پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پارکور

پارکور ، هماهنگی عصب و عضله

هنر جا به جايي با بيشترين سرعت و کمترين زمان… گزارش و نوشته : پدرام حقيقي عکس : کيارش زارع رفيع – علي مالکي به نقل از مجله تخت گاز شايد اين سوال ذهن شما را درگير کند که چه ورزشي بدن انسان را قادر مي سازد تا با بيشترين سرعت ممکن از نقطه A […]

javankhodro
جمعه - ۱۸ دی ۱۳۹۴

هنر جا به جايي با بيشترين سرعت و کمترين زمان…

گزارش و نوشته : پدرام حقيقي

عکس : کيارش زارع رفيع علي مالکي

به نقل از مجله تخت گاز

شايد اين سوال ذهن شما را درگير کند که چه ورزشي بدن انسان را قادر مي سازد تا با بيشترين سرعت ممکن از نقطه A به B نقل مکان کند. با طرح اين سوال در ذهن خود به دنبال جوابي مناسب براي آن رفتم. پس از مدت ها تحقيق نتايج حاصله نشان از وجود رشته ورزشي جديد و پر ريسک پارکور بود که در واقع به افکار من بسيار نزديک بود.

سال هاست که حرکات نمايشي زيبا و پرسرعتي را در انواع ويدئو کليپ ها ، فيلم ها و برنامه هاي تلويزيوني مي بينيم اما غالبا از اسم و ماهيت اصلي اين ورزش خبر نداريم. در اين مطلب قصد داريم پارکور در ايران را به علاقه مندان اين رشته معرفي کنيم و به سختي هاي پيش رو و چگونگي فعاليت دوست داران آن اشاره کنيم.

پارکور

هماهنگی اعصاب و عضله:

پارکور تلفيقي از سرعت ، نگاه ، تشخيص ، هماهنگي اعصاب و عضله و تصميم گيري در شرايط سخت است. همه اين موارد نشان از حساس بودن تصميم گيري هاست ، چرا که با سرعت بالا و عبور از نا همواري ها ، کوچکترين خطايي مي تواند منجر به اتفاقي جبران ناپذير شود. با نگاه بايد موقعيت موجود را بررسي کرد ، با تشخيص انجام آن توسط بدن را تخمين زد و با هماهنگي اعصاب و عضله که از مهم ترين اصول پارکور است ، پس از فرمان مغز براي انجام حرکت ، عضله بايد در کوتاه ترين زمان ممکن و بدون نقص آن را اجرا کند تا حرکت به بهترين شکل با فرم ويژه پارکور به پايان رسد. بعضي مواقع يکي از اين سه مورد ممکن است که دچار اندک خطايي شده باشند که با تصميم گيري در شرايط سخت مي توان به بهترين شکل از اين مشکل عبور کرد.

در حال حاضر رشته پارکور در سر تا سر ايران فراگير شده و بيش از 100 تيم اصلي و فرعي مشغول فعاليت هستند. پارکور در شهرستان ها نيز رواج پيدا کرده و علاقه مندان اين رشته کاملا مصمم با مهارت و جديت مشغول تمرين هستند.

پارکور

گروه پارادوکس براي اولين بار شروع به تمرين پارکور کردند که اعضا آن متشکل از :

فريد لطفي – فرزاد کرمي – امير جلالي و احمد عضتي عزتي بودند که بعد ها رضا مصباح نيز به آن ها ملحق شد.

پس از آن گروه هاي زيادي مانند : گروه 13 – گروه 7 – گروه پرشين لجن – گروه WLC و…. در تهران و در خارج از تهران گروه هايي مثل : رانيران – اصفهان پارکور – يزد پارکور و… مشغول تمرين شدند.

پارکور

البته گروه هاي ديگري همواره مشغول تمرين در سالن بوده اند که با ذات پارکور در تضاد است. پارکور يعني ريسک در خيابان و تمرين آن در سالن و محيط هاي در بسته هيجان هاي ناشي از آن را کاهش مي دهد.

پس از 4 سال بالاخره فدراسيون آمادگي جسماني براي منسجم کردن گروه ها و تشکيل هيات ، طي فراخواني از بزرگان اين رشته دعوت به عمل آورد تا در پيشرفت اين رشته نقشي داشته باشد. فدراسيون آمادگي جسماني پس از پوشش اين رشته ورزشي آن را جز 4 رشته اصلي خود قرار داد که پارکور ايران ، اين موفقيت ها را مديون زحمات “کورش رسالتي” عضو هيات رييسه مجمع پارکور ايران است.

پارکور

اما نکته جالب اين جاست که تا به امروز هيچ مسابقه رسمي از سوي فدراسيون آمادگي جسماني براي علاقه مندان به پارکور در نظر گرفته نشده و کليه مسابقات به صورت فستيوال دوستانه برگزار مي شود. فدراسيون تا به امروز 5 سري مسابقه Free Runing برگزار کرده است که 3 سري در تهران و 2 سري در شهرستان ها بوده است.

فريد لطفي ، دبير فدراسيون ، بيش از 9 سال است که به تمرين پارکور و اسنوبورد مي پردازد. او و رضا مصباح اولين و تنها مدرسين رسمي فدراسيون در رشته پارکور هستند که تا به امروز بيش از 200 مربي تربيت کرده اند و به آن ها کارت مربي گري نيز اهدا کرده اند.

از جمله فعاليت هاي آن ها مي توان به بازي در مستند سلاطين خيابان ها اشاره کرد که در عرصه بين الملل جوايزي را از آن خود کرده است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی