پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آیا می دانید دود سفید و سیاه اگزوز نشانه چیست؟

همه رانندگان یک نگرانی مشترک دارند و آن‌هم مشاهده خروج دود از اگزوز است. شاید خروج شعله‌های آتش از اگزوز برخی خودروهای اسپرت لذت‌بخش باشد اما دود سفید بسیار نگران کننده خواهد بود.برای اینکه بدانیم چرا دود سفید از اگزوز ماشین خارج می‌شود باید برخی اطلاعات اصلی درباره چگونگی کارکرد خودرو را داشته باشیم.

شیوا تدین پور
جمعه - ۵ آبان ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

جدای از خروج بخارآب از اگزوز در روزهای سرد سال، دود سفید و پررنگ اگزوز نشانه مشکل مهمی در خودرو خواهد بود و رانندگان با مشاهده آن سریعاً باید به رفع مشکل بپردازند. قطعاً نادیده گرفتن چنین موضوعی در کمترین حالت باعث تحمیل هزینه‌های چند میلیونی به مالک خواهد شد.

دودهای خروجی اگزوز فراورده‌های مستقیم فرایند احتراق رخ داده در پیشرانه هستند. همان‌طور که می‌دانید شمع ماشین اقدام به سوزاندن مخلوط سوخت و هوا می‌کند و پس از انفجار و حرکت پیستون این دودها از طریق سیستم اگزوز به خارج خودرو منتقل می‌شوند.

این گازهای آلاینده از کاتالیزور خودرو عبور می‌کنند تا میزان سمی بودن آن‌ها کاهش یابد. همچنین مافلر بکار رفته در برخی خودروها نیز باعث کاهش سر و صدای تولیدی می‌شود.

در شرایط عادی شما احتمالاً دودی را از اگزوز خودرو مشاهده نخواهید کرد. همان‌طور که گفته شد در فصول سرد سال احتمالاً شاهد خروج بخار آب از اگزوز خواهید بود که پدیده‌ای طبیعی است اما باید دانست این بخارآب با دود سفید اگزوز کاملاً متفاوت است و با مشاهده دود غیرعادی و سفید رنگ باید به فکر حل مشکل باشید.

دود سفید اگزوز نشانه چیست؟

آیا میدانید دود سفید اگزوز نشانه چیست؟

انسان‌ها برای انتقال پیام بین خودرو در هزاران سال پیش از دود استفاده می‌کردند و زمانی که دود سفید را مشاهده کنید باید بفهمید که خودرو در حال رساندن پیامی ویژه به شماست. دود سفید اگزوز نشان می‌دهد که مایع خنک کننده یا ضدیخ وارد محفظه احتراق شده است.

زمانی که مایع خنک کننده در بلوک سیلندر سوخته شود دود سفید پررنگی از اگزوز خارج خواهد شد. وجود این دود در اگزوز معمولاً نشان دهنده خرابی واشر سر سیلندر، ترک در سر سیلندر یا بلوک پیشرانه است. خرابی واشر سر سیلندر باعث ورود مایع خنک کننده به فضاهایی می‌شود که در حالت عادی نباید در آن بخش‌ها حضور داشته باشد.

در صورت مشاهده این دود اولین کار این است که دیگر از خودرو استفاده نکنید. اگر واشر سر سیلندر خودروی شما خراب شده باشد می‌تواند در نهایت منجر به داغ شدن و از کار افتادن پیشرانه شود. اگر می‌خواهید از ورود مایع خنک کننده به بلوک پیشرانه مطمئن شوید دو گزینه وجود دارد.

اول اینکه میزان مایع خنک کننده یا ضدیخ را در خودرو بررسی کنید. اگر متوجه شدید از میزان آن کم شده و از جای دیگر نیز نشتی وجود ندارد پس حتماً واشر سر سیلندر خراب است. همچنین شما می‌توانید از برخی فروشگاه‌ها کیت تشخیص دهنده نشتی بلوک پیشرانه را خریداری کنید. این کیت از مواد شیمیایی مخصوص برای تشخیص آلودگی در مایع خنک کننده استفاده نمایید.

متأسفانه خرابی واشر سر سیلندر یا ترک در سیلندر و بلوک پیشرانه هزینه تعمیر گزافی را روی دستان راننده می‌گذارد. تنها راه برای تائید وجود چنین مشکلاتی جدا کردن بخش‌های مشخصی از پیشرانه و رسیدن به بلوک آن است.

آیا میدانید دود سفید اگزوز نشانه چیست؟

تعمیر این بخش نیز از عهده افراد عادی برنمی‌آید و جهت تعویض قطعات و تعمیر پیشرانه باید نزد یک مکانیک باتجربه مراجعه نمایید. البته گاهی اوقات نیز خروج این دود از اگزوز به خاطر روغن‌سوزی است که این مورد معمولاً در اثر سوختن روغن گیربکس رخ می‌دهد هرچند باید دقت کرد که تفاوت دود سفید حاصل از روغن‌سوزی گیربکس با ورود مایع خنک کننده به محفظه احتراق به بوی سوختگی روغن مربوط می‌شود.

دود سیاه از اگزوز

آیا میدانید دود سفید اگزوز نشانه چیست؟

ماهیت دود سیاه اگزوز با دود سفید متفاوت است. زمانی که دود سیاه را از اگزوز ببینید این امر به معنی سوختن مقدار زیادی سوخت خواهد بود.

از جمله علت‌های خروج دود سیاه از اگزوز خودرو می‌توان به گرفتگی فیلتر هوا، انژکتورهای سوخت خراب یا معیوب، خرابی EGR (وظیفه آن کاستن از سمی بودن گازهای خروجی است)، خرابی سنسور جریان هوا و… اشاره کرد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی