پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تولید پژو 2008

واکنش ایدرو به تاخیر در روند تولید خودروهای پسابرجامی

در دوران پسابرجام، خودروسازان ایرانی مذاکراتی را با خودروسازان خارجی به ویژه فرانسوی آغاز کردند و در این راستا قرارداد‌هایی نیز به امضا رسید، اما برای نهایی شدن این مذاکرات، ظاهراً عزم جدی برای اجرایی شدن قرارداد‌ها و تولید خوردوهای پسابرجامی وجود ندارد و در حال حاضر وعده‌های داده شده در مورد تولید و عرضه […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲ دی ۱۳۹۶

در دوران پسابرجام، خودروسازان ایرانی مذاکراتی را با خودروسازان خارجی به ویژه فرانسوی آغاز کردند و در این راستا قرارداد‌هایی نیز به امضا رسید، اما برای نهایی شدن این مذاکرات، ظاهراً عزم جدی برای اجرایی شدن قرارداد‌ها و تولید خوردوهای پسابرجامی وجود ندارد و در حال حاضر وعده‌های داده شده در مورد تولید و عرضه محصولات مشترک با تأخیر روبرو است. بعضی رسانه ها در حالی اینگونه عنوان کردند که طبق گزارش ایدرو تفاوت عمده قراردادهای اخیر صنعت خودرو با شرکت‌های معتبر بین‌المللی (فرانسوی، آلمانی و…) مربوط به سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های خارجی و مشارکت با شرکت‌های خودروساز و قطعه سازان داخلی است. مقایسه فنی، اقتصادی و حتی برنامه زمان بندی اجرای این گونه طرح‌ها با قراردادهای سال‌های قبل که عمدتاً صرفاً قرارداد تحت لیسانس بوده است، چندان معتبر و صحیح به نظر نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار جوان خودرو:

در دوران پسا برجام، خودروسازان ایرانی مذاکراتی را با خودروسازان خارجی به ویژه فرانسوی آغاز کردند و در این راستا قرارداد‌هایی نیز به امضا رسید، اما برای نهایی شدن این مذاکرات، ظاهراً عزم جدی برای اجرایی شدن قرارداد‌ها وجود ندارد و در حال حاضر وعده‌های داده شده در مورد تولید و عرضه محصولات مشترک با تأخیر روبرو است.

در این وضعیت سایپا تنها طی روز‌های اخیر به رونمایی از یک محصول سیتروئن اکتفا کرده و فریبرز شهباز مدیرعامل شرکت سایپا سیتروئن از آغاز تولید سیتروئن C۳ در سایت سایپا کاشان طی ۶ ماهه ابتدایی سال آینده خبر داده است. به این ترتیب تولید نخستین خودروی مشترک سایپا و سیتروئن با تأخیر روبرو است و البته باید دید آیا این تأخیر طولانی‌تر خواهد شد یا خیر؟

یکی دیگر از قرارداد‌های مشترک خودرویی مربوط به شرکت ایران خودرو و پژو فرانسه است که در این قرارداد، تولید سه خودروی جدید پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ از اواسط سال ۲۰۱۷ پیش بینی شده بود. این در حالی است که طبق آمار وزارت صنعت تا پایان مهرماه هیچ تولیدی در این زمینه صورت نگرفته است. از سویی، ایران خودرو با پیش فروش پژو ۲۰۰۸ نتوانسته به موقع به تعهدات خود عمل کند و در نتیجه بخشی از خودرو‌های پیش فروش شده از محل واردات تأمین شده است. به این ترتیب تولید محصولات پژو نیز همچنان با تأخیر روبرو است.

تولید پژو 2008

در کنار به تعویق افتادن این قرارداد‌ها می‌توان به مسکوت ماندن برخی مذاکرات و قرارداد‌های دیگر نیز اشاره کرد که هرچند در ابتدا با تب تندی پیگیری شدند، اما آتش آن به زودی فروکش کرد و خبر خاصی از اجرایی شدن آن‌ها نیست. در این مورد می‌توان به بحث‌های تولید محصولات فیات، بنز و فولکس واگن اشاره کرد که هرچند گفته می‌شود در برخی موارد، این مذاکرات به امضای قرارداد منتهی شده، اما خبری از جزئیات این قرارداد‌ها و عملی شدن تولید آن‌ها نیست.

اينها جملات و اخباري بود كه توسط برخي رسانه ها منتشر شد كه خاكي از تاخير خودروسازان داخلي در توليد محصولات مشتركشان با فرانسوي ها دارند اما سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ( ايدرو ) كه يكي از طرفين قرارداد ها محسوب مي شود به اين سخنان واكنش نشان داده و عنوان كرده كه همه چيز تحت كنترل است واين تاخيرها را مديريت خواهد كرد.

C3

طبق گزارش ايدرو تفاوت عمده قراردادهای اخیر صنعت خودرو با شرکت‌های معتبر بین‌المللی (فرانسوی، آلمانی و…) مربوط به سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های خارجی و مشارکت با شرکت‌های خودروساز و قطعه سازان داخلی است، لذا مقایسه فنی، اقتصادی و حتی برنامه زمان بندی اجرای این گونه طرح‌ها با قراردادهای سال‌های قبل که عمدتاً صرفاً قرارداد تحت لیسانس بوده است، چندان معتبر و صحیح به نظر نمی‌رسد.

در قراردادهای اخیر علاوه بر سرمایه‌گذاری شریک خارجی آن هم به میزان ۵۰ درصد و حتی بیشتر در احداث خطوط جدید و ارتقای خطوط موجود ولی با ظرفیت‌های پایین، مقرر است حجم ساخت داخل و پیش‌بینی‌های لازم برای صادرات محور بودن محصولات در اولویت باشد.

علی‌ایحال در رابطه با تأخیرهای به وجود آمده در قراردادهای مشارکت اخیر در صنعت خودرو چه با شرکت‌های بزرگ و چه با شرکت‌هایی که به طور کامل خصوصی هستند، تحت کنترل بوده و برنامه‌های جبرانی برای آن تهیه شده و یا در دست تهیه است.

محصولات تولیدی مشارکت ایران خودرو و پژو وارد بازار شده و ان‌شاءالله با تلاش بیشتری سعی خواهد شد که تعهدات مردم با فاصله زمانی تولید انجام شود و یا در مورد قرارداد سیتروئن با سایپا، کار طبق روال در حال انجام است و امیدواریم که اواسط نیمه اول سال آینده محصولات تولیدی به بازار عرضه خواهد شد.

انتهاي پيام/

ثبت سفارش خودرو 10 دی ماه از سر گرفته می شود/آیا افزایش تعرفه واردات خودرو از چاله به چاه افتادن است؟

جو مجلس مخالف با افزایش قیمت بنزین / آیا بنزین نهایتا 10 درصد تغییر قیمت خواهد داشت؟

4 شرط لاریجانی برای حمایت از صنعت خودرو

تست و بررسی پژو 508 محصول جدید ایکاپ در جاده چالوس/شیر فرانسه در سیاه بیشه

آیین نامه ثبت سفارش خودرو به زودی در هیأت دولت تصویب می شود

دود دعوای وزارت صنعت و واردکنندگان خودرو در چشم مردم

چالش های تجمیع و ادغام قطعه سازان خودرو / ((تی یرینگ)) اجرایی می شود؟

1000 دستگاه اتوبوس ایکاروس داخل کشور تولید خواهد شد

موقعیت ممتاز خودروسازان در پسابرجام/ نمود قراردادهایی که توانستند به صنعت خودرو کشور کمک کنند

خط و نشان وزارت صنعت برای خودروسازان چینی

نخستين نشست مشترك سازندگان پلت فرم جديد ايران خودرو

تاثیر قراردادهای بین المللی خودرویی بر صنعت قطعه سازی ایران

 

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • پاشا | 03/10/1396 در 21:48

    ایدرو به هر بخشی از صنعت ورود کرده انحصار و عقب ماندگی به بار آورده. شیوه کار این سازمان اینطور است که به بهانه نوسازی به بخشی ورود میکند. مهم نیست که خودرو باشد یا برق یا چیز دیگر. سپس تا میتواند جهت پر کردن جیب خودش و شرکایش لابی میکند از حذف شرکت های خصوصی گرفته تا تنظیم تعرفه ها به نفع خود. سازمانی دولتی یا شایدم نیمه دولتی، که از جیب مردم اداره میشود نباید اینطور باشد. الان هم اننقادات وارده را مدیریت خواهد کرد. وگرنه تولید چهارتا ماشین مونتاژی پس از پنج سال که مدیریت ندارد.

کیوسک مطبوعاتی