پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چری آریزو 5

تست جاده‌ای چری آریزو 5 + گزارش و عکس

بررسی فنی چری آریزو۵ جدید دل فریبی عروسک چینی   صنعت خودروسازی چین، که در ابتدا با انتقادهای زیادی روبه‌رو بود و عملکردی چندان حرفه‌ای نداشت، حالا به عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران عرصه خودروسازی در دنیا شناخته می‌شود. برخلاف کره‌ای‌ها که در شروع خودروسازی‌شان، بازار جهانی خودرو خیلی خلوت‌تر از این روزها بود و […]

javankhodro
یکشنبه - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵

بررسی فنی چری آریزو۵ جدید

دل فریبی عروسک چینی

 

صنعت خودروسازی چین، که در ابتدا با انتقادهای زیادی روبه‌رو بود و عملکردی چندان حرفه‌ای نداشت، حالا به عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران عرصه خودروسازی در دنیا شناخته می‌شود. برخلاف کره‌ای‌ها که در شروع خودروسازی‌شان، بازار جهانی خودرو خیلی خلوت‌تر از این روزها بود و به این شدت متنوع نبود، چینی‌ها زمانی پا به این عرصه گذاشتند که در هر گوشه دنیا خودروسازان قدرتمند مشغول فعالیت هستند و صنعت خودروسازی توسط بزرگان بلعیده شده!

یکی از خودروسازان نسبتا جوان چینی که عمری نزدیک به ۱۹ سال دارد، نمونه‌ای است از پیشرفت صنعت خودروسازی این کشور. شرکت چری که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد، به مراتب عمر کمتری از خودروسازهای وطنی دارد، اما در همین چند سال تنوعی که در سبد محصولات‌اش ایجاد کرده به مراتب از خودروسازان ما بیشتر است، که این نکته جای تامل دارد! از ابتدای حضور چری در ایران، مدیران‌خودرو محصولات این برند چینی را با نام MVM عرضه کرد، اما به تازگی تصمیم گرفته تا محصولات لوکس‌تر چری را با همان برند چری در ایران عرضه کند.

از آریزو۵ بیشتر بدانید

تا به حال بسیاری از خودروهای چینی را در قسمت‌های مختلف مجله مورد تست و بررسی قرار داده‌ایم و شاید دیگر عرضه خودروهای جدید چینی در بازار اتفاق عجیبی نباشد و چندان جلب توجه نکند. اما این‌بار داستان کمی متفاوت است! برای نخستین بار شاهد تولید یک خودرو چینی در کشور، هم‌زمان با آغاز تولیدش در بازار جهانی هستیم. این خودرو که داغِ داغ به ایران آمده چیزی نیست جز آریزو۵. چری در سال ۲۰۰۵ با عرضه 5A که در طراحی آن از نیسان آلتیما الهام گرفته شده بود، استارت تولید یکی از محبوب‌ترین سدان‌هایش را زد. این خودرو در بازارهای آسیای شرقی، ایران و روسیه به‌فروش رسید و با اقبال نسبتا مناسبی هم روبه‌رو شد. اما در ایستگاه آخر تغییرات 5A، آریزو۵ به عنوان برگ برنده چری معرفی شده. این خودرو در نمایشگاه گوانگژو در نوامبر ۲۰۱۵ به نمایش درآمد. طراحی آریزو۵ از خودرویی کانسپت با نام آلفا۵ که مثل دیگر خودروهای کانسپت برخوردار از یک طراحی عجیبی نبود، الهام گرفته شده و تنها تغییراتی جزیی در قسمت جلو و عقب نسبت به نسخه مفهومی دارد.

پیش از عرضه رسمی آریزو۵ در ایران، فرصتی دست داد تا مطبوعات خودرویی این چینی تازه‌وارد را در پیست، خیابان‌های شهری و جاده‌های کوهستانی مورد آزمایش فنی قرار دهند. به همین منظور آریزو۵ در اختیار نشریات خودرویی قرار گرفت تا طی سفری به استان سرسبز مازندران، بیشتر با نکات مثبت و منفی برگ برنده چری آشنا شویم.

برگ برنده چری در طراحی

مردم ایران عادت دارند تا هنگام مواجه شدن با یک خودرو چینی، به سرعت آن‌را با یکی از خودروهای خارجی جاافتاده و محبوب مقایسه کنند. دلیل این مساله فرهنگ کپی‌کاری یا بهتر بگوییم، الگوبرداری خودروسازان چینی از خودروهای معروف دنیا است، که البته در چند سال اخیر به دلیل سرمایه‌گذاری در بخش طراحی محصولات‌شان، بسیار کم‌رنگ‌تر شده است. اما بر حسب عادت در برخورد اول با آریزو۵، آن‌را با چند خودرو محبوب کره‌ای در ایران مقایسه می‌کنیم. در نمای جلو، چراغ‌های LED و جلوپنجره مشبک شش ضلعی اسپرت، مواردی هستند که ما را به یاد نسل جدید کیا سراتو (فورته) می‌اندازند. در نمای جانبی، شباهت زیادی با هیوندای اکسنت مشاهده می‌شود و نمای عقب، ترکیبی از هیوندای اکسنت و نسل قبلی هیوندای سوناتا (وای اف) ارزیابی می‌شود که اتفاقا خیلی شسته‌رُفته و هماهنگ با سایر بخش‌ها طراحی شده. در کل طراحی آریزو۵ نسبت به مدل‌های قبلی ام‌وی‌ام 530 خیلی پخته‌تر شده و زیبایی بیشتری دارد. پروژکتورهای ال‌ای‌دی روی سپر جلو و هواکش‌های منظم با طراحی حساب شده، زیبایی این قسمت را تکمیل می‌کنند. اندازه رینگ‌های ۱۶ اینچی نیز با بدنه هماهنگ است و برخلاف اکثر خودروهای چینی، به اصطلاح «توی ذوق» نمی‌زند. آریزو ۵ از نظر ابعاد بدنه با کیا سراتو و هیوندای النترا مقایسه می‌شود و علی‌رغم این‌که اکثرا آن‌را با اکسنت مقایسه می‌کنند، ابعاد بدنه آریزو۵ از هر نظر بزرگ‌تر از اکسنت است.

طول: ۴۵۷۲ میلی‌متر، عرض: ۱۸۲۵ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۴۸۲ میلی‌متر، فاصله محوری: ۲۶۷۰ میلی‌متر، ارتفاع از زمین:۱۲۴ میلی‌متر

در حسرت کیفیت بهتر

به لطف سیستم ورود بدون کلید که این روزها به آپشن محبوبی میان خریداران ایرانی تبدیل شده، وارد کابین می‌شویم. آریزو۵ از پلت فرم iAUTO چری برخوردار است و به لطف فاصله محوری ۲۶۷۰ میلی‌متر، فضای مناسبی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. برخلاف انتظار ما، ردیف عقب از نظر فضای زانو و سر، حتی برای افراد قدبلند هم مناسب است. این سدان کوچک کلاس C، صندوق بار بزرگی هم دارد و حجم ۴۵۵ لیتری صندوق آن حتی از صندوق تویوتا کمری هم بزرگ‌تر است! البته از نظر کیفیت، چری در ساخت آریزو۵ کمی سهل‌انگاری کرده. با لمس داشبورد و پنل درها، هیچ اثری از مواد نرم قابل مشاهده نیست. کل کابین با پلاستیک‌های فشرده مونتاژ شده است. البته پوشش چرم مصنوعی فرمان و صندلی‌ها با دوخت جذاب قرمزرنگ، حس بهتری از کیفیت را ایجاد می‌کنند. طراحی داشبورد اقتباسی از خودروهای کره‌ای است و از خطوط شکسته تشکیل شده. در عین حال ارگونومی مناسبی هم دارد و کارکردن با دکمه‌های روی داشبورد ساده است. طبق معمول یک مانیتور ۷ اینچی در مرکز کنسول جلو نصب شده. دکمه‌های مربوط به صفحه نمایش و جوی‌استیک تنظیم آن در طاقچه‌ای به سبک خودروهای لوکس نیسان، در جلو مانیتور قرار گرفته‌اند. کیفیت صفحه نمایش هم برخلاف اکثر چینی‌های بازار مناسب است و از سیستم چند رسانه‌ای CLOUDDRIVE 2.0 بهره می‌برد. در نسخه فول‌آپشن، آریزو۵ به سانروف برقی، تهویه مطبوع الکتریکی و استارت دکمه‌ای نیز مجهز شده است که خریداران علاقه‌مند به آپشن‌های این‌چنینی را راضی می‌کند. آریزو۵ از نظر ایمنی هم جایگاه مناسبی کسب کرده است. این خودرو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه Cncap شده و در نسخه فول‌آپشن، علاوه بر ایربگ‌های جلو، از ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای نیز بهره می‌برد.

پشت فرمان آریزو۵

سفر دو روزه برای تست جاده صبح چهارشنبه اغاز شد، تهران به مقصد کلاردشت ترک شد و در مسیر ایستگاه هایی نیز برای عکاسی در نظر گرفته شده بود. با علم به این‌که نباید انتظار آن‌چنانی از قابلیت‌های فنی یک سدان کلاس C چینی داشته باشیم، پشت فرمان آریزو۵ قرار گرفتیم. البته مواردی هم‌چون گرافیک اسپرت صفحه کیلومترشمار و استارت دکمه‌ای فریبنده هستند، اما برای قضاوت عجله نکنید!

آریزو۵ از نظر فنی شباهت زیادی به ام‌وی‌ام ۳۱۵ دارد و از این نظر با هیوندای اکسنت هم قابل مقایسه است. متاسفانه در غیاب آریزو۵‌های مجهز به پیشرانه‌های ۱.۳ و ۱.۵ لیتری توربو، نسخه عرضه شده در کشور یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری DVVT را در دل خود جای داده که ساخت شرکت ACTECO است. همان‌طور که اشاره شد این پیشرانه اشتراکات فنی زیادی با پیشرانه ام‌وی‌ام ۳۱۵ دارد و در حقیقت یک نسخه ارتقاء یافته از همین پیشرانه است. هنگام کارکرد درجا، صدای اضافی پیشرانه به کابین نفوذ نمی‌کند. اما با حرکت در جاده‌های، خصوصا موقع عبور از سربالایی‌ها، نفوذ صدای پیشرانه به کابین بیش از حد انتظار است. پیشرانه آریزو۵، ۱۱۶ اسب بخار قدرت در دور ۵۵۰۰ و ۱۴۸ نیوتن‌متر گشتاور در دور ۲ تا ۴ هزار تولید می‌کند. این اعداد و ارقام روی کاغد هم با وزن ۱۳۹۶ کیلویی آریزو۵ تناسب ندارند. این مورد در عمل نیز خودش را نشان می‌دهد. چراکه هنگام عبور از سربالایی‌های آن‌هم با کولر روشن و یا موقع شتاب‌گیری، نیاز به معکوس‌های پی‌درپی به شدت احساس می‌شود. شتاب‌گیری اولیه آریزو۵ هم تعریف چندانی ندارد و پدال گاز کمی بی‌حس است. اما به لطف ارتفاع ۱۲۴ میلی‌متری از سطح زمین و سیستم تعلیق مناسب (جلو: مک فرسون با فنر پیچشی و میله نگه‌دارنده و ضدلغزش، عقب: پیچشی نیمه‌مستقل) سواری با آریزو۵ راحت است و کابین تکان‌های ناراحت‌کننده ندارد.

آریزو۵ در 2 نسخه مجهز به گیرباکس‌ ۵ سرعته دستی و نمونه مجهز به گیرباکس CVT در کشور عرضه می‌شود. در تجربه اول رانندگی با خودرو مجهز به گیرباکس CVT، حس عجیبی به شما دست می‌دهد. گشتاور بسیار متغیر است و این گیرباکس در بعضی مواقع دور موتور را ثابت نگه می‌دارد، همچنین شتاب اولیه نسبت به مدل دنده‌ای کمتر است اما روی دور که می‌افتد عملکرد بهتری پیدا می‌کند. ضمن اینکه هنگام تست (البته با شرایط غیر استاندارد و با استفاده از نرم افزار ) رکورد 0 تا 100 را با نمونه دندهآی،‌13.5 ثانیه به ثبت رساندیم که البته جای بهتر شدن دارد. تعویض دنده‌ها بدون لرزش انجام می‌شود و در حالت تیپ‌ترونیک هم گیرباکس عملکرد مناسبی دارد.

آریزو۵ از ترمزهای قدرتمندی برخوردار است. هر 4 چرخ به ترمزهای دیسکی مجهز شده‌اند که در نسخه فول‌آپشن، ترمزهای جلو از نوع خنک‌شونده است. علاوه بر سیستم ABS و تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز EBD، آریزو۵ به سیستم کمکی ترمز EBA هم مجهز شده است. از دیگر سامانه‌های حرکتی این خودرو می‌توان به سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل در سراشیبی HAC و سیستم ضد هرزگردی چرخ‌ها ASR اشاره کرد که البته در نسخه فول‌آپشن به چشم می‌خورند. عملکرد سیستم کنترل پایداری آریزو۵ هم در نوع خود جالب است و در مواقع لزوم به صورت چکشی خودرو را جمع می‌کند و راننده کاملا عملکرد این سیستم را حس می‌کند.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت آریزو۵، مصرف سوخت پایین و اقتصادی آن است. مصرف سوخت به لطف سیستم‌هایی نظیر مدیریت دینام AMS کاهش پیدا کرده و به حدود ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رسیده است. در مسیر جاده‌ای آریزو۵، ۵.۴ لیتر بنزین مصرف می کند و باک ۵۰ لیتری آن کمتر پای صاحب‌اش را به صف‌های پمپ بنزین می‌کشاند. هم‌چنین آریزو۵ از استاندارد آلایندگی یورو۵ برخوردار است.

نتیجه گیری

مونتاژ یک خودرو چینی در ایران، هم‌زمان با عرضه آن در سایر کشورها را باید به فال نیک گرفت. این نکته نشان از برنامه‌ریزی گسترده چری در ایران دارد. مدیران‌خودرو آریزو۵ را در تیپ‌های تجهیزاتی متنوع و با قیمت‌های مختلف به‌فروش می‌رساند. قیمت آریزو۵ در چین حدود نصف قیمت فول‌ترین نسخه چری تیگو۵ است. یعنی باید قیمت آن چیزی معادل ۴۶ میلیون تومان باشد. اما مدیران‌خودرو اعلام کرده قرار است آریزو۵ با قیمت ۶۵ تا ۷۰ میلیون تومان در بازار عرضه شود. از نظر قیمتی، آریزو۵ رقبایی نظیر جک جی ۵ اتوماتیک و فاو بسترن آسا را پیش روی خود می‌بیند. در میان خودروهای وطنی، می‌توان دنا و تندر۹۰ را نیز از نظر اندازه اتاق با آریزو۵ مقایسه کرد.

آریزو۵ با گارانتی ۵ ساله یا ۱۵۰ هزار کیلومتری در ایران عرضه می‌شود و این ویژگی می‌تواند به مشتریانی که به سراغ این خودرو تازه‌وارد می‌روند، دلگرمی دهد.

پیشنهاد نهایی

آریزو۵ مناسب افرادی است که به طراحی ظاهری و فهرست آپشن‌ها، بیشتر از عملکرد و قابلیت‌های فنی اهمیت می‌دهند. از طرفی خرید یک خودروی با این سطح امکانات و گارانتی بین المللی با محدوده قیمتی 70 میلیون برایشان مهم است. هنگام رانندگی با آریزو۵ در جاده‌های بین شهری، بهتر است از دیدن مناظر اطراف لذت ببرید و به دنبال به چالش کشیدن قابلیت‌های فنی این خودرو آرام نباشید.

لینک های مشابه:

خرید چری آریزو۵ با ۵۰ درصد تسهیلات (اسفند 95)

یک روز با چری آریزو 5 در پیست آزادی + عکس

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی