پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای چینی

گران شدن خودروهای چینی با داخلی سازی

درحالی که وزارت صنعت و معدن موضوع افزایش داخلی سازی خودروها را به صورت جدی دنبال میکند، کارشناسان معتقدند این موضوع سبب گران شدن خودروهای چینی خواهد شد. وزارت صنعت،معدن و تجارت در حالی به‌دنبال افزایش ساخت داخل خودروهای چینی است که به‌نظر می‌رسد این موضوع چندان مورد استقبال چینی‌ها نبوده و آنها میلی به […]

سهیل زنگنه
دوشنبه - ۵ مهر ۱۳۹۵

درحالی که وزارت صنعت و معدن موضوع افزایش داخلی سازی خودروها را به صورت جدی دنبال میکند، کارشناسان معتقدند این موضوع سبب گران شدن خودروهای چینی خواهد شد.

وزارت صنعت،معدن و تجارت در حالی به‌دنبال افزایش ساخت داخل خودروهای چینی است که به‌نظر می‌رسد این موضوع چندان مورد استقبال چینی‌ها نبوده و آنها میلی به بالا بردن داخلی‌سازی محصولات شان در ایران ندارند. آن‌طور که محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌و‌‌گو با خبرگزاری مهر عنوان کرده، سیاست این وزارتخانه در مورد چینی‌ها، افزایش ساخت داخل و همکاری در توسعه پلت‌فرم‌ها مطابق با استانداردهای روز است. به گفته وی، شرکت‌های تولیدی و مونتاژی (به‌خصوص چینی‌ها) باید محصولات خود را به مرور به سمت توسعه ساخت داخل ببرند و وزارت صنعت نیز برنامه‌هایی جدی در این مورد دارد.

گفته‌های معاون وزیر صنعت در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، اگرچه برنامه ساخت داخل در مورد خودروهای اروپایی و برخی آسیایی‌ها مناسب صنعت خودرو کشور است، با این حال به دلایلی از جمله تفاوت در نرخ بهره‌وری و دستمزد (در ایران و چین) نمی‌توانیم این سیاست را در مورد چینی‌ها اجرا کنیم. در این‌باره حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: خودروسازی ایران در بحث داخلی‌سازی قطعات، مزیتی نسبت به چینی‌ها ندارد؛ بنابراین چندان به صلاح نیست که بخواهیم ساخت داخل خودروهای چینی کشور را مانند سایر خودروها بالا ببریم. وی با بیان اینکه تولید قطعه در چین، به‌صرفه‌تر و اقتصادی‌تر از ایران است، می‌افزاید: چینی‌ها اولا بهره‌وری بسیار بالاتری نسبت به ما دارند و ثانیا نیروی کارشان نیز ارزان‌تر است؛ بنابراین قطعات تولیدی آنها با قیمت کمتری (نسبت به ایران) تولید می‌شود. به گفته این کارشناس، با توجه به بهره‌وری پایین و نیروی کار گران در ایران نسبت به چین، افزایش ساخت داخل خودروهای چینی می‌تواند به افزایش قیمت بینجامد.

مراسم ورود به بازار چانگان CS35 برگزار شد.

بررسی فنی MG GS

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی