استفاده از سیستم پورخوران یا همان توربوشارز در پیشرانه خودرو، در چند سال اخیر رواج پیدا کرده و همان طور که می بینید اکثر خودروسازان جهان حجم موتور محصولات جدید خود را کاهش داده اند و با استفاده از توربوشارژر در عین حجم کمتر موتور که آلایندگی و مصرف سوخت کمتر را به دنبال دارد، […]
با وضع قوانین گمرکی و سختگیری بیشتر در واردات خودرو، عملا خودروهایی با پیشرانه های کم حجم اجازه ورود به کشور و دریافت پلاک ملی را دارند. پیشرانه اکثر این خودروها به توروبشاژر مجهز شده اند. پیشرانه خودروهای مجهز به توربوشارژ حساسیت بیشتری نسبت به پیشرانه های تنفس طبیعی یا همان اتمسفریک دارد و از این جهت، نحوه برخورد با خودروهای توربوشارژ متفاوت است و دقت بیشتری را می طلبد. در صورت استفاده اشتباه از خودروهای مجهز به پیشرنه توربوشارژ، شاهد خرابی این پیشرانه ها و در بعضی موارد پیدا شدن آسیب های جدی در آن ها هستیم.
توربوشارژ به بیان ساده با استفاده از یک کمپرسور و توربین سبب میشود اکسیژن بیشتری برای احتراق با سوخت وارد موتور شود. نتیجه این فرآیند افزایش بازده و توان بیشتر موتور است.
اگر شما صاحب یک خودرو با موتور توربوشارژ هستید باید بدانید که با رعایت نکاتی ساده میتوانید طول عمر این نوع موتورها را افزایش دهید. بسیاری از رانندگان با ندانستن این نکات در حال آسیبهای جدی به موتور خود هستند.
۱-به محض روشن کردن خودرو، با موتور سرد حرکت نکنید :
یکی از مهمترین علل بروز مشکل در موتورهای توربوشارژ به سیستم روغنکاری مرتبط است. بیرینگ ها و اتصالات دوار توربو شارژر برای داشتن عملکردی مناسب به روغنی با خلوص و فشار و شدت جریان مناسب احتیاج دارند. روغن پس از استارت زدن و روشن شدن خودرو برای رسیدن به موتور و رسیدن به دمای مناسب نیاز به زمان دارد. پس در نظر داشته باشید که بعد از استارت ماشین، به مدت ۳ الی ۵ دقیقه برای گرم شدن منتظر صبر کنید.
۲-بعد از رانندگی طولانی، بلافاصله ماشین را خاموش نکنید:
با خاموش کردن خودرو، پمپ روغن در موتور هم خاموش میشود و این سبب میشود مقداری از روغن در سیستم باقی بماند و چون دمای موتور هنوز بالا هست، روغن در برخورد با این بخشهای داغ میسوزد و روغن کیفیت و ویسکوزیته مطلوب را از دست میدهد. برای جلوگیری از این آسیب، قبل از خاموش کردن خودرو برای مدتی کوتاه صبر کنید تا دمای موتور پایین بیاید و بعد ماشین را خاموش کنید.
۳-با دنده سبک و دور موتور پایین رانندگی نکنید:
زمانی که دور موتور پایینتر از ۲۰۰۰ دور در دقیقه قرار دارد و با دندههای سبک در حال حرکت هستید، وقتی برای شتابگیری پدال گاز را فشار میدهید، میزان سوخت بیشتری وارد میشود ولی به علت دور پایین موتور اکسیژن کمتری وارد میشود و این مخلوط غنی سوخت و هوا میتواند به موتور آسیب بزند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که هنگام شتابگیری دنده خودرو را کاهش دهید.
۴-از سوخت بی کیفیت (با عدد اکتان پایین) استفاده نکنید:
در موتورهای توربوشارژ کیفیت سوخت بسیار حائز اهمیت میباشد. استفاده از سوخت با عدد اکتان پایین باعث افزایش احتمال کوبش در موتور و آسیب به موتور میشود. از بهترین سوخت موجود برای خودرو توربوشارژ خود استفاده کنید.
۵-پدال گاز را در پیچ ها فشار ندهیدک
یکی از مشکلات خودروهای توربوشارژ وجود توربولگ میباشد. بدین معنا که بین زمانی که پای رو پدال گاز گذاشته میشود و اعمال شتاب لحظهای تاخیر به وجود میآید. این حالت در پیچ جاده میتواند باعث از بین رفتن تعادل خودرو شود. به همین دلیل به هنگام رانندگی در خودرو توربوشارژ خود در پیچهای جاده از فشار دادن پدال گاز خودداری کنید.
دیدگاه خود را بنویسید