پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اویل پمپ سانتافه

کف کارتلو لیس بزن! تقویت و تعمیر اویل پمپ سانتافه

صاحب سانتافه اید یا قصد خرید سانتافه دارید اما نگران مشکل یاتاقان زدن و شاتون زدن آن هستید؟ نمی دانید ماشینی که قصد خریدش را دارید از لحاظ فنی سالم است یا نه؟

فاطمه علی اصغری
چهارشنبه - ۲۵ بهمن ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

پس این تکنیک جدیدی که اخیرا از مجموعه ایران یدک سنتر، برای تقویت به جای تعمیر یا خرید اویل پمپ سانتافه ارائه شده و ما قصد داریم در انتهای این مطلب به آن اشاره کنیم، مناسب شخص شما خواهد بود!

کف کارتلو لیس بزن!

شاید این جمله کمی عجیب به نظر آید، اما تعجب نکنید! این جمله می تواند یک اصطلاح اوستایی در میان برخی از مکانیک هایی باشد که قصد اشاره به پیشگیری از بروز مشکلات خرابی اویل پمپ به وسیله چک کردن و یا تقویت این قطعه را دارند. در ادامه به طور مختصر به بررسی این قطعه از جوانب مختلف خواهیم پرداخت تا منظور از تقویت اویل پمپ سانتافه و اصطلاح لیس زدن کف کارتل را راحت تر درک کنید.

اویل پمپ چیست؟

همانطور که میدانید روغن موتور، حیات موتور خودرو شماست. حال به نظر شما چه قطعه ای وظیفه انتقال و جریان روغن به تمام محیط موتور را بر عهده دارد؟ بله، اویل پمپ وظیفه رساندن این حیات به تمام نقاط موتور را بر عهده دارد، درست مانند قلب که وظیفه خونرسانی به اعضای بدن را بر عهده دارد!

چرا اویل پمپ سانتافه خراب می شود؟

اویل پمپ سانتافه

این همان سوالی است که بسیار از صاحبان این خودرو ها می پرسند! چرا؟ چون دلیل اصلی یاتاقان زدن بسیاری از سانتافه ها، مخصوصا آنهایی که دارای موتور MPI هستند، خرابی اویل پمپ سانتافه است! عوامل متعددی می توانند در خرابی اویل پمپ سانتافه نقش داشته باشند که مهمترین آنها عبارتند از:

استفاده از روغن نامناسب: استفاده از روغن بی کیفیت یا نامناسب برای موتور خودرو، می تواند به مرور زمان به اویل پمپ آسیب برساند؛ مخصوصا در صورت کارکرد زیاد!

عدم تعویض به موقع روغن: تعویض دیرهنگام روغن موتور، سبب رسوب و جرم گرفتگی در مجاری روغن و اویل پمپ می شود. این امر موجب فشار زیاد به اویل پمپ شده و پمپاژ روغن را با اختلال روبرو می کند.

رانندگی نامناسب: رانندگی با دور موتور بالا و تحت فشار، می تواند به اویل پمپ فشار زیادی وارد کند و عمر آن را کوتاه کند. از آنجایی که سانتافه های صفر کیلومتر دیگر به راحتی قابل تهیه نیستند، در صورتی که قصد خرید نمونه های کار کرده ای این خودرو را دارید به این نکته توجه کنید که بسیاری از صاحبان قبلی سانتافه ها جوانان اند، ازین رو پیشنهاد می کنیم در صورت امکان اویل پمپ را تست کرده و در صورت خرابی به مراکز معتبر تعمیر اویل پمپ سانتافه مراجعه کنید.

استفاده از اویل پمپ های تقلبی: اگر پس از خرابی اویل پمپ فابریک خودرو، در صورت عدم امکان تعمیر این قطعه نیاز به تعویض آن داشتید؛ سپس تنها برای اندکی اختلاف قیمت تن به استفاده از یک اویل پمپ بی کیفیت و تقلبی دادید، باید مشکلات و هزینه های سرسام آور یاتاق زدن و تعمیر اساسی موتور را نیز به جان بخرید! پس یا در نگهداری قطعه خود کوشا باشید یا اویل پمپ سانتافه اصلی  را تهیه کنید.

مشکلات فنی: نقص در سایر اجزای موتور، مانند یاتاقان ها، وجود براده های ناشی از تراشکاری و … می تواند به اویل پمپ آسیب برساند.

علائم خرابی اویل پمپ

اویل پمپ سانتافه

اگر شما نیز خوشبختانه با این اتفاقات ناگوار روبرو نشده اید و نکات بالا را رعایت می کنید، پیشنهاد میکنیم در صورت مشاهده علائم زیر به نزدیک ترین مرکز معتبر جهت تعمیر این قطعه مراجعه کنید تا از هزینه های سرسام آور احتمالی جلوگیری شود:

روشن شدن چراغ هشدار کمبود روغن: این یکی از واضح ترین علائم خرابی اویل پمپ است. اگر چراغ هشدار کمبود روغن روشن شد، باید فوراً سطح روغن موتور را چک کنید. اگر سطح روغن مناسب بود، احتمال خرابی اویل پمپ وجود دارد.

صدای غیرعادی از موتور: خرابی اویل پمپ می تواند باعث ایجاد صداهای غیر عادی از موتور مانند تق تق، زوزه یا جیغ شود. این صداها به دلیل اصطکاک قطعات متحرک موتور در اثر کمبود روغن ایجاد می شوند.

کاهش فشار روغن: کاهش فشار روغن می تواند به دلیل خرابی اویل پمپ، نشتی در سیستم روغن کاری یا گرفتگی فیلتر روغن باشد. برای بررسی فشار روغن، می توانید از گیج فشار روغن استفاده کنید.

داغ شدن بیش از حد موتور: روغن موتور علاوه بر روانکاری، وظیفه خنک کردن موتور را نیز بر عهده دارد. خرابی اویل پمپ می تواند منجر به داغ شدن بیش از حد موتور و اتفاقات ناگوار شود.

نشت روغن: نشت روغن از اویل پمپ می تواند نشانه ای از خرابی آن باشد. اگر در زیر موتور خود لکه های روغن مشاهده کردید، باید به دنبال منبع نشت باشید.

علاوه بر علائم ذکر شده در بالا، موارد زیر نیز می توانند نشان دهنده خرابی اویل پمپ باشند:

خروج دود آبی از اگزوز: دود آبی از اگزوز می تواند نشان دهنده ورود روغن به محفظه احتراق باشد. این اتفاق می تواند به دلیل خرابی اویل پمپ، رینگ پیستون ها یا واشر سرسیلندر رخ دهد.

کاهش قدرت و شتاب موتور: در صورت کمبود روغن و عدم روانکاری مناسب قطعات متحرک موتور، قدرت و شتاب ماشین کم خواهد شد.

افزایش مصرف سوخت: اصطکاک زیاد قطعات متحرک موتور در اثر کمبود روغن، باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

مشکل در استارت زدن موتور: در صورت سالم بودن استارت و ذغالی آن، همین موضوع می تواند یکی از علائم خرابی اویل پمپ باشد.

تکنیک نهایی! تقویت اویل پمپ به جای تعمیر اویل پمپ

اویل پمپ سانتافه

حال که به صورت همه جانبه با اویل پمپ، دلایل خرابی و علائم آن آشنا شدیم، در پایان این مطلب نوبت به ارائه راه حل جدید رسیده است؛ یعنی تقویت اویل پمپ سانتافه! یکی از اصطلاحاتی که اخیرا فراگیر شده است، تقویت اویل پمپ است که به معنی انجام تغییراتی در ساختار و قطعات سیستم روغن کاری می باشد.
در اکثر مواقع در صورت سالم بودن اویل پمپ می توان برای جلوگیری از خراب شدن این قطعه، آن را تقویت کرد. این کار با استفاده از قطعات با کیفیت تر و انجام برخی تغییرات در سیستم روغن کاری انجام می شود. تقویت اویل پمپ می تواند به افزایش محسوس فشار روغن، بهبود روانکاری موتور و افزایش طول عمر موتور کمکی همه جانبه کند که به وسیله این تغییرات حتی یک قطره روغن نیز در کف کارتل خودروی شما رسوب نخواهد کرد.

امیدواریم مطالبی که در این بخش عنوان شد بتواند شما را از پرداخت هزینه های اضافی در این شرایط اقتصادی کشور رها سازد و شما نیز با دقتی بیشتر از خودروی خود استفاده کنید.

انتهای پیام/
 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی