پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرسدس بنز E200 جدید

نوه آقای کپل/ بررسی فنی مرسدس‌بنز E200 جدید

بررسی فنی مرسدس‌بنز E200 جدید در جزیره کیش این بار به بهانه بررسی فنی مرسدس بنز E کلاس جدید، می‌خواهیم داخل زندگی یک مرد عجیب غریب سرک بکشیم. مرد قصه ما شاید اوایل حضورش در این صنف، نقش پررنگی نداشت. اما رفته رفته تلاش‌اش در زندگی نتیجه داد و توانست با تجربه‌هایی که به دست آورده […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

بررسی فنی مرسدس‌بنز E200 جدید در جزیره کیش

این بار به بهانه بررسی فنی مرسدس بنز E کلاس جدید، می‌خواهیم داخل زندگی یک مرد عجیب غریب سرک بکشیم. مرد قصه ما شاید اوایل حضورش در این صنف، نقش پررنگی نداشت. اما رفته رفته تلاش‌اش در زندگی نتیجه داد و توانست با تجربه‌هایی که به دست آورده بود برای خودش در جاده‌های شمال اسم و رسمی به هم بزند! شاید فکر کرده‌اید که یکی از روستاهای مسیر تهران شمال را به تصرف خود در آورد، ولی نه! این مرد یک راننده تاکسی حرفه‌ای در این مسیر شد و آن پلاک نارنجی خاطره انگیز یکجورایی تبدیل به شناسنامه‌اش شد. کمی گذشت با ممارست بیشتر، توانست دستی بر آتش بنایی پیدا کند و یک معمار کار کشته شد. یک دوره به آن معماری لقب داده بودند. یک معمار سخت کوش و کاری که خوشی روزگار زیر دلش زد و تصمیم گرفت به فرنگ برود و دانشجو شود. در دوره دانشجویی حسابی تیپ و قیافه‌اش عوض شد و کمی خودش را برای دور و وری‌های‌اش می‌گرفت. درس‌اش که تمام شد دوباره هوای پیدا کردن یک شغل جدید و به دنبال آن یک لقب جدید به سرش زد، اما این بار تیرش به سنگ خورد. این دانشجوی بیکار خانه نشین شد و آنقدر خوراکی و هله هوله خورد که کپل شد و لپ درآورد! این بار شاید لقب جدید به مذاق‌اش خوش نیامد و تصمیم گرفت یک بار برای همیشه به خودش بیاید. کمی تیپ و قیافه عوض کرد و خوش هیکل شد. اما انقدر فشار این زندگی پر فراز و نشیب بر دوش‌اش سنگینی کرد که پیری زودرس به سراغ‌اش آمد و عینکی شد. از همان دوره بود که یک عینک دوقلو به چشمش زد و در جلسه‌های فلسفی شرکت می‌کرد. اما با مد شدن شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی، برای اینکه از قافله عقب نماند، مسیر لاکچری بازی را پیش گرفت و کم کم به یکی از لاکچری‌های جامعه تبدیل شد! حالا انقدر در این دنیا غرق شده و غرورش سر به فلک کشیده که با بزرگان هم چایی نمی‌خورد و اگر کمی سر و وضع‌تان مناسب نباشد، جرات نمی‌کنید به آن نزدیک شوید!

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند

مرسدس بنز E کلاس

تاریخچه مرسدس بنز E کلاس

مرسدس‌بنز با معرفی مدل W120 در دهه 50 میلادی نشان داد که خریدارانی که بودجه‌ای محدود برای خرید سدان لوکس این شرکت دارند هم می‌توانند از سواری با یک بنز خانوادگی لذت ببرند. خودرویی که به نوعی پلی شد میان سدان‌های بزرگ و کوچک و سگمنت آن با نام سدان متوسط معرفی شد. در سال‌های بعد مرسدس‌بنز سدان متوسط خود را دست‌خوش تغییراتی کرد و آن را روزبه‌روز بهبود بخشید. فکر کنم ما ایرانی‌ها با مدل W110  (1961 تا 1968) و همان تاکسی‌های دیزلی تهران-شمال سدان متوسط مرسدس را شناختیم.

مرسدس بنز E کلاس

پس از آن W114-115 (1968 تا 1976) به بازار آمد. بنزی که با لقب معماری در ایران معروف شد. از همان سال‌ها بازار لقب گذاشتن برای مرسدس‌بنزها داغ شد و نسل بعدی سدان متوسط بنز با کد W123 (1976 تا 1986) نیز در ایران اتاق دانشجویی لقب گرفت. مرسدس‌بنز نخستین‌بار در سال 1993 برند E کلاس را برای سدان متوسط خود برگزید. اتاق W124 (1984 تا 1995) که در ایران آن را به اسم بنز کپل می‌شناسیم!

در حقیقت نخستین نسل E کلاس به‌شمار می‌رود. کلاس E همواره در ایران حضور پررنگی داشته، اما در سال‌هایی با توجه به قوانین واردات خودرو و محدودیت‌های گمرکی این حضور در سراشیبی کمرنگ شدن قرار گرفته. شاید مهم‌ترین مثال این ادعا، اتاق W210 (1995 تا 2002) باشد که دوره‌ای نسخه استیشن آن نیز برای استفاده در ناوگان آرامستان‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

مرسدس بنز E کلاس

اما با عرضه مدل W211 (2002 تا 2009) دوباره حضور E کلاس در ایران پررنگ شد. این حضور تا جایی پیش رفت که مرسدس‌بنز خط تولید این مدل را در ایران راه‌اندازی کرد و مدتی E کلاس داخل ایران تولید شد. نسل بعدی یعنی مدل W212 (2009 تا 2016) در شرایطی به ایران آمد که بازار خودروهای وارداتی حسابی متنوع شده بود. مرسدس‌بنز نخستین‌بار در این مدل نسخه کوپه و کانورتیبل E کلاس را به جای CLK معرفی کرد. W212 در ادامه حیات خود دست‌خوش تغییراتی شد و یک فیس‌لیفت نسبتا ماژور را تجربه کرد.

مرسدس‌بنز در فیس‌لیفت نسل چهارم E کلاس بعد از سال‌ها فرم دوقلو چراغ‌های جلو را به فراموشی سپرد. اما در آخرین ایستگاه، یعنی نسل پنجم E کلاس که در سال 2016 با کد اتاق W213 در نمایشگاه خودرو آمریکای شمالی معرفی شد، وضعیت سدان متوسط مرسدس‌بنز در ایران با ضعف نماینده رسمی‌اش در کشور، از همیشه متزلزل‌تر شد. تا جایی‌که به دلیل کمیاب بودن این نسخه در ایران، قیمت آن سر به فلک کشید و نگهداری از آن هم با مصائب خاص خودش همراه شد. آن هم درست در زمانی که ب‌ام‌و قدرتمندتر از همیشه در بازار ایران قد علم کرده است و شرایط عرضه سدان متوسط‌اش یعنی سری 5 که به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب E کلاس شناخته می‌شود، از بنز کهنه‌کار بهتر است.

مرسدس بنز E کلاس

توقف ثبت سفارش هم که این روزها تیر خلاص را به بازار خودروهای وارداتی زده و تمام برنامه‌هایی که ستاره ایران به‌عنوان نماینده رسمی مرسدس‌بنز در ایران در نظر گرفته، از سفارش‌گذاری گرفته تا تولید این خودرو در ایران، متوقف شده است. در یک کلام می‌توان گفت، مرسدس‌بنز E کلاس به‌عنوان یک بازیگر کهنه‌کار در کلاس سدان‌های متوسط، با تمام فرازونشیب‌های بازار ایران همراه بوده و انگار کتاب خاطرات‌اش با تاریخچه واردات خودرو به ایران منطبق است!

مرسدس بنز E200 جدید

مرسدس‌بنز E200 جدید مدل 2017

همان‌طور که اشاره شد، نسل پنجم مرسدس‌بنز E کلاس در بازار ایران از همیشه کمیاب‌تر است. به همین دلیل فرصت ملاقات با جدیدترین مدل سدان متوسط مرسدس‌بنز در جزیره زیبای کیش را مغتنم شمردیم تا ببینیم این سدان نیمه‌لوکس چه در چنته دارد. در برخورد اول شباهت فراوان ظاهری E کلاس با دیگر سدان‌های مرسدس‌بنز یعنی C و S کلاس جلب‌توجه می‌کند. E کلاس به‌عنوان پلی میان C و S کلاس به‌شمار می‌رود. اما حالا انگار این 3 از همیشه به‌هم نزدیک‌تر شده‌اند و این شباهت تا جایی پیش رفته که بعضی‌ها این 3 را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند!

مرسدس بنز E200 جدید

به نظر می‌رسد این شباهت غیرقابل‌انکار، تعمدی باشد و می‌توان گفت مرسدس‌بنز به رنگ طراحی‌های قدیم ب‌ام‌و درآمده است. پیر خودروساز اشتوتگارتی عقیده دارد این شباهت باعث می‌شود تا کسانی که پول‌شان به خرید S کلاس نمی‌رسد هم بتوانند از ترکیبی مشابه آن لذت ببرند. پس باید گفت این سبک طراحی علاوه بر منتقدان فراوان، طرفداران پر و پا قرصی نیز دارد. فارغ از این شباهت‌ها، بی‌انصافی است اگر بگوییم چهره E کلاس جدید جذاب نیست. طراحی محدب شکل و مدرنی که در اوج هماهنگی با جزییات نه‌چندان عجیب و غریب شما را شیفته خودش می‌کند. این جذابیت در پله‌های بیضی شکل چراغ‌های عقب، گرافیک جذاب و جسورانه چراغ‌های جلو، جلوپنجره بزرگ و براق و کاپوت وروم کرده خلاصه می‌شود. نسخه مورد بررسی از نوع AMG LINE است که از کیت بدنه اسپرت‌تر نسبت به سایر تیپ‌ها بهره می‌برد. البته اکثر نسخه‌های وارد شده به کشور همین ترکیب ظاهری را در اختیار دارند.

مرسدس بنز E200 جدید

E کلاس جدید 4923 میلی‌متر طول، 1825 میلی‌متر عرض و 1468 میلی‌متر ارتفاع دارد. فاصله میان 2 محور در این نسخه حدود 7 سانتی‌متر افزایش پیدا کرده و به 2939 میلی‌متر (یعنی نزدیک به 3 متر) رسیده است. طول بدنه هم در نسل پنجم با رشدی 43 میلی‌متری همراه بوده و این افزایش حجم باعث شده تا این نسل E کلاس بزرگ‌تر از قبل باشد. E کلاس جدید بر پایه پلت فرم ماژولار MRA شکل گرفته که با 2 سدان دیگر مرسدس‌بنز مشترک است. مدل کشیده‌تر E کلاس نیز با طول بیش‌تر از 5 متر مخصوص بازار چین تولید می‌شود و انواع مدل‌های استیشن، کوپه و کروک آن نیز به بازار آمده‌اند.

جزییات کابین مرسدس‌بنز E200 جدید

ردپای شباهت فراوان E کلاس جدید به C  و S کلاس داخل کابین هم به چشم می‌خورد. اگر این شباهت در ظاهر به شخصیت E کلاس لطمه زده باشد، داخل کابین می‌تواند یک امتیاز مثبت برای آن به‌شمار برود. نسل پنجم E کلاس از هر زمان دیگری لوکس‌تر است و می‌توانید داخل کابین‌اش حس ناب سواری با یک سدان لوکس را تجربه کنید. 2 صفحه نمایش 12.3 اینچی پیش رویمان قرار گرفته تا از همیشه E کلاس را مدرن‌تر نشان دهد. این ترکیب را در کابین S کلاس W222 نیز شاهد هستیم.

مرسدس بنز E200 جدید

نمایش‌گر پشت فرمان وظیفه نمایش نشان‌گرهای دور شمار موتور، کیلومتر شمار و وضعیت گیرباکس را دارد. در حالت نرمال سرعت‌سنج به‌صورت عقربه‌ای نمایش داده می‌شود و در حالت اسپرت، درجات نشان‌گرها به رنگ زرد در می‌آید. در حالت اکو نیز سرعت‌سنج به وسط این نمایش‌گر نقل مکان می‌کند. آخرین ورژن سیستم اطلاعات و سرگرمی مرسدس‌بنز (COMAND) در این نسل E کلاس مورد استفاده قرار گرفته است و می‌توانید به وسیله ماوس‌پَد لمسی و صفحه نمایش قرار گرفته در بالای کنسول، بخش‌های الکترونیکی خودرو را تنظیم کنید. کنسول میانی هم با شیب ملایمی به کنسول وسط وصل شده و ترکیب جذابی دارد. شاید تنها نکته عجیب این قسمت محل قرارگیری ساعت آنالوگ باشد. باید بگوییم هیچ راننده‌ای نمی‌تواند برای مشاهده ساعت به این‌جا نگاه کند! به لطف افزایش فاصله میان محورها، فضای کابین بیش‌تر از قبل شده و راحتی سرنشینان در ردیف عقب، نسبت به خودروهای رقیب جادارتر است.

در نسخه مورد بررسی صندلی‌ها با ترکیبی از جیر و چرم مشکی رنگ پوشیده شده‌اند و تریم کابین نیز از چوب مات تیره رنگ تشکیل شده که در کنار فرمان کف تخت و پوشش فلزی سوراخ‌دار پدال‌ها، ترکیبی اسپرت و هیجان‌انگیز را به نمایش می‌گذارد. تکمیل‌کننده همه جذابیت‌های کابین، نورپردازی خیره‌کننده‌ای است که دورتادور سرنشینان جلب توجه می‌کند و واقعا آرامش‌بخش است.

مرسدس بنز E200 جدید

البته نسخه مورد بررسی تجهیزات کاملی ندارد و از برخی آپشن‌ها مثل تنظیمات کامل صندلی و سیستم حافظه که در نسخه‌های کامل در همان مجموعه معروف روی در‌ها قرار می‌گیرد، بی‌بهره است. هم‌چنین خبری از سیستم صوتی بارمستر نیز در کابین E کلاس مورد بررسی نیست و به جای بلندگوهای فلزی و براق آن، اسپیکرهای مشکی رنگ روی پنل در‌ها جا خوش کرده‌اند.

مرسدس بنز E200 جدید

بررسی فنی مرسدس‌بنز E200 جدید

پشت فرمان E کلاس جدید با این فرم داشبورد، حس قرار گرفتن پشت سکان یک قایق بزرگ به راننده دست می‌دهد. اگر S کلاس را جواهری روی تاج مرسدس‌بنز در نظر بگیریم، E کلاس خود آن تاج است. سواری‌اش جوری راحت است که پشت فرمان آن سخت در فشارم که بتوانم این آسایش را توصیف کنم. هم‌چنین نکته جالب این‌جاست که تمرکز روی راحتی سواری باعث نشده از هیجان رانندگی‌ کاسته شود و هم‌چنان در پیچ‌ها مثل پیرمردی است که به یاد دوران جوانی‌اش می‌خواهد آتش بسوزاند!

مرسدس بنز E200 جدید

می‌توانید سیستم تعلیق E کلاس جدید را در 3 نوع فنرهای فولادی (پایه)، مجهز به کنترل مستقیم و قابلیت انتخاب میزان میرایی و سیستمAIR BODY  سفارش بدهید. آرامش کابین E کلاس بسیار زیاد است و به سختی می‌توانید صدای پیشرانه‌اش را بشنوید. سیستم تعلیق به دمپرهای تطبیق‌پذیر مجهز شده و با قرار گرفتن در حالت اسپرت، پدال گازش تیزتر می‌شود و فرمان‌اش نیز عملکرد سنگین‌تری پیدا می‌کند. E200 در مسیر صاف چندان سریع و چابک نیست و اگر چیزی هم در چنته داشته باشد، در همان سرعت‌های پایین رو می‌کند و با روی دور افتادن یکنواخت می‌شود. اما E کلاس استانداردهای خاص خود را دارد. استانداردهایی که باعث می‌شوند هرگز از راندن آن خسته نشوید. فرمان تیز و سبک است و پاسخ‌هایی استثنایی به راننده می‌دهد. هم‌چنین سیستم دستیار فرمان گشتاور فرمان را در مانورهای سنگین افزایش می‌دهد. E کلاس به سیستم رانندگی نیمه‌خودران مجهز شده که با نام DRIVE PILOT شناخته می‌شود و در حد S کلاس جدید پیشرفته است. البته استفاده از این سیستم در جاده‌های ایران عملا غیرممکن به‌نظر می‌رسد. گیرباکس 7 سرعته جی‌ترونیک که در مدل‌های قبلی به چشم می‌خورد، در نسل جدید جای خود را به گیرباکس 9 سرعته با عملکردی دقیق‌تر داده. عملکرد این گیرباکس باعث می‌شود کمبود تعداد اسب‌های بخار را حس نکنید. البته رفتار این گیرباکس بعضی وقت‌ها خیلی خوب و بعضی وقت‌ها با تاخیر در تعویض دنده‌ها ناامیدکننده است.

مرسدس بنز E200 جدید

مشخصات فنی مرسدس‌بنز E200 جدید

E کلاس جدید تنها در نسخه E200 به ایران آمده که از یک پیشرانه 1991 سی‌سی توربوشارژ برخوردار است. این پیشرانه 4 سیلندر 181 اسب‌بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و این سدان نسبتا سنگین‌وزن را ظرف 7.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر می‌رساند. صحبت از وزن شد، پس بد نیست بدانید علی‌رغم افزایش ابعاد نسبت به قبل، E کلاس جدید به لطف استفاده گسترده از آلومینیوم کاهش وزن چند ده کیلویی را تجربه کرده. با این وضعیت باید گفت نسل پنجم E کلاس بزرگ‌تر، سبک‌تر، باهوش‌تر و ایمن‌تر از قبل است. این سدان توانسته 5 ستاره ایمنی موسسه euroNCAP را در کارنامه خود ثبت کند. E کلاس برای بزرگسالان 95 درصد و برای کودکان 90 درصد ایمنی مناسب را فراهم می‌کند.

خاطره بازی با آقای کُپُل!/ بررسی فنی مرسدس بنز E کلاس W124

میان سال هایی با دل شیر/ در بازار دست دوم، ب ام و سری 5 بخریم یا بنز E کلاس؟

شاخ به شاخ ژرمن های کهنه کار/مقایسه مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ جدید

ارائه خدمات امداد خودرو ایران به محصولات مرسدس بنز

مچ اندازی چری تیگو7 با خودروهای اروپایی، کره ای و ژاپنی + عکس

قدرتنمایی ژن‌های لوکس در پیست/ تست درایو محصولات لوکسژن در پیست اتومبیلرانی آزادی

آزمایش فنی میتسوبیشی اوتلندر هیبریدی برقی در پیست + عکس

عملیات ایووک / بررسی نگین شاسی‌بلندهای جمع و جور پایتخت

آریزو 5 توربو چه در چنته دارد؟ / موشکافی فرزند تند و تیز چری

3 هیچ به نفع کره! اولین تست جمعی محصولات هیوندای کرمان موتور

گذرموقت: ملاقات با آئودی A7 در تهران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی