پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خیلی دور، خیلی نزدیک/ مقایسه فونیکس تیگو ۸پرو وبهمن فیدلیتی پرستیژ

مقایسه اجمالی دو کراس اوور مونتاژی چری تیگو ۸ پرو و بهمن فیدلیتی پرستیژ که به زودی به بازار عرضه خواهد شد.

محسن صوفی
یکشنبه - ۷ آبان ۱۴۰۲

این بار دو خودرو با باطنی یکسان اما با یک ظاهر کاملا متفاوت را بررسی خواهیم کرد، مقایسه فونیکس تیگو ۸ پرو و بهمن فیدلیتی پرستیژ کراس اور مونتاژی چینی که به زودی رقابت نزدیکی را با یکدیگر خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

نام در ایران به واسطه حظور طولانی مدتی که دارد آشناست، چری از سال ۲۰۱۴ یک تغییر بزرگ در رویه اش را آغاز کرد که نتیجه آن امروزه مشهود است در اوایل محصولات اقتصادی تحت برند mvm و محصولات رده بالاتر این شرکت تحت برند چری عرضه می شدند اما از سال ۱۴۰۰ محصولات رده بالاتر این شرکت تحت برند فونیکس به بازار عرضه می شوند.

اما گروه بهمن نیز به واسطه همکاری اش با مزدا و عرضه محصولات پر طرفداری مثل مزدا ۳معرف حظور همه هست در سال ۱۳۹۸ و با  توقف تولید مزدا ۳ و هاوال h2 و بسترن b30، گروه بهمن ابتدا با عرضه دیگنیتی و فیدلیتی پرایم توانست نظر بازار را جلب کرده وسهم بازار خوبی را به دست بیاورد.

فونیکس تیگو ۸ پرو از اواخر سال ۱۴۰۰ به بازار ما عرضه شده و همچنین در بهار امسال نیز گروه بهمن در نمایشگاه خودرو شیراز از فیدلیتی پرستیژ رونمایی کرد.

طراحی خارجی:

ابتدا با اعداد شروع می کنیم طول عرض و ارتفاء فونیکس تیگو ۸ پرو به ترتیب ۴۷۲۲×۱۸۶۰×۱۷۴۵ میلیمتر می باشد،که نشان می دهد با یک کراس اوور سایز متوسط طرف هستیم فاصله بین دو محور خودرو نیز ۲۷۱۰ میلیمتر است.

در طراحی بیرونی شاهد در هر دو خودرو شاهد طراحی عامه پسند در هر دو خودرو هستیم، برای شروع رو ابتدا به سراغ تیگو ۸ می رویم، در نمای جلویی شاهد یک جلوپنجره هستیم که گرافیک چشم نوازی دارد و که به جلو پنجره الماسی معروف است که محصولات جدید مدیران خودرو و فونیکس دیده شده و نمای جلویی جذابی را رقم زده است.

چراغ های جلو طراحی زیبایی دارند یک چراغ دی لایت دو تکه که نمایی خشن را برای این کراس اوور رقم زده، به صورت چراغ های کوچک و جدا جدا هستند، البته تمام چراغ های این خودرو ال ای دی هستند و چراغ های جلو از قابلیت چرخ خودکار در پیج ها نیز پشتیبانی می کنند سپر جلو نیز خطوط و حجم پردازی هایی می شود در قسمت پایینی سپر یک مجموعه چراغ ال ای دی در یک قاب کرومی قرار گرفته اند تا نمای جلویی کاملا قابل قبول باشد.

در نمای جانبی آیینه بغل های خودرو طراحی ساده ایی داشته اما با کلیت خودرو همخوانی دارند، یک خط شانه از چراغ های جلو شروع شده و در قسمتی وسطی در های عقب محو شده و یک خط هم از چراغ های عقب شروع شده و این خط هم در اواسط درب عقب محو می شود.در گلگیر جلو یک بج TGDI نیز نصب شده که در بخش قوای فنی به آن می پردازیم

در قیمت پایینی در ها یک فلاپ زه کرومی نیر جانمایی شده است، همچنین یک رکاب برقی هم در هنگام باز و بسته شدن در ها از زیر خودرو باز و بسته می شود تا سوار شدن بر خودرو را برای سرنشینان تسهیل کند البته گویا صرفا جهت لوکس بودن اضافه شده و گرنه ارتفاع خودرو خیلی زیاد نیست، بر روی شیشه ها ی جانبی نیز کروم کاری شده تا همه المان های لوکس بودن نیز در نمای جانبی رعایت شود.

در نمای عقبی نیز یک طراحی سیال را شاهد هستیم چراغ ها  به صورت دو تکه هستند، و طراحی جالبی دارند چراغ سوم ترمز و آنتن کوسه ای نیز در قسمت سقف خودرو دیده می شدند. در قسمت پایینی سپر نیز دو خروجی اگزور با طراحی کرومی را شاهد هستیم.

ابعاد فیدلیتی پرستیژ نیز به ترتیب طول عرض و ارتفاع ۴۷۲۴×۱۹۰۰×۱۷۲۰ میلیمتر می باشد، و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۷۲۰ میلیمتر می باشد که با مقایسه اعداد می توان دریافت که فیدلیتی پرستیژ اندکی از فونیکس تیگو ۸ پرو بزرگتر است.اما پلت فرم هر دو خودرو کاملا یکسان است.

اما فیدلیتی پرستیژ در نمای جلویی یک جلو پنجره بزرگ با خطوط افقی که این بار لگوی فیدلیتی جنب کاپوت به صورت نوشته قرار گرفته در قسمت بالایی سپر نیز یک کروم کار شده تا چینی ها المان های لوکس بودن را نیز رعایت کرده‌اند چراغ ها طراحی زیبای داشته و به صورت ال ای دی هستند.

در قسمت پایینی آن ها چند چراغ کوچک  ال ای دی نیز قرار دارد در قسمت پایینی نیز سنسور های دنده عقب سیستم قرار دارند یک فلاپ نقره ایی نیز قسمت پایینی سپر قرار دارد اما در نمای جانبی در زیر آیینه بغل کرومی بوده که به مراتب از تیگو ۸ جذاب تر است در نمای جانبی هم بر روی در ها یک خط شانه کشیده و در پایین تر از آن نیز یک طراحی تقریبا مثل فیدلیتی پرایم را می بینیم تمامی اجزا جانبی هم رنگ بدنه هستند قسمت پایینی در ها و و دور در شیشه های جانبی نیز از تزئینات کرومی استفاده شده است.
اما در نمای عقبی نیز شاهد خطوط و حجم پردازی های ملایمی هستیم چراغ های خودرو الگو پیوسته ای دارند که گرافیک خوبی نیز داند در نمای پایینی نیز دو چراغ شب نما کوچک و قدری پایین تر داخل دیفیوزر عقب شاهد دو سر اگزوز دوبل هستیم‌ آنتن کوسه نیز انتهای سقف نصب شده اند.

طراحی داخلی:

در نمای داخلی تیگو ۸ دارای یک فرمان دی تایپ بوده  که ابعاد خوبی دارد و طراحی آن نیز خوب است در پشت غربیلک فرمان شیفتر های پشت فرمان نیز وجود دارند  یک مانیتور بزرگ پیوسته اینچ را در این خودرو شاهد هستیم که گرافیک خوبی دارد بر روی داشبورد شاهد متریال سافت تاچ هستیم.

که بر روی ستون خودرو دو تیوتر با لگوی سونی را جا خوش کرده اند که نشانه این است که سیستم صوتی این خودرو ساخته سونی است که مجهز به ۸ بلندگو می باشد. بر روی داشبورد از چرم استفاده شده و  تریم تزئینات روی رو دری ها و داشبورد  نیز متال است

بر روی رودری های خودروی دستگیره کرومی و در مجاورت آن دکمه های حافظه صندلی راننده که دکمه ها نیز کرومی هستند بر روی در ها و داشبورد نیز نور پردازی مخفی تعبیه شده که قابلیت تعقیررنگ در ۶۴ تم رنگی دارند که نمای زیبایی دارد. پدال های خودرو نیز کرومی شده اند تا فونیکس تیگو ۸ پرو نمای داخلی زیبایی را در جلو داشته باشد

اما در کنسول وسط یک مانیتور برای تنظیم سیستم تهویه مطبوع دو گانه به خودرو وگرنکن و سرد کن صندلی وجود دارد که در نوع خود جالب است کمی پایین تر بر روی کنسول وسط نیز در دو طرف آن دو کلید کرومی برای کم و زیاد کردن شدت پرتاب باد و دنای سیستم تهویه نیز تعبیه شده اند در کنسول وسط از تریم مشکی پیانویی استفاده شده که درآن دسته دنده الکترونیکی بوده و بعضی کنترل ها در آن لمسی هستند که جالب است

انا نکته دیگری که جلب توجه می کند دکمهداستادت خودرو بوده که کریستالی است کنسول وسط نیز در آن یک کول باکس قرار دارد اما صندلی ها قابلیت تنظیم برقی و حافظه را دارند اما ای کاش مدیران خودرو قابلیت از بین حداقل دو  تریم داخلی را نیز برای خریدار محیا می کرد.

سقف پانوراما نیز در این خودرو تدارک دیده شده است اما در ردیف عقبی نیز فضا مناسب بوده و تهویه مستقلی نیز برای مسافران عقبی نیز قرار داده شده است در ردیف سوم نیز دو صندلی تعبیه شده که بیشتر برای سرنشینان خرد سال و با جسه کوچک و صرفا برای مسافت های کوتاه مناسب است و تهویه هم در این ناحیه با کنترلر قرار داده شده است البته در صورت استفاده از ردیف سوم طبیعتا فضای حمل بار کم خواهد شد.

اما در فیدلیتی پرستیژ نیز فرمان خودرو دی کات با شیفتر پشت فرمان و طراحی کلید های کنترلی نیز از بعضی از خودروهای بنز الهام گرفته است یک نمایشگر اینچی نیز همانند تیگو ۸ به هم متصل است و کنتراست و دکمه استارت هم بر روی داشبورد بوده و طراحی کریستال ی دارد کنترلر سیستم تهویه یک مانیتور لمسی است و دریچه های کولر نیز به صورت مجزا و ۳تایی هستند
بر روی رو دری  های خودرو نیز از قابلیت نور پردازی مخفی استفاده که قابلیت تنظیم نیز دارد کلید های تنظیم صندلی های جلو و گرمگن سرد کن آن ها نیز در رودری ها تعبیه شده اند در قسمت میانی داشبورد نیز از متریال متال و در قسمت میانی یک قسمت از خودرو نیز چرم دوزی شده است. پدال های خودرو نیز استیل هستند.

و آینه وسط خودرو نیز فریم لس است بر روی سقف نیز چراغ های سقفی و کلید های کنترل سقف پانوراما قرار دارند.در نمای عقب نیز صندلی ها پشتی آن ها قابل تنظیم است و پنل کنترل تهویه عقب نیز تعبیه شده استدر این خودرو خریدار می تواند مدل سرنشین را انتخاب کند
اما در بخش قوای فنی این دو خودرو را یک جا بررسی خواهیم کرد، چون شباهت بسیار زیادی به هم دارند هر دوی این خودرو ها از یک موتور ۱۶۰۰ سی سی استفاده  که این موتور توانایی تولید ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و به یک گیربکس دوکلاچه تر ۷سرعته متصل می شود.

این موتور از فناوری GDI و توربو شارژر بهره می برد و به بنزین کم کیفیت ایران نیز حساسیت دارد بهتر است جهت نگهداری بهتر و اصولی تر از این خودرو ها از بنزین سوپر و یا بنزین معمولی با اکتان بوستر استفاده شود همچنین به دلیل توربو شارژ بودن باید سرویس های دوره این خودرو ها با دقت انجام شود.

امکانات ایمنی و رفاهی:

در بخش امکانات ایمنی تیگو ۸ پرو مجهز به شش کیسه هوا،سیستم کنترل پایداری ،کنترل کشش کمکی حرکت در سراشیبی ترمز اضطراری و …می باشد از سیستم های ADAS خودرو نیز می توان به رادار نقطه کور(BSD)، هشدار دهنده خروج از پارک(RCTA)، هشدار باز شدن درب عقب (DOW)، رادار حرکت بین خطوط (LKA)، هشدار خروج از لاین (LDW)،  رادار هشدار تغیر لاین(LCA)، کروز کنترل تطبیقی(ACC)، رادار کمکی حرکت در ترافیک(TJA)،  رادار کمکی کروز یکپارچه(ICA)، هشدار برخورد از جلو(FCW)، سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB)، رادار تشخیص علائم رانندگی (TSR)، رادار کنترل نود بالا هوشمند(IHC)

از امکانات رفاهی نیز می تون به سنسور نور و باران، دوربین ۳۶۰ درجه،روشن کردن موتور خودرو از راه دور، سقف پانوراما، چراغ های ال ای دی،گردش خودکار چراغ ها در پیچ، نورپردازی داخلی ۶۴رنگ؛ سنسور های پارک جلو و عقب، شارژر وایرلس، سیستم صوتی سونی،سیستم مالتی مدیا با قابلیت اتصال تلفن همراه،  تنظیم ۶ جهته برقی صندلی راننده با تنظیم گودی کمر،گرمکن و سرد کن صندلی های جلو، کلید های تنظیم کناری صندلی سرنشینان جلو،تهویه مطبوع دو کاناله جلو و تهوی اختصاصی برای سرنشینان عقب، و …. اشاره کرد.

اما در فیدلیتی پرستیژ از مهم ترین آپشن های ایمنی آن می توان به؛ شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری،  سیستم کنترل کشش، اتو هلد، سیستم کنترل خودرو در سربالایی و سرازیری، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم نمایش فشار باد تایر ها، و سیستم ضد واژگونی و…. اشاره کرد.

از سیستم های ADAS فیدلیتی پرستیژ می توان به؛ رادار نقطه کور(BSD)، رادار هشدار تصادف از عقب (RCTA)، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، رادار هشدار تصادف از جلو(FCW)، سیستم ترمز اضطراری (AEBS)، سیستم هشدار حرکت بین خطوط (LDWS)، اشاره کرد. که نتیجه می گیریم فونیکس  تیگو ۸ پرو سیستم های ADAS کامل تری نسبت به فیدلیتی پرستیژ دارد.

از مهم ترین امکانات  رفاهی به کار رفته فیدلیتی پرستیژ می توان به گرمکن و سردکن صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت و تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، تنظیم ستون فرمان در ۴جهت، حافظه صندلی راننده، قابلیت اتصال تلفن همراه به سیستم مالتی مدیا، دوربین ثبت وقایع، دوربین ۳۶۰ درجه ، فیلتر تصفیه هوای  PM 2.5، درب صندوق عقب برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، با پنل تهویه مجزا ردیف عقب و… اشاره کرد.

سخن پایانی و جمع بندی:

در پایان این دو خودرو با پلت فرم و قوای فنی یکسانی که دورانی از جهاتی کاملا مشابه هم هستند. اما تنها آن ها  قیمت باقی می ماند فونیکس تیگو ۸ پرو در محدوده قیمتی ۲میلیاردو صد میلیون تومان بوده، اما قیمت بهمن فیدلیتی پرستیژ هنوز مشخص نیست.

و این احتمال نیز وجود دارد که  گروه بهمن با سیاستی که در عرضه و قیمت گذاری دیگنیتی و فیدلیتی پرایم اتخاذ کرد، این جا نیر همان کار را انجام بدهد و فیدلیتی پرستیژ  را با قیمتی رقابتی روانه بازار کند باید منتظر ماند و دید.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی