پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پورشه و مازراتی (4)

مقایسه پورشه ماکان تورینگ و مازراتی گریکاله

زمان قابل توجهی از شروع بازی کمپانی‌های اسپرت ساز در زمین کراس اوورها و شاسی بلندها می‌گذرد. تجربه این مدت نشان داده که این چرخش چند صد درجه‌ای نه تنها تاثیر منفی نداشته، بلکه حسابی جواب داده است.

فاطمه علی اصغری
سه شنبه - ۷ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

کمپانی‌هایی مثل پورشه، لامبورگینی، آلفارومئو، مازراتی و … که روزگاری به ساخت کوپه‌های اسپرت مشهور بودند، پس از درخشش در بازار شاسی بلندها، تصمیم گرفته‌اند که سهمشان را افزایش دهند و برش دندان‌گیرتری از این کیک خوش طعم را از آن خود کنند! مازراتی بعد از لوانته، تصمیم گرفت تا دایره مخاطبانش را در کلاس خودروهای شاسی بلند و کراس اوور، گسترده تر کند؛ در نتیجه گریکاله را به بازار فرستاد. ماکان هم که برادر کوچک‌تر کاین در سبد محصولات پورشه به شمار می‌رود، روز به روز بهتر می‌شود و پورشه با معرفی نسخه‌های مختلفی از آن، سعی کرده تا بودجه‌ها و سلیقه‌های مختلف را پاسخگو باشد. کراس اوورهای اسپرت کوچک، مثل سربازهایی هستند که از جنگ تمام عیاری که در کلاس بالاتر در جریان است برگشته و می‌خواهند در خیابان‌های شهر، مثل دیگر اتومبیل‌ها، روزمره رفت و آمد کنند! در این گزارش، مازرانی گریکاله و پورشه ماکان تورینگ در مقابل هم قرار گرفته اند.

پورشه و مازراتی (5)

مازراتی گریکاله، برادر کوچک تر لوانته

مازراتی با لوانته پا به دنیای قد بلندها گذاشت و اتفاقا در این مسیر بسیار درخشید. حالا مدتی است که دومین کراس‌اوور مازراتی که در واقع نسخه کوچک شده لوانته به شمار می رود، با نام گریکاله به بازار آمده است. تقریباً تمامی مسئولان این شرکت ایتالیایی اعتقاد دارند که گریکاله، می‌تواند درآمد مازراتی را افزایش دهد. گریکاله در چهار تریم GT، مودنا، فولگوره و تروفئو عرضه شده و رقیب مستقیم پورشه ماکان، آلفارومئو استلویو و ب ام و X3 به شمار می‌رود. نام گریکاله از نام باد شمال شرقی مدیترانه‌ای به عاریه گرفته شده است. ابعاد مازراتی گریکاله در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4846، 1979، 0167 و 2901 میلی‌متر است. با نگاهی به این اعداد، به این نتیجه می‌رسیم که ابعاد گریکاله مشابه با آلفارومئو استلویو است. می توان دریافت که از پلت فرمی یکسان در هر دو کراس اوور استفاده شده است.

مازراتی گریکاله (1)

علیرغم اینکه با یک مازراتی مدرن طرف هستیم، اما همچون دیگر محصولات این کمپانی، اصالت در ظاهر این خودرو موج می‌زند. در طراحی ظاهری گریکاله، مازراتی از مدل‌های کلاسیک و مدرن خود همچون  MC20 و 3200 GT الهام گرفته است. اگر بخواهیم کمی سر به سر مازراتی بگذاریم، باید بگوییم نمای جلوی گریکاله و فرم کلی چراغ‌ها شباهت فراوانی به فورد پوما دارد!

مازراتی گریکاله (2)

در کابین مازراتی گریکاله، چهار نمایشگر تعبیه شده که صفحه 12.3 اینچی پشت آمپر، دو نمایشگر 12.3 و 8.8 اینچی لمسی در میانه داشبورد و یک صفحه نمایش کوچک ساعت را شامل می‌شود. دو نمایشگر میانی، برای کنترل سیستم اطلاعات سرگرمی و تنظیمات سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده است، می‌توانید نمایشگر هدآپ و سیستم صوتی Sonus با 21 بلندگو و هزار وات قدرت را نیز برای گریکاله سفارش دهید. پاسخگویی سیستم اطلاعات و سرگرمی مازراتی خوب است و از قابلیت‌های زیادی مثل دستیار هوشمند مازراتی، اتصال اپل کارپلی و اندروید اتو به همراه سایر سرویس‌های متصل مثل آمازون الکسا بهره می‌برد. یکی از جالب‌ترین تکنولوژی‌های داخل گریکاله ساعت دیجیتالی آن است. برای اولین بار است که این ابزار در یک مازراتی ارائه می‌شود و می‌تواند اطلاعاتی دیگری مثل نیروی G وارده را هم نشان دهد.

مازراتی گریکاله (3)

از نظر فنی، نسخه تروفئو مازراتی گریکاله در میان دیگر مدل‌ها پرچم‌دار است. جالب است بدانید پیشرانه این نسخه با سوپر ماشین مازراتی یعنی مدل MC20 مشترک است. البته توان و گشتاور این پیشرانه در گریکاله محدودتر شده و توان آن به 530 اسب بخار و گشتاورش به 620 نیوتن متر رسیده است. با سیستم چهار چرخ محرک و جفت شدن پیشرانه با یک جعبه دنده هشت سرعته بسیار دقیق، گریکاله تروفئو تنها 3.8 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این در حالیست که مازراتی گریکاله GT به پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با فناوری هیبرید خفیف مجهز شده که 296 اسب‌بخار قدرت و 450 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گریکاله مودنا هم از همین پیشرانه استفاده می‌کند، البته در حالی که گشتاور آن ثابت مانده، قدرت آن به 325 اسب‌بخار افزایش یافته است. شتاب صفر تا 100 در تریم‌های GT و مودنا، به ترتیب 5.6 و 5.3 ثانیه است. تمام مدل‌های گریکاله، مجهز به سیستم چهار چرخ محرک و جعبه دنده هشت سرعته هستند.

جالب است بدانید در پیشرانه V6 از تکنولوژی پیش احتراق فرمول یک استفاده شده است. همچنین در این موتور، بازدهی سیستم توربوشارژ به حداکثر رسیده و آن‌ها سریع وارد عمل می‌شوند تا به پرتاب گریکاله به جلو با سرعتی چشمگیر کمک ‌کنند. شاید غرش این پیشرانه شش سیلندر به گوش نوازی پیشرانه‌های هشت سیلندر ایتالیایی نباشد، اما از قلب یک ایتالیایی جذاب بیرون می‌آید و سرشار از هیجان است. برای رانندگی با گریکاله تروفئو، می‌توانید از بین سه حالت رانندگی راحت، GT و کورسا و از طریق ماژول کنترل پویایی، یکی را انتخاب کنید. تعویض دنده‌های جعبه دنده، در دو حالت اول نرم و روان و در حالت کورسا، کاملاً سریع و شلاقی انجام می‌شود. همچنین در حالت کورسا دخالت سیستم کنترل پایداری کمتر شده و بهترین فرصت را برای به چالش کشیدن توانایی‌های دینامیکی خودرو فراهم می‌کند. در حالت کورسا با یک کراس اوور سرگرم کننده که رفتاری مشابه خودروهای دیفرانسیل عقب دارد طرف هستیم. سیستم تعلیق بادی امکان تنظیم ارتفاع تا 65 میلی متر را فراهم می‌کند. یک سیستم کنترل دینامیکی جدید با نام (VDCM) نیز نقش کنترل کننده تحرکات بدنه و میزان سفتی سیستم تعلیق نقش ایفا می‌کند.

پورشه و مازراتی (3)

با اینکه فرمان خودرو دقیق و نسبتاً سبک است اما احساس یا بازخورد خاصی به راننده نمی‌دهد. بنابراین باید به چسبندگی و کشش سامانه چهارچرخ محرک اعتماد کرد. هرچند گریکاله بر اساس نسخه‌ای به شدت اصلاح‌شده از پلت‌فرم جورجیوی آلفارومئو استلویو ساخته شده اما نسخه کوادریفولیو این کراس‌اوور ایتالیایی حتی اگر از لحاظ تجمل در حد مازراتی نباشد، نسبت به تروفئو ارتباط خیلی بهتری با راننده برقرار می‌کند. مازراتی در ساخت گریکاله سعی کرده در رانندگی، ترکیبی از حس لوکس و اسپرت را به راننده القا کند. البته در عمل باید گفت این خودرو آن شخصیت دوگانه‌ای که بهترین‌های این کلاس نظیر پورشه ماکان توربو دارند را ارائه نمی‌کند.

یکی دیگر از مشکلات این کراس اوور ایتالیایی، وزن بیش از دو تنی آن است که در کنار توانایی بالا به قاتل بنزین تبدیل می‌شود. البته کسانی که در این کلاس خواهان چنین توانایی و قدرتی هستند از قبل این موضوع را می‌دانند ولی با این‌ حال، با وجود یک باک ۶۴ لیتری، مصرف سوخت ۱۱.۲ لیتر در هر 100 کیلومتر در مسافت‌های طولانی مشکل‌ساز می‌شود.

پورشه ماکان T اولین شاسی بلند تورینگ پورشه

یکی از جدیدترین مدل‌های پورشه، نسخه ویژه ای است که با پسوند T از دیگر نسخه‌های ماکان متمایز می شود. حرف T به عنوان حرف نخست کلمه تورینگ پیش از نام ماکان قرار گرفته است. خودروهای سری تورینگ پورشه، فاصله بین مدل‌های پایه و میانی را پر می‌کنند. پورشه ماکان T هم بین مدل‌های پایه و S قرار می‌گیرد، اما از نظر فنی با مدل پایه یکسان است.

پورشه ماکان (1)

با رونمایی از مدل T تنوع نسخه‌های مختلف ماکان به چهار مدل رسیده است. ماکان T، پیشرانه‌ دو لیتری توئین توربوشارژ با قدرت ۲۶۱ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر را در دل خود جای داده است و از این نظر به عنوان رقیبی برای نسخه‌های چهار سیلندر مازراتی گریکاله در نظر گرفته می‌شود. پیشرانه ماکان تورینگ با جعبه دنده هفت سرعته خودکار PDK جفت می‌شود و همچون گریکاله، قدرت پیشرانه به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. ماکان تورینگ برای اینکه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد، تنها به 5.8 ثانیه زمان نیاز دارد که از این نظر 0.2 ثانیه نسبت به ماکان معمولی سریع‌تر است. حداکثر سرعت ماکان تورینگ عدد 230 کیلومتر بر ساعت را نشان می‌دهد.

پورشه ماکان (2)

شاید این سوال برایتان پیش آید که مهم‌ترین تفاوت فنی ماکان T با مدل پایه چیست؟ سیستم تعلیق فعال با پکیج اسپرت کرونو (Sport Chrono Package) مهمترین آپشنی است که نسخه تورینگ نسبت به مدل پایه بیشتر دارد. در مدل تورینگ، می‌توانید سیستم فنربندی پنوماتیک قابل تنظیم هم سفارش دهید تا هنگام رانندگی در مسیرهای مارپیچ جاده‌ای و پیست، بتوانید سختی بیشتری روی تعلیق اعمال کنید. سیستم تقسیم گشتاور پورشه با نام Torque Vectoring Plus هم در فهرست تجهیزات انتخابی ماکان تورینگ وجود دارد.

پورشه ماکان (3)

پورشه ماکان تورینگ، علاوه بر باطن، از لحاظ ظاهری نیز با نسخه پایه تفاوت‌هایی دارد. در نمای ظاهری، بخش‌های خاکستری رنگ روی آینه‌های جانبی ، رینگ‌ها و سپرها، مدل تورینگ را از مدل پایه متمایز می‌کنند. کاسه چراغ‌های مدل تورینگ نیز تیره‌تر از مدل پایه طراحی شده تا حس اسپرتی بیشتری منتقل کند. چرخ‌های ۲۰ اینچی، صندلی اسپرت برای ردیف جلو با قابلیت تنظیم برقی در هشت جهت، فرمان اسپرت، ساعت اسپرت کرونو روی داشبورد و عبارت Macan T روی رکاب داخل کابین نیز از دیگر المان های خاص مدل تورینگ هستند.

پورشه ماکان (4)

نتیجه گیری:

اگر دنبال رانندگی فنی‌تر و حس و حال اسپرت تری در رانندگی هستید، پورشه ماکان نسبت به مازراتی گریکاله گزینه مناسب تری است. البته اگر سر کیسه را شل کنید و سراغ نسخه تروفئو بروید، ماجرا عوض می‌شود و مازراتی چشمه‌های هیجان انگیزتری را نشان می‌دهد.

پورشه و مازراتی (2)

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی