح‌ترین و پیشروترین اتومبیل‌سازان دنیا تبدیل شده است.

در این میان البته استینگر هرگز نتوانست به محصول پرفروشی برای این کمپانی تبدیل شود و علیرغم عملکرد فنی خارق‌العاده‌ای که رقبای آلمانی را به چالش می‌کشید هم نتوانست به موفقیت تجاری چندانی برسد.

در عین حال، افرادی که قصد خرید این سدان اسپرت کره‌ای را دارند، هنوز فرصت دارند تا با پرداخت حداقل ۴۰ هزار دلار یکی از این خودروهای جذاب را در اختیار داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: گجت نیوز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی