میتسوبیشی گالانت به عنوان یک سدان متوسط و نسبتا لوکس، نخستین بار در سال ۱۹۶۹ معرفی شد.
تولید گالانت پس از ۹ نسل در سال ۲۰۱۲ خاتمه پیدا کرد و هنوز مدل جدیدی از آن معرفی نشده است. خودرویی که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم، نسل ششم گالانت است که در ایران به آن لقب سوسماری داده اند! نسل ششم گالانت در سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳ توسط میتسوبیشی تولید می شد و در سال ۱۹۹۱ به منظور زیباتر شدن، دست خوش تغییراتی در ظاهر شد.
پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:
گالانت سوسماری از ظاهری خشن و جا افتاده بهره می برد و طراحی تند و تیز ژاپنی را به خوبی به نمایش می گذارد. چراغ های بزرگ و کشیده عقب خبر از ماهیت لوکس این خودرو دارند و پرستیژ آن زمانی معلوم می شود، که گالانت را در کنار سدان کوچکتر یعنی لنسر قرار می دهید. گالانت در ۵ تیپ GLX ، GLS ، سوپر سالن، GTI و تعداد محدودی ( ۱۴ عدد) VR4، وارد کشور شده است. مدل GLX در ایران بسیار کمیاب است و از امکانات پایه برخوردار است و بسیار ساده است.
مدل GLS به امکاناتی نظیر چهار شیشه برقی مجهز شده است و در طراحی سپرها و دماغه جلو تفاوت بسیار اندکی با مدل GLX دارد. مدل سوپر سالن اما داستان متفاوتی دارد و بسیار کامل است. این مدل را می توان از روی فلاپ های کنار درها، اسپویلر عقب، رینگ های اسپرت ۱۴ اینچی و زه کرومی دور شیشه های جانبی تشخیص داد. همچنین سوپر سالن از امکاناتی نظیر آیینه و آنتن برقی، سانروف برقی و چهار شیشه برقی بهره می برد.
مدل GTI که یکی از محبوب ترین تیپ های گالانت در ایران شناخته می شود، از تمام امکانات مدل سوپر سالن به علاوه ترمزهای دیسکی عقب، ABS و کروز کنترل در بعضی مدل ها و رینگ های ۱۵ اینچی اسپرت بهره می برد. مدل VR4 چهار چرخ متحرک نیز به عنوان قوی ترین و کامل ترین مدل گالانت شناخته می شود که در تعداد محدود ۱۴ عدد وارد کشور شده است. لازم به ذکر است کولر و فرمان هیدرولیک در همه تیپ ها مشترک هستند.
فضای کابین گالانت جادار و شکیل است. همچنین کیفیت مناسب متریال کابن و مونتاژ دقیق قطعات نخستین چیزی است که نظر بیننده را به خود جلب می کند. شیب قسمت پایین داشبورد باعث می شو تا مشکلی از نظر فضای پا برای سرنشینان جلو احساس نشود. یکی دیگر از نکات جالب طراحی کابین نیز فرو رفتگی قسمت عقب سقف است که برای راحتی بیشتر افراد قد بلند اینگونه طراحی شده است. همچنین مدل های سفارش عرب از تودوزی مخمل قرمز رنگ برخوردارند که حس لوکس کابین را دو چندان می کند.
سواری گالانت نرم و راحت است. اما در دست اندازها جلوبندی تحت فشار قرار می گیرد. تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع بازو جناقی دوبل است که از رام و طبق و میل تعادل بهره می برد. پایداری و هندلینگ این خودرو عالی است و چیزی از تویوتا کریسیدا کم ندارد. گالانت ازنظر ایمنی امتیاز بالایی کسب کرده است. این خودرو توانسته در مجموع ۴ ستاره ایمنی را دریافت کند. البته در قسمت عقب از نظر ایمنی ضعف دارد و تنها موفق به کسب دو ستاره ایمنی شده است. کمربندهای ایمنی این خودرو پیش کشنده هستند و در بعضی مدل ها ABS سه کاناله و ایربگ راننده به چشم می خورد.
برای گالانت نسل ششم سه نوع پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی، ۱۸۰۰ سی سی و ۲۰۰۰ سی سی در نظر گرفته شده بود که مدل های وارد شده به کشور اکثرا از نوع ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ هستند. مدل GLS از پیشرانه ۲ لیتری ۸ سوپاپ کاربراتوری برخوردار است. مدل سوپر سالن در کنار این پیشرانه ۲ لیتری ۸ سوپاپ، با پیشرانه ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ نیز عرضه شده است. مدل GTI اما یک پیشرانه ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ انژکتوری را در خود جای داده است. میتسوبیشی برای اولین بار در این نسل از گالانت از دو میل سوپاپ استفاده کرد. پیشرانه مدل GTI قادر است ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتون متر گشتاور تولید کند.
البته در بعضی مدل های ۱۹۹۲ این قدرت به ۱۶۰ اسب بخار نیز می رسد. پیشرانه مدل VR4 نیز به توربوشارژر مجهز شده است و به صورت فابریک می تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت تولید کند. پیشرانه این مدل جوری طراحی شده که قابلیت ارتقا دارد و می تواند تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. مدل VR4 چهار چرخ متحرک است و هر چهار چرخ در این مدل فرمان پذیر هستند. البته هزینه های این مدل فوق العاده بالا و کمر شکن است و به هیچ عنوان برای استفاده روزمره توصیه نمی شود. میتسوبیشی گالانت در مجموع خودروی کم استهلاکی به شمار می رود و در صورت رسیدگی های لازم، خرج آنچنانی ندارد. لوازم این خودرو نیز به وفور در بازار یافت می شود. اما در ادامه به چند نکته منفی این خودرو اشاره می کنیم.
هنگام دنده عقب از ترمزها صدای زوزه شنیده می شود. لقی کالیپرها در اکثر گالانت ها دیده می شود و باعث ایجاد سر و صدای اضافی هنگام حرکت می شود ( البته این مشکل با تعویض قطعات کالیپر قابل حل است). کمپرسور کولر مدل های GLS و GTI و سوپر سالن از نوع کمپرسور رتوری است. این کمپرسور خنک کنندگی مناسبی دارد اما از قدرت و کشش موتور می کاهد و خودرو را تنبل می کند. این مشکل با تعویض این کمپرسور با کمپرسور پیستونی که با کمپرسور دنسو کرونا ۲۰۰۰ مشابه است برطرف می شود. در کل گالانت را می توان خودرویی بی آزار و راحت در نظر گرفت که قابلیت های حرکتی مناسبی دارد. این مدل در سال ۱۹۹۲ جای خود را به نسل هفتم داد که در ایران با نام گالانت عینکی شناخته می شود.
دوام و قابلیت های حرکتی ماشین های ژاپنی در گالانت تجلی پیدا کرده است، گالانت فوق العاده خوش دست و راحت است.
کلاس خودرو: سدان متوسط
گیرباکس: ۴ سرعته اتوماتیک، ۵ سرعته دستی
محور متحرک: دیفرانسیل جلو
تعداد سیلندر: ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور: ۲ لیتر
قدرت: ۱۳۵ اسب بخار
گشتاور: ۱۷۸ نیوتون متر
تایر: رینگ اسپرت ۱۴ اینچی
امکانات: آنتن برقی، چهار شیشه برقی، آیینه های برقی، سانروف، ترمزهای دیسکی چهار چرخ، کروز کنترل، ترمز ABS
سلام میتسوبیشی گالانت سوسماری دارم خود به خود در حین حرکت خاموش میشه هیچ مکانیکی هم نمیدونه دلیلش چیه
ممنون میشم اگه کمکم کنید
ما هم همین مشکل رو داشتم تو ماشینمون بعد از عوض کردن کاربرات ایرادش برطرف شد
سرامیک دلکو رو عوض یا تعمیر کن ، یه قطعه 5 سانتی سفید در سمت راست کاپوت
سلام . به نظر من مشکل روی مصرف سوخته که باید تنظیم شده باشه دو گانه سوز هست؟ اگه دوگانه سوز هست تنظیم مصرف بنزین و گاز هم داخل موتوره . به این دلیل خاموش می کنه که هنگام حرکت اولیه به موتور فشار میاد
سلام.
خسته نباشید.
الان ک تقریبا سال ۱۳۹۸ هست و بازار خودرو انقد آشفته و اکثر گالانتها بالای ۲۰۰ تا کار کردن خرید این خودرو منطقیه؟اوضاع بازار وسایل خودرو چطوره؟قیمتاش چطور؟ مصرف سوخت مدلهای مختلف رو لطف میکنید؟
دقیقااا من ماه پیش 150نخریدم الان همون رو خریدم 250
سلام
به عنوان یه مکانیک میگم تا جایی که امکان دارد پولت صرف خرید ماشین دست دوم قدیمی نکن،دلیلش:هر چقدر ماشین پرآوازه باشه به مرور زمان بر اثر حرارت و استهلاک کیفیت آلیاژ پایین میاد و هزینه های دردسرساز بهت تحمیل میکنه…
سلام . دوست عزیز اگر ماشین با کیفیت باشه ، به مرور زمان زیاد شاید مشکلات جزئی پیش بیاد و طبیعیه . ؛ اگر هم ماشین بی کیفیت باشه مثل همین ایرانی های خودمون هم بالعکس .
سلام طولش چقدره ازسپر تا سپر
گالانت سوسمای یکی از شاهکارهای صنعت خودرو سازی جهان است من خودم همه نوع ماشینی دارم و داشتم ولی هیچ ماشینی گالانت سوسماری نمیشه حتی سواریش از بنز کپل هم بهتره چون من خودم کپل هم دارم اینو میگم /از نظر استهلاک و خرج هم فقط بنزین بریز داخلش حتی روغنش را هم سالی یک بار عوض کن هیچ مشکلی براش پیش نمیاد ولی یه نکته را باید در نظر بگیرید فقط تنها کاری که باید بکنید جنتها و لوله های پلاستیکی و گرد گیر پلوسها را هر 2سال کلا تعویض کنید . اگر میخواهید گالانت بخرید حتما از نوع 2000 کاربراتوری بخرید چون مدلهای 1800 قدرت پایینی دارن و مدلهای جی تی ای و وی ار 4 با کمبود قطعات و مکانیک روبرو هستن ولی مدلهای سوپر سالن و جی ال اس بسیار بسیار بی ازار و از نظر فنی و قطعات همه نوع قطعه به وفور یافت میشه /البته قطعات بدنه به نسبه ماشینهای داخلی گرونتر حتی تا 2برابر قیمت داره ولی قطعات فنی و مکانیکی تقریبا با قطعات 206 و 405 برابری میکنه
داداش ۹۹ اینارو گفتی ۱۴۰۱ ما تست مردیم واقعا تمیر کار گالانت سوسماری بسایر کمه😂
سلام .وقت بخیر داداش اگر ماشین شما گالانت کاربراتوری باشه میتونم کمکت کنم مشکلت حل بشه.ماشین کاربراتوری هیچچچ عیبی ندارد ک به راحتی حل نشه. تقریبا یخورده از آب خوردن راحت تره . mnasirilake@gmail.com ایمیلمو نوشتم براتون .البته من راهنمایی میکنم خودتون حلش کنید.و دنبال پول نیستم
Mahmoudnasiri46 اینستا
MahmoudN@siri
به نظر شما اوپل کورسا بهتره یا دوو اسپیرو یا میتسوبیشی گالانت در کل . هم از نظر موجودیت قطعات و تعمیر کار و هم خود خودرو ممنون
بین gti و سوپر سالن کدوم رو پیشنهاد میدید؟
میخوام بش برسم و زیر پام باشه
دلیلتون چیه برا هر کدوم
بین gti و سوپر سالن کدوم رو پیشنهاد میدید؟
میخوام بش برسم و زیر پام باشه
چهار چرخ متحرک غلطه، درستش محرک هست
کلا چرخ ثابت که نداریم هر چرخی متحرکه که