پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دست بالای شرکت های خصوصی در تولید خودرو/ جهش ۲۰۶ درصدی تیگارد x35!

بررسی آمارهای ارائه شده از وزارت صمت در میزان تولید خودرو در سال 1402 گویای برتری شرکت های خودروساز خصوصی در این صنعت است.

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۶ خرداد ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛

وزارت صنعت، معدن و تجارت در بهار 1403 آمار جامع و مبسوطی را از عملکرد خودروسازان در سال 1402 و میزان تولید و پیشرفت آنها به نسبت سال 1401 منتشر کرد. آماری که با مطالعه و بررسی دقیق آن می توان عملکرد شرکت های خودرسازی را محک زد و کارنامه اعمال آنها را مورد بررسی قرار داد.

آنچه وزارت صمت از عملکرد و میزان تولید شرکت‌‌های خودروسازی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی در این گزارش منتشر کرده به خوبی گویای عملکرد این شرکت ها و البته فاصله و شکاف عمیق صنعت خودرو در ایران در مقایسه با تراز جهانی است که باید برای رسیدن به آن تلاشی مضاعف صورت گیرد.

بررسی آماری گزارش ارائه شده از سوی وزارت صنعت و معدن درباره میزان تولید خودرو در کشور در سال 1402 حکایت از آن دارد که شرکت های دولتی نظیر ایران خودرو و سایپا به نسبت سال 1401 در میزان تولید با کاهش روبه رو بودند به گونه ای که این دو شرکت در مجموع با 9 درصد کاهش تولید نسبت به سال گذشته در لیست ارائه شده از سوی وزارت صنعت قرار گرفتند.

تولید خودرو

طبق آمار ارائه شده از سوی صمت در سال 1402، یک میلیون و 131 هزار و 906 دستگاه خودرو تولید شده است که این رقم به نسبت سال 1401 حدود 6 درصد افزایش داشته است که به زعم بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو رشد 6 درصدی تولید در بخش خودرو آن هم در بازه زمانی یکساله عدد معقولی نیست!

آنچه در مطالعه و بررسی دقیق آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت در حوزه تولید خودرو می توان به وضوح استنباط کرد توجه به این نکته بوده است که برخلاف انتظارات و هزینه های بالایی که برای شرکت های خودروساز دولتی صرف می شود رشد تولید 6 درصدی در حوزه خودرو نتیجه دستاورد خودروسازان بخش خصوصی بوده است و دولتی ها در آن نقشی نداشتند!

همچنین مشخص است که برخی از شرکت های خصوصی علی رغم وجود محدودیت های دست و پا گیر دولتی در حوزه تولید دست بالایی داشتند و آمار خوبی را از خود به جا گذاشتند هرچند بدون شک میزان انتظارات از این شرکت ها نیز بیش از حد و اندازه فعلی است.

در آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صنعت یکی از شرکت های خصوصی،  سانیار موتور پارسیان با تولید محصول تیگارد X35  رشد 206 درصدی را برای خود ثبت کرده که بدون شک رشد قابل توجه و البته قابل تقدیری است.

آمارنامه تولید خودرو

این شرکت با تولید تک‌ محصول تیگارد X35 که یک کراس اوور کوچک شهری است درحال رقابت با رقبای خود است که آمار وزارت صنعت به خوبی نشان دهنده این موضوع است که سانیار موتور در سال 1402 با سربلندی سال را به پایان رسانده و جای پای خود را در بازار کراس اوورهای تولیدی به خوبی سفت کرده است.

گفتنی است پس از سانیار موتور پارسیان، شرکت آرین پارس موتور نیز به عنوان تولیدکننده ای نسبتا نوپا، با افزایش تولید 147 درصدی، کرمان موتور با 124% و خودروسازان بم با 132% افزایش تولید در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی