مامور مخفی سایپا در هند / بررسی احتمال تولید محصول جدید سایپا با همکاری رنو هندوستان

یک ماه پیش بود که  ویدئویی در فضای مجازی هند منتشر شد که نشان از ورود یک خودرو ایرانی برای انجام تست های لازم به این کشور داشت. وب‌سایت هندی در حالی تصاویر یک خودرو ناشناخته با پوشش مخصوص را منتشر کرده که این خودرو لوگو سایپا دارد. این خودرو، احتمالا مدل جدیدی است که با همکاری گروه خودروسازی رنو هندوستان، مراحل پیش‌تولید را می‌گذراند.

سایت هندی روشلاین، در گزارشی کوتاه به خودروی دارای لوگوی سایپا در این کشور پرداخته است. این محصول که با استتار بدنه و در حال تردد روی تریلر دیده شده است، به احتمال فراوان با همکاری شاخه‌ی هندوستان شرکت رنو طراحی می‌شود.

حال برخی رسانه ها به این مسئله پرداخته اند که این خودرو پروژه SP100 سایپا است و با مشارکت رنو به بهره برداری نزدیک می شود. دلیل وجود نام رنو در این خبرها، روایت خودرو سایپا در محدوده مرکز تحقیقات رنو در هند بوده و برای همین این محصول را مشارکتی با کمپانی رنو و دفتر هند می دانند. دفتر رنو هند پیش از این خودرو کویید را طراحی کرده بود و توانست تا این هاچبک را به عنوان یک محصول رسمی رنو به بازارهای مختلف معرفی کند.

این خودرو، در جاده‌ی منتهی به شهر شانای (Chennai) هند دیده شده است که در شرق این کشور و بسیار نزدیک به RNTBCI (مرکز فناوری و تجاری گروه رنو نیسان هندوستان) قرار دارد. محصول فوق، احتمالا از شاسی و پلت‌فرم یکی از خودروهای اقتصادی رنو، مثل سیمبل، داستر یا کوئید استفاده می‌کند و برخلاف پیش‌داوری‌های بعضی سایت‌های داخلی، بعید است که مشابهت فنی با ساینا یا تیبا داشته باشد. حدود یک سال قبل هم ماکت مفهومی از سایپا با کد SP-100 رونمایی شد که مشابهت بسیار زیادی با خودروی رؤیت‌شده در هندوستان دارد. تصویر این ماکت در ادامه‌ی مطلب آمده است.

محصول جدید سایپا

مرکز RNTBCI هندوستان، با رنو کوئید شناخته می‌شود که فروش بسیار خوبی در این کشور دارد. با توجه به سابقه‌ی نه‌چندان درخشان سایپا در طراحی و تولید خودرو که منجر به محصولات ناخوشایندی نظیر ساینا و کوئیک شد، می‌توان همکاری شرکت‌های داخلی با خودروسازان هندی را به فال نیک گرفت. شرایط اقتصادی حاکم بر مردم ایران در کنار ضعف زیرساخت‌های صنعتی، تولید خودروهای روز دنیا از برندهای مطرح جهان را توجیه نمی‌کند. با نگاهی به تجربه‌ی موفق شرکت‌های رنو، نیسان، سوزوکی، هیوندای و بسیاری دیگر خودروسازان مطرح دنیا در تولید مدل‌های اقتصادی باکیفیت در هندوستان، می‌توان با الگوبرداری از این کشور به پیشرفت صنعت خودروی ایران امیدوار بود.

سال گذشته کویید سفید رنگ نسخه بازار هند در مجموعه سایپا دیده شد و اما بعدا مشخص گردید که سایپا تنها برای انجام برخی تست ها آن را به ایران آورده و گویا مرکز تحقیقات رنو هند و سایپا در انجام تعدادی از پروژه ها و تست های تولید و مهندسی با هم همکاری دارند. از همین رو احتمال می دهند که حضور خودرو جدید سایپا در هند می تواند برای انجام برخی تست ها در مرکز تحقیقات رنو باشد و برای همین این سدان در محدوده مرکز تحقیقات این نشان فرانسوی در این کشور دیده شده است.

محصول جدید سایپا

کشور هند معتبرترین قطعه سازان جهان را در دل خود دارد که شهرت زیادی را در بازار جهانی به خود اختصاص داده اند و با توجه به نمونه ارسالی، برای ساخت و تولید نمونه هایی از قطعات این پروژه، سایپا این خودرو را به هند فرستاده است.

طبق تصاویر منتشر شده، ابعاد و اندازه و همچنین برخی الگوهای ثابت در پلتفرم جدید سایپا، با خودروهای رنو و داچیا هیچ اشتراکی ندارند. همچنین قطعاتی چون چراغ ها، پشت آمپر، صندلی ها، رینگ ها و… هنوز برای این سدان ساخته نشده است. اما با توجه به ویدئو منتشر شده، معلوم است که قالب های داشبورد و رودری ها تکمیل شده و تنها بخش تزیینات و قطعات الکتریکی به نسخه نهایی نزدیک نشده اند.

محصول جدید سایپا

بر اساس برخی شنیده ها، مرکز تحقیقات سایپا به سراغ یکی از پلتفرم های اتاق Vios یا همان یاریس سدان تویوتا رفته است. حال در فیلم منتشر شده معلوم است که اشتراک ابعادی زیاد میان خودرو سایپا با Vios وجود دارد و حتی برخی قطعات مانند فریم درها، شیشه ها، درب باک و… شباهت بسیار زیادی با الگوی تویوتا دارد. بسیاری از کارشناسان می گویند که سدان جدید سایپا ذات XP90 تویوتا را دارد و برخی جزئیات ظاهری XP150 را دنبال می کند. تصاویر نه چندان واضح از کابین خودروی جدید سایپا نشان می دهد که در طراحی داخلی اصول شرکای تجاری چینی دیده می شود. همچنین نسخه اتوماتیک برای انجام فرایند تولید و مهندسی به هند رفته و نوع قالب ستون های A و B و C نشان می دهد که احتمال قریب به یقین، سدان سایپا بر مبنا Vios طراحی شده است. در طراحی جلوی خودرو، اصول طراحی اروپایی آن هم به سبک مرسدس بنز دیده می شود.

آن طور که از مراسم های خبری سایپا مشخص است، این شرکت پیشرانه ۱٫۲ لیتری توربو سه سیلندر ۱۳۰ تا ۱۶۰ اسب بخار را برای محصولات جدید خود انتخاب کرده و کمپانی AVL اتریش نیز در ساخت و طراحی این موتور با سایپا سهیم بوده است.

هنوز مشخص نیست که این خودرو پروژه SP100، SP200 و یا SP300 است. برخی نام این پروژه ها را X300 می دانند. اما آن چیز که از مدارک مرکز تحقیقات سایپا به بیرون آمده است، سایپا برنامه دارد تا هر کدام از پلتفرم ها را در نسخه های مختلفی چون کراس اوور در سال های آتی به بازار کشور عرضه کند. هنوز شرکت سایپا توضیحی در خصوص این رویداد خبری نداده و اطلاعات منتشر شده بر اساس شنیده های قبلی و برخی مدارک ماه های گذشته است.

تولید برلیانس با موتور و گیربکس جدید

مقصد خودروهای صادراتی ایران کجاست؟

2017 موفق ترین سال حضور رنو در ایران/ رکورد تولید، فروش و سهم رنو پارس از بازار ایران شکسته شد

برلیانس H200 خودروی خانواده/ نگاهی به مزیت های رقابتی برلیانس سری 200

تولید آزمایشی سیتروئن C3 در سایپا کاشان

جایگزین پراید در فرصت مقتضی معرفی خواهد شد/ ارائه محصولی با قیمت پراید تکرار ناپذیر است

ساینا برقی معرفی شد/ حرکت سایپا در مسیر خودروهای پاک

صادرات محصولات سایپا به کشور لبنان

 

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام کرمان موتور آمیکو مدیران خودرو

نظر شما !!