پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کیا اسپرتیج

کیا اسپرتیج جدید، پورشه ماکان کره‌ای!

کیا اسپرتیج همواره رقیبی به اسم هیوندای توسان را در مقابل خود می‌بیند و پس از عرضه توسان جدید، کهنگی ظاهر نسل پیشین اسپرتیج بیشتر خودش را نشان داد. سرانجام کیا تصمیم نسل چهارم اسپرتیج را با ویژگی‌هایی کاملا متفاوت نسبت به قبل و با کد QL معرفی کند. در سال‌های اخیر کره‌ای‌ها سهم قابل‌توجهی […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۸ اسفند ۱۳۹۵

کیا اسپرتیج همواره رقیبی به اسم هیوندای توسان را در مقابل خود می‌بیند و پس از عرضه توسان جدید، کهنگی ظاهر نسل پیشین اسپرتیج بیشتر خودش را نشان داد. سرانجام کیا تصمیم نسل چهارم اسپرتیج را با ویژگی‌هایی کاملا متفاوت نسبت به قبل و با کد QL معرفی کند.

در سال‌های اخیر کره‌ای‌ها سهم قابل‌توجهی از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان می‌توان گفت محبوبیت کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای شهری کره‌ای در میان مدل‌های متنوع بیش‌تر از سایرین بوده است. کیا اسپرتیج از آن دسته کراس‌اوورهای محبوب و پرفروش بازار ایران است. این محبوبیت ریشه در حضور نسل دوم کیا اسپرتیج در بازار ایران دارد. این روند محبوبیت در رابطه با اسپرتیج همیشه شیب صعودی داشته و باید دید که آیا این روند برای نسل جدید نیز حفظ می‌شود یا خیر.

کیا اسپرتیج

کیا اسپرتیج همواره رقیبی به اسم هیوندای توسان را در مقابل خود می‌دید و پس از عرضه توسان جدید، کهنگی ظاهر نسل پیشین اسپرتیج بیشتر خودش را نشان داد. سرانجام کیا تصمیم نسل چهارم اسپرتیج را با ویژگی‌هایی کاملا متفاوت نسبت به قبل و با کد QL معرفی کند. پای چهارمین نسل کیا اسپرتیج مدتی است به خاک ایران رسیده و پیش‌فروش آن توسط برخی فروشنده‌ها نیز آغاز شده. همچنین اطلس خودرو به عنوان نماینده کیاموتورز در ایران، در نمایشگاه خودرو تهران از این کراس اوور جدید رونمایی کرد. پیش‌بینی می‌شود تا مدتی دیگر اسپرتیج جدید پلاک ملی دریافت کند و رقابتی به‌روزشده میان اسپرتیج و توسان جدید ادامه پیدا کند. البته در این رقابت توسان به‌واسطه زودتر عرضه شدن در بازار ایران، موقعیت بهتری نسبت به اسپرتیج دارد.

این‌طور که به نظر می‌رسد، اسپرتیج جدید در 2 نوع فول (جی‌تی لاین SX) و نیمه‌فول (EX) در بازار ایران عرضه می‌شود. این 2 تنها از نظر فهرست تجهیزات با یکدیگر تفاوت دارند و قوای محرکه و پیشرانه تمام اسپرتیج‌های عرضه‌شده در ایران با یکدیگر یکسان است. کیا برای بازار خاورمیانه و آسیا، اسپرتیج را با 3 پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو، ۱.۷ لیتری دیزل و ۲ لیتری بنزینی عرضه می‌کند. اما برای بازار ایران اسپرتیج جدید مجهز به پیشرانه بزرگ تر با حجم 2.4 لیتر شده که از تکنولوژی GDI برخوردار است و می تواند 181 اسب بخار قدرت تولید کند. گشتاور 237 نیوتن متری نیز به هر چهار چرخ منتقل می شود تا اسپرتیج از نظر کشش و قابلیت های حرکتی حتی بتواند با رقبای بزرگ ترش نیز رقابت کند.

کیا اسپرتیج

این پیشرانه با یک گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک جفت می شود که می تواند دنده های آن را به صورت دستی نیز تعویض کنید. در وضعیت عرضه اسپرتیج جدید 2 نکته منفی به چشم می‌خورد. یکی این‌که طبق معمول بازار ایران از پیشرانه مجهز به توربو محروم شده و دیگر این‌که افزایش قیمت قابل‌توجه این مدل، علی‌رغم این‌که در بازار جهانی افزایش زیادی را تجربه نکرده، توی ذوق مشتریان ایرانی می‌زند. درست شبیه اتفاقی که برای نسل جدید توسان در بازار ایران رقم خورده.

کیا اسپرتیج کابین

کیا اسپرتیج جدید از ظاهر کاملا متفاوت نسبت به قبل بهره می‌برد که در بعضی قسمت‌ها نظیر طراحی چراغ‌ها و مجموعه جلوپنجره چندان عامه‌پسند نیست. جلوپنجره منحصر به فرد کیا با طراحی مشبک نیز طبق معمول سایر محصولات جدید کیا، در اسپرتیج هم خودنمایی می کند. اما در قسمت عقب شخصیتی مشابه شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر و لوکس‌تر دارد و بسیار چشم نواز و مد روز به نظر می رسد. هم‌چنین در نمای جانبی شاهد طرحی آشنا در قسمت پنجره‌ها هستیم که قالب کلی نسل قبل را دنبال می‌کند.

فضای کابین نیز کاملا متحول شده و از این نظر شباهت‌هایی با سورنتو جدید دارد. طراحی کابین کاملا راننده‌محور است و در جهت بهبود ارگونومی و آسان‌تر شدن کار کردن با دکمه‌ها، کنسول جلو ۱۰ درجه به سمت راننده متمایل شده. به لطف افزایش ۳۰ میلی‌متری فاصله بین 2 محور، فضای پا برای سرنشینان ردیف عقب بیش‌تر شده و در مجموع می‌توان گفت کابین اسپرتیج جدید راحت‌تر از قبل است. در این میان از افزایش فضای بار از ۴۶۵ لیتر به ۵۰۳ لیتر نیز نمی‌توان گذشت که باعث می شود در سفرهای دست جمعی اسپرتیج بتواند به خوبی شما را همراهی کند.

به ادعای کیا، اسپرتیج جدید ایمن‌ترین و محکم‌ترین اسپرتیجی است که تاکنون ساخته شده و به لطف مقاومت پیچشی بیش‌تر شاسی، هندلینگ و فرمان‌پذیری آن نیز بیش‌تر از قبل شده. نسل چهارم اسپرتیج از پلت‌فرم مشترک با توسان جدید بهره می‌برد که QL نام دارد. در مدل های فول آپشن صندلی های جلو به صورت برقی تنظیم می شوند و هر چهار صندلی به گرمکن مجهز شده اند. همچنین سردکن صندلی های جلو و گرمکن فرمان نیز در این نسخه به چشم می خورد.

مشخصات فنی کیا اسپرتیج جدید :

کلاس: کراس اوور
گیرباکس:6 سرعته اتوماتیک
محور متحرک: دو دیفرانسیل
سیلندر: 4سیلندر خطی GDI
حجم موتور: 2359 سی سی
قدرت: 181 اسب بخار در 6000 دور
گشتاور: 237 نیوتن متر در 4000 دور
مشخصات تایر: رینگ 18 اینچی
مصرف سوخت: 8.5 لیتر
حجم باک: 62 لیتر

امکانات کیا اسپرتیج جدید :

صندلی برقی جلو- پوشش چرمی صندلی ها و فرمان-صندوق بار برقی- 4 گرمکن و دو سردکن- صفحه نمایشگر بزرگ-ترمز پارک الکتریکی-سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM)، کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC)- 6 ایربگ (نسخه پایه)- سیستم هشدار و توقف خودکار در صورت احتمال تصادف، سیستم هشدار خروج از خطوط جاده، سیستم نور بالای اتوماتیک، سیستم هشدار نقاط کور در آینه، سیستم نظارت راداری 70 متری بر جلوی اتومبیل، سیستم کنترل و هشدار تراکم ترافیک-سقف پاناروما-برف پاک کن اتوماتیک- چراغ های اتوماتیک-گرمکن فرمان-شارژر بی سیم موبایل-سیستم ضد بخار اتوماتیک

پیشنهاد نهایی:
اسپرتیج جدید با ظاهر متفاوت نسبت به قبل، امکانات بیشتر و کیفیت بالاتر می تواند انتخاب هیجان انگیزی میان کراس اوورهای متوسط شهری باشد. همچنین قابلیت های فنی اش در حد کراس اوورهای بزرگ تری نظیر رنو کولئوس جدید و کیا سورنتو ارزیابی می شود. پس اگر به دنبال شاسی بلندی جمع و جور با قدرتی در حد شاسی بلندهای بزرگ تر هستید، اسپرتیج جدید می تواند انتخاب مناسبی پیش رویتان باشد.

نکات مثبت:
امکانات اضافه شده جدید- ارتقاء کیفیت ساخت- فضای جادارتر ردیف عقب نسبت به قبل-ارگونومی بهتر از قبل-قدرت مناسب پیشرانه

نکات منفی:
عدم عرضه نسخه مجهز به پیشرانه توربو در ایران-افزایش قیمت غیر منطقی در ایران

رونمایی كيا اپتيما هيبريدي و كيا اسپرتيج جديد در نمایشگاه خودرو تهران

کیا استینگر برگ برنده کره‌ای‌ها در سال ۲۰۱۷

مچ اندازی قدبلندهای کره ای! مقایسه هیوندای سانتافه و کیا سورنتو 2017

کیا سراتو جدید با لباسی متفاوت

مقایسه ای میان پژو 2008 و کیا اسپورتیج-تازه وارد اروپایی رو در روی کره ای محبوب

گمانه زنی هایی برای کیا اسپرتیج ۲۰۱۶

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی