پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو برقی

تولید خودروهای برقی از سوی ۶ خودروساز داخلی

۶ خودروساز مطرح کشور در اقدامی تصمیم به تولید خودروهای برقی گرفته‌اند.

فاطمه علی اصغری
دوشنبه - ۲۷ آذر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

طبق جدیدترین اخبار خودرو بنا به گفته‌های معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت درباره خودروهای برقی، ۶ خودروساز کشور که شامل ۲ خودروساز مطرح و ۴ خودروساز در قالب بخش خصوصی، طی توافقنامه‌ای که با چین قرارداد بسته شد، قرار است با همکاری شرکت‌های چینی، خودروهای برقی را در ایران تولید کنند.

منوچهر منطقی در خصوص این برنامه راهبردی ۲۵ ساله، گفت ما تنها کشوری نیستیم که برای عقد همکاری در خصوص تولید خودروهای برقی به چین مراجعه می‌کنیم؛ بلکه کشورهای مختلفی نیز هستند که تمایل دارند با همکاری چین به تولید خودرو برقی بپردازند. وی این وضعیت چین را به‌خاطر داشتن فناوری‌های نوین و پیشرفته‌ای می‌داند که آنها در اختیار دارند.

برنامه چند مرحله‌ای وزارت صمت در خصوص تولید خودروهای برقی

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت توضیح داد که در وزارت صمت برای این‌که بتوانند یک بازار رقابتی برای خودروهای برقی ایجاد کنند، برنامه‌ای را تدوین کرده‌اند که طی دو مرحله قرار است اجرایی شود. در مرحله اول، وزارت صمت مکلف است که برنامه‌هایی برای استفاده درست از خودروهای برقی و بهره بردن از مزیت‌های آنها مانند کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در کشور، طراحی کند. یکی از برنامه‌های فاز اول این طرح، آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای استفاده از خودروهای برقی در کشور است تا بتوانیم بیشترین بهره‌وری را از خودروهای برقی کسب کنیم.

وی در ادامه در خصوص خودروهای برقی توضیح داد که این خودروها، خودروهای اتوماتیک و هوشمندی هستند که به‌خاطر شتاب حرکتی بالایی که دارند، به دقت زیادی در کنترلشان نیاز است. منوچهر منطقی در این خصوص به برنامه‌ای اشاره کرد که در آن ابتدا اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی جامعه در خصوص خودروهای برقی صورت می‌گیرد. همچنین در این مرحله، به‌صورت آزمایشی به تعدادی از رانندگان، آموزش‌های مخصوص این خودروها و اطلاعاتی که حتما باید چک شوند، مانند وضعیت شارژ باتری و وضعیت کارکرد خودرو ارائه داده می‌شود.

منطقی به موضوع پشتیبانی از این خودروها نیز اشاره کرد و توضیح داد که این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. فردی که خودروی برقی تهیه و استفاده می‌کند، باید توسط شرکت مد نظر پشیبانی شود. وی در این مورد به ۳ برنامه اشاره کرد؛ برنامه اول در مورد این است که قطعات و لوازم یدکی لازم برای این خودروها شناسایی شوند تا بتوانیم پشتیبانی درستی از صاحبان این خودروها باشیم. در این خصوص ۲ مرکز را انتخاب کرده‌ایم که مسئولیت شناسایی این مواد و قطعات را بر عهده گرفته‌اند.

منطقی در توضیح برنامه دوم گفت برای این مرحله، قصد ایجاد یک شبکه از نمایندگی‌ها تحت عنوان نمایندگی‌های هوشمند را داریم. در این خصوص با خودروسازان مذاکرات لازم انجام شده و قرار است با معرفی بهترین نمایندگی‌ها و نمایندگی‌های پس از فروش، این شبکه را ایجاد کنیم. همچنین طی صحبتی که با خودروسازان صورت گرفته است، آنها افراد متخصص و مواد و منابع لازم برای ایجاد یک نمایندگی پس از فروش خودروهای برقی را تجهیز می‌کنند تا نه‌تنها در تهران، بلکه در دیگر شهرها نیز این نمایندگی پس از فروش وجود داشته باشند.

وی در مورد تامین و پشتیبانی قطعات یدکی خودروهای برقی نیز به حدود یک هزار شرکت دانش بنیان اشاره کرد که آمادگی خود را برای تامین قطعات و لوازم یدکی مورد استفاده در این خودروها اعلام کرده‌اند. این شرکت‌ها قرار است در تیراژ بالا اقدام به تولید قطعات یدکی خودروهای برقی به‌صورت تخصصی کنند.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت مرحله سوم این برنامه را نیز تشریح کرد که در این مرحله، خودروهای برقی یا قطعات آنها در یک شهرک میکروالکترونیک تولید می‌شوند. این شهرک طی همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری و سازمان شهرک‌های صنعتی وزارت صمت و یک دانشگاه بزرگ ایجاد می‌شود. هدف از افتتاح این شهرک، تولید ریزتراشه‌ها، قطعات و موتورهای الکتریکی این خودروها بوده و انواع سنسورهای مختلف خودروهای برقی در داخل کشور تولید می‌شوند تا رفته‌رفته میزان وابستگی خودمان را به دیگر کشورها کاهش دهیم. همچنین با افزایش و گسترش چنین شهرک‌هایی، خودمان می‌توانیم خودروهای برقی با فناوری پیشرفته و مدرن را داشته باشیم.

آینده ساخت باتری خودروهای برقی در کشور

منوچهر منطقی در خصوص باتری‌های لیتیومی خودروهای برقی نیز توضیحاتی داد. وی از باتری‌های لیتیومی به‌عنوان مهم‌ترین موضوع در بحث خودروهای برقی یاد کرد و گفت هم‌اکنون شرکت مپنا طی همکاری که با کارخانه‌ای دارد، اقدام به تولید این باتری‌های مخصوص می‌کنند. همچنین در مورد طرح توسعه این باتری‌ها نیز اظهار کرد که گسترش این باتری‌ها باید سریعا صورت بگیرد تا هر خودروسازی که خودش خودروی برقی تولید می‌کند، بتواند در کنار آن، باتری لیتیومی مورد نیاز محصولش را نیز تولید کند. بازیابی باتری‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل موجود در این زمینه است که اگر صورت بگیرد و عملی شود، کمک بسیاری به جنبه اقتصادی این خودروها خواهد داشت. وی مهم‌ترین چالش بازیابی این باتری‌ها را فرآیندهای بسیار پیچیده آن و مسائل نرم افزاری دخیل عنوان کرد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت از تدوین استانداردی برای خودروهای برقی سخن گفت و عملی‌سازی آن را منوط به ساخت آزمایشگاه‌هایی پیشرفته و سپس شبکه‌های آزمایشی مربوطه دانست. مسئله تدوین و پیاده‌سازی استاندارد برای خودروهای برقی، یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مواردی است که حتما باید قبل از تولید نهایی این خودروها عملی شوند.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت در پاسخ به انتقادهایی که از این وزارتخانه در خصوص عقد قرارداد همکاری با چین برای ساخت خودروهای برقی شده بود، گفت شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا نیز برای بهره بردن از فناوری پیشرفته و به‌روز چینی‌ها در خودروهای برقی، به شرکت‌های چینی مراجعه می‌کنند. این مقام مسئول وزارت صمت از شرکت فولکس واگن آلمان مثال زد که برای طراحی خط تولید باتری‌های لیتیومی و ایجاد یک کارخانه بزرگ و پیشرفته ساخت این باتری‌ها، اقدام به عقد تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های چینی کرده بودند.

مرکز تحقیقاتی مشترک

منوچهر منطقی در خصوص عملکرد راهبردی خودروسازان شرکت‌های تامین قطعات نیز توضیحاتی داد و گفت هر شرکت تامین‌کننده باید ۵۰ درصد قطعات مورد نیاز خودروسازان را بسازد. اگر شرکت‌های داخلی نتوانند از عهده این کار برآیند، باید یک مرکز تحقیقاتی مشترک توسط خودروساز داخلی و شرکت تامین‌کننده قطعات خارجی ایجاد شود. در این خصوص یکی از شرکت‌های داخلی، چنین مرکزی را با همکاری شرکت خصوص طرف مقابل ایجاد کرده است که حدود ۱۰۰ نفر در این مرکز مشغول به کار هستند و مدیران این مرکز از افزایش ظرفیت کاری تا ۱۰۰۰ نفر خبر داده‌اند. همچنین گفتنی است که تمام هزینه‌های این مرکز از ایجاد تا حقوق کارگان، توسط شرکت سازنده قطعه خارجی پرداخت می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که پیگیری این برنامه راهبردی ۲۵ ساله توسط معاون اول رئیس جمهور که به چین نیز سفر داشته‌ با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

وی در خطاب به افرادی که فکر می‌کنند در این طرح، خودروسازان ایرانی فقط نقش پشتیبانی یا مونتاژکار را خواهند داشت، پاسخ داد که ما این عملکرد را طی یک برنامه مشترک با چین آغاز کرده‌ایم و قصد صنعتی کردن و سپس رقابتی کردن این محصول برای افزایش تعداد و کیفیت در کشور را داریم.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت از ۳ مزیت در خصوص خودروهای برقی نام برد؛ اول این که ایران دارای متخصصان حرفه‌ای در حوزه مخابراتی و هوشمندسازی است. دوم این‌که منابع و معادن برای تامین مواد اولیه داریم و سوم این‌که نیروی کار ارزان‌قیمت، مشکل‌گشای ما در حل مشکلات و مسائل مربوطه خواهد بود.

منوچهر منطقی از برگزاری رویداد دانش‌بنیان وزارت صمت در مورد خودروهای برقی نیز خبر داد. او هدف از برگزاری این همایش را آشنایی هر چه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان با رویکرد‌ها و هدف‌های وزارت صمت در خصوص خودروهای برقی عنوان کرد. همچنین معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در مورد ظرفیت تولید داخلی برای ساخت خودروهای برقی نیز از برنامه ۱۰ سال پیش مپنا و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حوزه برقی‌سازی خودروها و ساخت نمونه‌های خودروهای برقی توسط ۲ خودروساز مطرح و چند شرکت خصوصی دیگر خبر داد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی