پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ایران خودرو

آیا آن‌ها با خودروها آشنایی دارند؟/ تناقض در قیمت گذاری شورای رقابت!

در حالی که شورای رقابت قیمت دو سدان اتوماتیک کلاس C ایران خودرو، یعنی تارا و دنا پلاس توربو را به ترتیب ۴۹۰ و ۵۴۵ میلیون تومان اعلام کرده، روی شاهین اتوماتیک برچسب قیمتی ۶۱۴ میلیون تومانی زده است. چگونه و بر چه اساسی، شورای رقابت قیمت دو سدان اتوماتیک ایران خودرو را از سدان اتوماتیک سایپا کمتر تعیین کرده است؟

فاطمه علی اصغری
شنبه - ۲۲ مهر ۱۴۰۲

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

این در حالی است که هر سه خودرو در یک سگمنت قرار گرفته و از لحاظ آپشن نیز در یک سطح قرار می‌گیرند. البته نسبت به شاهین اتوماتیک، تارا و دنا پلاس اتوماتیک از دو کیسه هوای بیشتر بهره می‌برند. مضاف بر این، پیشرانه دنا پلاس اتوماتیک، حدود ۴۰ اسب بخار از پیشرانه شاهین اتوماتیک قوی‌تر است!
به دست بازار سپرده شود؟

برخی از خودروها، فارغ از اینکه روند قیمت گذاری آن‌ها در کارخانه به چه صورت است، در بازار شرایط متفاوتی دارند. تمایل مردم به خرید یک محصول، می‌تواند باعث اختلاف چشمگیر قیمت بازار با کارخانه شود؛ یا حتی بد اقبالی محصول در بازار می‌تواند نتیجه عکس داشته و به نوعی، خرید آن از بازار به صرفه تر از کارخانه باشد. شورای رقابت باید درنظر داشته باشد که چنین سبک قیمت گذاری برای برخی از خودروها – آن هم خودروهایی که مشخصات تقریبا یکسانی دارند – علاوه بر تبعیض قائل شدن بر حق سازنده، منجر به تلاطم در بازار خودرو و به تبع، اختلاف قیمت کارخانه با بازار خواهد شد. به عبارت دیگر، سودی که حق خودروساز و کارگرهای آن است، بدون زحمت به جیب دلال‌ها می‌رود.

اجحاف در حق ایران خودرو؟

در سبد محصولات ایران خودرو و از بین خودروهای اتوماتیک این گروه خودروسازی، نسخه فول تارا اتوماتیک که به تارا V4 شناخته می‌شود را درنظر بگیریم، شاهین اتوماتیک – با توجه به قیمت 530 میلیون تومانی تارا V4 – رقمی بالغ بر 80 میلیون تومان گران‌تر قیمت گذاری شده است. جدای از مباحث فنی، در تارا V4 امکاناتی نظیر آینه وسط الکتروکرومیک، گرم کن صندلی‌های جلو، صندوق برقی هوشمند و صندلی‌های برقی جلو به کار رفته؛ مواردی که در شاهین اتوماتیک وجود ندارند. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد که شورای رقابت باید بازبینی و اصلاحاتی را در قیمت گذاری خود اعمال کند. چرا که با یک بررسی ساده، می‌توان پی برد که کدام خودروهای تولید داخل، با توجه به پتانسیل‌هایی که دارند، می توانند ارزششمند باشند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی