پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لادا وستا

لادا وستا ، کاندید جایگزینی تندر 90

نگاهی به یکی از جایگزین های احتمالی تندر 90 بعد از خروج این خودرو از خط تولید: در سال های اخیر جایگزینی خودروهایی مثل پراید یکی از دلمشغولی های اهل صنعت و بازار بوده است. تندر 90 هم دقیقا چنین وضعی دارد. زیرا این خودرو به دلیل استهلاک پایین، مصرف سوخت کم، جاداری و در […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۵ شهریور ۱۳۹۶

نگاهی به یکی از جایگزین های احتمالی تندر 90 بعد از خروج این خودرو از خط تولید:

در سال های اخیر جایگزینی خودروهایی مثل پراید یکی از دلمشغولی های اهل صنعت و بازار بوده است. تندر 90 هم دقیقا چنین وضعی دارد. زیرا این خودرو به دلیل استهلاک پایین، مصرف سوخت کم، جاداری و در نهایت کیفیت بالا از اصلی ترین خودروهای لیست انتخاب بخش میانه بازار است. گمانه زنی های زیادی برای جایگزینی تندر 90 وجود دارد اما تا به حال رنو در خصوص جایگزین این خودرو طلاعات دقیقی منتشر نکرده. امروز لادا با استفاده از تکنولوژی و هدایت رنو حالا بدل به خودروسازی شده که قصد دارد گرد و غبار پیری از صورت پاک کند. اگر نگاهی به لیست محصولات این برند بیندازید، خواهید دید که یکی از پر فروش ترین خودروهای تولیدی این خودروساز مدل وستا است. لادا وستا در بازه قیمتی 10 هزار دلار قرار می گیرد. یعنی درست بازه قیمتی که تندر 90 در ان جا خوش کرده است.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو:

بازار خودرو ایران نسبت به دیگر بازارهای خارجی یه مشخصه متفاوت دارد. یک قانون نانوشته که می گوید: ((اگر خودروی در ابتدا کارش بگیرد، می تواند سالها در بازار باقی بماند)). مثل بسیاری از خودروها چون پژو 206، پژو پارس، تندر 90، پراید و انواع وانت بارهای موجود و بسیاری دیگر از خودروهای سبک و سنگین. البته شاید خودروسازان نیز آنقدرها میل به جایگزینی خودروها در کوتاه مدت نداشته باشند. اما آنچه که مسلم است این که در سال های اخیر به دلیل تغییر قوانین و استانداردهای ایمنی، محیط زیست و … بسیاری از خودروها به اجبار با خطوط تولید خداحافظی کردند و یا خودشان را با شرایط جدید تطبیق دادند.

در بازار خودرو امروز کشور نیز خودروهای زیادی هستند که در سال های آینده دیگر نمی توانند کاروان جاده مخصوصی ها را همراهی کنند. اما شاید مهمترین و تاثیرگذار ترین خودرو در به آنها از دیدگاه تکنیکال تندر90 باشد. خودروی که توانست گرد و غبار برند رنو را در میانه دهه 80 از ذهن مشتریان ایرانی پاک کند و حضور این خودرو باعث شد همکاری گسترده ای بین رنو با خودروسازان، صنایع و قطعه سازان در ایران شکل بگیرد. تاثیرات مثبت این خودرو به خصوص در پیشرفت بخش قطعه سازی بر کسی پوشیده نیست. اما حالا تندر 90 که بدون هر تعصبی نماد کیفیت در محصولات تولیدی صنعت خودرو ایران است، کم کم به سن بازنشستگی نزدیک شده. این کشتی گیر رنو حالا حدود 11 سال است که دوبنده تیم ملی را به تن کرده و کشتی های زیبایی با حریفان مختلف از جمله چینی ها و حتی هموطنانش گرفته است. اما اجرای استانداردهای 83 گانه خودرو از سال 1398، باعث می شود تندر دیگر ان کشتی گیر ورزیده و پر نفس نباشد. پس باید به اجبار اعلام بازنشستگی کند.

در سال های اخیر جایگزینی خودروهایی مثل پراید یکی از دلمشغولی های اهل صنعت و بازار بوده است. تندر 90 هم دقیقا چنین وضعی دارد. زیرا این خودرو به دلیل استهلاک پایین، مصرف سوخت کم، جاداری و در نهایت کیفیت بالا از اصلی ترین خودروهای لیست انتخاب بخش میانه بازار است. گمانه زنی های زیادی برای جایگزینی تندر 90 وجود دارد اما تا به حال رنو در خصوص جایگزین این خودرو باطلاعات دقیقی منتشر نکرده.

حتی شاید جایگزین این خودرو برند رنو را در پیشانی نداشته باشد! همانطور که می دانید رنو برندهای مختلفی مثل نیسان، داچیا، لادا و حتی عمده سهام میتسوبیشی را در اختیار دارد. یکی از این برندها لادا در روسیه است. لادا یا Avto Vaz موتور در واقع برندی روسی است که سابقه حضور در بازار ایران را با مدل های سدان که بر پاییه فیات تولید می شد و البته شاسی بلند کوچک NIVA در دهه های گذشته دارد.

لادا وستا

ولی امروز لادا با استفاده از تکنولوژی و هدایت رنو حالا بدل به خودروسازی شده که قصد دارد گرد و غبار پیری از صورت پاک کند. اگر نگاهی به لیست محصولات این برند بیندازید، خواهید دید که یکی از پر فروش ترین خودروهای تولیدی این خودروساز مدل وستا است. لادا وستا در بازه قیمتی 10 هزار دلار قرار می گیرد. یعنی درست بازه قیمتی که تندر 90 در ان جا خوش کرده است. این خودرو در واقع با استفاده از پلتفرم رنو سیمبول تولید می شود. این خودرو در سال 2015 جایگزین مدل پریورا شد. جالب است بدانید که پلتفرم B که وستا روی ان تولید می شود، با تغییراتی در خودروهای داتسون، نیسان میکرا، رنو لوگان و حتی نیسان جوک هم به کارگیری شده است. لادا وستا 4410 میلی متر طول، 1764 میلی متر عرض و 480 لیتر حجم صندوق عقب دارد. طول محوری این خودرو نیز 2635 میلی متر است. یعنی ابعادی نزدیک به تندر90 با فاصله محوری 2630 میلی متری. از این رو لادا وستا در بخش فضای داخلی و صندوق عقب کاملا با نیازهای بازار که امروز در اختیار تندر 90 است، هم خوانی دارد.

طراحی لادا وستا با توجه به کلاسی که در آن رده بندی می شود ( سدان خانوادگی ارزان قیمت) مناسب است. زیرا طراحی آن توسط اقای استیو مارتین انجام شده است. یعنی کسی که می توانید طراحی مرسدس بنز های کلاس S، ML،GL و حتی ولوهای S90 و XC60 را در کارنامه اش ببینید. حتی نمونه کراس کانسپت این خودرو نیز با نام XRey طراحی شده است. وستا با استفاده از 3 پیشرانه در بازار روسیه عرضه می شود که همگی 4 سیلندر هستند. پیشرانه اول نمونه 1.6 لیتری است که می تواند در 5 هزارو 800 دور به 106 اسب بخار نیرو دست پیدا کند. همچنین همین پیشرانه ورژنی دیگر دارد که می تواند گاز CNG را به عنوان سوخت دوم مصرف کند و به عبارتی دوگانه سوز است. وستا دوگانه سوز می تواند طبق گفته بعضی از رسانه ها حتی با سوختگیری کامل تا بیش از 1000 کیلومتر پیمایش داشته باشد. همچنین یک پیشرانه 1.8 لیتری دیگر نیز درون سینه وستا جای می گیرد که 122 اسب بخار نیرو تولید می کند.

لادا وستا

در میان پیشرانه های این خودرو می توان گفت دو نمونه 1.6 لیتری برای بازار ایران مدل های مناسب تری هستند. زیرا احتمالا این پیشرانه ها از پایه شباهت هایی با نمونه K4M داشته باشند که در حال حاضر بخش زیادی از آن در مگاموتورز تولید می شود و حتی مگاموتورز به عنوان بهترین تولید کننده این پیشرانه در رنو معرفی شده است. نکته دوم این که پیشرانه 1.6 لیتری وستا می تواند از CNG هم استفاده کند و این باعث می شود در ایران طرفداران بیشتری پیدا کند. دو نوع گیرباکس دستی 5 سرعته و اتوماتیک 5 سرعته نیز در این خودرو به کارگیری شده است. مدل فول وستا دارای نمایشگر لمسی 4.3 اینچی، کامپیوتر سفری، کروز کنترل، آینه های برقی، ترکشن کنترل، سیستم کنترل در سراشیبی، فرمان قابل تنظیم تلسکوپی، 4 کیسه هوا و ترمزهای ABS+EBD است. یعنی همان چیزهایی که برای حضور در میانه بازار خودروی ایران یک خودرو باید داشته باشد. برای این خودرو سانروف طراحی نشده است و کیسه های هوای پرده ای نیز در سال 2016 به ان افزوده شد. در نهایت وستا می تواند استانداردهای یورو 6 را هم پاس کند و در حال حاضر به بازار قزاقستان هم صادر می شود و نیم نگاهی هم به بازار اروپا دارد.

با توجه به انچه که در بالا ذکر شد، باید گفت لادا وستا یکی از مهمترین کاندیدهای رنو در جایگزینی تندر90 است. این خودرو درست در بازه قیمتی قرار دارد که در صورت داخل سازی قطعات و اعمالا تغییراتی، می توان به راحتی تاج محبوبیت تندر90 را بر سر بگذارد. هر چند در صورت حضور در بازار ایران نباید قیمت تمام شده آن بالا برود و در نهایت نباید از مرز قیمتی بیش از 10 هزار دلار برای مدل پاییه عبورکند. از زاویه دیگر می توان گفت مدل دوگانه سوز این خودرو با توجه به پتانسیل های سوخت گاز در ایران و آلودگی هوا می تواند گذینه بسیار خوبی برای ناوگان حمل و نقل عمومی هم باشد.

اعمال استانداردهای 83 گانه در سال 98 که باعث می شود قوانین یورو 5 در تولید خودرو جاری شود، بدون شک خودروهای زیادی را با چالش رو به رو خواهد کرد. اما رنو نشان داده گام هایش آهسته و پیوسته است و حالا با امضا قرار داد همکاری با ایدرو و نگین خودرو که سرمایه گذاری مستقیم و تولید مستقیم را در ایران به همراه دارد، باید این برند را بازیگر اصلی آینده این صنعت در ایران دانست. پس بعید است رنو بازاری که تندر90 توانسته به آن دست پیدا کند را بعد از سال 98 به راحتی به رقیبان واگذار کند.  هر چند کاندیدا های وطنی و غیر وطنی مختلفی برای جایگزین تندر90 مطرح می شود اما، شاید روزی در کیلومتر 9 ( پارس خودرو) و 14 ( ایران خودرو) جاده مخصوص شاهد تولید لادا وستا با پلتفرمی به روز شده باشیم.

جایگزین پراید برای اقشار کم درآمد در نظر گرفته می شود

تولید مستقل خودروهای ارزان قیمت در ایران توسط رنو

هاچ بک لادا ، ترکیبی از وستا و فولکس واگن

استراتژی رنو در بازار ایران

ترکیب تیم برنده رنو / اروپایی ها در خط اول صنعت خودرو کشور

امضا قرارداد توسعه و تولید خودروهای جدید بین رنو، نگین خودرو و ایدرو

رنو و نیسان شرکای خودروی برقی دانگ فنگ

تولید تندر۹۰ متوقف نمی‌شود/مشکل قرارداد با رنو قابل حل شدن است

فرشته نجات رنو / فن دن آکر طراحی که رنو را متحول کرد

مونتاژ قطره چکانی محصولات ام جی در ایران/ سرنوشت شوالیه چینی شده به کجا می رسد؟

انگلیسی چینی شده بیشتر در نشیب است تا فراز/چالش های برند ام جی در ایران

خودروهایی که سارقان را از سرقت باز می دارد

تقابل چینی‌های ارزان قیمت-مقایسه ام وی ام ۳۱۵ و برلیانس H220

دست دوم‌های جذاب، مقایسه‌ای میان پروتون ویرا و کیا ریو

چشم و هم چشمی هاچ بک کراس ها/مقایسه رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

 

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • طبیب زاده | 05/12/1397 در 09:52

    از نظر فنی لادا خیلی پایین تر از خودروهای اروپایی و کره ای …و حتی از تولید داخل پژو سمند و … پراید ( ماشین های روسی از نظر فنی نمره از 100 نمره 10 را میگیرد )

کیوسک مطبوعاتی