پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای برقی چینی

خودرو‌های برقی تا سال ۲۰۳۰ جایگزین خودرو‌های احتراقی می شوند

مدیرگروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری موسسه مطاعات و پژوهش بازرگانی گفت: بر اساس پیش بینی‌های بانک جهانی تا سال ۲۰۳۰ خودرو‌های برقی جایگزین مناسبی برای خودرو‌های احتراقی خواهند شد.

فاطمه علی اصغری
شنبه - ۲۰ آبان ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

مجید جلیلی، مدیرگروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری موسسه مطاعات و پژوهش بازرگانی گفت: یکی از روند‌های اساسی در صنعت خودرو و بخش حمل و نقل، توسعه خودرو‌های برقی بوده و مهمترین وجه تمایزی که این خودرو‌ها با یک خودروی احتراقی دارند، قوای محرکه است.

روند توسعه این خودرو‌ها در سال‌های گذشته بسیار پرشتاب بوده و کشور‌های دنیا، خصوصاً کشور‌های توسعه یافته سرمایه گذاری‌های عظیمی را به منظور تولید و بهره برداری از این خودرو‌ها انجام داده اند.

جلیلی ادامه داد: در بحث توسعه خودرو‌های برقی، موضوع کاهش آلاینده‌ها و کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان و همچنین کاهش وابستگی این خودرو‌ها به سوخت‌های فسیلی مورد توجه کشور‌ها قرار گرفته است.

مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری موسسه مطاعات و پژوهش بازرگانی افزود: در سطح دنیا به واسطه‌ی همین ملاحظات، برنامه‌ریزی‌های دقیق و اساسی برای مسیر پیشرفت و توسعه این خودرو‌ها در نظر گرفته شده است.

بر اساس پیش بینی بانک جهانی سال 2030، یعنی حدودا 7 سال دیگر، تولید خودرو‌های برقی از خودرو‌های احتراقی پیشی خواهند گرفت.

جلیلی تاکید کرد: بر اساس تحقیقی که تیم ما انجامداده است، اگر فرض کنیم که در کشور، میزان پیمایش یک خودروی احتراقی در طول سال، 20 هزار کیلومتر باشد، به طور متوسط در هر 100 کیلومتر 12 لیتر بنزین هم نیازداشته باشد، این خودرو در سال، 2 هزارو 400 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

حال اگر قیمت صادراتی بنزین را بر اساس فوب خلیج فارس حدود 65 سنت برای هر لیتر در نظر بگیریم و در عدد 2 هزار و 400 لیتر ضرب کنیم به عدد هزار و 560 دلار خواهیم رسید.

اگر این عدد را با دلار نیمایی، 37 هزار و 500 تومان ضرب کنیم، عدد 59 میلیون تومان به دست می‌آید. از 59 میلیون تومان به دست آمده مصرف کننده، با فرض اینکه، در طول سال، حدود 720 لیتر بنزین را، هزار و 500 تومان به صورت یارانه‌ای دریافت می‌کند و هزار و 680 لیتر را 3 هزار تومانی خریداری می‌کند، عددی حدود 6 میلیون تومان را در طول سال پرداخت می‌کند.

مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری موسسه مطاعات و پژوهش بازرگانی ادامه داد: در مورد خودرو‌های برقی هم با فرض پیمایش بالا در طول سال، 4 هزار کیلووات ساعت برق مورد نیاز است.

با فرض اینکه، هرکیلو وات برق، حدود 2 هزارو 330 تومان بر اساس قیمت برق صادراتی شرکت توانیر در سال 1401 تعیین شود، حدود 9 میلون و 300 هزار تومان برآورد قیمتی برق به دست می‌آید که از این میان مصرف کننده، 6 میلیون و 200 هزار تومان آن را باید پرداخت کند.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: با توجه به توضیحات بالا و فرض در نظر گرفته شده و هزینه‌های میلیاردی بهداشت و درمان در کشور و آلایندگی‌های زیست محیطی در کلانشهر‌ها به نظر می‌رسد توسعه خودروهیا برقی در کشور باید با قدرت بیشتر انجام شود چرا که علاوه بر مزایای فراوان اقتصادی در سایر هزینه‌های خانوار‌های ایرانی هم تاثیر گذار بوده و کشور را از وابستگی به سوخت‌های فسیلی نجات خواهد داد.

منبع: صدا و سیما

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی