زمانی که حرف از هیجان و سرعت می شود اگر حرفی از مسابقات MotoGP نزنیم شاید کمی در حق دوستداران این ورزش و فعالان آن کم لطفی کرده باشیم!
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
زمانی که حرف از هیجان و سرعت می شود اگر حرفی از مسابقات MotoGP نزنیم شاید کمی در حق دوستداران این ورزش و فعالان آن کم لطفی کرده باشیم!
این رشته ورزشی هم مانند دیگر رشته های اتومبیلی شانه به شانه با هیجان تخت گاز می کند. موتورهایی حجیم که هر کدام از آن ها می توانند تا بیش از ۳۵۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرند پس اگر در دور و اطرافتان یکی هست که موتورسواری را در این سطح دنبال می کند و دست بر قضا خودش هم دستی بر آتش دارد او احتمالا کمی آدمی نرمالی نیست، او دیوانه سرعت و هیجان است!
هر فصل به طور میانگین بین 22 تا 24 موتورسوار در مسابقات MotoGP شرکت می کنند که هر تیم معمولا از ۲ موتورسوار بهره مند است. البته ناگفته نماند که تیم ها به ۲ دسته تقسیم می شوند
تیمهای کارخانهای (Factory Teams): این تیمها که به طور مستقیم توسط تولیدکنندگان موتورسیکلت مانند یاماها، هوندا، دوکاتی، سوزوکی و آپریلیا حمایت میشوند، اغلب بهترین موتورسواران را دارند و تجهیزات پیشرفته تری را در اختیار موتورسواران خود قرار می دهند. هر تیم کارخانهای معمولاً 2 موتورسوار دارد.
تیمهای مستقل (Independent/Private Teams): این تیم ها که از حمایت کامل تولیدکنندگان برخوردار نیستند، معمولاً با موتورسیکلت های مشابه کارخانهای ولی با منابع مالی و فنی کمتر شرکت میکنند. این تیمها نیز معمولاً 2 موتورسوار دارند.
تعداد دقیق موتورسواران ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مانند مصدومیت، شرایط قراردادی یا تغییرات در تقویم مسابقات در طول فصل تغییر کند، اما به طور کلی تعداد آنها محدود است.
حجم موتورهای MotoGP تا پیش از سال 2012، محدود به 800 سی سی بود (بین سالهای 2007 تا 2011)، و قبل از آن هم حجم موتور حداکثر 990 سی سی بود (از سال 2002 تا 2006).
تغییرات در حجم موتور به دلایل مختلفی مانند ایمنی، رقابت پذیری و توسعه تکنولوژی انجام شده است. لازم به ذکر است که از سال 2012 به بعد حجم موتورها به 1000 ارتقا پیدا کرد.
موتورهای MotoGP معمولاً چهار زمانه (four-stroke) هستند و تعداد سیلندرهای آنها میتواند بین 4 تا 6 باشد، اما رایج ترین پیکربندی، چهار سیلندر است. این موتورها به دلیل توان بالا و تکنولوژی پیشرفته، قادر به تولید حدود 240 تا 300 اسب بخار (HP) قدرت را دارند. البته توجه داشته باشید که این مقدار دقیق بستگی به تنظیمات موتور و تیم سازنده دارد، اما به طور کلی در این محدوده قرار می گیرد.
وزن موتورسیکلت های MotoGP به دلیل مقررات فنی دقیق فدراسیون بین المللی موتورسواری (FIM) محدود شده است. طبق این مقررات، حداقل وزن موتورسیکلت های MotoGP به همراه تمامی مایعات (شامل سوخت، روغن، و آب) به شرح زیر است:
موتورسیکلت های با حجم موتور 1000 سیسی: حداقل وزن آنها 157 کیلوگرم است.
این وزن شامل تمام قطعات، مایعات و تجهیزات لازم برای آماده شدن موتورسیکلت برای مسابقه است. این وزن حداقلی تعیین شده تا از برتری نامتناسب تیم ها و تولیدکنندگان مختلف جلوگیری شود و همه موتورسیکلت ها در شرایط تقریبا برابری با هم رقابت کنند.
این محدودیت وزنی چالشی برای مهندسان است که باید موتورسیکلتی سبک و در عین حال قدرتمند و مقاوم بسازند که بتواند در شرایط سخت مسابقه عملکرد بهینه ای داشته باشد.
قطعا جواب منفی است! بله هرکس را بهر کاری ساختند اما شاید استعداد و علاقه ای این وسط نگذارد شب ها با رویایی دیگری به غیر راندن در پیست های مسابقات MotoGP را صبح کنید لذا اولین و مهم ترین شرط حضور این مسابقات، موارد جسمانی و مهارت رانندگی است.
توجه داشته باشید که یک ورزشکار برای حضور در این مسابقات باید از قدرت عضلانی کافی خصوصا در قسمت بالاتنه، پاها و عضلات مرکزی (core) بهره مند باشد این قدرت برای کنترل موتور در سرعتهای بالا و هنگام ترمز کردن و پیچیدن بسیار ضروری است. نکته دیگر، استقامت قلبی-عروقی بوده به این علت که مسابقات MotoGP نیازمند سطح بالایی از استقامت قلبی-عروقی است، زیرا مسابقه ها می توانند تا بیش از 40 دقیقه طول بکشند. موتورسواران باید بتوانند در طول این مدت با ضربان قلب بالا و بدون خستگی عملکرد خود را حفظ کنند.
تعادل و هماهنگی، این توانایی در حفظ تعادل در سرعت های بالا و در پیچ های تند ضروری است. همچنین هماهنگی بین دستها و پاها برای کنترل دقیق موتور ضروری است.
انعطاف پذیری برای جاگیری بهتر روی موتور و جلوگیری از آسیبهای احتمالی اهمیت دارد. موتورسواران باید بتوانند به سرعت موقعیت بدن خود را تغییر دهند. این مورد را بیشتر زمانی که موتورسواران قصد دارند تا در سرعت بالا ۲ پیچ پشت سرهم را طی کنند مشاهده کنید در این حالت به سرعت حالت بدن شان تغییر می کند تا ضمن قرارگیری در موقعیت مناسب، توانایی کافی برای پیچیدن رو هم داشته باشند.
توانایی واکنش سریع به تغییرات در مسیر یا رفتار موتورسواران دیگر بسیار مهم است. این واکنش ها می تواند در جلوگیری از تصادف ها و حفظ سرعت مناسب حیاتی باشد.
وزن بدن موتورسواران نیز عامل مهمی است. اگرچه هیچ محدودیت وزنی رسمی برای موتورسواران وجود ندارد، اما وزن سبک تر می تواند مزیتی باشد، زیرا به موتورسیکلت کمک می کند سریع تر شتاب بگیرد و در پیچ ها بهتر عمل کند. با این حال، موتورسواران باید به اندازه کافی عضله داشته باشند تا بتوانند فشارهای جسمانی را تحمل کنند.
موتورسواران باید تحمل بالایی نسبت به گرما داشته باشند، زیرا در طول مسابقه ممکن است دمای داخل لباس های موتورسواران بسیار بالا برود. تمرینات در شرایط گرم و مرطوب به تقویت تحمل بدن نسبت به گرما کمک می کند.
آیا واقعا بهره مندی از شرایط لازم است؟ قطعا بله توجه داشته باشید مارک مارکز (Marc Márquez)، یکی از موفق ترین موتورسواران MotoGP، تمرینات روزانه خود را با دقت و برنامه ریزی انجام می دهد تا به بالاترین سطح عملکرد خود برسد.
او از ترکیبی از تمرینات فیزیکی، فنی و ذهنی استفاده می کند تا به بهترین آمادگی جسمانی و روانی برسد.
گرچه جزئیات دقیق برنامه تمرینی او ممکن است بسته به فصل و شرایط متفاوت باشد، اما به طور کلی تمرینات او شامل موارد زیر است:
تمرینات قدرتی (Strength Training): مارکز برای تقویت عضلات کلیدی خود، به ویژه عضلات بالاتنه، پاها و عضلات مرکزی (core) به طور منظم تمرینات قدرتی انجام می دهد. این تمرینات شامل وزنه برداری، تمرینات با وزن بدن، و تمرینات مقاومتی است.
تمرینات قلبی-عروقی (Cardio): مارکز معمولاً تمرینات کاردیو مانند دویدن، دوچرخه سواری یا شنا را انجام می دهد تا استقامت قلبی-عروقی خود را افزایش دهد. این تمرینات برای تحمل فشار فیزیکی طولانی مدت در طول مسابقات حیاتی هستند.
تمرینات تعادل و هماهنگی (Balance and Coordination): تمرینات با استفاده از بورد های تعادل و توپ های پایداری به تقویت تعادل و هماهنگی او کمک می کنند، که برای کنترل موتور در شرایط پیچیده بسیار مهم است.
تمرینات انعطاف پذیری (Flexibility): حرکات کششی و تمرینات یوگا نیز بخشی از برنامه روزانه او هستند تا انعطاف پذیری بدن خود را حفظ کرده و از آسیب ها جلوگیری کند.
تمرین با موتورسیکلت های مختلف: مارکز علاوه بر تمرین با موتورسیکلت MotoGP، اغلب با موتورسیکلت های دیگر مانند موتوکراس، سوپرموتو و حتی موتورسیکلت های کوچک تر تمرین میکند تا مهارت های کنترل و واکنش خود را بهبود دهد.
شبیه سازی مسابقه: استفاده از شبیه سازهای مسابقه برای تمرین شرایط مختلف پیست و بهبود استراتژی مسابقه ای او نیز بخش دیگری از برنامه تمرینی اوست.
تمرکز و مدیریت استرس: مارکز از تکنیک های روان شناختی مانند مدیتیشن و تمرینات تنفسی استفاده می کند تا تمرکز خود را افزایش داده و استرس را مدیریت کند. این تمرینات به او کمک می کند تا در شرایط فشار بالا بهترین عملکرد را داشته باشد.
تحلیل مسابقات: مرور فیلم های مسابقه و تحلیل عملکرد خود و رقبا یکی دیگر از بخش های تمرینی اوست تا بتواند نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و در مسابقات بعدی بهبود یابد.
تغذیه مناسب: مارکز به رژیم غذایی خود توجه زیادی می کند تا بدنش برای تمرینات و مسابقات آماده باشد. او معمولاً از رژیم های پرپروتئین و کم چرب با مصرف میوه ها، سبزیجات و مواد غذایی کامل استفاده می کند.
ریکاوری: ماساژ، استفاده از رول فومی، و تکنیکهای دیگر بازیابی مانند کرایوتراپی برای کمک به بازسازی عضلات و جلوگیری از آسیبها در برنامه او قرار دارند.
به طور کلی، مارکز روزانه حدود 4 تا 6 ساعت را به تمرینات مختلف اختصاص می دهد. این زمان ممکن است در طول فصل مسابقات یا نزدیک به مسابقات کاهش یابد و بیشتر بر تمرینات فنی و ریکاوری متمرکز شود، اما در فصل های خارج از مسابقات (off-season) تمرینات فیزیکی و مهارتی با شدت بیشتری انجام می شوند.
این تمرینات جامع به مارک مارکز کمک می کنند تا در اوج عملکرد خود باقی بماند و در رقابت های MotoGP به موفقیتهای پی در پی دست یابد.
توجه داشته باشید که موتورسواران MotoGP باید از مجموعه ای از توانایی ها و مهارت های خاص برخوردار باشند تا بتوانند در این ورزش بسیار رقابتی و خطرناک موفق شوند. این مهارت ها تنها شامل جنبههای جسمانی، روانی نمی شود بلکه جنبه های فنی و تاکتیکی هم از اهمیت بالایی برخودار است.
توانایی کنترل موتورسیکلت: موتورسواران باید توانایی کنترل دقیق و کارآمد موتورسیکلت خود را در سرعت های بسیار بالا داشته باشند، از جمله در هنگام ترمز کردن، پیچیدن، و شتاب گیری.
تقویت: تمرین های مکرر روی پیست های مختلف، کار با شبیه سازها و شرکت در تست های فنی موتورسیکلت برای آشنایی با رفتارهای مختلف موتورسیکلت در شرایط متفاوت.
توانایی واکنش سریع: سرعت واکنش موتورسواران در شرایط غیرقابل پیش بینی، مانند تغییرات ناگهانی در مسیر یا برخورد با سایر موتورسواران، حیاتی است.
تقویت: تمرینات چابکی، استفاده از ابزارهای واکنش سریع مانند دستگاه های نوری، و تمرینات ذهنی که باعث بهبود هماهنگی بین چشم و دست می شود.
توانایی حفظ تمرکز: موتورسواران باید بتوانند در طول مسابقه، که ممکن است بیش از 40 دقیقه طول بکشد، سطح بالایی از تمرکز را حفظ کنند. همچنین، آنها باید بتوانند با فشارهای روانی ناشی از رقابت شدید و سرعت های بالا کنار بیایند.
تقویت: تمرینات ذهنی مانند مدیتیشن، تمرینات تنفسی، و استفاده از شبیه سازها برای تمرین در شرایط فشار بالا.
توانایی حفظ تعادل و آگاهی از محیط: در سرعت های بالا، موتورسواران باید بتوانند به طور دقیق موقعیت خود را نسبت به مسیر و سایر موتورسواران بسنجند.
تقویت: تمرینات تعادل روی سطوح ناپایدار، ورزشهایی که نیاز به آگاهی فضایی دارند (مانند اسکی)، و استفاده از تکنیک های بصری برای افزایش آگاهی فضایی.
توانایی تصمیم گیری در لحظات حساس: موتورسواران باید بتوانند در لحظات حساس، مانند نزدیک شدن به پیچ ها یا سبقت گرفتن، تصمیمات درست و سریع بگیرند.
تقویت: تحلیل و بررسی فیلم های مسابقات، شبیه سازی شرایط مختلف روی پیست، و مشاوره با مربیان برای بهبود مهارت های تصمیم گیری.
توانایی تطبیق با شرایط پیست و هوا: شرایط پیست و هوا می توانند به سرعت تغییر کنند، بنابراین موتورسواران باید بتوانند به سرعت خود را با این شرایط تطبیق دهند.
تقویت: تمرین در شرایط مختلف جوی و روی پیست های گوناگون، آشنایی با تنظیمات موتورسیکلت برای سازگاری با شرایط مختلف.
توانایی مدیریت فشار مسابقه: موتورسواران باید بتوانند استرس و فشار مسابقه را کنترل کنند تا دچار اشتباهات ناشی از اضطراب نشوند.
تقویت: تکنیک های روانشناختی مانند تصویربرداری ذهنی، تمرینات تنفسی، و استفاده از تجربیات قبلی برای مدیریت بهتر استرس.
موتورسواران MotoGP به طور مداوم با مهندسان تیم خود تعامل دارند و این تعامل یکی از کلیدهای موفقیت در این ورزش پیچیده و فنی است.
ارتباط نزدیک و مداوم بین موتورسواران و مهندسان تیم بسیار مهم است زیرا موتورسیکلت های MotoGP از نظر فنی بسیار پیشرفته و پیچیده هستند و برای عملکرد بهینه نیاز به تنظیمات دقیقی دارند که باید مطابق با نیازهای موتورسوار و شرایط مسابقه باشد.
۱. بازخورد فنی (Technical Feedback):
موتورسواران پس از هر دور تمرینی یا مسابقه، بازخورد دقیقی از عملکرد موتورسیکلت به مهندسان ارائه می دهند.
این بازخورد شامل اطلاعاتی مانند نحوه عملکرد ترمزها، چسبندگی لاستیک ها، شتاب گیری، و رفتار موتورسیکلت در پیچ ها است.
مهندسان از این اطلاعات برای انجام تنظیمات دقیق تر بر روی موتورسیکلت استفاده می کنند. این تنظیمات می تواند شامل تغییرات در سیستم تعلیق، موتور، ترمز، و حتی سیستم های الکترونیکی موتورسیکلت باشد.
۲. تحلیل دادهها (Data Analysis):
موتورسیکلت های MotoGP به حسگرهای زیادی مجهز هستند که در طول هر دور اطلاعات زیادی را جمع آوری می کنند. این اطلاعات شامل داده هایی مانند سرعت، شتاب، دما، فشار ترمز، زاویه خم شدن، و بسیاری دیگر از پارامترها است.
مهندسان این دادهها را تحلیل کرده و آنها را با بازخورد موتورسوار تطبیق می دهند تا مشکلات یا نقاط قابل بهبود را شناسایی کنند.
۳. توسعه و تست موتورسیکلت (Development and Testing):
در طول فصل و همچنین در خارج از فصل مسابقات، موتورسواران با مهندسان برای تست و توسعه موتورسیکلت همکاری می کنند. این همکاری شامل تست قطعات جدید، تنظیمات مختلف و حتی بهبودهای نرم افزاری است.
این فرایند به مهندسان کمک می کند تا بهترین تنظیمات ممکن را برای مسابقات آماده کنند.
۴. ستراتژی مسابقه (Race Strategy):
مهندسان و موتورسواران با هم در مورد استراتژی مسابقه تصمیم گیری می کنند. این استراتژی ها شامل انتخاب تایر، تنظیمات موتورسیکلت بر اساس شرایط آب و هوایی و پیست، و برنامه های مسابقه ای مانند زمان های مناسب برای حمله یا دفاع می شود.
۵. ارتباطات در طول مسابقه (Race Communication):
در طول مسابقه، مهندسان از طریق تخته های نمایشی و گاهی اوقات از طریق رادیو (در مواقعی که مجاز است) با موتورسواران ارتباط برقرار می کنند تا اطلاعاتی مانند زمان های دور، فاصله با رقبا، و هرگونه تغییر استراتژی را منتقل کنند.
توجه داشته باشید که تعامل بین موتورسواران و مهندسان MotoGP یک همکاری دوطرفه است که هر دو طرف باید با دقت و هماهنگی عمل کنند تا بتوانند بهترین نتیجه را کسب کنند.
موتورسواران باید به دقت بازخورد خود را ارائه دهند و مهندسان نیز باید بتوانند با تحلیل دقیق این اطلاعات، تنظیمات لازم را اعمال کنند.
این تعامل باعث میشود که موتورسیکلت به بهترین نحو ممکن با نیازهای موتورسوار تطبیق داده شود و در نتیجه، شانس موفقیت در مسابقات افزایش یابد.
شاید تا پیش از این برخی بر این باور بودند که برای شرکت در مسابقات موتورسواری آن هم سری مسابقات MotoGP تنها کافی است استعداد و مهارت کافی برای کنترل موتورسیکلت را داشت در صورتیکه این ورزش به همان تناسب که بسیار جذاب و هیجان انگیز است به همان میزان بلکه در پاره ای از مواقع خطرناک بوده و از پیچیدگی های خاصی نیز برخوردار است پس صرف اینکه شما می توانید تنها به خوبی یک موتورسیکلت را هدایت کنید شرط حضور نیست بلکه شرایطی دیگری هم نیز لازم است تا بتوانید عملکرد مطمئنی داشته باشید.
انتهای پیام/
دیدگاه خود را بنویسید