پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

راهنمای خرید خودرو در بازار ایران – قسمت دوم

پـژو 206 تیپ 5 به نقل از مجله تخت گاز از حضور پژو ۲۰۶ به عنوان یک هاچ‌بک دوست‌داشتنی و جوان‌پسند در ایران، مدتی زیادی می‌گذرد و فروش بالای آن در این سال‌ها باعث شده تا به عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های ایران‌خودرو شناخته شود. متاسفانه پس از اعمال تحریم‌ها و تغییراتی که در قیمت […]

javankhodro
جمعه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

پـژو 206 تیپ 5

پـژو 206 تیپ 5

به نقل از مجله تخت گاز

از حضور پژو ۲۰۶ به عنوان یک هاچ‌بک دوست‌داشتنی و جوان‌پسند در ایران، مدتی زیادی می‌گذرد و فروش بالای آن در این سال‌ها باعث شده تا به عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های ایران‌خودرو شناخته شود. متاسفانه پس از اعمال تحریم‌ها و تغییراتی که در قیمت خودروها اتفاق افتاد، کیفیت پژو ۲۰۶ نیز نسبت به قبل پایین‌تر آمد. اما مدتی است ایران‌خودرو با اضافه‌کردن برخی آپشن‌ها به ۲۰۶، بخشی از این افت کیفیت در مقابل بالا رفتن قیمت را جبران کرده است. پیش از این ۲۰۶ هاچ‌بک در 4 تیپ ۲،۳،۵ و ۶ اتوماتیک عرضه می‌شد. اما مدت زیادی است که خبری از تولید تیپ ۶ و تیپ ۳ نیست. هم‌چنین تیپ ۲ که پیش از این با پیشرانه ۱.۴ لیتری ۷۵ اسب‌بخاری عرضه می‌شد، با این پیشرانه ضعیف خداحافظی کرده و از پیشرانه مشترک با تیپ ۵ بهره می‌برد. البته از نظر سطح تجهیزات تفاوت‌های زیادی با تیپ ۵ دارد تا اختلاف قیمتی این دو توجیه داشته باشد.  ۲۰۶ تیپ ۵ فول آپشن با همان ظاهر همیشگی در بازار عرضه می‌شود. البته در مدل‌های جدید، گرافیک چراغ‌های عقب تغییر کرده و دو سنسور کمکی پارک نیز به سپر عقب اضافه شده است. امکانات کابین تیپ ۵ شامل مواردی نظیر پت سری‌های تنظیم شونده صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، دو عدد ایربگ، 4 عدد بلندگو روی درها و دو عدد در کنار آینه‌های جانبی، 4 شیشه برقی، آینه‌های جانبی برقی، سیستم صوتی جدید مجهز به بلوتوث، خروجی AUX، SD کارت و قابلیت برقراری ارتباط تلفنی است. کامپیوتر تیپ ۵ جدید دستخوش تغییراتی شده و مواردی نظیر فاصله تا موانع پشت خودرو، هشدار باز بودن درها، اطلاعات کامل سیستم صوتی و دماسنج را نشان می‌دهد. صفحه کیلومتر تیپ ۵ اما با رنگ سفید و فرم بی‌روح خود، زیبایی چندانی ندارد و کابین نسبتا جذاب ۲۰۶ هماهنگ نیست.  ۲۰۶ یک هاچ‌بک کوچک است که مخصوص جوان‌ها طراحی شده، پس از آن انتظار کابین جادار و راحت نداشته باشید. فضای پای سرنشینان عقب به شدت محدود است و اگر صندلی‌های جلو، عقب کشیده شود عملا نشستن دو نفر در این قسمت غیرممکن می‌شود. صندلی‌های جلو نیز فضای پای چندان مناسبی ندارند. اما به کیفیت متریال کابین می‌رسیم. موردی که در چند سال اخیر افت چشمگیری داشته است. دوخت پارچه صندلی‌های عقب نیز چندان مطلوب نیست. مونتاژ بعضی قسمت‌ها هم‌چون کنسول جلو نیز کیفینت مناسبی ندارد و پس از مدتی سر و صدای اضافی را برای کابین پديد می‌آورد.
به نقطه قوت پژو۲۰۶ تیپ ۵ یعنی پیشرانه TU5 آن می‌رسیم. پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپی که قادر است ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند. این پیشرانه به خوبی با وزن ۲۰۶ هماهنگی دارد و چابکی مناسبی برای این هاچ‌بک کوچک به ارمغان آورده است. البته سفتی دنده باعث شده تا بخشی از توان موتور در تعویض دنده‌ها تلف شود. دنده عقب نیز داستان خودش را دارد و بعضی وقتی‌ها برای تعویض آن باید از دنده ۱ به دنده عقب بروید. دید اطراف اما مناسب است و نقطه کور آنچنانی وجود ندارد. تنها شیب زیاد کاپوت باعث شده تا مدتی طول بکشد تا ابعاد جلوی خودرو عادت کنید. سواری تیپ ۵ نسبتا خشک است و صدای برخورد تایرها با زمین در برخی موارد آرامش کابین را به هم می‌زند. البته عایق‌بندی کابین مناسب است و صدای موتور تنها در دورهای بالا داخل کابین شنیده می‌شود. تهویه اتوماتیک نیز قدرت مناسبی در خنک کردن کابین دارد اما در دورهای بالا به شدت صدای زیادی تولید می‌کند و در برخی موارد کلافه کننده می‌شود. مصرف ۲۰۶ اقتصادی و مناسب است و ابعاد کوچک و جمع‌وجور آن باعث شده تا رانندگی با آن در شهرهای شلوغ با جای پارک کم راحت باشد.

پـژو 206 تیپ 5پـژو 206 تیپ 5پـژو 206 تیپ 5

کیا  سـول

کیا  سـول

به نقل از مجله تخت گاز

پس از اپتیما، سول به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای کیا به شمار مي‌آید. البته این خودرو در ایران نسبتا ناشناخته است و همچون سایر محصولات کیا، نام و آوازه چندانی ندارد. شاید دلیل این امر، کلاس و فرم بدنه خاص این خودرو باشد که چندان عامه پسند نیست.
به تازگی نسل دوم کیا سول که مدل ۲۰۱۴ این خودرو محسوب مي‌شود، با دستی پر به استقبال خریداران ایرانی آمده است. این مینی ون ۱۳۰ میلیون تومانی از یک طراحی جعبه‌اي شکل با فرمي ‌خاص برخوردار است. ‌هم‌چنين  طراحی چراغ‌‌هاي عقب و فرم درب صندوق بار نیز در نوع خود جالب است، چراغ‌‌هاي جلو نیز ظاهری مشابه چراغ‌‌هاي کیا پیکانتو دارند، و در کل مي‌توان گفت آنچه در ظاهر سول مشاهیده مي‌کنید، منحصر به فرد است و با هیچ خودرویی در کشور شباهت ندارد. از این نظر سول، افراد با سلیقه‌‌هاي خاص را به سوی خود جذب مي‌کند و با ظاهر متمایزش در خیابان‌ها جلب توجه مي‌کند. طراحی کابین سول جذاب و دوست داشتنی است. مهندسی کابین بسیار مناسب است و از شلوغی و گیج کنندگی در کابین خبری نیست. در کابین سول همه چیز فرم دایره‌اي به خود گرفت است. از نشیمنگاه صندلی‌‌هاي جلو گرفته تا طراحی پنل درب ها. کیفیت متریال کابین نسبت به نسل قبلی این خودرو بهبود چشمگیری داشته است و مرغوبیت چرم استفاده شده برای روکش صندلی‌ها و فرمان و پلاستیک فشرده استفاده شده در ساخت کنسول جلو، قابل توجه است. به لطب طراحی جعبه‌اي شکل، کابین سول جادار و راحت است و به قول معروف هیچ فضای پرتی در ساخت بدنه داده نشده است. سقف شیشه‌اي پاناروما نیز به هرچه دلبازتر و روشن تر شدن فضای کابین کمک شایانی مي‌کند. کیا برای سول دو پیشرانه ۴سیلندر ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری در نظر گرفته است. که نمونه‌‌هاي وارد شده به کشور اکثرا از گونه ۱.۶ لیتری با جعبه دنده اتوماتیک هستند. قدرت ۱۳۰ اسب بخاری این مدل در کنار شتاب ۱۲ ثانیه ایش برای مصارف شهری مناسب است و نمي‌توان انتظار چندانی از آن داشت. این در حالی است که نمونه ۲ لیتری با پیشرانه قدرتمندتر جذابیت‌‌هاي حرکتی بیشتری دارد. سیستم تعلیق مدل ۲۰۱۴ این خودرو نسبت به قبل تغییرات زیادی پیدا کرده است و در دفع ناهمواری‌ها و تکان‌‌هاي مسیر توانمند نشان مي‌دهد. عملکرد فرمان نیز مناسب است و به سیستم الکتریکی فلکس استیر مجهز شده است. استفاده از سیستم انژکتور مستقیم در پیشرانه نسل جدید این خودرو به بهبود گشتاور و کاهش مصرف سوخت کمک شایانی کرده است. ‌هم‌چنين  شاسی محکم‌تر در این مدل، ایمنی بیشتری را برای سول ۲۰۱۴ به همراه دارد.

کیا  سـولکیا  سـولکیا  سـول

جنسیس کوپه 2013

جنسیس کوپه 2013

به نقل از مجله تخت گاز

جنسیس کوپه یکی از اولین کوپه‌های وارداتی هیوندای به ایران بود که با استقبال چشمگیری روبه‌رو شد و به لطف موتور پرقدرت و ظاهر جذابش، به یکی از آرزوهای جوانان اسپرت سوار،  با بودجه کمتر از  بنز و ب‌ام‌و سواران  تبدیل شد.  جنسيس 2013علی رغم موتور و سواری فوق العاده‌اش، از محبوبیت چشمگیر نسل قبلی برخوردار نیست، که شاید بتوان قیمت بسیار گران تر از قبل را یکی از مهمترین دلایل استقبال کم از آن برشمرد. جنسیس کوپه فیس لیفت دستخوش تغییراتی شده است که از مهم‌ترین تغییرات می‌توان به فرم جدید چراغ‌های جلو، سبک جدید جلو پنجره و سپر آن اشاره کرد. .  در کل جنسیس حالت  قبلی بدنه خود را حفظ کرده است و در مدل ۲۰۱۳،  برای به روز شدن آرایش غلیظ کرده است! در کابین جنسیس جدید، به تغییراتی جزیی بسنده شده است و همه چیز همان رنگ و بوی اسپرت سابق را دارد، با این تفاوت که کیفیت قطعات ارتقا یافته است.  طراحی کابین،  راننده را به یک رانندگی اسپرت و هیجانی تشویق می‌کند. تعداد زیاد دکمه‌ها روی کنسول جلو، پدال‌های آلومینیومی ‌و فرم اسپرت دسته دنده و صفحه کیلومتر شمار، نقاط قوت کابین جنسیس به شمار می‌آیند. البته طراحی ساده فرمان اسپرت و هیجان انگیز نیست و بیشتر حس رانندگی بایک سدان لوکس را در ذهن بیننده تداعی می‌کند.  فهرست امکانات و تجهیزات رفاهی جنسیس راضی کننده است، اما هنوز هم جای خالی برخی آپشن‌ها در آن احساس می‌شود. فضای داخل کابین برای سرنشینان جلو کاملا مناسب است و روی صندلی‌های چرمی‌ و دربرگیرنده آن احساس تسلط و راحتی کامل خواهید کرد. اما ردیف عقب، همچون سایر خودروهای این کلاس از فضای تنگ و محدود رنج می‌برد و برای افراد قدبلند مشکل ساز است.
۶ عدد ایربگ داخل کابین، ترمزهای دیسکی خنک شونده جلو و عقب که نسبت به قبل ارتقا چشمگیری یافته‌اند و سیستم‌های ESP,OCS ,TCS ,ECS از جنسیس،  یک کوپه ایمن و قابل اعتماد ساخته‌اند.
جنسیس جدید در بحث فنی و پیشرانه، تغییرات قابل توجهی نسبت به قبل یافته است. جعبه دنده ۸سرعته که جایگزین نمونه ۶سرعته مدل قبلی شده است، سواری اسپرت و هیجان انگیزی را برای جنسیس به ارمغان آورده است. صدای خروجی از اگزوزها در مدل جدید، به مراتب جذاب تر از نمونه قبلی است و در کنار آمپرهای نشان دهنده روی کنسول جلو و شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، لذت رانندگی را دو چندان می‌کند. شتاب اولیه و ثانویه جنسیس جدید نسبت به قبل بسیار بهتر شده است و در عین حال مصرف سوخت نسبت به مدل قبلی پایین تر آمده است.  هندلینگ جنسیس کوپه یکی از مهمترین نقاط قوت آن است که در مدل جدید شاهد چسبندگی بیشتری نیز هستیم. علاوه بر این، سیستم کنترل هرزگردی و کنترل پایداری بازنگری شده و در کنار قابلیت فرمان پذیری بالا، مهار این کوپه وحشی را آسان کرده اند.

جنسیس کوپه 2013جنسیس کوپه 2013جنسیس کوپه 2013

هیوندای النترا 2015

هیوندای النترا 2015

به نقل از مجله تخت گاز

پنجمین نسل هیوندای النترا را می‌توان یکی از محبوب‌ترین سدان‌های هیوندای در ایران قلمداد کرد که از روی شباهت ظاهری که با برادر بزرگ‌ترش سوناتا دارد، از جایگاه مناسبی در بازار خودروهای وارداتی برخوردار است. طراحی ظاهری النترا هم‌چون سایر محصولات جدید هیوندای، از خط مشی طراحی سیالی متشکل از خطوط مواج و حجم‌پردازی‌های گوناگون پیروی می‌کند. در نمونه ۲۰۱۴، طراحی مه‌شکن‌های جلو نیز دستخوش تغییراتی شده و شاهد جذابیت بیشتر گرافیک چراغ‌های عقب هستیم. طراحی پرزرق‌وبرق ظاهر النترا به کابین نیز نفوذ کرده شاهد کنسول میانی یک تکه با شیبی ملایم هستیم. نخستین چیزی که در کابین النترا جلب توجه می‌کند، کیفیت مناسب متریال کابین و پوشش چرمی ‌صندلی‌ها و فرمان است. که از‌ این نظر در سطح هیوندای سوناتا قرار می‌گیرد. البته در نمونه‌های تودوزی کرم که از تریم چوبی برای تزیینات کابین استفاده شده است، شاهد کیفیت نامناسب قطعات چوبی هستیم که از نظر دقت مونتاژ، به تمیزی تریم مشکی و نقره‌ای نیستند. علی‌رغم شیب سقف در قسمت عقب و ابعاد نسبتا کوچک خودرو، شاهد فضای مناسب و جاداری در کابین هستیم و حتی در ردیف عقب نیز مشکل خاصی از نظر فضای پا یا سر به چشم نمی‌خورد. عایق‌بندی کابین النترا مناسب است و خبری از سروصداهای اضافی داخل کابین نیست. البته صدای پیشرانه در دورهای بالا و هنگام فشردن پدال گاز بیشتر می‌شود و جذابیت چندانی ندارد. سواری نیز نسبتا نرم است و از این نظر در کنار رقیب خود، یعنی کیا سراتو قرار می‌گیرد.
النترا از یک پیشرانه ۴ سیلندر 1.8 لیتری برخوردار است که قادر است ۱۴۸ اسب‌بخار قدرت تولید کند. از  این نظر، النترا یک رده پایین‌تر از سراتو جدید قرار می‌گیرد. البته از نظر قابلیت‌های حرکتی و کشش، هیچ مشکلی با النترا احساس نمی‌شود و در سبقت گرفتن‌ها و یا شتاب‌های اولیه، قدرتمند و قابل قبول ظاهر می‌شود. در تعویض دستی دنده‌ها می‌توان بیشتر از قابلیت‌های حرکتی  این خودرو استفاده کرد، چرا که در حالت اتوماتیک، با بالا نرفتن دور موتور از یک میزان تعیین شده، در تعویض دنده‌ها یک تاخیر کوتاه به وجود می‌آید. البته تعویض دنده‌ها کاملا نرم است و هماهنگی پیشرانه و گیرباکس مطلوب است و خبری از کوبش‌های منتقل شده به اتاق هنگام تعویض دنده‌ها نیست. یکی از نقاط ضعف النترا چسبندگی نامناسب و هندلینگ نسبتا ضعیف‌ این خودرو است که باعث می‌شود هنگام تعویض خطوط با سرعت‌های بالا و یا ورود به پیچ‌ها، بیشتر حواستان به سرعت خودرو باشد و این حالت کمی ‌از اعتماد به نفس راننده می‌کاهد. البته عملکرد سیستم ترمز کاملا مناسب است و از این نظر مشکلی احساس نمی‌شود.  از نظر‌ایمنی، النترا نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری داشته است و توانسته ۵ ستاره ‌ایمنی را از موسسه ‌ایمنی EURONCAP دریافت کند.

هیوندای النترا 2015هیوندای النترا 2015هیوندای النترا 2015

تویوتا کـرولا

تویوتا کـرولا

به نقل از مجله تخت گاز

صحبت از اعتبار و قدمت برند که می‌شود، نام‌ونشان کره‌ای‌ها در مقابل برندی باسابقه هم‌چون تویوتا رنگ می‌بازد. تویوتا همواره در ساخت خودروهای با دوام، همه‌پسند و پرفروش شهرت داشته است و نماینده آن در کلاس C، عنوان پرفروش‌ترین خودروی جهان را یدک می‌کشد. کرولا نخستین بار در سال ۱۹۶۶ معرفی شد و حالا پس از گذشت ۴۸ سال از عمر درخشانش، یازدهمین نسل آن با کد 170F معرفی شده است. خودرویی پرطرفدار و باسابقه که فروشش در سال ۲۰۱۳ از مرز ۴۰ میلیون دستگاه گذشت. کرولا جدید با 2 ظاهر مختلف عرضه می‌شود. یک مدل مخصوص بازار آمریکا است و دیگری ویرایش خاورمیانه کرولا به‌شمار می‌آید. نمونه وارد شده به کشور ظاهری متفاوت نسبت به مدل عرضه شده در بازار آمریکا دارد و در دو سطح تجهیزاتی XLi و GLi در ایران عرضه می‌شود.
نمای ظاهری کرولا، زرق‌وبرق رقبای کره‌ای را ندارد، اما طراحی آن جاافتاده و عامه‌پسند است، و همین عامل باعث می‌شود تا دیرتر از چهره این خودرو بی‌آلایش خسته شوید. چراغ‌های بسیار بزرگ در کنار جلوپنجره براق و سپر ورم‌کرده جلو، از مهم‌ترین عناصر طراحی بدنه کرولا به‌شمار می‌آیند. خطوط روی جلوپنجره به داخل کاسه چراغ‌ها نیز منتقل شده و با وجود گلگیرها و سپرهای ورم کرده، ابعاد کرولا بزرگ‌تر از قبل شده است. نمای ظاهری کرولا جدید مخلوطی از خطوط تیز و نرم است که ترکیبی چشم‌نواز را رقم زده است. اما در این میان، کرولا از نبود مواردی هم‌چون چراغ‌های LED جلو و عقب رنج می‌برد. البته از تعداد ‌اندکی لامپ LED که در چراغ‌های جلو کار شده، نمی‌توان گذشت!
به لطف ابعاد بزرگ بدنه و طراحی منطقی، کرولا از کابین بسیار جادار و راحتی برخوردار است که به‌راحتی ۵ نفر را در خود جای می‌دهد. کیفیت متریال کابین بسیار مطلوب است و تنها نبود مواردی هم‌چون روکش چرمی‌ صندلی‌ها در مدل‌های پایه توی ذوق می‌زند. طراحی کابین کرولا به دور از هیجان است، اما در عین حال اتاق  این خودرو بسیار بادوام و آرامش‌بخش است و بیشتر افراد میان‌سال را به سوی خود جذب می‌کند. همان‌طور که اشاره شد، کرولا از نظر سطح تجهیزات و امکانات رفاهی، در مقابل رقیبی هم‌چون سراتو حرفی برای گفتن ندارد و از نبود امکانات ابتدایی در این رنج قیمت، هم‌چون صندلی برقی راننده و  تهویه مجزا برای سرنشینان عقب، حتی در نمونه‌های فول آپشن بی‌بهره است.  این اشکال کرولا در مدل XLI با امکانات پایه پررنگ‌تر است و نبود مواردی هم‌چون تهویه اتوماتیک، صفحه نمایش، کروزکنترل، سانروف و مه‌شکن‌های جلو، بسیار ناامیدکننده است.
اما با روشن کردن کرولا و شروع حرکت با این سدان محبوب ژاپنی، تمام کم‌وکاستی‌هایش را فراموش کرده و به آن علاقه‌مند خواهید شد. کرولاهای واردشده به کشور از پیشرانه ۴سیلندر ۲لیتری برخوردارند که قادر است ۱۴۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. سواری کرولا هم‌چون سایر محصولات خانوادگی تویوتا، بسیار نرم و بی‌صداست و سیستم تعلیق در دفع ناهمواری‌ها و تکان‌های مسیر، عالی عمل می‌کند. رانندگی با کرولا چندان هیجان‌انگیز نیست، اما کشش بالای این خودرو و تعادل خوبش در حرکات بدنه قابل تحسین است. هم‌چنین جعبه دنده ۴سرعته اتوماتیک از دقت بسیار بالایی برخوردار است و هماهنگی آن با پیشرانه مثال زدنی است. البته جای خالی کرولاهای مجهز به جعبه دنده ۷سرعته اتوماتیک S CVTI در ایران احساس می‌شود. فرمان کرولا بسیار نرم است و این نرمی ‌زیاد، در مواردی فرمان را گیج کرده است. کرولا با وجود قدرت کمتر از سراتو، پابه‌پای این خودرو شتاب‌گیری می‌کند و ظرف ۹.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. کرولا یکی از‌ایمن‌ترین سدان‌های متوسط بازار است و در این زمینه کارنامه درخشانی دارد.

تویوتا کـرولا تویوتا کـرولا تویوتا کـرولا

ب ام و 428i  گرن کوپه

ب ام و 428i  گرن کوپه

به نقل از مجله تخت گاز

سری ۴ یکی از جدیدترین محصولات ب‌ام‌و است که با تکیه به تجربیات سری ۳ محبوب تولید شده. ب‌ام‌و با توقف تولید مدل کوپه سری ۳ بسیاری از هوادارنش را شوکه کرد، اما با جایگزین کردن سری ۴ کوپه و کانورتیبل به جای آن، به رقبا گوشزد کرد که هنوز میدان را خالی نکرده است. در این چند سال اخیر تنوع محصولات ب‌ام‌و بسیار زیاد شده و تقریبا می‌توان گفت در هر کلاس خودرویی یک نماینده دارد. مدتی است پرشیا خودرو وارد کننده ب‌ام‌و به ایران، فعالیت خود را گسترش داده و اقدام به وارد کردن جدیدترین مدل‌های ب‌ام‌و به ایران می‌کند. یکی از مهم‌ترین عواملی که دست پرشیا خودرو را برای این سطح گسترده از واردات باز گذاشته، پیشرانه ۲ لیتری توربو استفاده شده در اکثر محصولات جدید ب‌ام‌و است، که با قانون منع واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ هماهنگی دارد. پای سری ۴ هم به عنوان یکی از جدیدترین مدل‌های ب‌ام‌و‌، به همين دليل مدتی است که به ایران باز شده. این مدل جدید ب‌ام‌و در 3 نوع کانورتیبل، کوپه و گرن کوپه (۴ در) وارد ایران می‌شود. هر کدام از این مدل‌ها در دو نوع 420 و 428 وارد کشور می‌شوند و می‌توان گفت اکثر سری ۴‌های گرن‌کوپه وارد شده به کشور از نوع 428 مجهز به پکیج اسپرت M هستند. طراحی خشن جلو با چراغ‌های متصل شده به جلوپنجره، چراغ‌های عقب مشابه سایر محصولات ب‌ام‌و خطوط تیز روی بدنه از ویژگی‌های این اتاق جدید ب‌ام‌و هستند. هم‌چنین سقف گرن‌کوپه شیب ملایمی‌ دارد و روی شیشه لچکی عقب عبارت گرن‌کوپه حک شده. فضای کابین نسبتا جادار و فرم طراحی صندلی‌ها جالب توجه است. حتی صندلی‌های ردیف عقب نیز علی‌رغم فرم کوپه‌مانند بدنه، فضای نسبتا مناسبی دارند و با توجه به گودی صندلی‌ها، ارتفاع کم سقف احساس نمی‌شود. طراحی کلی کابین و کنسول جلو کاملا مشابه سایر محصولات جدید ب‌ام‌و است و به نظر می‌رسد ب‌ام‌و برای کاهش هزینه‌هایش، سعی کرده از یک فرم تکراری برای کابین اکثر محصولاتش استفاده کند!
کنسول میانی حدود ۷ درجه به سمت راننده متمایل شده و از این نظر شاهد ارگونومی ‌مناسبی در کابین سری ۴ هستیم که باعث شده دسترسی به ادوات مختلف آسان باشد. در مدل لاکچری ترکیب تیره و روشن در تریم داخلی دیده می‌شود و در مدل اسپرت لاین، از پوشش مشکی رنگ برای کابین استفاده شده است. هم‌چنین در مدل‌های مجهز به پکیج اسپرت M، فرمان اسپرت منقش به لوگو M، بر زیبایی‌های کابین می‌افزاید. . وکیوم درها در فاصله معینی به بسته شدن درها کمک می‌کند و هم‌چون سری ۶ گرن‌کوپه، هنگام باز شدن در، شیشه‌های جانبی اندکی پایین می‌آیند. اطلاعات ضروری خودرو نیز توسط سیستم هد‌آپ‌دیسپلی روی شیشه جلو نمایش داده می‌شود.
مدل‌های 420 و 428 هردو از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری برخوردار هستند. این پیشرانه ۲ لیتری با دو توربوشارژر مجهز به سامانه تویین اسکرول تغذیه می‌شود. این سیاست جدید ب‌ام‌و در ساخت پیشرانه‌های کم حجم، آلایندگی و مصرف پایینی را برای محصولاتش به ارمغان آورده. سیستم تویین اسکرول توربوها، باعث شده تا بیشینه گشتاور در همان دورهای ابتدایی در اختیار راننده قرار بگیرد و از این نظر سری ۴ خودرو تیز و چابکی باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز سری ۴، بهره‌گیری از گیرباکس ۸ سرعته استپ‌ترونیک است که در سایر محصولات جدید ب‌ام‌و نیز به چشم می‌خورد. این جعبه دنده مدرن یکی از بهترین‌هاست و عملکرد لذت بخشی دارد. در حالت رانندگی اسپرت فرمان و کمک فنرها سفت‌تر و دنده‌ها در دورهای بالاتر تعویض می‌شوند. در حالت اقتصادی اما همه عوامل در جهت کاهش مصرف سوخت دست به دست هم می‌دهند. فرمان به سامانه هوشمند SERVTRONIC مجهز شده و با سنجیدن شرایط سرعت و حالت رانندگی، بهترین عملکرد را انتخاب می‌کند. عایق‌بندی کابین نیز مناسب است و صدای موتور به کابین نفوذ نمی‌کند.

ب ام و 428i  گرن کوپهب ام و 428i  گرن کوپهب ام و 428i  گرن کوپه

رنو سـفران

رنو سـفران

به نقل از مجله تخت گاز

سفران بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین سدان وارداتی شرکت نگین‌خودرو، نماینده رنو در  ایران است که در کلاس سدان‌های لوکس با رقبا مچ‌اندازی می‌کند. سفران ۲۰۱۵ فیس‌لیفت رنو لتیتود قدیمی ‌محسوب می‌شود. تولید لتیتود از سال ۲۰۱۰ آغاز شد و در سایر کشورها با نام رنو سامسونگ 5SM و سفران شناخته می‌شود. در طراحی ظاهری سفران به ماهیت لوکس خودرو اهمیت ویژه‌ای داده شده و طراحی ساده و همه‌پسند آن اکثر سلیقه‌ها را به خود جذب می‌کند.
با ذهنیتی که از ماهیت لوکس سفران در ذهنمان نقش بسته است، در خودرو را باز می‌کنیم. فضای کابین سفران فول آپشن بسیار لوکس و چشم‌نواز طراحی شده است. البته شاید از نظر طراحی کابین به پای رقیبی هم‌چون آکورد نرسد، اما فهرست امکانات آن بسیار کامل‌تر از سایر خودروهای رقیب است. در نمونه فول آپشن، صندلی‌ها و پنل در‌ها با چرم مصنوعی پوشانده شده‌اند. کیفیت چوبکاری‌های داخل کابین نیز مطلوب است و برای کنسول جلو از پلاستیک فشرده با کیفیت قابل قبول استفاده شده است. دستگیره‌های درها اما از جنس پلاستیک با روکش براق هستند که کیفت مناسبی ندارند. فضای کابین سفران جادار است، اما فضای سرنشینان ردیف عقب از بعضی از خودروهای این کلاس محدودتر به نظر می‌رسد و سر افراد قد بلند کمی ‌با سقف سایش پیدا می‌کند. سفران در 2 تیپ تجهیزاتی LE و SE SPL عرضه می‌شود. در نمونه فول‌آپشن LE شاهد امکانات جالبی نظیر ترمزدستی الکترونیکی و صفحه نمایش ۷‌اینچی لمسی هستیم که با کمک موس‌پد نیز تنظیم می‌شود. سفران فول آپشن تنظیمات فوق‌العاده کاملی برای صندلی‌ها دارد. تنظیمات صندلی راننده در 3 حافظه مجزا ذخیره می‌شود. هم‌چنین صندلی‌های جلو به گرمکن مجهز هستند و صندلی راننده از ماساژور بهره می‌برد.
با انتقال دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی و تلفن به پشت فرمان، سعی شده تا فرمان از شلوغی به دور باشد. اما عادت کردن به محل قرارگیری تعدادی از این دکمه‌ها نیاز به زمان دارد. نمونه فول آپشن از سقف پانوراما و سانروف دو تکه بهره می‌برد که تنظیمات سانروف به کمک اهرم دایره‌ای شکل انجام می‌شود. سیستم صوتی BOSE کیفیت مناسبی دارد و تهویه مطبوع اتوماتیک ۳ حالته به سیستم تصفیه‌کننده و خوش‌بوکننده هوا مجهز شده است. دید به اطراف و تسلط بر خودرو مناسب است و هنگام نشستن روی صندلی راننده می‌توانید جلو کاپوت را مشاهده کنید. در این میان ستون‌های پهن جلو کمی ‌از دید طرفین کاسته‌اند. هم‌چنین سیستم تشخیص نقطه کور در کنار‌  آینه‌های جانبی، هنگام تعویض خطوط به راننده هشدار می‌دهد.
سفران آنچنان هم که فکر می‌کنید اروپایی نیست و رگه‌های ژاپنی هم‌چون پلت‌فرم مشترک با نیسان تیانا در آن به چشم می‌خورد. سفران در دو مدل ۴ سیلندر ۲ لیتری و ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری وارد‌ ایران می‌شود. مدل ۲.۵ لیتری قادر است ۱۷۷ اسب‌بخار قدرت تولید کند. . سفران چندان خودرو چابکی نیست و گشتاور را در دورهای بالا در اختیار راننده قرار می‌دهد. اما کشش مناسبی دارد و عملکرد جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک) قابل‌قبول است. سفران از چسبندگی و هندلینگ مناسبی برخوردار است و به سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم ضد لغزش ASR مجهز شده است. عایق‌بندی کابین عالی انجام شده و صدای پیشرانه تنها در دورهای بالا داخل کابین به گوش می‌رسد. سفران‌های وارد شده به کشور از نوع مونتاژ کره هستند . یکی از مهم‌ترین نکات منفی سفران که باعث شده علی‌رغم ویژگی‌های مثبتش در بازار ایران از اقبال کمی ‌برخوردار باشد، قیمت غیرمنطقی و بالاتر از خودروهای هم‌رده است. البته از نقش رقیبی قدرتمند و بی‌عیب و نقص نظیر هوندا آکورد نیز نمی‌توان گذشت.

رنو سـفرانرنو سـفرانرنو سـفران

لکسوس ES250

در واقع ذات محصولات لکسوس در کیفیت فوق العاده، فهرست چشمگیر آپشن‌ها و البته کیفیت سواری قابل توجه خلاصه می‌شود. یکی از پرطرفدارترین سدان‌های لکسوسم دلی نیست جز ES. لکسوس ES پلی میان IS اسپرت و سدان‌های لوکسی نظیر GS و LS به شمار می‌رود که رقبایی نظیر ب ام و سری ۵ و بنز E کلاس را در مقابل خود می‌بیند. نسل قبلی ES در ایران با استقبال مناسبی رو به رو شد. علی‌رغم پیشرانه قدرتمندی که روی مدل قبلی قرار داشت، طراحی بدنه و کابینش، در عین لوکس بودن، تا حدودی کسل کننده و بی روح به نظر می‌رسید. اما داستان نسل جدید ES تفاوت زیادی با مدل قدیمی دارد. در مدل جدید ES شاهد یک طراحی جا افتاده و هماهنگ از لکسوس هستیم. لکسوس در این سدان لوکس نیز از المان‌هایی نظیر جلو پنجره دوکی شکل و لامپ های LED در قسمت زیرین چراغ‌های جلو که زیبایی ظاهری را دو چندان می‌کنند، دریغ نکرده است. البته طراحی قسمت عقب نسبتا ساده انجام شده و بیشتر مشابه خودروهای کره‌ای نظیر هیوندای سوناتا YF است تا یک سدان لوکس ژاپنی. و اگر بخواهیم در کل زیبایی ظاهری ES را ارزیابی کنیم، علی‌رغم هماهنگی نقاط مختلف و طراحی شیک و جا افتاده، از نظر جذابیت، ES در پس برادرانش یعنی IS و GS  قرار می‌گیرد.
فضای کابین نیز همچون طراحی بدنه از دکوراتیوی بسیار شکیل و کلاسیک بهره می‌برد و ایرادی به کیفیت پوشش‌های کابین و چرم و چوب استفاده شده در این قسمت وارد نیست. لکسوس در ESجدید  و سایر محصولات جدیدش، طراحی کابین مدل‌های قدیمی را به فراموشی سپرده و با استفاده از المان‌هایی نظیر غربیلک سه شاخه فرمان با طراحی ظریف، دریچه‌های مستطیلی شکل سیستم تهویه، محل قرار گیری صفحه نمایشگر ۸ اینچی و البته استفاده از ساعت آنالوگ در وسط کنسول جلو، باعث شده تا کابین ESجدید جذاب‌تر و دلنشین‌تر از مدل قبلی باشد. در زمینه امکانات رفاهی نیز لکسوس در سدان لوکسش از هیچ چیز دریغ نکرده و علاوه بر پرده‌های برقی پنجره های عقب و صندلی‌های برقی جلو مجهز به گرمکن و حافظه، شاهد استفاده از یک سیستم تهویه مطبوع کاملا حرفه‌ای و یک سیستم صوتی مارک لوینسون بسیار قوی با ۸ عدد اسپیکر در این مدل هستیم..
از همه تغییرات نسل جدید لکسوس ES گفتیم، اما باید قبول کرد که جای خالی پیشرانه ۶ سیلندر قدرتمند نسل قبلی در این مدل کاملا احساس می‌شود. در حقیقت به خاطر قوانین گمرکی و محدودیت های عجیب و غریب، شرکت وارد کننده اقدام به وارد کردن یکی از ضعیف ترین مدل‌های ESجدید کرده است. ES250 مورد بحث ما از یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی به حجم ۲۴۹۴ سی سی بهره می‌برد. درست است، حجم موتور نسبت به رقبایی نظیر ب ام و سری ۵ و بنز E کلاس جدید بیشتر است، اما فراموش نکنیم لکسوس اعتقادی به استفاده از توربوشارژر در پیشرانه محصولات جدیدش ندارد. همین عامل باعث شده تا این سدان ۱۷۰۰ کیلویی توانایی تولید ۱۸۴ اسب بخار قدرت را داشته باشد که در دور ۶۰۰۰ به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. بیشینه گشتاور نیز به ۲۳۵ نیوتون متر می‌رسد و همه این اعداد و ارقام دست به دست هم داده اند تا این لکسوس به شدت راحت، چندان چابک نباشد و بیشتر برای رفت و آمدهای معمولی مورد استفاده قرار بگیرد. کابین ES جدید واقعا آرامش بخش است و عایق بندی آنقدر عالی انجام شده که در بالاترین سرعت‌ها نیز شاهد هیچ صدای اضافی و اختشاشی داخل کابین نیستیم. عملکرد نرم سیستم تعلیق نیز در راحتی این سدان لوکس بی‌تاثیر نیست و گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک با عملکرد نرم و دقیقش نمره قبولی را به خود اختصاص می‌دهد. حالت رانندگی با ES جدید در سه برنامه ECO، NORMAL و SPORT تنظیم می‌شود که در حالت اسپرت، با تعویض دنده‌ها در دورهای بالا، سفت شدن کمک فنرها و حساس‌تر شدن فرمان، ES این اجازه را به راننده می‌دهد تا اندازه محدود شده‌ای از هیجان را تجربه کند. در حین رانندگی سیستم هدآپ دیسپلی اطلاعات ضروری را روی شیشه جلو نمایش می‌دهد و هنگام پارک کردن سیستم‌های کنترلی هوشمند و دوربین‌های دید عقب، نقش موثری در آسودگی خاطر راننده دارند.

لکسوس ES250لکسوس ES250لکسوس ES250

بنز  E کلاس

 بنز  E کلاس

به نقل از مجله تخت گاز

مرسدس E کلاس یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سدان‌های مرسدس‌بنز به شمار می‌رود که اتفاقا در ایران هم هواداران زیادی دارد. نسل جدید E کلاس، یا بهتر است بگوییم نمونه فیس‌لیفت اتاق W212، مدتی است وارد کشور شده و با توجه به محدودیت‌های گمرکی و کمرنگ‌تر شدن حضور سایر محصولات جدید بنز در ایران، سهم قابل توجهی از بازار سدان‌های لوکس آلمانی را به خود اختصاص داده. E کلاس جدید رقیبی سرسخت به نام ب‌ام‌و سری ۵ را در مقابل خود می‌بیند. شاید از نظر فنی E کلاس جدید به پای فرزند قدرتمند ب‌ام‌و نرسد، اما طرفداران و خریدارانش اگر از سری ۵ بیشتر نباشند، کمتر هم نیستند. نمونه‌های وارد شده E  کلاس جدید به کشور از نوع E200 و E250 هستند که هر 2 از پیشرانه ۴سیلندر ۲لیتری مجهز به توربوشارژر بهره می‌برند. پیشرانه E250 به عنوان قوی‌ترین نمونه E کلاس جدید، در دور ۵۵۰۰، ۲۱۱ اسب‌بخار قدرت تولید و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را روانه محور عقب می‌کند. یکی از نکات مثبت فنی در E کلاس این است که گشتاور در دورهای پایین در اختیار راننده قرار می‌گیرد. البته استفاده از توربو باعث شده تا این خودرو گازخور خودروهای اتمسفریک را نداشته باشد، اما از خوبی عملکرد توربوهایش هرچه بگوییم کم است. به لطف استفاده از توربوشارژر و حجم کم پیشرانه، مصرف سوخت E کلاس و آلایندگی آن با وجود تکنولوژی  blue direct بسیار بهبود پیدا کرده و مصرف آن در ۱۰۰ کیلومتر به  ۶.۱ لیتر رسیده که برای چنین خودرویی بی‌نظیر است.
طراحی Eکلاس جدید نسبت به نمونه قبل از فیس‌لیفت دستخوش تغییراتی شده که وسعت این تغییرات در قسمت جلو خودرو به مراتب بیشتر از سایر نقاط است. چراغ‌های دوقلو جای خود را به چراغ‌های یک‌تکه با تکنولوژی LED داده که به عقیده بسیاری زیبایی و جذابیت قبل را از دست داده‌اند. هم‌چنین طراحی چراغ‌های عقب، جلو پنجره و سپرها هم تغییر کرده، که همه این تحولات، ظاهری به‌روزتر و مدرن‌تر را برای Eکلاس جدید به ارمغان آورده‌اند و در یک کلام باید گفت، نمای ظاهری E کلاس جدید لوکس بودنش را فریاد می‌زند و به مراتب کلاسیک‌تر از رقیبی هم‌چون سری ۵ است.
تغییرات اعمال شده در کابین به هرچه لوکس‌تر شدن فضا کمک شایانی کرده است. با قرار گرفتن در کابین Eکلاس، حسی مابین حس اسپرت کلاس C و حس لوکس Sکلاس به سرنشینان منتقل می‌شود. نکته جالب در کابین مدل جدید، اضافه شدن ساعت آنالوگ گران‌قیمت روی کنسول جلو است، که پیش از این فقط در سدان‌های بزرگ و مجلل مرسدس‌بنز نظیر CLS و S دیده می‌شد. سراسر کابین با پوشش چرم طبیعی پوشانده شده و کیفیت عالی متریال کابین کاملا قابل لمس است. نکته جالب در خصوص محصولات جدید مرسدس‌بنز این است که فهرست امکانات ایمنی و امکانات رایج، در همه کلاس‌ها تقریبا با هم برابر شده و این نکته یعنی مرسدس‌بنز با هر بودجه‌ای به مشتری احترام می‌گذارد. Eکلاس جدید نیز از این قاعده مستثنی نیست و با نگاهی به فهرست سامانه‌ها و آپشن هایش، تشابه قابل توجهی را با بنز کلاس S جدید احساس خواهید کرد. البته نمونه‌های وارد شده به کشور همگی از نوع پایه و یا نیمه فول آپشن هستند و از برخی امکانات بی‌بهره‌اند.
Eکلاس جدید، به پیروی از سنت دیرینه مرسدس‌بنز، در ایمنی حرف اول را می‌زند. مهم‌ترین و جالب‌ترین سیستم ایمنی به‌کاررفته در Eکلاس، سیستمPre Safe است که به نوعی از تصادف پیشگیری می‌کند و با سایر سامانه‌های ایمنی خودرو در ارتباط است، که حتی توانایی تشخیص برخورد از عقب خودرو را هم دارد.
دو نوع جعبه دنده برای Eکلاس قابل سفارش است، یک نمونه ۶سرعته  و دیگری گیرباکس ۷سرعته
7G tronic plus دو کلاچه است که دسته دنده و اهرم‌های تعویض دنده پشت فرمان را هم شامل می‌شود. هم‌چنین در این گیرباکس هوشمند خبری از مکث‌های رایج در جعبه دنده‌های قبلی بنز نیست.
کمک فنرهای Eکلاس به خوبی نوسانات سطح جاده را کنترل می‌کنند و راحتی کامل را برای سرنشینان کابین جادار Eکلاس به ارمغان می‌آورند. اما جای خالی کمک فنرهای هوشمند ایرماتیک که در نمونه‌های ۸سیلندر به‌طور استاندارد عرضه می‌شوند، در  E200 احساس می‌شود.
نزدیک‌ترین رقبای Eکلاس در ایران، ب‌ام‌و سری ۵ جدید و لکسوس ES جدید به شمار می‌آیند، که وارد شدن Eکلاس جدید در نمونه‌های پایه و با ضعیف‌ترین پیشرانه‌هایش کار را برای رقبا راحت‌تر کرده است.

بنز  E کلاسبنز  E کلاسبنز  E کلاسبنز  E کلاس

ب ام و   X4

ب ام و   X4

به نقل از مجله تخت گاز

در سال ۲۰۱۴،  ب‌ام‌و پرده از شاسی‌بلند کامپکت جدید خود برداشت. X4 دومین شاسی‌بلند کوپه ب‌ام‌و به شمار می‌آید و برای کسانی طراحی شده که بودجه‌شان به خرید مدل X6 نمی‌رسد. X4 هم قدوقواره ب‌ام‌و X3 است. طول بدنه ۰.۵ اینچ از X3 بیشتر است و ارتفاع آن ۱.۵ اینچ از X3 کمتر است.  طراحی ظاهری X4 از سبک سایر شاسی‌بلندهای جدید ب‌ام‌و پیروی می‌کند. بسياري از منتقدین مهم‌ترين ایراد طراحی ب‌ام‌و را در شباهت زیاد قسمت عقب سدان‌هایش می‌دانند. حالا این ویژگی به شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و نیز سرایت کرده و شاهد شباهت بسیار زیاد شاسی‌بلندهای این خودروساز، در طراحی قسمت جلو و چراغ‌های جلو هستیم.
همان‌طور که اشاره شد، X4 یک شاسی‌بلند کوپه است. به‌همین خاطر شیب قسمت عقب سقف نسبت به سایر کراس‌اوورهای این سایز بیشتر است، که مشکلاتی از نظر دید محدود عقب را برای این خودرو به همراه دارد. اما از نظر فضای کابین و حجم صندوق بار تفاوت چندانی با یک شاسی‌بلند جمع‌وجور ندارد، اما فضای صندوق بار آن نسبت به X3 محدودتر است.
طراحی کابین X4 مشابه سایر محصولات جدید ب‌ام‌و است. این شباهت به‌اندازه‌ای است که تشخیص این مدل از سایر مدل‌های دیگر از روی فرم و نحوه طراحی کابین بسیار سخت شده است. اما در کل کابین X4 طراحی ساده و زیبایی دارد و به لطف بهره‌گیری از سیستم iDRIVE، خبری از شلوغی کنسول ماکان در X4 نیست.
کیفیت متریال کابین در سطح مطلوبی قرار دارد، اما استفاده از قطعات پلاستیکی در برخی نقاط کابین در خودرویی با این قیمت کمی عجیب به نظر می‌رسد. متمایل شدن کنسول جلو به سمت راننده هم‌چون سایر محصولات ب‌ام‌و، ارگونومی کابین را افزایش داده و دسترسی به ادوات مختلف را برای راننده آسان کرده است. سیستم صوتی X4 نیز ساخت شرکت KARDON HARMAN است و کیفیت مناسبی دارد.  ب‌ام‌و برای X4 دو پیشرانه ۶ سیلندر و ۴ سیلندر در نظر گرفته است. مدل 28i xDRIVE به عنوان مدل پایه از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو دوقلو بهره می‌برد. این پیشرانه پر بازده قادر است ۲۴۵ اسب‌بخار قدرت را روانه هر چهار چرخ کند. عملکرد جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک استپ‌ترونیک آن نیز بی‌نظیر است و حال‌وهوای رانندگی با یک سدان اسپرت را تداعی می‌کند. هم‌چنین توربوشارژرهای X4 به سامانه تویین اسکرول مجهز شده‌اند. این سامانه باعث می‌شود تا پیشرانه X4 تاخیر سایر خودروهای توربو را نداشته باشد و توربوها در دورهای پایین نیز عملکرد قابل‌قبولی از خود نشان دهند. حالت‌های رانندگی در ۴ برنامه مختلف تنظیم شده‌اند. در حالت ECO PRO دنده‌ها در دورهای پایین‌تر تعویض می‌شوند و همه تنظیمات در جهت کاهش مصرف سوخت تغییر می‌کند. هم‌چنین سامانه وضعیت سرازیری نیز موتور را در مسیر سرازیری به حالت سکون در می‌آورد. مرکز ثقل X4 پایین است و همین عامل با کاهش حرکت‌های عرضی یا بادی‌رول کمک شایانی می‌کند. سیستم کنترل عملکرد نیز تعادل و سرعت را در میانه پیچ‌ها کنترل می‌کند. مقاوت پیچشی بدنه ۷ درصد بیشتر از X3 است و همه این عوامل خبر از ذات اسپرت این شاسی‌بلند چموش می‌دهند. سواری X4 با توجه به ذات اسپرتش نسبتا از شاسی‌بلندهای خانوادگی خشک‌تر است و حتی در حالت کامفورت، ضربه‌هایی به ردیف عقب وارد می‌شود. عملکرد سیستم ترمز X4  نیز عالی نیست و هم‌چون سایر شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و که اخیرا عملکرد مناسبی در تست ترمز نداشته‌اند، عملکرد قابل توجهی در متوقف کردن خودرو ندارد.

ب ام و   X4ب ام و   X4ب ام و   X4

هوندا CRV

هوندا CRV

به نقل از مجله تخت گاز

همه کارشناسان خودرو، بر کم استهلاک بودن، با دوام بودن و اقتصادی بودن خودروهای ژاپنی متفق‌القول‌اند. هوندا نیز از آن دست خودروسازان ژاپنی به‌شمار می‌رود که محصولاتش از نظر دوام و کیفیت مثال‌زدنی هستند. شرکت فامیلی‌موتور نماینده انحصاری هوندا در ایران، پس از سال‌ها پای این برند محبوب ژاپنی را به کشور باز کرد. با استقبال مناسب مردم از مدل‌های سیویک و آکورد جدید، شرکت واردکننده در حال کامل کردن سبد محصولات خود است و در این راستا یکی از جدیدترین شاسی‌بلندهای هوندا به نام   CRVرا وارد کشور کرده است.
CRV نخستین بار در سال ۱۹۹۵ معرفی شد و در حال حاضر چهارمین نسل آن مهمان بازار خودروی کشور شده. مدل وارد شده به ایران، نمونه فیس‌لیفت نسل چهارم CRV به‌شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۵ توانست عنوان برترین شاسی بلند سال مجله موتور ترند را به خود اختصاص دهد. هم‌چنین بد نیست بدانید که نسل چهارم CRV به عنوان پرفروش‌ترین کراس‌اوور بازار آمریکا در سال ۲۰۱۴ شناخته شد.
CRV در ایران رقبایی نظیر تویوتا RAV4 و هیوندای سانتافه را در مقابل خود می‌بیند. البته قیمت CRV نسبت به رقبا بالاتر است، اما اگر راستش را بخواهید، ارزش پرداخت مبلغ اضافه را دارد. طراحی خاص و مدرن CRV شاید باب میل هر سلیقه‌ای نباشد، اما بی‌انصافی است اگر بگوییم زیبا و هماهنگ نیست. در مدل فیس‌لیفت ۲۰۱۵، گرافیک چراغ‌های جلو تغییر کرده و به لامپ‌های LED مجهز شده است.
فضای کابین CRV کاملا جادار و راحت است و در مدل فیس‌لیفت، کیفیت متریال کابین آن بهبود چشم‌گیری داشته است. هم‌چنین امکان سفارش تریم‌های جدید برای مدل فیس‌لیفت وجود دارد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که CRV را سر زبان‌ها‌انداخته، عایق‌بندی عالی و بی‌صدا بودن کابین است. صندلی‌های جلو به صورت برقی تنظیم می‌شوند و به گرمکن نیز مجهز شده‌اند. هم‌چنین یک مانیتور ۷ اینچی اطلاعات مربوط به خودرو و سیستم صوتی را نمایش می‌دهد.
هوندا CRV از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری مجهز به سیستم ECON بهره می‌برد، که با پیشرانه هوندا آکورد مشترک است. این پیشرانه ۴ سیلندر توانایی تولید ۱۸۵ اسب‌بخار را دارد. در مدل فیس‌لیفت ۲۰۱۵، پیک قدرت تولید شده در ۶۰۰ دور پایین‌تر و در دور ۶۴۰۰ تولید می‌شود. هم‌چنین گشتاور نیز از ۲۲۱ نیوتن‌متر به ۲۴۵ نیوتن‌متر رسیده است. عملکرد جعبه دنده CVT نیز دلچسب است و هماهنگی میان مثلث فرمان، دنده و پدال گاز در CRV موج می‌زند. CRV در 2 تیپ EX و EXL عرضه می‌شود. در نمونه EX قوای محرکه به دیفرانسیل جلو منتقل می‌شود. در مدل EXL اما دیفرانسیل جلو به‌عنوان دیفرانسیل اصلی تعریف شده و بخشی از نیرو نیز به محور عقب می‌رسد. هم‌چنین تودوزی و تریم داخلی این دو مدل با یک دیگر متفاوت است. از مصرف سوخت اقتصادی و پایین CRV باید به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط قوت CRV نام برد.

هوندا CRVهوندا CRVهوندا CRV

کیا موهاوی V8

کیا موهاوی V8

به نقل از مجله تخت گاز

 موهاوی مدتی به عنوان بزرگ‌ترین شاسی‌بلند کیا در بازار ایران عرضه می‌شد و رقبایی نظیر هیوندای وراکروز و تویوتا پرادو را در مقابل خود می‌دید. با این‌حال موهاوی برای همیشه به خاطرات سپرده شد و کیا هنوز جایگزینی برای آن معرفی نکرده است. البته بعضی از کارشناسان معتقدند، کیا با تقویت و ارتقاء سورنتو، می‌خواهد تا حدودی جای خالی موهاوی را پر کند. خصوصیت اصلی ظاهری موهاوی، طراحی جعبه‌ای شکل و زمخت بدنه است که بی‌شباهت به شاسی‌بلندهای آمریکایی نیست. طراحی موهاوی هم‌چون رقیبش هیوندای وراکروز ظرافت چندانی ندارد و در ظاهر آن بیشتر سعی شده حس قدرت القا شود. البته از مواردی هم‌چون چراغ‌های LED عقب و قطعات کرومی ‌روی بدنه نمی‌توان گذشت. با پا گذشتن به کابین موهاوی، تا حدودی از این شاسی‌بلند درشت هیکل ناامید خواهید شد. کیفیت قطعات و متریال کابین با توجه به قیمت بالای خودرو، چندان دلچسب نیست. همین کیفیت نسبتا پایین باعث شده تا پس از گذشت مدتی از کارکرد خودرو، قطعات کابین به سروصدا بیافتند. هم‌چنین رنگ‌بندی نامناسب کابین نیز به جذابیت‌های بصری کابین لطمه‌زده و کیفیت پائین قطعات را بیشتر نشان می‌دهد. اما فضای ۷ نفره و بسیار جادار کابین پارامتری است که تا حدودی نقاط ضعف موهاوی را می‌پوشاند و به‌خوبی نیازهای خانواده‌های پرجمعیت را پاسخ می‌دهد. سطح تجهیزات رفاهی و‌ ایمنی موهاوی هم‌چون وراکروز راضی کننده است. صندلی‌های جلو به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند و از گرمکن و سردکن برخوردار هستند. هم‌چنین صندلی راننده به سیستم حافظه یکپارچه مجهز شده است. موهاوی در انواع ۶سیلندر ۳لیتری دیزل، ۶سیلندر 3.8لیتری و ۸سیلندر 4.6لیتری عرضه شد که از این میان مدل‌های ۶ و ۸ سیلندر بنزینی به ایران وارد شدند. البته مدل ۸سیلندر در ایران پرطرفدارتر از مدل ۶سیلندر است و اکثر موهاوی‌های عرضه‌شده در ایران از نوع ۸سیلندر هستند. پیشرانه ۴۶۲۷ سی‌سی موهاوی ۸ سیلندر قادر است ۳۶۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند که در کنار گشتاور ۴۳۵ نیوتن‌متری، کشش فوق‌العاده‌ای را برای  این غول کره‌ای به ارمغان آورده است. قدرت مناسب پیشرانه باعث شده تا علی‌رغم وزن زیاد بدنه، هر لحظه اراده کنید، با فشردن پدال گاز موهاوی هم‌چون گلوله‌ای رها شود. عملکرد مناسب گیرباکس و هماهنگی آن با پیشرانه نیز در چابکی موهاوی بی‌تاثیر نیست و مانع هدر رفتن قدرت موتور می‌شود. موهاوی به سیستم تنظیم ارتفاع مجهز شده و علاوه بر قابلیت آفرود مناسب، در مسیرهای شهری از سواری نرم و راحتی بهره می‌برد. البته در پیچ‌های تند موهاوی تا حدودی نامطمئن نشان می‌دهد و از این نظر یک پله پایین‌تر از رقیبی هم‌چون وراکروز قرار می‌گیرد. یکی دیگر از ویژگی‌های منفی موهاوی، مصرف سوخت بسیار بالای آن است که در کنار ابعاد بزرگ بدنه، باعث شده تا برای رفت‌وآمدهای شهری انتخاب مناسبی نباشد.

کیا موهاوی V8کیا موهاوی V8کیا موهاوی V8

تویوتاRAV4

تویوتاRAV4

به نقل از مجله تخت گاز

هدف تویوتا از معرفی نسل جدید 4RAV، پر کردن خلا موجود میان محصولات شهری خود بوده است. این خودرو کوچک‌ترین شاسی‌بلند تویوتا لقب گرفته است و در بازارهای جهانی، در 4 تیپ EX ، EXR ، GXR و VXR عرضه می‌شود.
مدل ۲۰۱۴ 4RAV، نسل چهارم این کراس‌اوور محبوب تویوتا به شمار می‌رود و با کد اتاق 40XA شناخته می‌شود.
در نمای ظاهری، 4RAV چهره تندوتیز یک خودرو اصیل ژاپنی را به نمایش می‌گذارد و زرق‌وبرق کراس‌اوورهای کره‌ای را ندارد. طراحی ساده و جاافتاده 4RAV، ماندگاری بیشتری را برایش به ارمغان آورده است، تا پس از گذشت چند سال، از مد افتاده و کسل‌کننده نشود. از سوی دیگر ارتفاع بیشتر نسبت به توسان و اسپرتیج در کنار بدنه عضلانی، باعث شده تا ظاهر 4RAV بیشتر شبیه به یک شاسی‌بلند بیابانی باشد تا یک کراس‌اوور شهری.
با باز شدن در‌ها و قرار گرفتن داخل کابین 4RAV، با فضایی زیبا، ساده و هماهنگ روبه‌رو خواهید شد. طراحی کابین از سبک جدید تویوتا در طراحی کابین سایر خودروهایش پیروی می‌کند و کاملا ارگونومیک و چشم‌نواز است. در نمونه‌های فول آپشن صندلی‌ها و فرمان با چرم مصنوعی دورنگ پوشانده شده‌اند تا زیبایی این قسمت دوچندان شود. هم‌چنین فرم طراحی صفحه کیلومترشمار و کنسول جلو نیز در نوع خود خاص و زیباست. یکی از مهم‌ترین برتری‌های 4RAV نسبت به رقبای کره‌ای، فضای جادار و راحت کابین است. در صندلی‌های جلو و عقب  این خودرو مشکلی از نظر فضای سروپا احساس نمی‌شود، اما حالت نیمکت مانند صندلی‌های عقب باعث شده تا در پیچ‌های تند سرنشینان روی آن سر بخورند. صندوق بار بزرگ همه نیازهای مسافرتی یک خانواده ۴ نفره را پاسخ می‌دهد و در صورت نیاز به فضای بار بیشتر، صندلی‌های ردیف عقب نیز قابلیت تاشدن دارند.
کیفیت متریال استفاده شده داخل کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و هم‌چون سایر محصولات تویوتا، به دوام بالا و استهلاک پایین قطعات توجه ویژه‌ای شده است. البته اگر مشکل‌پسند و ریزبین باشید، می‌توانید ‌ایرادهایی از کیفیت مونتاژ بعضی قطعات کابین و کیفیت نه‌چندان بالای قطعات پلاستیکی کابین بگیرید. 4RAV جدید هم‌چون سایر محصولات تویوتا، از فهرست امکانات محدودتر نسبت به رقبا رنج می‌برد و از نظر کمی، خریدار را از پرداخت مبلغ ۱۷۰ میلیونی ناامید می‌کند. به‌طور مثال از سقف پانوراما و یا تنظیمات برقی صندلی‌ها و سیستم گرمکن صندلی‌ها در این خودرو خبری نیست.
4RAV جدید از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری  VVTI برخوردار است که قادر است ۱۷۷ اسب‌بخار و ۲۳۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. که از  این نظر با حجم موتور بیشتر نسبت به تعدادی از رقبا، قدرت کمتری از آن‌ها تولید می‌کند. در سواری با 4RAV می‌توان به خوبی تکان‌های مسیر را داخل کابین لمس کرد و در بعضی موارد می‌توان سنگ‌ریزه‌های کف خیابان را نیز با آن شمرد!‌ این سواری خشک، از یک تویوتای شاسی‌بلند بعید است و از این نظر به هیچ عنوان با برادران بزرگ‌ترش نظیر پرادو و لندکروزر قابل مقایسه نیست. به لطف عایق‌بندی مناسب کابین و کیفیت مطلوب مونتاژ قطعات، از سروصداهای اضافی در طول حرکت خبری نیست و اگر از بعضی تکان‌های سیستم تعلیق فاکتور بگیریم، در کل شاهد فضایی آرامش‌بخش داخل کابین 4RAV هستیم.
سیستم کنترل گشتاور پویا، گشتاور تولید شده را میان چرخ‌های جلو و عقب را مدیریت می‌کند و تعادل مناسبی را برای 4RAV به ارمغان می‌آورد. 2 حالت رانندگی اسپرت و ECO برای رانندگی قابل انتخاب است. که در حالت اسپرت دنده‌ها در دورهای بالاتر تعویض شده و نیاز به گاز دادن اضافی نیست. 4RAV به سیستم فرمان‌پذیری الکترونیکی DRIVE ACTIVE و سامانه EPS مجهز شده است و از نظر دقت فرمان در رتبه بالایی قرار می‌گیرد. هم‌چنین اگر هوس کردید با 4RAV به تپه‌نوردی و آفرود بروید، سامانه‌های بالا رفتن از تپه HILLSTART و پایین آمدن از تپه ASSIST DOWNHILL به کنترل بیشتر خودرو کمک شایانی می‌کنند. جعبه دنده ۶ سرعته تیپ‌ترونیک نیز از دقت مناسبی برخوردار است و کاملا با پیشرانه هماهنگ است. اما در حالت تیپ‌ترونیک و تعویض توسط اهرم قرار گرفته در کنسول میانی، سفتی دنده در تعویض‌ها تا حدودی در ذوق می‌زند. یکی از نقاط قوت 4RAV مصرف سوخت مناسب  این خودرو است که در شهر به ۹.۸ لیتر و در جاده به ۷.۶ لیتر می‌رسد.

تویوتاRAV4تویوتاRAV4تویوتاRAV4

پورشه کاین S

پورشه کاین S

به نقل از مجله تخت گاز

کاین شاسی‌بلندی است اسپرت که با یک دنیا جذابیت که ذاتی کاملا اسپرت دارد. تولید یک شاسی‌بلند از سوی پورشه، در نوع خود حرکت ماجراجویانه‌ای به حساب می‌آمد. چون تا قبل از کاین، تمام محصولات پورشه را کوپه‌های اسپرت موتور عقب تشکیل می‌دادند. اما پورشه بالاخره این ریسک را پذیرفت و برای اولین بار، کاین را در سال ۲۰۰۲ به عنوان تنها شاسی‌بلندش معرفی کرد. نسل پیشین کاین، اولین محصول پورشه بود که پس از مدت‌ها وارد ایران شد. استقبال عالی از این خودرو باعث شد تا نسل جدید نیز مدت کوتاهی پس از معرفی به ایران راه پیدا کند. کاین ۲۰۱۱ برای اولین بار در سال ۸۹ وارد ایران شد. ابتدا این خودرو  تنها در مدل‌های ۶سیلندر و ۸سیلندر(کاین S) به بازار راه یافت. اما این روزها شاهد تردد نمونه‌های GTS و توربو نیز در کشور هستیم. (البته واردات کاین به ایران به خاطر قوانین جدید گمرکی متوقف شده و به همین دلیل مدل ۲۰۱۶ کاین فعلا اجازه ورود به کشور را ندارد). در این میان اما، کاین S بیشترین طرفدار را در ایران دارد و با وجود افزایش قیمت، هنوز هم از فروش مناسبی در کشور برخوردار است. طراحی کاین کاملا اسپرت و جوان‌پسند است. هم‌چنین اصالت در طراحی این خودرو موج می‌زند و با نگاهی گذرا به بدنه کاین، به یاد کوپه‌های اسپرت پورشه، منتهی با قدوقواره‌ای بلندتر خواهید افتاد. پروژکتورهای LED جلو و هواکش‌های بزرگ روی س‍پر نمایی متفاوت برای کاین رقم زده‌اند. شیب شیشه عقب نیز در نوع خود جالب است و با سایر شاسی‌بلندهای این کلاس تفاوت دارد. گلگیرهای جلو و عقب حالتی ورم کرده دارند و  آینه‌های جانبی همانند خودروهای اسپرت، توسط پایه‌ای روی درها قرار گرفته‌اند که این مساله دید اطراف را بهتر از قبل کرده است. طراحی قسمت عقب کاین، نسبتا ساده است. اما چراغ‌های LEDطیفی عقب و سراگزوزهای دوبل، به همراه اسپویلر بالای شیشه عقب، زیبایی خاصی را برای این قسمت رقم زده‌اند.
اولین حسی که با بازکردن در کاین به بیننده دست می‌دهد، شلوغی بیش از حد کابین و تجمل‌گرایی طراحان پورشه است. کابین کاین به طور هنرمندانه‌ای طراحی شده و کیفیت فوق‌العاده قطعات کابین کاملا  قابل لمس است. کنسول میانی جلو ذهن را به سوی سدان اسپرت پورشه، یعنی پانامرا می‌برد. دریچه‌های تهویه هوا حالت کلیشه‌ای سایر خودروها را نداشته و به‌صورت عمودی طراحی شده‌اند. هم‌چنین سرنشینان ردیف عقب از 4 دریچه مجزا به همراه تنظیمات مستقل سیستم تهویه بهره می‌برند.
صندلی‌های بزرگ کاین بسیار راحت و دربرگیرنده هستند و تنظیمات آنها به صورت برقی در ۱۲ جهت انجام می‌شود. هم‌چنین گرمکن صندلی‌های جلو و عقب و سردکن صندلی‌های جلو، به همراه سیستم حافظه یکپارچه با فرمان و‌ آینه‌ها قابل سفارش هستند.
فرمان خوش‌دست کاین ترکیبی هنرمندانه از چرم، چوب و آلومینیوم است. شیفترهای تعویض دنده بر خلاف سایر خودروها روی فرمان قرار دارند، اما با سفارش فرمان اسپرت دیزاین این شیفترها به پشت فرمان منتقل می‌شوند. هم‌چنین اگر اهل پیست و مسابقه هستید، با سفارش شما سیستم کرنوگراف جایگزین قطب‌نمای دیجیتالی روی داشبورد می‌شود. یکی دیگر از المان‌های جالب طراحی داخل کابین کاین، دستگیره‌های خوش‌فرم نصب شده روی درها و کنسول وسط است که در مسیرهای پرتکان و ناهموار به کمک سرنشینان می‌آیند و به حفظ تعادل آنها کمک شایانی می‌کنند. سراسر کابین با چرم مصنوعی پوشانده شده است و پوشش چرم طبیعی فقط برای رنگ‌بندی‌های قهوه‌ای و اسپرسو قابل سفارش است. هم‌چنین سفارش پوشش جیر برای سقف و ستون‌ها و سقف پانوراما، جلوه لوکس کابین را دوچندان می‌کند. سیستم صوتی BOSE به هراه ۱۴بلندگو، ساب و آمپلی‌فایر به صورت استاندارد روی کاین عرضه می‌شود. اما در صورت پرداخت مبلغی بیشتر می‌توانید از سیستم صوتی BRUMSTER که فقط روی خودروهای گران‌قیمت بوگاتی و مرسدس نصب می‌شود لذت ببرید. هم‌چنین 2 عدد مانیتور به همراه هدفون بلوتوث نیز برای سرنشینان ردیف عقب قابل سفارش است. ارتفاع کاین در ۷ حالت مختلف تنظیم می‌شود. در حالت عادی ارتفاع کف خودرو تا سطح زمین ۲۱ سانتی‌متر است. در کمترین حالت این ارتفاع به ۱۶ سانتی‌متر و در بیشترین حالت به ۲۷ سانتی‌متر می‌رسد و نکته جالب ‌اینکه کاین می‌تواند در عمق نیم‌متری آب حرکت کند. سیستم LCA، خودروهایی که از عقب در حال سبقت گرفتن هستند را شناسایی کرده و رادارهای گوشه سپر از انحراف به اطراف جلوگیری می‌کنند و به راننده هشدار می‌دهند. کاین  می‌تواند وزنی حدود ۳.۵تن را به دنبال خود بکشد، که این قابلیت با توجه به فرم اسپرت کاین، عجیب به نظر می‌رسد.
موتور ۴.۸لیتری این خودرو مجهز به سیستم DFI است و بدون بهره گرفتن از سیستم پرخوران قادر است ۴۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند. گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متری به هرچهار چرخ منتقل می‌شود. کاین از سیستم دو دیفرانسیل با نسبت ۶۰ به ۴۰ بین محور عقب و جلو برخوردار است و همین تقسیم گشتاور، رفتارهای حرکتی کاین را به سمت اسپرت بودن سوق داده است. هم‌چنین سیستم PLUSS PTV گشتاور را در چرخ‌ها مدیریت می‌کند. سیستم PSM یا همان کنترل پایداری پورشه از هرزگردی چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. ترمز اتوماتیک دیفرانسیل(ADB) ، مدیریت کشش پورشه ( PASM) و کنترل دینامیک شاسی (ABD) قابلیت عالی حرکتی را برای کاین، چه در مسیرهای آفرود و چه در مسیرهای شهری به ارمغان آورده‌اند. البته روح کاین به خیابان نزدیک‌تر است تا بیابان! کاین اسپرت‌ترین سواری و اسپرت‌ترین هندلینگ را میان شاسی‌بلندهای بازار ایران دارد. سیستم تعلیق در 3 حالت نرمال، کامفورت و اسپرت تنظیم می‌شود. گیرباکس ۸سرعته کاین فوق‌العاده پیشرفته است. البته جای خالی گیرباکس PDK در کاین احساس می‌شود. با فشردن دکمه اسپرت گیرباکس، ضرایب دنده کوتاه می‌شود و تعویض دنده‌ها در این حالت ذهن را به سوی خودروهای مسابقه‌ای می‌برد. این بوکسور سنگین وزن قادر است ظرف ۵.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و نهایت سرعت آن به ۲۵۸کیلومتربرساعت می‌رسد. مصرف ترکیبی کاین S طبق اعلام کارخانه عدد ۱۰.۵ لیتر را نشان می‌دهد، که با توجه به تنظیمات ECU این خودرو و شرایط کشور، این مصرف در حالت عادی به ۱۴لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. یکی دیگر از جذابیت‌های کاین، صدای جذاب خارج شده از اگزوزهاست که گوش سرنشینان را نوازش می‌دهد و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند!

پورشه کاین S

پورشه کاین Sر

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی