پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اشکان گلپایگانی

افزایش قیمت در غیاب ستاره های بیشتر/شفاف سازی افزایش قیمت خودروها در هفته گذشته

در روزهای گذشته لحظه به لحظه اخبار تغییر قیمت خودروها ی داخلی و مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت بعضی خودروها را دنبال می کردیم. طبق قانون شورای رقابت، خودروهایی که افزایش کیفیت نداشته باشند، نمی توانند مجوز افزایش قیمت دریافت کنند. اما در این میان مجوز افزایش قیمت خودروها یی که در تعداد ستاره […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۷ تیر ۱۳۹۶

در روزهای گذشته لحظه به لحظه اخبار تغییر قیمت خودروها ی داخلی و مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت بعضی خودروها را دنبال می کردیم. طبق قانون شورای رقابت، خودروهایی که افزایش کیفیت نداشته باشند، نمی توانند مجوز افزایش قیمت دریافت کنند. اما در این میان مجوز افزایش قیمت خودروها یی که در تعداد ستاره های کیفی آن ها نسبت به قبل تغییری وجود نداشت، حسابی بحث برانگیز شد.

گزارش اختصاصی جوان خودرو- در خصوص همین سوال که در ذهن بسیاری از دنبال کننده های این اخبار شکل گرفته جوان خودرو با آقای گلپایگانی مدیر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) به گفت و گو نشست.

همان طور که اشاره شد، شورای رقابت که مسئولیت قیمت گذاری خودروهای داخلی را بر عهده دارد، قانونی وضع کرده که در آن ذکر شده تنها خودروهایی می توانند مجوز افزایش قیمت بگیرند که در رده بندی های ISQI با افزایش کیفیت همراه باشند.

اما در هفته ای که گذشت شاهد این بودیم که مجوز افزایش قیمتی که قبلا برای تعدادی از خودروهای به تصویب رسیده بود به اجرا رسید. آن هم برای خودروهایی که ستاره کیفی بیشتری دریافت نکرده بودند صادر شد. این خودرو در رده بندی اخیر نه ستاره کیفی از دست داده بودند و نه تعداد ستاره کیفی آن ها ارتقاء پیدا کرده بود.

اشکان گلپایگانی در مورد چرایی این اتفاق به جوان خودرو گفت: رده بندی های ISQI طبق تعاریف و قوانینی انجام می شود که مشورت وزارت صنایع به تصویب رسیده اند. در این قانون، خودروها در بازه های قیمت متفاوتی دسته بندی می شوند. و هزیک از این بازه های قیمتی معیارهای خاص خودش را دارد. به طور مثال خودرویی در بازه قیمت پایین تر سقف امتیاز منفی بیشتری دارد. اما برای خودروهای گران قیمت تر سقف این امتیاز منفی محدودتر است. این یعنی معیار سنجش کیفیت خودروها در رده های قیمتی مختلف متفاوت است.

اما فراموش نکنید که معیار ISQI تنها به ستاره ها محدود نمی شود. یعنی خودروها می توانند افزایش کیفیت داشته باشند، اما ستاره بیشتری نسبت به دوره قبل دریافت نکنند. چرا که مثلا برای دریافت یک ستاره بیشتر، یک خودرو باید 30 امتیاز از امتیازات منفی خود کم کند. اما ممکن است یک خودرو تنها بتواند 10 امتیاز از این 30 امتیاز منفی را کاهش دهد و به قول معروف به جای 30 پله (که برای گرفتن ستاره بیشتر لازم است) تنها 10 پله را طی کند. این یعنی خودرو مورد نظر افزایش کیفیت داشته، اما ستاره ای دریافت نکرده است.

داستان خودروهایی که از شورای رقابت مجوز افزایش قیمت دریافت کرده اند اما تغییری در تعداد ستاره های کیفی آن ها رخ نداده از این قرار است. این خودروها افزایش کیفیت داشته اند و مجوز افزایش قیمت دریافت کرده اندف اما این افزایش کیفیت در حدی نبوده که بتوانند ستاره بیشتری دریافت کنند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی