پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فونیکس FX ev

فونیکس FX، بدون صدای ناک، در پیست / به بهانه دیدار با فونیکس FX ev:

در سال های اخیر یکی از پر طرفدارترین ژانر خودروها در بازار ایران خودروهای کراس اوور بوده اند. در این بین خودروهای کراس اووری که سبک اسپرت یا به اصطلاح کوپه کراس دارند بین جوانان محبوبیت خاصی دارند. با این وجود به دلیل نوع کاربری این خودروها که شاید به طور معمول چندان کاربری خانوادگی نداشته باشند به ندرت مورد توجه تولید کنندگان و واردکنندگان قرار گرفته اند. در این بین مدیران خودرو با برند فونیکس یکی از محبوب ترین خودروهای بازار را به نام خود اختصاص داد. فونیکس FX خودرویی است که از ابتدای ورود به بازار هم مورد توجه جوانان قرار گرفت و هم خانواده ها به آن رویکرد مثبت نشان دادند.

علیرضا بشارتی
جمعه - ۱۱ آبان ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

فونیکس FX یا اومودا 5 :

فونیکس FX درواقع همان اومودا 5 است. بد نیست بدانید که نام اومودا طی یک مسابقه جهانی نام گذاری برای این خودرو انتخاب شد و برنده این مسابقه یک استاد زبان شناسی ایرانی به نام آقای دکتر عباس رجب سلمانی بود. با این وجود به دلیل برخی ملاحظات، این خودرو در ایران زیر برند فونیکس و با نام فونیکس FX نام گذاری شد. فونیکس FX در دوتیپ اکسلنت و پریمیوم در ایران مونتاژ شد که اختلافاتی در آپشن ها و بحث فنی داشتند.

وای از صدای ناک:

در تیپ پریمیوم که فول ترین حالت فونیکس FX بنزینی است از یک موتور 1.6 لیتری توربو با قدرت 195 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن متر استفاده شده است. در این نسخه فونیکس FX با یک جعبه دنده دوکلاچه تر، یکی از فول آپشن ترین خودروهای رده قیمتی خود است. با این وجود مانند تمام خودروهای توربو، موتور فونیکس FX پریمیوم هم به کیفیت سوخت به شدت حساس است و شنیدن صدای ناک که نمایانگر احتراق نا مناسب در موتور است، یکی از معمول ترین صداها در این خودرو است. بخصوص زمانی که کمی هوا رو به گرما رفته باشد و بخواهید کمی بیشتر از معمول به آن فشار بیاورید.

فونیکس NEV، زیر مجموعه هایتک مدیران خودرو:

در روند برقی شدن خودروها یکی از کارهایی که کمپانی های مطرح خودروسازی انجام می دهند، تبدیل خودروهای محبوب خود به خودروی هیبرید یا تمام برقی است. مدیران خودرو برای فعالیت در حوزه خودروهای برقی و هیبرید، گروه فونیکس NEV را معرفی کرده است. در این گروه اولین محصول با نام تیگو 8 پرو  e+ و پس از آن تیگو 7 پرو  e+ معرفی شدند که هردو از اقبال بسیار بالایی برخوردار شدند. حالا مدیران خودرو قصد دارد تا محبوب ترین کراس اوور خود یعنی فونیکس FX را به عنوان اولین خودروی تمام برقی برند فونیکس NEV روانه بازار کند.

تست درایو در پیست آزادی:

فونیکس FX ev

به همین بهانه روز پنجشنبه 10 آبان ماه 1403 از تیم جوان خودرو دعوت شد تا در پیست آزادی تهران این خودرو را مورد تست و بررسی دقیق قرار دهد. فونیکس FX برقی که آن را با نام فونیکس FX ev می شناسیم در طراحی کمترین اختلاف ممکن را با نمونه بنزینی خود دارد. اما در عین حال در بحث قوای فنی، عملکرد خودرو و البته آپشن ها و امکانات تغییرات بسزایی کرده است و عملاً می توان گفت با خودرویی کاملاً متفاوت روبرو هستیم که فقط در پوست فونیکس FX قرار دارد.

نمای جلو:

فونیکس FX ev

در نمای جلو گریل یا همان جلو پنجره خودرو به طور کامل حذف شده و جای خود را به یک طرح یک پارچه که یک حرف X بزرگ را تداعی می کند داده است. چراغ ها به همان سبک قبل در گوشه سپر قرار گرفته اند و با توجه به حذف جلو پنجره بیش از پیش نمود پیدا کرده اند. لذا شاید افرادی که به هر دلیل علاقه ای به این شکل از طراحی ندارند انتقاد بیشتری نسبت به این بخش داشته باشند. اما در هر صورت این نوع طراحی یک ترند جهانی است و اتفاقاً طرفداران فونیکس FX معمولاً از حامیان اصلی این نوع از طراحی هستند.

در نمای کنار بیشترین اختلافی که به چشم می خورد تغییر در شکل رینگ است. در بیشتر خودروهای برقی یا PHEV معمولاً یک پوشش کامل پلاستیکی، مانند قالپاق روی رینگ قرار می گیرد. ولی در فونیکس FX ev تنها تکه هایی پلاستیکی در فضای خالی داخل رینگ قرار گرفته است که باعث شده عملاً از زیبایی رینگ ها کاسته نشود.

نمای عقب:

فونیکس FX ev

در نمای عقب تقریباً تغییر چندانی نداریم غیر از اینکه گرافیک بال بزرگ روی سقف اندکی تغییر کرده است. همچنین یک بالچه باریک نیز به بخش برآمده روی در صندوق و بالای چراغ ها افزوده شده است تا دان فورس بیشتری ایجاد کند که البته در تست رانندگی متوجه شدیم که واقعا هم به وجود آن نیاز است. همچنین خبری از اگزوز حتی به صورت نمادین و فیک هم نیست. با بازکردن در صندوق عقب به یک تغییر مهم دیگر می رسیم. معمولاً خودروهای برقی یا PHEV به دلیل قرار گرفتن باتری در کف صندوق، از امکان داشتن لاستیک زاپاس بی بهره هستند. اما فونیکس FX ev یک زاپاس اضطراری با رینگ 17 اینچی و پهنای 175 میلیمتر در صندوق عقب دارد که درصورت پنچری با استفاده از آن می توانید تا محل مطمئن بدون دغدغه برانید.

داخل خودرو، آغاز تغییرات اصلی:

فونیکس FX ev

داخل فونیکس FX ev تغییرات بیشتری رخ داده است. دو مانیتور بزرک 12.3 اینچی برای مولتی مدیا و کلاستر که داخل یک مجموعه به هم متصل هستند، به صورت قوس دار طراحی شده اند. درواقع این مانیتور بزرگ، تکه ای از یک دایره به قطر سه متر است. روی کنسول میانی بجز دکمه فلاشر و گرمکن صندلی ها و رادار نقطه کور هیچ دکمه دیگری دیده نمی شود. حتی روی داشبورد هم هیچ دکمه دیگری وجود ندارد. به سبک مورد علاقه نسل Z تمام تنظیمات و دکمه ها داخل مولتی مدیا قرار گرفته اند.

تریم داشبورد نیز اندکی تغییر کرده است. صندلی ها مجهز به گرمکن و سردکن در جلو هستند و امکان افزوده شدن گرم کن صندلی های عقب در آینده نزدیک برقرار است. چراکه مدارهای مربوطه و حتی جای خالی دکمه های آن تعبیه شده اند. شارژر وایرلس فونیکس FX ev ارتقاء یافته است و نه تنها امکان فست شارژ دارد بلکه با یک کانال تهویه، گوشی شما را در هنگام شارژ شدن خنک هم می کند. کول باکس نیز به فضای زیر آرنجی جلو افزوده شده است. همچنین امکان هشدار به سرنشین عقب نسبت به عبور خودروها هنگام پیاده شدن به این خودرو افزوده شده است.

ترمز اضطراری هنگام حرکت به عقب:

یکی دیگر از امکاناتی که به فونیکس FX ev نسبت به مدل بنزینی اضافه شده است، وجود ترمز اضطراری هنگام حرکت به عقب است. در این حالت درصورتی که هنگام حرکت به عقب خودرویی با زاویه مخالف یعنی به صورت متقاطع با مسیر خودرو به آن نزدیک شود با وجود اینکه در دوربین ها دیده نمی شود اما رادارهای خودرو آن را شناسایی کرده و اقدام به ترمزگیری خودکار می کند. دکمه های روی فرمان نیز از حالت برجسته خارج شده و مشابه دکمه های تاچ طراحی شده اند که البته تاچ نیستند.

چالش اول، چگونه روشنش کنیم!! :

اما همانطور که پیشتر گفته شد هیچ دکمه ای روی داشبورد وجود ندارد حتی دکمه استارت و استاپ. در این مرحله بعد از آنکه چند دقیقه ای به دنبال دکمه استارت گشتید متوجه می شوید که داخل یک خودروی تمام برقی هستید و اصل تفاوت ها از همین نقطه شروع می شود. کافیست پای خود را روی پدال ترمز بگذارید تا خودرو در اختیار شما و آماده به حرکت باشد.

شتابگیری یا شلیک، مسئله این است:

فونیکس FX ev

حالا شما 204 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور را تمام و کمال در همان لحظه اول در اختیار دارید. بد نیست بدانید که بسیاری از سوپر اسپرت های بنزینی در لحظه اولیه حرکت قدرتی کمتر از این در اختیار راننده می گذارند اما به مرور و با بالارفتن دور موتور اصل قدرت زیرپای راننده قرار می گیرد. ولی خاصیت اصلی خودروهای برقی از جمله فونیکس FX ev این است که تمام قدرت و گشتاور از همان لحظه نخست در اختیار شماست. لذا شک نکنید فونیکس FX ev با حضور در شهر می تواند تقریباً تمام خودروهای موجود در بازار را به چالش شتاب و مانور شهری بکشاند.

نمره قبولی هندلینگ، اما شما تست نکنید:

به فونیکس FX ev سیستم های ایمنی و کنترل پایداری نیز افزوده شده است و به لطف وجود باتری ها زیر آن و نبود موتور و جعبه دنده سنگین، تقسیم وزن بسیار خوبی دارد. اما شخصاً بعد از تست مفصل این خودرو در پیست به تمامی خریداران و بخصوص جوانان عزیز توصیه می کنم هنگام نشستن پشت فرمان این خودرو اصلاً سعی نکنید تمام قدرت و شتاب آن را آزمایش کنید. طبق تجربه ای که انجام شد عرض می کنم سامانه های کنترل پایداری و ضد رولینگ(چپ شدن) عملکرد قابل قبولی دارند با این وجود توصیه می کنم آنها را امتحان نکنید.

از جمله امکاناتی که به فونیکس FX ev افزوده شده است، هدآپ دیسپلی است که در دو مود مختلف برفی و عادی قابل انتخاب است. همینطور یک سنسور پایش هوشیاری راننده از پشت فرمان دائم درحال بررسی شماست و حتی با عینک آفتابی تیره هم کار خود را به درستی انجام می دهد. همچنین رادار تابلو خوان نیز به امکانات و آپشن های فونیکس FX ev افزوده شده است.

و اما مخلص کلام:

در پایان باید گفت با وجود اینکه فونیکس FX در نمونه بنزینی یا همان پریمیوم یک خودروی پر آپشن، پرشتاب و پرطرفدار بود اما فونیکس FX ev در سطحی متفاوت از شتاب و امکانات قرار دارد. توانمندی های حرکتی آن واقعاً فوق العاده است و بدون شک از جمله خودرهایی است که شاید بسیاری از مخالفان خودروهای برقی را به این خانواده از خودروها علاقه مند کند.

فونیکس FX ev با شارژر سریع می تواند ظرف 28 دقیقه از 30 تا 80 درصد شارژ شود. دو نوع شارژر خانگی پرتابل و دیواری برای آن درنظر گرفته شده است که شارژر دیواری سرعت بالاتری دارد و در کل در مدتی حدود 6 تا 7 ساعت با شارژر خانگی از صفر تا 100 درصد شارژ می شود. این خودرو با یکبار شارژ می تواند مسافتی در حدود 430 کیلومتر را بپیماید.

زیرساخت و تعمیرات و نگهاداری:

یکی از دغدغه های اصلی خریدارن برای رفتن به سمت خودروهای برقی بحث زیرساخت ها، امکانات شارژ و تعمیرات و نگهداری آنهاست. در مورد زیرساخت و ایستگاه های شارژ در این مدت کم، پیشرفت هایی صورت پذیرفته است که البته به طور حتم کافی نیست و امیدواریم با توجه به سابقه وزیر فعلی نیرو در وزارت صمت، بیش از پیش شاهد گسترش زیرساخت های لازم جهت این خودروها باشیم. در زمینه تعمیرات و نگهداری نیز با وجود بسیار تخصصی بودن تعمیرات خودروهای برقی اما میزان خرابی، نیاز به قطعه و پیچیدگی فنی آنها در سطحی بسیار پایین تر از خودروهای بنزینی و بخصوص توربو قرار دارد. لذا به احتمال زیاد با حضور پررنگ تر خودروهای محبوبی مانند فونیکس FX در نمونه برقی شاهد روی آوردن بخش بیشتری از بازار به سمت اینگونه از خودروها باشیم.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی