پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سایپا شاهین اتوماتیک؛ سدان لوکس و ایمن بازار

تولید شاهین را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ سایپا دانست. خودرویی با ساختار جدید، ظاهری به روز، سطح امکانات مناسب و ایمنی بالا که توانست پس از ورود به بازار، به سرعت جای خود را در بین مشتریان پیدا کند. گروه خودروسازی سایپا در ابتدا شاهین را با جعبه دنده پنج سرعته دستی راهی بازار […]

مهدی درفشی
شنبه - ۲ دی ۱۴۰۲

تولید شاهین را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ سایپا دانست. خودرویی با ساختار جدید، ظاهری به روز، سطح امکانات مناسب و ایمنی بالا که توانست پس از ورود به بازار، به سرعت جای خود را در بین مشتریان پیدا کند. گروه خودروسازی سایپا در ابتدا شاهین را با جعبه دنده پنج سرعته دستی راهی بازار کرد. اخیرا نیز این شرکت با حفظ پیشرانه M15TC در زیر کاپوت، شاهین را به تجهیز به جعبه دنده CVT ساخت پانچ بلژیک نیز تولید و روانه بازار می‌کند. البته باید اشاره کرد که سایپا در آینده‌ای نزدیک نیز شاهین را با موتور ME16 و جعبه دنده شش سرعته DAE به بازار عرضه خواهد کرد.

مشخصات فنی شاهین اتوماتیک چیست؟

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، شاهین اتوماتیک با پیشرانه M15TC تولید و روانه‌ی بازار می‌شود. این پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر، مجهز به سیستم توربوشارژر بوده و قادر است تا 109 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور تولید کند. در این نسخه، انتقال نیروی موتور به چرخ‌های جلو به واسطه جعبه دنده CVT با قابلیت ایجاد هفت دنده به صورت مصنوعی – در حالت تیپ ترونیک – انجام می‌شود. بر اساس اعلام گروه خودروسازی سایپا، پیشرانه M15TC استاندارد آلایندگی یورو پنج را داراست. همچنین مصرف میانگین سوخت شاهین اتوماتیک 7.52 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش اعلام شده است که با توجه به حجم 47 لیتری باک آن، می‌توان پیمایش مسافتی بالغ بر 600 کیلومتر را برای آن تخمین زد.

تجهیزات ایمنی و رفاهی شاهین اتوماتیک

سایپا شاهین اتوماتیک دارای سطح قابل قبولی از تجهیزات ایمنی و رفاهی است. در لیست تجهیزات سدان اتوماتیک سایپا، مواردی از جمله دو کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل، EBD، سیستم کنترل پایداری، سیستم تهویه مطبوع خودکار، آینه‌های جانبی برقی، سنسور و دوربین پارک عقب، پوشش چرمی صندلی‌ها، دی لایت، اتولایت، سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها، ورود به خودرو بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صفحه نمایش ده اینچی، سانروف، آنتن کوسه‌ای، تزئينات داخلی كروم و تريم دورنگ، کروز کنترل و محدود کننده سرعت دیده می‌شود. با توجه به بهره وری سایپا شاهین اتوماتیک از تجهیزات مذکور، در قیاس با سایر خودروهای داخلی می‌توان آن را یکی از خودروهای پرآپشن ساخت داخل قلمداد کرد.

 

قیمت شاهین اتوماتیک چند؟

بر اساس آخرین بخشنامه اعلام شده توسط گروه خودروسازی سایپا، قیمت شاهین اتوماتیک به طور دقیق 641 میلیون و 718 هزار تومان اعلام شده است. با توجه به رقبای شاهین اتوماتیک در بازار کشور که عمدتا خودروهای داخلی هستند، محصول سایپا با بهره‌وری از پلتفرمی به‌روز، ظاهر مناسب و سطح قابل قبولی از تجهیزات ایمنی و رفاهی، می‌تواند به عنوان یک گزینه ارزشمند و قابل اطمینان، در پیش روی علاقه‌مندان به خرید خودروی اتوماتیک ساخت داخل قرار گیرد.

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی