پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سوزوکی بالنو

سوزوکی بالنو ، وارداتی پر آپشنِ کم آپشن چه ویژگی هایی دارد؟

بدون شک همگی باور داریم که امروزه در دنیای خودرو وجود یک لوگو با عقبه ژاپنی بر بدنه خودرو نشان از شاخصه ای مهم دارد، «کیفیت». اما این شرایط همیشه برقرار نبوده. بیش از هشتاد سال قبل یعنی در اوایل دهه 40 میلادی کلمه ساخت ژاپن معنا و مفهوم دیگری داشت. در آن زمان Made in Japan تنها به یک معنی بود، «اقتصادی». به همین دلیل بود که نزدیک به 25 سال طول کشید تا دنیا به خودروهای ژاپنی روی خوش نشان دهد.

javankhodro
دوشنبه - ۲ بهمن ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

تقریباً اوایل دهه 1960 بود که کشورهای مختلف دنیا پس از عبور از دو جنگ جهانی و بازسازی خرابی های به بار آمده در نقاط مختلف، یا بحران های سنگین اقتصادی را پشت سر گذاشته بودند یا درگیر بحرانی بی سابقه بودند. همین امر باعث شد که مردم دنیا بیش از پیش به سمت زندگی اقتصادی روی بیاورند و لذا آرام آرام بازار خودرو در تمام دنیا و حتی آمریکا از خودروهای لوکس پر مصرف به سمت ژاپنی های اقتصادی و کم مصرف اما کاربردی تغییر گرایش داد. البته بازار آمریکا تقریباً تا اوایل دهه 1980 و شروع بحران انرژی در برابر ژاپنی ها مقاوم بود اما کیفیت، کم استهلاکی و مقرون به صرفه بودن باعث شد از همان زمان تا به امروز همیشه ژاپنی ها جزء 10 برند پرفروش بازار آمریکا و دنیا باشند.

اکنون سالهاست که دیگر نه تنها نمی توان یک خودرو از برند ژاپنی را لزوماً اقتصادی دانست، بلکه برندهایی مانند تویوتا، لکسوس، آکورا، نیسان و اینفینیتی بعضاً محصولاتی بسیار لوکس و گران قیمت هم دارند. اما در این بین برندی هست که با وجود داشتن همان کیفیت و اصالت همیشگی ژاپنی، همواره در تولید خودروهای کم استهلاک و بسیار کاربردی و با قیمتی به شدت رقابتی موفق بوده است، خودروهایی که به معنای واقعی می توان آنها را اقتصادی نامید، چرا که هم قیمت مناسب دارند، هم دیر خراب می شوند و هم تعمیرات ارزان قیمتی نسبت به سایر برندها دارند. سوزوکی برندیست که تمام دنیا آن را به عنوان یک ژاپنی اصیل اقتصادی می شناسند.

کاملا قابل تصور بود که در دوره جدید واردات چند مدل از سوزوکی وارد کشور شود که به همت شرکت راسا موتور خاور میانه این اتفاق هم رخ داده و به مرور مدل های بیشتری از این خودروساز خوش نام ژاپنی به بازار ایران راه پیدا خواهند کرد. در این مطلب قصد معرفی کوتاهی از خودروی سوزوکی بالنو یکی از محصولات اقتصادی اما جالب توجه سوزوکی را داریم.

بالنو یکی از نام هایی است که سوزوکی در دوره ها و سال های مختلف برای کلاس های مختلف از محصولات خود انتخاب کرده است، از سدان های خانوادگی متوسط گرفته تا هاچ بک های کامپکت شهری. بالنوی 2023 که برای عرضه در بازار ایران انتخاب شده است، یک هاچ بک کامپکت شهری محسوب می شود و با طولی کمتر از 4 متر قطعاً برای ترافیک های شهرهای شلوغ مناسب است. در عین حال مطمئن باشید با آنچه تا به امروز از یک خودرو در این کلاس در ذهن داشته اید تفاوت های معنا داری دارد.

سوزوکی بالنو

سوزوکی بالنو در بازارهای دیگر به نام تویوتا گلانزا یا تویوتا استارلت نیز شناخته می شود اما به این دلیل با برند سوزوکی وارد ایران شد که بالنو های بازار ایران در هند و برای بازار هند تولید شده اند و جالب است بدانید که در لیست پرفروش ترین خودروهای بازار هند تنها رتبه هفتم در اختیار هیوندای کرتا و رتبه دهم در اختیار تاتا پانچ است و الباقی رتبه ها کلاً در اختیار برند سوزوکی است.

در نمای جلوی بالنو هیچ چیز خاصی وجود ندارد و تقریباً همه چیز حکایت از یک خودروی هاچ بک اقتصادی دارد، اما در عین حال وجود چراغ های ال ای دی چه در کاسه اصلی و چه در قسمت لامپ مه شکن (پروژکتور) و نیز دی لایت سه نقطه ای برای این خودروی اقتصادی جلب توجه می کند. وسط جلو پنجره پلاستیکی مشکی رنگ، آرم سوزوکی کمی از آنچه انتظار دارید بزرگتر است تا به شما تأکید کند که با یک ژاپنی با اصالت طرف هستید.

سوزوکی بالنو

در نمای کنار هم چندان نکته خاص و متفاوتی وجود ندارد جز اینکه به وضوح مشخص است طراح تمام تلاش خود را کرده تا برای محدودیت های قانونی در بازار هند، طول خودرو کمتر از 4 متر باشد، اما با این وجود همه چیز به قاعده است و بر خلاف سوزوکی دزیره که انگار سر و ته آن را با کالباس بر بریده اند، طراح بالنو کاملا توانسته با این محدودیت کنار بیاید. گرافیک رینگ ها هم برای یک هاچ بک اقتصادی شهری به نسبت  قابل قبول است. در نمای عقب هم همه چیز خیلی معمولی پیش می رود جز اینکه گرافیک چراغ ها شاید شما را به یاد برخی محصولات رنو بیندازد، اما درکل باید گفت طرح خارجی بالنو در عین سادگی تمام، یک هارمونی کامل دارد که باعث می شود آن را دوست داشته باشید در حالیکه همه چیز کاملاً معمولی است.

سوزوکی بالنو

به محض ورود به خودرو اولین چیزی که به شما القاء می شود سطحی متفاوت از کیفیت در مقایسه با خودروهای هم رده است. به هر قسمت خودرو که دست می کشید علیرغم لوکس نبودن اما مشخصاً با کیفیت است. مختصات طراحی بیرونی بالنو در داخل خودرو هم به همراه شما می آید، یک داشبورد با طرحی نه چندان شلوغ که شما را بیشتر به یاد خودروهایی از یک دهه قبل می اندازد با یک مانیتور 9 اینچی لمسی اندروید. غربیلک فرمان شاید به روز ترین طرح در کل این خودرو را داشته باشد، یک فرمان دی کات با کنترلرهای مختلف روی آن که بسیار خوش دست و نرم است و قطعاً در مانور های شهری راننده را خسته نخواهد کرد. شعاع گردش5.1 متری بالنو به این معناست که به راحتی در یک کوچه 6 متری می توان دور یک فرمان زد!

سوزوکی بالنو

بالنو یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی با 105 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن متر گشتاور دارد و قدرت را از طریق یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو می رساند تا ظرف مدت حدود 11 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت اعلامی سازنده هم حدود 160 کیلومتر بر ساعت است، پس با بالنو خیلی به دنبال هیجان نباشید. در بالنو از سانروف، جعبه دنده تیپ ترونیک، صندلی چرم یا برقی یا حتی کلاستر دیجیتال خبری نیست پس با یک خودروی کم آپشن روبرو هستیم، اما در کمال تعجب همین خودرو دارای امکاناتی نظیر سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سیستم کنترل پایداری، سنسور باد لاستیک و از همه عجیب تر هد آپ دیسپلی است، امکاناتی که برخی از آنها در خودروهای فول آپشن امروزی بازار ایران نیز یافت نمی شود!

شما در بالنو با وجود اینکه با یک خودروی کوچک مواجه هستید اما قطعاً تعجب خواهید کرد اگر بدانید برای مصارف معمول یک خانواده چهار نفره تنها چیزی که کم ندارد جا برای نفرات و حتی برای بار است، به راحتی یک راننده و سه سرنشین با قد حدود 180 سانتیمتر می توانند از بالنو بهره ببرند و به لطف لاستیک زاپاس باریک آن یک فضای بار 318 لیتری تقریباً برای یک چمدان متوسط به همراه چند بسته کوچک جا دارد.

سوزوکی بالنو

در کل در مورد بالنو تنها می توان گفت که همه چیز حساب شده و مهندسی است و این یعنی شما با یک ژاپنی اصیل و واقعی رو به رو هستید. امکانات و تجهزات در عین مختصر و ساده بودن اما کاملاً با کیفیت و کاربردی طراحی شده اند. البته باید توجه داشته باشید که این خودرو ویژه بازار هند طراحی شده است و به همین دلیل شاید برای کاربر ایرانی تعجب آور باشد که چرا از سانروف خبری نیست اما هدآپ دیسپلی دارد. در نهایت باید دید وارد کننده این خودرو یعنی راسا موتور خاور میانه در زمینه عرضه و خدمات پس از فروش بالنو چطور عمل می کند و آیا این خودرو در بازار ایران مانند کیزاشی نگون بخت خواهد شد یا مانند ویتارا عاقبت به خیر!

سوزوکی بالنو

 

نوشته: علیرضا بشارتی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی